torsdag 29 maj 2008

Gift er!

Om ni inte redan har gift er med er livspartner: GÖR DET!

I Sverige, med sambolagar och allt, pågår nu en av de mest skandalösa och vidriga arvstvister jag någonsin har hört talas om och som visades upp i all sin skitighet i tv-programmet Uppdrag granskning.

Aktivisten och deckarförfattaren Stieg Larsson är nog en person som alla svenskar känner till i dag, och många har läst hans succéböcker. Alla känner däremot kanske inte till att han levde tillsammans med Eva Gabrielsson i hela 32 år, som sambos utan att vara gifta. De träffades redan i tonåren och höll ihop ända sedan dess - tills döden skiljde dem åt. Ganska unikt i dessa dagar skulle jag vilja påstå.

Orsaken till att de aldrig gifte sig - trots att de hade pratat om det ända sedan början av 80-talet - var främst att Stieg Larsson engagerade sig i kampen mot rasister och nazister. En hotbild fanns mot både honom och Eva, och för att hon inte skulle synas i offentliga register utan förbli mer anonym, registrerade och legitimiserade de aldrig sitt gemensamma liv.

I dag drar hans böcker in ofantliga summor pengar. Norstedts förlag uppskattar att Stieg Larsson till dags dato skulle ha tjänat cirka 80 miljoner för deckarserien. Pengar som han och Eva Gabrielsson hade tänkt använda dels som pensionsförsäkring, dels för att bygga sig ett sommarhus, dels ge pengar till tidningen Expo och dels ge pengar till Kvinnojourerna.

Eva Gabrielsson får inte ett öre av alla pengar. De går enligt alla lagar och regler oavkortat till Stieg Larssons far Erland Larsson och bror Joakim Larsson. Inte nog med det. De ville också ha hälften av den bostad Stieg Larsson och Eva Gabrielsson delade - vi talar här om en tvårummare. Nu, tre år senare, har de äntligen gått med på att hon får bo kvar. Nä men så snällt då ...

Dessutom vill dessa två "män"* (och jag tänker inte säga vad jag tycker om dem, för då kan man bli stämd för förtal) ha rätten att bestämma över Stieg Larssons författarskap. Två män som överhuvudtaget inte har en aning om vad som rörde sig i Stieg Larssons huvud, som inte deltog i hans liv, som inte var engagerade i det som engagerade honom, som inte deltog i några av de diskussioner och samtal han förde.

Den som kände honom bäst, hans livskamrat Eva Gabrielsson, vill två saker: Hon vill bo kvar i deras gemensamma bostad. Hon vill förvalta hans författarskap, men avstår alla pengar. Hon bryr sig alltså bara om det själsliga arvet efter sin man, men det förnekas hon.

De flesta av oss kommer aldrig att hamna i en så komplicerad situation, men att inte få behålla ens ett modellflygplan efter sin älskade livskamrat kan också det försätta en i en onödigt sorglig situation, för att inte tala om att riskera att bli utkastad ur sin bostad.

Så snälla ni, var ni än befinner er på vårt gröna klot: GIFT ER! När sambolagarna inte kan fungera ens i Sverige, hur fungerar de då i länder som har bekymmer med att försörja sin befolkning och inte har tid att bry sig om sådana petitesser. 

Vill också säga att jag med hela mitt hjärta stödjer Eva Gabrielssons fortsatta kamp för att få rätten att förvalta Stieg Larssons författarskap. Rätteligen borde hon också få alla pengar.

Den som vill se programmet kan göra det här.
Den som vill läsa mer i SvD kan göra det här och här.

PS. Jag stödjer definitivt lagen för att homosexuella ska få ingå äktenskap på precis samma villkor som heterosexuella. Det här fallet, om inget annat, bevisar att de lagar som finns inte räcker. Homosexuella måste få rätt till samma skydd som heterosexuella.

*En riktig karl är en hederlig och rättskaffens karl.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Instämmer!!
Pengar gör en del människor helt vansinniga, och oförmögna att se hur sjukt deras beteende är.
Man har inga fickor på svepningen....

Marianne sa...

Gunilla: Hej, och välkommen! Det allra sjukaste är ju att de får alla pengar och är inte nöjda ens med det ... Egentligen borde man bojkotta Norsteds, böckerna och filmerna så länge hon inte får förvalta författarskapet.

Suzesan sa...

Bra sagt Marianne!!Jag har sett flera exempel på sån "gravplundring". Helt sjukt!
Ha en bra dag
/Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Tack! Jag begriper inte hur folk kan hålla på. Det gäller förresten vid skilsmässor också. Tyvärr. Ha en bra dag du också!

Anonym sa...

Fint och engagerat skrivet Marianne! J
ag gör det lätt för mig och säger ; håller med i vartenda ord.

Såg programmmet igår och mådde illa. Inet för att jag är någon fan av politikern Mona Sahlin, men som medmänniska känns hon äkta.

Och jag är gift - tack och lov!

kramar !

Marianne sa...

Sus: Tack! Jag var så arg i går att jag inte visste riktigt vart jag skulle ta vägen. Var nästan på väg att skicka hatbrev, men det hjälper ju inte. Så jag tog mig en w-pinne i stället.

Ja, det var faktiskt skönt att se Mona S ta personlig ställning till en icke-politisk fråga.

Bra att ni är gifta!
Kramar!

Desiree sa...

Ja många tror att det inte spelar någon större roll om man gifter sig eller inte. Att systemet och samhället är så modernt att det inte gör någon större skillnad men det gör det. Jag har sett till att bli gift så jag har mitt på det torra då det gäller sådant.

Lullun sa...

Visst är det en helt otrolig historia. Men tyvär hör man ju om dessa saker lite då och då. Vi har t.o.m haft det lite i vår familj (dock inte bland de allra, allra närmsta, men skrämmande nära, där vi blev de "drabbade").

Inget giftemål är dock planerat här, men vi har iaf sonen som en "säkerhetsarving". Och jag har börjat så smått att kolla på hur lagen ser ut här, vilket inte ens är så "bra" som i Sverige. Tror vi går under dansk lag i denna fråga nämligen, som håller på att "uppdateras", men trots det till något som fortfarande är sämre än den svenska sambolagen.

vad gäller begravningsönskningar har vi dock fått avklarat. Sånt är ju också viktigt.

Marianne sa...

Desirée: Det är jättestor skillnad. Och det är inte alltid ett testamente räcker heller. Det bästa skyddet är att gifta sig. Bra att ni har gjort det!

Lullun: Det är så tråkigt när det blir så där och ofta är det människor som råkar väldigt illa ut. Tråkigt att höra att ni har drabbats.

Jag förstår att ni inte har råd att ställa till ett bröllop i sann grönländsk stil, men kan ni inte bara gå till borgmästaren? Ni behöver ju inte direkt berätta det för någon, och så kan ni ha bröllopsfest och ceremoni när ni har råd med det? Folk kan bli som förbytta när det är pengar i sikte, även om det inte är några rikedomar. Och trots att de i normala fall är världens generösaste och trevligaste. Annars skriv, skriv testamenten som blir så vattentäta de bara kan bli, det kan hjälpa lite i alla fall! Men skriv ALDRIG inbördes testamente, det går så bra att ändra när den ena parten är borta. Det har jag bitter erfarenhet av.

Anonym sa...

Ska se vad vi kan göra åt saken :)

KRAM!

Marianne sa...

Nettan: Yes! Yes! Yes! Eller du kanske måste lära dig att säga EVET : D

KRAMAR!

Petchie75 sa...

Jättebra inlägg, och du har så rätt!! Först och främst är det helt sjukt att Stiegs far och bror inte har någon skam i kroppen!! Att de inte SKÄMS!! Helt otroligt att de verkligen tycker att de har moraliskt rätt till Stiegs efterlåtenskap.
Som du skrev i första kommentaren, det gäller ju även skilsmässor.. O och jag gifte ju oss hastigt och lustigt pga att jag skulle kunna få amerikanskt visum förra året. Och vi har skrivit äktenskapsförord - det var O väldigt bestämd med, och det känns bra - bl.a eftersom han har sitt namn på lån som tillhör familjemedlemmarnas egna företag etc.

KARLAVAGNEN sa...

Ja inte helt ovanligt att folk hamnar i denna situationen.
Men var hittar man en livspartner då?

Marianne sa...

Petra: Nej, jag fattar inte heller att de har MAGE att göra så här! Men pengar vet du, det lockar verkligen fram det sämsta hos folk. Sen kanske man måste ha lite hjärnkapacitet för att skämmas, jag vet inte ...

Bra att ni har gift er och bra med äktenskapsförord när det annars kan få ödesdigra konsekvenser.

Karlavagnen: Hm, jag känner en trevlig kille i Turkiet? Några stycken faktiskt om jag tänker efter. En här också. Skämt å sido, det är inte så lätt alla gånger. Jag hade faktiskt gett upp när jag träffade min Klas. Hoppas du också träffar någon, mer än lille Nisse då alltså : )

decoinspo sa...

Mycket bra inlagg. Jag maste se detta program. Jag blir helt tokig nar jag hor sadant. Da pratar vi svarfar och svager, men det hjalper inte....grrr. Fasen vad arg jag blev kanner jag. Inte ens nagot kunde dem dela med sig av.
Gift e jag som tur e.

Anonym sa...

I programmet visades det upp ett testamente som Stieg hade skrivit. Enligt de sista uppgifter jag har hör vill pappan och brorsan att det testamentet ska gälla som Stiegs vilja. Stieg testamenterade sina pengar till ett kommunistiskt parti och varken sambo eller familj kommer att få några pengar.

Marianne sa...

Jessica: Bra att ni är gifta! Ja jag blev helt tokig när jag såg programmet. Nu ser jag att Bettan säger här nedanför din kommentar att pengarna tydligen ska gå till Umeås lokalavdelning i Kommunistpartiet (som heter något annat i dag) enligt det gamla testamentet. Men jag har inte sett något i tidningarna om det, har iofs inte lusläst dem.

Bettan: Hej, och välkommen hit! Det låter ju bra om pappan och brodern avstår pengarna, men det viktigaste för Eva Gabrielsson var om jag förstod saken rätt ändå det konstnärliga och det faktamässiga i Stieg Larssons verk. Det är ju inte bara deckarna det handlar om, hans böcker om nazism osv ska ju uppdateras, som jag förstod det. Och där vet ju inte pappan och brodern någonting medan hon har varit med under hela processen. Jag begriper inte varför de är så envisa med att hävda att det är de som har rätt till de bitarna.

Hur som kan man inte lita på sambolagar och testamenten, utan man bör gifta sig om man har en livspartner. Stieg Larssons testamente var ju t.ex. väldigt gammalt, i dag hade han kanske skrivit att pengarna skulle gå till Expo, kvinnojourerna ...