torsdag 31 januari 2008

Khan El-Khalil

Stora basaren i Kairo. Jättestor, har ingen aning om hur stor än, måste läsa in mig på saker och ting här i stan. Och rörigt. Grand Basar i Istanbul är mycket välorganiserad och folktom i jämförelse ... Vi hamnade på en gata som mest sålde till lokalbefolkningen, precis vad vi var ute efter, men det fanns ingenting att köpa som man ville ha. Tyvärr. I turistkvarteren hittade vi sedan en mycket vacker skulptur som C köpte, den var tidlös på något sätt och mer konstverk än souvenir. Den turistgatan kanske hade mer att erbjuda, men vid det laget var vi så genomfrusna, hungriga och i behov av vissa faciliteter att vi gav upp för dagen.

En reflektion av gårdagen var att jag har reviderat mina åsikter om arabiska män: Jag som alla har mina fördomar och en av dem var att männen inte ser kvinnorna eftersom vi ändå inte är något värda. Jag är ju dessutom en otrogen, så jag är ännu mindre värd. MEN i trängseln var det bara kvinnor som körde in vassa armbågar i sidorna på mig för att komma fram och bara kvinnor som knuffade mig med sina stora paket och påsar. Männen bad om ursäkt och bad att få komma förbi på ett artigt sätt. Och resonemanget att de inte får vidröra kvinnor håller inte, för jag är som sagt ändå bara en otrogen och i det sammanhanget hör jag inte till de kvinnor som kan smutsas ner. Männen är helt enkelt mycket artiga och trevliga.

Alltid roligt att få en fördom bortsopad : )

2 kommentarer:

Anonym sa...

tack för cola tipset...ska göra ett försök med den. Mår mycket bättre nu men vågar mig inte riktigt på något riktigt ätbart ännu. kram kram/So

Anonym sa...

Jaha, där ser man! Då kan vi räkna bort den fördomen :)