torsdag 12 juni 2008

Iste

Jaha, om man tittar bland mina kategorier skulle man kunna tro att det här är en matblogg, men det är det ju inte. Fast mat är gott, så det är svårt att låta bli att skriva om det. Petchie och jag har haft en liten kommentarsdiskussion om iste. Så jag tänkte dela med mig av det enklaste receptet i världen:

Fyll en genomskinlig tillbringare med kallt vatten.
Lägg i två tepåsar.
Sätt på ett lock.
Sätt kannan i solen.
Låt stå tills det ser lagom starkt ut för din smak.
Ta ur tepåsarna.
Ställ tillbringaren i kylen och låt det bli kallt.

Klart!

Sedan kan man ju tillsätta socker om man vill, men jag tycker det är godast utan.

Det påminner mig om när jag blev serverad iste på NK en gång. Förr i tiden fanns ett litet kafé vid hissarna, på andra våningen tror jag det var. Där beställde jag iste och förväntade mig att få en liten burk tillverkad av Lipton eller liknande jätteföretag. Icke. Han bryggde en kanna te av en fin ceylon-sort. Sedan fyllde han en stor tillbringare med is, slog i teet i tillbringaren så att det kyldes, och så serverade han i ett högt glas med isbitar. Det var det godaste iste jag har druckit någon gång, men det kräver ju viss tillgång till is, så jag gör på mitt sätt i stället. Det blir också jättegott.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Återigen kommer man att tänka på hur det var på "den gamla goda tiden" ( som inte alls är så länge sedan egentligen)när folk tog sig tid att göra något ordentligt *suckar*

och förresten!
Välkommen till min sommartävling!
http://sefyrin.bloggagratis.se/

Anonym sa...

nja, varmt med mjölk och socker ska det vara

Men jag har hört att man blir vacker av kallt kaffe.

Marianne sa...

Sus: Välkommen till den gamla goda tiden, här gör jag det mesta ordentligt. Till och med gravlaxsås och skorpsmulor eftersom det inte bara är att gå och köpa. Men jag vägrar tömma frysen på blåbär och jordgubbar och räkor och oxfilé bara för att få ihop tillräckligt med is och göra iste : D

Har du tjuvstartat tävlingen nu då? Du skulle ju inte börja förrän i morgon så att jag skulle bli tvungen att vänta i hundra år ända tills i morgon? Bäst jag går in och kikar ifall, ifall.

Hannele: Ja, när det är lite svalare ute vill jag också ha med mjölk och socker, men i den här värmen blir man bara ännu varmare om teet är varmt. Och då är det gott med kallt.

Jaså, blir man vacker av kallt kaffe? Då är det alltså framtidens melodi. Hmm, kanske skulle göra mig en frapé ...

Lia sa...

NK kan man alltid lita på. Mamma valsade runt oss på NK barn när vi var små, och så föddes min (o)vana att leta efter det goda i livet via materiella ting! Hahaha, visst e det fantasktiskt att man kan skylla sina laster på föräldrarna!?
Blev middagen bra? Jag är så förtjust i mat att du gärna får leka matblogg då och då, så jag inte är ensam! Kram

Annika sa...

Iste diskussion :-)
Iste är gott!! Men jag brukar koka upp vatten, lägga i earl grey påsar, sockra (jo jag vill nog ha lite socker i iallafall), svalna av och sen vräka is i + en massa färskpressad citronjuice---gott!! Läskande och svalkande...
Idag är det svalare här...ska väl bli runt 30, men knappt ngn fukt. Jag är glad för det!!

Marianne sa...

Lia: Samma här! Både mamma och pappa hade en förkärlek för NK, så där är man mer eller mindre uppväxt! Helt och hållet deras fel : D

Maten blev jättebra, och den där cheesecaken går inte av för hackor. Till och med godare efter en natt i kylen. Väntar på svar om jag får lägga ut receptet här, upphovskvinnan har ingen blogg så jag kan inte länka.

Annika: Ja med citron är det jättegott. Jag tycker om med socker också, men inbillar mig att det blir nyttigare utan, och då blir det väldigt läskande.

Här är också svalare i dag, bara 30°! Urskönt, och i morse när jag öppnade fönstren var det riktigt svala vindar som letade sig in i huset. Helt underbart. Synd att man inte kan ha öppet på nätter och kvällar när det är så här, det hjälper inte med myggnät. Det hjälper knappt att ha allt stängt, det kommer in mygg ändå. Så att ha öppet går bara inte ...

aurorabuddha sa...

Sadar gor vi ju iste har ocksa: kokar forst och sen kyler ner med is. Det finns 'cold brew' ocksa, tepasar som man anvander i kallt vatten. Jag gillar sarskilt den sorten som smakar hallon. Utan socker, ska det va', tycker jag! Vi dricker *mycket* iced tea har!

Desiree sa...

Ah så du kör med kallt vatten. Jag brukar köra med kokande vatten och sedan låter jag det hela svalna och ha i citron eller lite apelsin och sedan mycket is och inget socker.

Marianne sa...

Aurorabuddha: Jag tar vanliga tepåsar till kallt vatten. Det funkar bra det också. Det här lärde jag mig av en amerikansk tjej, Upstate NY. Sun tea kallade hon det.

Iste är bra, för det läskar, lite koffein och kallt.

Märkligt nog är det svårt att hitta iste på burk här, det brukar ju annars vara ganska vanligt. 7 Up, Cola och Mountain Dew däremot, det finns hur mycket som helst. Men inte Pepsi när jag tänker efter, det har jag inte sett i affären, samtidigt som folk kallar Cola för Pepsi. Haha. Lustigt.

Marianne sa...

Desirée: Pressad apelsin låter gott. Vet i sjutton vilket som går fortast. Ska kanske testa det någon gång. Att det står och drar och sedan kyla, eller koka och svalna och kyla. Japp, det får bli ett vetenskapligt test här någon dag! Och vilket som är godast då, förstås.

Nu var vi nog inne här samtidigt!

nina sa...

Man kanske ska prova att göra iste hemma då, här köper jag färdig ifall jag vill ha men den är så sockrad att man blir speedad på den... ;-)

Här säger många förresten att det är BRA att dricka varma drycker (kaffe såklart, inte te) när det är hett ute eftersom man då blir alldeles varm i magen och man lurar kroppen att det är svalare ute än vad det är. Åtminstone för stunden. När den känslan går över får man ta en kopp till. :-D

Petchie75 sa...

Ha ha, vi börjar bli matbloggare båda två ;-) Tack för iste-receptet, ska testa det i eftermiddag!!
NK fanns ju även i Malmö när jag var liten (nu heter det Hansacompagniet) och kommer ihåg att min moster, min lillebror och jag alltid åkte dit på julshopping före jul. Och så fanns det en jättegod italiensk glassbar där! NK i Sthlm har jag av naturliga skäl inga speciella band till - första gången jag var i Sthlm var i 15-års åldern och tror inte att vi besökte NK då!

Anonym sa...

Här i Charlotte är iste typ nationaldryck tror jag, fast då i formen "sweet tea". Och säger de sweet, ja då menar de SÖTT - i med massor av socker, jag misstänker att det är mer socker än te personligen :-). Själv tycker jag mest om lite socker, men mycket citron. Eller så är det gott att blanda i lite persikonektar eller liknande, det blir sött men mer naturligt liksom. Gott är det i vilket fall med kallt te i hettan, och till maten faktiskt! //kram

Anonym sa...

Iste...jag vet inte jag...Hmmm...iskaffe? Nej, det låter inte gott! Men kaffe med glass i har jag druckit på ett kaffe en gång och det var smarrigt!

Anonym sa...

Jag har svårt att dricka te utan mjölk och då blir iste ingen höjdare. Däremot dricker jag gärna varmt te även när det är hett. En gång för länge sedan när jag och min man var på Sri Lanka drack jag te till lunch varje dag och till det en tomatomelett. Allt serverat på standen av vå trevliga beachboy.

Suzesan sa...

Låter läskande men jag har svårt för te. Men kanske kallt är gott på det viset. Måste prova.
Jag lsäte det var svalare hos dig. Så skönt så du får lite mer energi och "andas" lite. Värme sliter! Speciellt när den är sån klibbig tryckande. Här är mycket svalare nu. Imorse var det iskallt nästan så jag trodde det skulle frysa när ett åskmoln kom in och täckte sig framför solen. Det var nog hagel i det.Men det gick inte över här. Det samlade vatten i två timmar och drog sig runt inåt. Kanske det är gott med iste och nån sprit i*fniss*
Ha en bra kväll.
Kram
Susanne

KARLAVAGNEN sa...

Ska lägga det på minnet nu när det faktiskt verkar som om värmen är på väg till oss!

Marianne sa...

Nina: Hahahaha, alla ursäkter är bra! Men behöver man verkligen en ursäkt för att dricka kaffe?

Testa att göra iste, så kan du bestämma sockermängden själv. Vet nu inte vilket som blir godast, att koka te som får svalna och sedan kyla, eller mitt sätt. Vi får väl prova oss fram.

Petra: Ett recept om dagen håller doktorn från magen? ; D

Jag tror faktiskt att jag har varit på NK i Malmö för hundra år sedan. Men NK Sthlm är inte som det var en gång i tiden, nu är det en massa egna butiker där också, även om det heter NK och håller en viss stil. De har förbaskat god choklad i alla fall som de fortfarande tillverkar själva.

Jenny: Ja det är jättegott till maten. Kul idé att blanda i persikonektar, det ska jag prova. När man köper färdig Lipton finns ju det, men man kan ju faktiskt experimentera själv också. Haha, det blir rena telaboratoriet här snart!

Trollpackan: JO, det är jättegott! Har du aldrig provat? Om du någon gång blir sugen på en läsk, Cola eller så, köp dig då en iste-burk i stället och prova. De färdiga burkarna är ju sötade, så klart. Den måste vara riktigt kall. Och kaffe-frappé är urgott. Det gör jag på nescafé och mjölk i en mixer. Klart. Sedan kan man ha i glass också om man vill gotta sig lite extra.

Kersti: Du ska inte se det som te, utan som läsk eller så. Det är riktigt uppfriskande. Säger som till Trollpackan, prova! I många tropiska länder dricker man ofta te, tror det har väldigt mycket med vattnet att göra, man måste koka vattnet innan det är drickbart. Här är samma sak, folk dricker te som tokiga. Men då är det ofta små koppar, som i Turkiet små tulpanformade glas. Att det serveras av en trevlig beachboy gör ju inte saken sämre : ) Tror du man kan få Maken att leka beachboy och servera lite ...?

Suzesan: Ja, prova! Det är inte te utan iste. Börja med en sockrad köpvariant. Iskall ska den vara.

Det är mycket svalare här, till och med svala vindar i morse. Fast jag ska inte klaga, här inne är så svalt och skönt när fönstren är stängda och AC:n är på. Såg att det bara var en 15° i Stockholm i dag, förfärligt! Hoppas ni får värmen tillbaka snart!

Hihi, Long Island Ice-tea har du väl hört talas om?

Marianne sa...

Karlavagnen: Jippi! Skönt att värmen kommer tillbaks till dig! Så du kan sitta och njuta på din fina balkong!