fredag 13 juni 2008

Fredagstema Show and Tell: Utsikt

Dagens fredagstema kommer från Victoria i Florida, och temat är utsikt. Jag tänkte bjuda på min utsikt i vardagen här utanför Kairo:

När jag sitter här vid skrivbordet i arbetsrummet är det här min utsikt. Till höger moskén, i mitten "gubbsens" lilla samlingsplats och centrum i "byn". Vårt område slutar vid muren, där bakom finns ett annat bostadsområde, men det har jag aldrig besökt. Bortom det ligger Sahara.

Här är några av gubbsen. De är inte särskilt gamla, så det kanske inte är så snällt att kalla dem gubbs, men det gör jag ändå. Här sitter de och löser världsproblemen, gärna med en kopp te. De lagar moppar och fönsterkarmar, mixtrar med gräsklipparen och ger varandra goda råd. Någon enstaka gång sitter här en ensam man på en stol och reciterar Koranen, det blir väldigt vacker bakgrundsmusik. Jag är faktiskt väldigt, väldigt glad för att de har sin samlingsplats just här, för det ger lite liv till det här annars inte särskilt livliga området.

Den lilla moskén, sedd från balkongen utanför tv-rummet. På gården till vänster om moskén bygger man under fastemånaden Ramadan upp ett stort tält, där de som arbetar i området vid solnedgången bryter dagens fasta tillsammans. Till höger ses en liten gångbro till andra våningen, det är ingången för kvinnorna som ber på en balkong. Männen ber på första våningen. Gångbron går från en liten stig, och det är den vägen Maken går varje morgon till Kontoret som ligger på en gata där uppe. Jag ska tillägga att de inte använder högtalarna vid böneutropen, något vi är väldigt tacksamma för, speciellt vid fyra - halv fem om morgnarna ...

Här är utsikten från balkongen vid sovrummet. Det är vår lilla trädgårdstårtbit med dadelpalmen och i bakgrunden den gemensamma poolen. Alla hus ligger som en stor åtta, så nedanför finns en likadan cirkel av hus med en pool. Till höger om oss har vi turkiska grannar, till vänster tyska.

När jag riktar kameran åt vänster från sovrumsbalkongen ser jag det stora palatset som, enligt ryktet, transportministerns bror håller på att bygga. Det som syns här är bara en bråkdel av palatset. Det är ungefär två gånger så stort åt andra hållet. Det sägs också att han först byggde ett palats som en italiensk arkitekt ritade. Men när palatset stod klart var han inte nöjd, så han rev hela rasket och började om från början. Så här har det sett ut i nio månader nu, så vi undrar när det ska bli klart. De jobbar varje dag, sju dagar i veckan, men det syns inte några direkta skillnader, inte härifrån i alla fall.

Så här ser det ut mellan vårt hus och tyskarnas hus. Det är utsikten om jag lutar mig ut från sovrumsbalkongen. Trädgården är delad i två, vår källarträdgård till vänster, tyskarnas till höger. En häck i mitten. Och moskén rakt fram. Det här är alltså inte samma trädgård som den där man ser poolen. Poolen har jag bakom ryggen när jag tar det här fotot.

Vi tror att det är flera ensamstående tyskar kanske vid ambassaden som delar på det huset och bor tillsammans. Det går inte att hålla reda på vem som är vem och jag tycker att det ständigt dyker upp nya människor där. Jag har faktiskt gett upp lite grann. De som röker gör det i trädgården, men det är inte alltid någon som röker. Det hade varit roligare om det var en familj som man kunde lära känna.

Och till sist: Utsikt från bilfönstret på väg till Stormarknaden. Sahara ser ut så här just i det här området. Men öknen skiftar väldigt från plats till plats och sanden har olika färg, allt från svart till vitt med alla färger där emellan.

Fredagsbloggare:

31 kommentarer:

Petchie75 sa...

Jättekul att se utsikterna från er bostad - tänk att du bor så nära Sahara!! Och härligt med trädgård (x2) även om den är liten.
Jag gillade att vakna till böneutropen när jag var i Jerusalem (hotellet låg precis vid en moské) och i Marrakesh men det kanske hade blivit lite irriterande till slut!? Det kändes ju mest exotiskt för mig..
Trevlig helg!!
Kram.

Fritt ur hjärtat sa...

Det är så roligt att kolla olika utsikter idag. Jag slås av att det verkar ganska grönt och frodigt, något jag inte trodde oc av att husen är "färglösa" trodde de skulle se ut som grälla karameller på rad. Att ha en mötesplats att "tjuvtitta" på hade passat mig också bra, jag gillar lite liv och rörelse.
Ha en bra helg!!

Anonym sa...

Spännade blogg och fantastisk utsikt! :-)

Desiree sa...

Vilket vackert område ni bor i! Härligt med en gemensam pool där man kan svalka sig i hettan. Ser som sagt väldigt vackert och exotiskt ut. Den lilla Moskén var söt. Det ser väldigt grönt och frodigt ut med tanke på att öknen bara ligger ett stenkast bort men gräsmattorna vattnas väl ganska ofta för att hålla grönskan. Jag gillar verkligen daddelträden, så häftiga. Låter som ett trivsamt sätt som "gubbsen" umgås på. Disskuterar och dricker te. Det skulle vara ganska nice att ha det så. Ha en härlig helg.

Annika sa...

Ja jag håller med Desiree; jag tycker ni bor i ett fantastiskt område!! Ser så otroligt fint och lyxigt ut! Gillar din lilla "tårtbits" trädgård som vetter mot poolen! Suveränt!
Moskeen är söt, och gubbsen är väl mer grabbs :-)
Ha en fin helg!!

Lullun sa...

Det här var kul att se! Dagens mest exotiska, sett ur en 2grönländares" ögon. Och kul med gubbsen. och ja, självklart ska du få kalla dem gubbs; sitter de på det sättet så får de acceptera det helt enkelt! ;-)
Ni tycks också ha samma problem som vi förresten. Med grannarna. för något år sedan flyttade en dansk kvinna in där och sedan tycker jag bara det dyker upp nye mest hela tiden. Inte hälsar de, ingenting (vilket man ju annars gör här - på allt och alla mest hela tiden). Har tänkt att det kanske är en lägenhet som används av sådana som bara jobbar här i kortare perioder eller nått. Men jag tror i och för sig inte att företag får hyra våra lägenheter. Hmm, tål att kluras på.
fortsatt trevlig helg; ja för din har väl redan startat torsdag kväll. ;-)

Anonym sa...

Skoj att få se hur det ser ut där du bor. Inte alls så som jag föreställt mig. Trevligt med pool, det skulle mina ungar gilla. Jag är nyfiken på öknen, förstår att den kan ha många ansikten.
Utsikten härifrån mina fönster är lite annorlunda. I går morse gick ett rådjur förbi sovrumsfönstret igen. Kanske har de en promenadväg där. Och detta 20 minuters cykelväg från Stockholms central.

Millan sa...

Den har veckans tema ar verkligen roligt! Vi bor ju alla pa sa otroligt olika stallen att vara utsikter skiljer sig at valdigt mycket! Din utsikt ar valdigt vacker! Sa gront och fint och varma harliga farger runt omkring ocksa. Helt olik min utsikt kan man saga!!
Trevlig helg!

StrandMamman sa...

Du har en annorlunda, spännande omgivning runt omkring dig! Intressant!

Marianne sa...

ALLA: Jag har inte hunnit vandra runt hos er än, men jag hälsar på hos några i kväll och fortsätter i morgon. Trevlig helg önskar jag ALLA!

Petra: Det är stora fönster över hela väggen i källaren och där gillar katterna att sitta och titta på fåglar och andra katter som kommer gående. Dumt, kanske skulle ha tagit ett foto på deras utsikt också. Nå, det får bli tillägg någon annan dag.

Att vakna till böneutrop vid fyra, halv fem varje morgon när man är på semester är väl okej, men varje morgon i kanske fem år ...? De använde högtalaren första morgonen i Ramadan förra året, och jag kan lova att det var som om någon hade satt en megafon vid örat. Det var inte så skoj. Vi fick lätt panik då.

Simone: Längs Nilen är det väldigt grönt och fint, här ute där det egentligen är öken är det grönt och frodigt där det vattnas. Men det ligger bara en ganska tunn hinna jord över sanden här, så det förvånar mig att det växer något överhuvud taget. Växterna kanske har anpassat sig. Min kompis köpte krukväxter som växte i sand. Det kan de ju inte göra tänkte hon och planterade dem i jord. De dog!

Våra hus är målade i ljust rosa. Annars är nog vitt vanligast där det är målat. Inne i stan kan man ibland se rätt grälla dekorationer men sällan hela hus i grälla färger.

Annakk: Hej och välkommen hit! Tack för dina fina ord.

Desirëe: Ja, här är väldigt grönt och fint och häckarna mellan trädgårdarna är enormt höga. Ingen risk för insyn inte. Här vattnas mer eller mindre varje dag för att hålla grönskan vid liv. Lite märkligt kan man tycka i ett ökenland, men jag är rätt tacksam. Skulle nog ha lite svårt att anpassa mig till att bo direkt i sanden.

Gubbsen har ett trevligt liv verkar det som. De behöver nog aldrig stressa utan kan ta dagen som den kommer och gå runt och pyssla lite här och där.

Annika: Här är faktiskt rätt lyxigt tycker jag. Har aldrig bott så här fint förut och kommer nog aldrig göra det igen. Men allt börjar bli rätt slitet, det går snabbt eftersom sanden skaver på allt hela tiden. Jag kanske skulle kalla dem "grabbsen" i stället! Nej, nu har jag döpt dem till gubbsen, det får de fortsätta heta.

Lullun: Haha, de förstår som tur är inte vad jag säger, och jag tror inte att de läser min blogg heller : D

Visst är det tråkigt med sådana grannar! Tyskarna hälsar inte heller. Man kommer ut på gatan och får syn på dem. Så börjar man automatiskt le och höjer handen till en vinkning, men de ignorerar totalt! Urtrist! Och det beror inte på att vi för ett himla liv eller liknande heller, för det gör vi inte. Inga discopartyn mitt i nätterna med folk som står och gapar i trädgården. Haha, det kanske är därför, de tycker vi är gamla och tråkiga!

Kersti: Vad härligt med ett rådjursstråk utanför sovrummet! Fast blommorna i trädgården kanske inte tycker det är så skoj förstås. Och så nära stan! Här har vi en härfågel och hans fru som brukar hälsa på ibland, och så har vi åsnor som skriar på den lilla bondgården här bakom. Jag är själv nyfiken på öknen, vill göra en ökensafari till hösten. Nu är det för varmt.

Millan: Jo här är förvånansvärt mycket färg med blommande buskar och grönt året om. Men när man är ute och åker är det mycket beige sand också. Vi bor ju vid Alexandria Desert Road, det är därifrån sista bilden är tagen, och det kanske hörs på namnet, den går rakt genom öknen. Svårt att ta bilder på öknen och göra den rättvisa.

Marianne sa...

Strandmamman: Hej och välkommen hit! Ja, här är väldigt annorlunda mot vad vi nordbor är vana vid. Jag håller så smått på att vänja mig, men längtar väldigt mycket till naturen. Och havet.

Jag tror vi var inne samtidigt!

Grekland nu sa...

Kul att se vad du ser när du sitter vid datorn, själv ser jag från min datorplats en ganska trist bakgård med andra balkonger där folk hänger tvätt. Grekiska hus är nämligen ofta väldigt fina på framsidan, medan baksidan kan vara hur rörig och trist som helst för den syns ju inte...Låter så spännande att ha Sahara så nära, tycker jag, men kan tänka mej att sanden sliter.

Suzesan sa...

Så fint du bor. Verkligen väldigt fint. Åhhh Sahara så annorlunda Men det blev som ett ökenlandskap. Jag trodde ökensand var gyllengul & guldgul. Hur många mil i oändlighet med sand är det??Ett hav med sand. Jag blev så förvånad.Det känns som öknen ger mig nyfiken ...mersmak. Vill se den. Jag gillar sand. Hur är den som havssand eller tunn som mjöl???Så vackert det måste vara med alla färgskiftningar. Gubbsen passar bra tycker jag. Jag skulle kanske klara en dag att vakna till en böneutropare men sen så skulle jag nog bli galen. Helt crazy:)
Ha en bra fredagskväll. Nu ska jag äta lite mat bara klyftpotatis och stekt Picnocbogköttskivor med lite peppersauce.
Kram
Susanne

Anonym sa...

Lite nyfiken bara. Var bor ni? Jag skulle gissa på något slags "gated community" utanför Kairo. Kanske norr om Kairo? Någon av de små nya städerna med namn som "palm springs". Ni har det då väldigt fint iaf!

Marianne sa...

Ingabritt: Ja jag har haft tur med mina utsikter från skrivbordet, både här och i Istanbul. Där såg jag ut över Marmarasjön när jag satt vid datorn. Annars kan turkiska hus vara som grekiska, ofta med en smal, smal innergård och brandtrappor, smutsigt och helt onödigt. Knappt ens att det kommer in något ljus. Vi hade inte så eftersom vi bodde i ett fristående hus, och här bor vi i parhus. Men när jag tänker efter har vi en sån där konstig innergård här. Bara badrumsfönster som vetter in dit. Märkligt.

Suzesan: Jag är lite osäker på exakt hur man räknar Sahara, men jag tror man räknar från Röda havet ända bort till Atlantkusten. Jag får ta och ta reda på det där och göra ett inlägg. Annars kan sanden som sagt skifta i alla möjliga olika färger. Och i kvalitet. Från stenar till ganska fin sand. Jag vet för lite än, men skiftar gör det. Det finns ett område som kallas den vita öknen till exempel. Nej, jag får undersöka saken och göra ett inlägg.

Ha en skön fredagskväll du med! Här blev det rester från i går.

Emil: Känner du till Kairo? Bor du kanske här eller har bott? Vi bor vid Alexandria Desert Road och "gated community" kanske det heter. "Compound" har jag hört mest. Men det är ett litet område med murar och vakter vid grinden. Inte så stort och inte så där lyxigt som i Katameya Heights (eller hur det stavas). Vårt heter om man översätter till svenska "Helgonens paradis".

Anonym sa...

Jag har bott 6 månader i El Quossia (Assuit) och är faktiskt på väg tillbaka till Egypten till våren för ytterligare ett halvår. Men denna gång i Kairo.
Jag har färdats rätt så många gånger efter Desert Road, har dock aldrig sett närmare på några av de finare ställena. Från vägen ser man oftast bara överambitiösa hotellbyggen som är långt ifrån färdiga. Ni har ganska nära till Carrefour antar jag.
Det måste ju vara alldeles tyst hos er om nätterna?

Förresten, grattis till att ni fått H&M! Helt klart oväntat.

Cecilia sa...

Vad häftigt att bo så nära Sahara.Kanske en dum fråga,men märker ni av sanden?Blir det sandstormar?Härlig utsikt har ni verkligen.
Trevlig helg!

Marianne sa...

Emil: Vad roligt att du är på väg tillbaka! Får man fråga vad du gör? Forskar du? Antropologi? Egyptologi? Annat? Vi får hålla kontakten!

Ja vi bor på sträckan från Ringroad mot Dandy Mall med Carrefour. Allt som syns från vägen är egentligen bara ett par stora grindar som oftast står öppna, man ser inte husen. Väldans nära Oasis Hotel om du vet vilket det är. De stora hotellen är närmare Ringroad och borta vid pyramiderna med Mena House i spetesen, förstås. Och jo, vi har rätt tyst om nätterna förutsatt att det inte är party någonstans. Ibland hör vi trafiken, men bara om de tutar ovanligt mycket.

Och tänk vilken tur att jag har bloggen! Annars hade jag inte fått veta att HM har öppnat! Det är ju jätteroligt, jag brukar faktiskt handla en hel del där när jag är i Sverige. Tack för info! Det visade sig att Maken visste men inte hade sagt något! Hmpf! På CityStars tydligen.

Cecilia: Ja det är lite kittlande att tänka på att man bor så nära Sahara. Jag ska läsa på lite och göra ett inlägg om den stora öknen, jag har fått en del frågor. Visst märker vi av sanden. Hela tiden. Inte så där så att det sticker i ögonen, men man kan sitta vid skrivbordet och det är nyss avtorkat, och så plötsligt upptäcker man att det är alldeles grusigt. Vi har lite ont om skåp i köket och har öppna hyllor där vi förvarar en del bunkar och sånt, och man måste alltid skölja ur dem innan man använder dem, för de är dammiga och småsandiga. När det blåser bildas små sandhögar runt huset och allt är dammigt och sandigt hela tiden, hur man än bär sig åt.

Sandstormsperioden är på våren fram till maj, den kallas Khamseen och det kan bli så illa att man inte kan vistas ute. Om du tänker dig snöstorm fast med sand. Själva har vi inte upplevt det, det närmaste jag har kommit sandstorm är väl den dagen när det var alldeles gulbeige på himlen, men precis här vid huset märktes inte mycket mer än att det blev ovanligt mycket damm. Jag tror vi är lite skyddade av den där muren, för jag vet att min svenska kompis ofta har små sandhögar på terassen när jag bara har dammigt.

Hoppas du också har en skön helg!

Fröken Anki sa...

Vad kul att få se din utsikt!
Det ser ut att vara ett väldigt mysigt bostadsområde.Härligt med allt det gröna!

Trevlig lördag!

Anonym sa...

Vilken gullig moské! Har ofta en egen bild av moskéer där det finns ett bönetorn (håller med, inte kul tidigt på morgonen). Och värsta lyxen med pool! men jag antar att det blir "vardag" också med pool&palm. Härlig berättelse och fina bilder!

Fortsatt trevlig helg!

Marianne sa...

Hej. Alltså, vilken vacker utsikt du har. Jag tycker det ser helt underbart ut. När du skriver om öknen så kommer jag att tänka på min pappa. Som jag har talat om förut tillbringade han en massa år i Afrika på 50 - 60 talet. Han jobbade på dåvarande televerket och de var med och drog telekablar kors och tvärs genom Sahara. Kanske du använder några av dom än i dag. Vad vet jag.
Men på tal om utsikt så ser jag just nu från mitt fönster en hel massa skog. Det finns faktiskt en hel del hus runt oss men vi ser dom inte för all grönska.
På andra sidan huset har vi ju sjöutsikt och den kan jag sitta och titta på i alla väder. Det är helt fachinerande att se hur vatten kan skifta beteende. Från att vara precis spegelblankt till att blåsa upp till stora vågor och skum på ca 10 m som det var när Gudrun och Perstormen drog förbi.
Just nu är det vindstilla och lite kyligt ute, fast det är torrt i markerna och många små skogsbränder härjar här och var. Vi hoppas på lite regn snart.
Må så gott
/Marianne

Marianne sa...

Hej. Alltså, vilken vacker utsikt du har. Jag tycker det ser helt underbart ut. När du skriver om öknen så kommer jag att tänka på min pappa. Som jag har talat om förut tillbringade han en massa år i Afrika på 50 - 60 talet. Han jobbade på dåvarande televerket och de var med och drog telekablar kors och tvärs genom Sahara. Kanske du använder några av dom än i dag. Vad vet jag.
Men på tal om utsikt så ser jag just nu från mitt fönster en hel massa skog. Det finns faktiskt en hel del hus runt oss men vi ser dom inte för all grönska.
På andra sidan huset har vi ju sjöutsikt och den kan jag sitta och titta på i alla väder. Det är helt fachinerande att se hur vatten kan skifta beteende. Från att vara precis spegelblankt till att blåsa upp till stora vågor och skum på ca 10 m som det var när Gudrun och Perstormen drog förbi.
Just nu är det vindstilla och lite kyligt ute, fast det är torrt i markerna och många små skogsbränder härjar här och var. Vi hoppas på lite regn snart.
Må så gott
/Marianne

Marianne sa...

Ha,ha, jag är dålig på att kommentera men när jag gör det blir det ordentligt. Att det blev två inlägg beror nog på min just nu helknäppa dator. Jag vet liksom inte när han fattat att jag tryckt på ´sänd´
/Marianne igen

Resa med Herbert sa...

Hej Marianne!

Skön utsikt du har, kul att du visar sådana här bilder, så att det går att få sej en uppfattning, om hur du bor.

Vad beträffar tyskar, som du har till grannar, så är dom ett släkte för sej själva, säjer jag som är sambo med en tysk, men han rymde landet för över 20 år sedan, så han räknas inte som tysk. Men tyskar tror att alla är som dom, alla pratar tyska i vilket land i världen dom än befinner sej, och tror att det är det enda språket!!!! Dom är mycket trångsynta vad gäller andra länders kultur och vad som sker i andra länder. Nu skall jag väl inte dra alla över en kam, men i många fall är det så. Aj, aj, aj nu får jag väl en hel svärm tyskar över mej.

Så nu bjuder jag upp till dans

Får jag lov

Du får ha en fortsatt skön söndag.

Kram från Irene

Marianne sa...

Anki: Ja det är skönt att det är grönt och fint här, tror man hade blivit lite lätt deppig av att ha en beige öken som utsikt i längden.

Ha en skön söndag!

Sus: Ja de flesta moskéer har ju en minaret, men en del riktigt små har det inte. Stadsbilden blir väldigt vacker av alla torn som sticker upp mot himlen. Tror nog inte att det blir tråkvardag för mig med palmer och pool, jag brukar ofta tänka på hur bra jag har det och njuta av det jag har runt omkring mig. Påminna mig om hur lyxigt det är att kunna vara hemma och klappa katter till exempel. Inte ta något för givet och självklart. Hur ska det annars gå att komma hem till en betongtvåa på 70 kvadrat en vacker dag?

Ha en skön söndag!

Marianne: Det är bra, kommentera ordentligt så att jag inte missar något : )

Jag är så nyfiken på vad din pappa upplevde här på den tiden. Du måste skriva en bok! Jag tycker att vi bestämmer oss för att det var just han som drog precis den ledningen vi använder oss av. Det ger en sån fantastisk känsla genom tiden.

Hoppas ni nu får en ordentlig rotblöta och att solen och värmen kommer tillbaks efter det. Fast det är klart, det ska kanske vara kallt som vanligt till midsommar ...

Hoppas du kan njuta av söndagen!

Irene: Hahaha, om det kommer en massa tyskar här och känner sig förolämpade så får du ta hand om dem : D Fast de kanske inte förstår vad det står ...

Nu ska jag ta mig en svängom, ha en skön söndag du också!

Anonym sa...

Sist jag var i Egypten så var jag volontär i en skola som drivs av den koptiska kyrkan. Nästa gång jag åker så blir det för arabiskastudier. Läser arabiska i Uppsala och då "ingår" det en utlandstermin.

Lycka till med H&M. Citystars är ju rätt fantastiskt, även om det är lite absurt. Men Egypten kan nog stolt titulera sig som kontrasternas land.

Marianne sa...

Emil: Då kan du en del om den koptiska kyrkan? Jag har börjat läsa lite om det. Arabiska, ja det är just nu mitt stora dåliga samvete. Vill och behöver lära mig, vet bara inte hur jag ska få tid. Hoppas kunna klämma in det till hösten. Kul i alla fall att du kommer hit. Ska du plugga på universitetet då, eller är det bara att leva i samhället som är meningen? Eller jobba kanske?

Jag har bara varit på CityStars en enda gång. Inte min typ av nöje, om man säger så. Men till HM måste jag ju åka! Jag tycker det är ganska utmärkande för många länder med dålig ekonomi, just att det finns sådana enorma shoppingpalats mitt i eländet. Det var bland det första som hände i Bulgarien när vi bodde där, man byggde om det statliga varuhuset Tzum till en shoppinggalleria i lyxklass ... Här är det väldigt tydligt.

Anonym sa...

Kul att se hur ni har det, vackert!!

Kram!

Marianne sa...

Nettan: När kommer ni hit och ser med egna ögon? Hela hösten mellan september till och med november är en bra period.

Kramar

Anna, Fair and True sa...

Kul att du se hur ni bor och vad du ser när du sitter där och bloggar!

Marianne sa...

Anna: Ja det här temat var skoj.