lördag 12 april 2008

Bakvänt bak

I dag har jag lekt husmor igen. En sockerkaka (inspirerad av Matildas fikarum) som i alla fall SER någorlunda ut även om den är lite för platt och ett majsbröd som ser förfärligt ut.

Majsbrödet skulle enligt receptet stå inne i 20 minuter. Efter 20 minuter tog jag glad i hågen ut det ur ugnen och skulle stjälpa upp det på ett fat (gräddade i en form). Men då visade det sig att allt innanmäte fortfarande var rinnigt - så det rann ut. Jag hällde tillbaks allt efter bästa förmåga och stoppade in det i värmen igen.

Efter att jag hade tagit ut majsbrödet gav jag upp och lade mig att lösa korsord i stället. Och somnade. Får väl gå ner och smaka på eländena nu då.

Uppdatering: Nä, sockerkakan blev för bastant (eller hur säger man - tät?) och majsbrödet vet jag inte, för salt och konstigt. Det egyptiska bakpulvret vill inte som jag vill, bakpulver står alltså kvar på listan med det som ska köpas i Sverige ...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm...då har du inte provat att baka bullar heller antar jag?
kram!

KARLAVAGNEN sa...

Ja hur var det nu? Hur man än vänder sig så har man rumpan back? Bakvänt typ... Kakan var kanske döbakad? Bättre lycka nästa gång!

Marianne sa...

Trollpackan: Bullarna får vänta tills jag har svensk jäst. Det är säkrast så. Kanelbullar är för viktiga för att de ska misslyckas pga jästen.
Kram!

Karlavagnen: Ja, jag tror att bakpulvret var lite ... annorlunda? Den skulle vara inne 40-60 minuter - jag tog den efter 40 för att den skulle vara lite obakt inuti, men den var helt färdig. Och jättekompakt. Svenskt bakpulver gör nog susen!

Anonym sa...

Jag brukar dubbla bakpulvermängden som står i svenska recept. Då blir det alldeles lagom fluffigt.

Marianne sa...

Matilda: Jag får prova det. Men inte i dag. Det blir ändå rätt gott om man delar den i lagom munsbitar och häller på flytande grädde som får gotta in sig : )