onsdag 5 september 2007

Uppkopplad!

Äntligen är jag uppkopplad på nätet igen! Visserligen har vi inte fått ADSL än, men jag kan använda en vanlig uppringning direkt till Egyptiska televerket, och det lär bara kosta 1 pund i timmen, vilket motsvarar ungefär 1,25 i svenska pengar. Skönt att kunna mejla, skriva här och läsa tidningarna igen.

Och min första åtgärd var att ändra i kommentarerna så att man inte måste vara registrerad användare för att kunna kommentera, nu kan alla göra det. Har mer att lära mig om den här sajten, men om jag tar lite i taget ska det nog bli bra till slut.

Tack för alla mej! Vi har fortfarande inte hört några nyheter om stackars Lisa, eller Mamma Mums som jag kallar henne. Har försökt kommunicera med Turkish Airlines nu när jag kan kontakta yttervärlden, men jag måste säga att svaren jag får därifrån är rätt dåliga. De har i alla fall skickat ut meddelande till alla på flygplatsen med foto och allt, så det är bara att hoppas. Bad dem att utlysa en belöning till den som hittar henne, men det är emot "company rules". De går inte ens med på att jag betalar belöningen själv! Urdåligt måste jag säga! Ska åter igen försöka ringa VD:n, men jag tvivlar på att han bevärdigar sig att prata med mig.

I går var hyresvärdens representant här för att titta på allt det vi inte är nöjda med. Han nickade och såg allmänt trevlig ut hela tiden, men vi får väl se vad det blir för resultat. Bara de tar bort ugnen, diskmaskinen, tvättmaskinen och grovstädar källarvåningen så blir jag rätt nöjd. För jag vill inte ha maskiner där det bor inte bara en familj utan hela klaner av kackerlackor!

Rörmokaren kom också och tittade på läckaget under diskbänken. Sedan gick han. Förhoppningsvis kommer han hit med verktyg en vacker dag och åtgärdar läckan också.

I går kväll åkte vi och handlade på Carrefour. På väg hem tog vi en väg genom öknen i stället för den vanliga Alexandria Desert Road. Det är verkligen mycket sand i Sahara! Har inte klivit ut i den än, måste få mina gympapjuck först. Eller ja, jag bor ju i öknen, så det kanske jag har. Fast här är gatorna asfalterade och det växer gräs och palmer i sanden. Apropå det verkar det som om vi har lyckats få liv i en stackars Benjaminfikus (sån med vit-gröna blad) som står i en jättekruka vid ingången. Den har fått massor av nya små blad så vi hoppas att den tar sig ordentligt.

Inga kommentarer: