onsdag 25 juni 2008

Onsdagsrecept: Imamen svimmade - Imam bayildi

Eftersom jag är ensam hemma tänker jag inte laga någon middag i dag, det får bli rester. Men ett litet onsdagsrecept kan jag ändå lägga ut. Det här är en klassisk turkisk rätt som passar bra både som förrätt eller som tillbehör till en grillad biff eller liknande. Den är helt vegetarisk.

Och ja, den heter faktiskt Imamen svimmade. Det finns några olika historier om namnet. Den vanligaste är att imamen tyckte så mycket om rätten att han svimmade av glädje när han åt den första gången. En annan historia förtäljer att han svimmade när han fick höra vad ingredienserna kostade. Den tredje historien säger att imamen gifte sig med dottern till en olivoljehandlare. Som hemgift fick hon flera flaskor av den finaste olivoljan. Den använde hon för att varje kväll laga den här rätten. Den trettonde dagen fanns ingen aubergine med tomat och lök på bordet, och när imamen fick höra att olivoljan var slut så att hon inte kunde laga maten, svimmade han av besvikelse.

Så gott är det!

Fotot har jag lånat från dkimages

Imam bayildi - imamen svimmade 4 port.

4 ganska stora auberginer (äggplantor)
1 stor gul lök
1/2 kg tomater
olivolja
1 tsk socker
2-3 vitlöksklyftor, finhackade
persilja, grovhackad
saft från 1/2 citron
vatten

Skala auberginerna så att de blir randiga. Stek dem sakta i olivolja tills de är gyllenbruna. Öppna dem på längden, men lämna ändarna som de är så att de fortfarande sitter ihop. Lägg dem vid sidan av varandra i en stor kastrull eller gryta med öppningen upp. Pressa upp öppningen så att du får plats med mycket fyllning.

Skiva löken och tärna tomaterna. Stek löken sakta i olivolja tills den är mjuk och gyllene. Blanda i tomaterna, vitlöken, salt och persilja. Koka ihop i ungefär en kvart. Fyll auberginerna med röran.

Blanda 1/2 dl olivolja, citronsaft, socker, salt och 1/2 dl vatten och häll över auberginerna. Täck med lock och låt koka knappt en timme tills auberginerna är mjuka.

Serveras rumstempererade.

Afiyet olsun - smaklig måltid!


Receptet är hämtat ur Turkish Cuisine av Tugrul Savkay

14 kommentarer:

Desiree sa...

Lät supergott och riktigt sommarfräsht. Tack för receptet. Jag tycker mycket om just aubergine så jag kommer nog gilla denna rätt. Kul namn och historier bakom namnet. Ha en skön onsdag.

Marianne sa...

Desirée: Ja, det är riktigt gott och jag blev sugen. Men inte i dag, inte för min del. Ska försöka göra något åt de där rödbetorna ...

Ha en bra dag du också!

Petchie75 sa...

Åh, vad gott det låter, och extra roligt med namnet!! Ska absolut testa receptet, passar ju bra till min vegetarian till bror :D och verkar perfekt till grillat.
Vi ska äta oxrullader ikväll (min stora favoriträtt när jag är hemma) även om som min mamma sa - det är för fint väder för den maträtten, det sånt man ska äta när det regnar och ruskar.. (men nu är de upptagna ur frysen så det är bäst att äta dem!)

Anne sa...

Låter jättegott, oj vad man blir inspirerad. Petra H's tema är verkligen superbra.
En rätt som finns i grekiska matköket också, eller hur? Jag tror jag ätit den här eller liknande auberginerätt flera gånger i Grekland.

Peter sa...

...eh..tog det också tre timmar innan det blev klart...? :)

Gissar att tonfisken i tisdags inte skulle bli klar - den ska stekas som biff, dvs rare, medium eller well done. Fast det visste du sannolikt?

*köss*

Saltistjejen sa...

Wow!
Det låter supergott!!
En perfekt rätt på sommaren när det är varmt och man vill ha något "lättare".
Jag ska prova det någongång. Fast just nu står matlagning inte så högt på på priolistan. Mycket hämtmat blir det.... ;-)
Kram!

Marianne sa...

Petra: När man är hemma i Sverige har vädret inte något att säga till om med maten! Man måste passa på att äta allt det där som bara finns där och som bara kan lagas av vissa personer. Så det var ju bra att du fick dina oxrulader! Själv vill jag ha fläskkotlett när jag kommer hem. Lite ont om fläskkött i de här länderna ... Och nyponsoppa. Och såna där trista små runda platta bröd, har glömt vad de heter. Det är enbart suget som bestämmer : )

Anne: Ja, det var toppen av Petra att komma på det här temat. Hoppas många hänger på.

Det här är nog en rätt som finns runt hela Medelhavet, i alla fall östra delen, men jag skriver det ur ett turkiskt perspektiv eftersom det är det landet jag kan bäst. Det brukar vara små variationer mellan länderna hur man tillagar de olika rätterna. Jag gjorde till exempel en aubergineröra häromdagen som man gör genom att koka dem i Egypten, i Turkiet gör man det genom att rosta äggplantorna över öppen eld eller i ugnen. Resultatet blir ungefär detsamma. Så är det med mycket.

Peter: Haha, nä, det var bara de dumma rö'beterna! Fast de var goda i dag, tärnade dem och stekte dem med ris och resten av en pepparstek.

Visste inte det där med tonfisken förrän i morse när din syster talade om det för mig. Men jag vill nog ändå ha den genomstekt ...

Pöss!

Marianne sa...

Saltis: Nu var vi nog här samtidigt! Jag kan tänka mig att det inte är vid spisen ni tillbringar mesta tiden just nu! Tur att det finns så mycket god mat att hämta där i NYC, det klarar man sig länge på. Kinamat är godast i US, till exempel. Man kan få hemkört här också, men jag vet inte om jag riktigt vågar lite på det. Farao sägs ju ha en riktig ruskig hämnd som jag inte vill känna av : )

Kram till Ellas mamma!

Anonym sa...

Ser smaskigt ut! Gott med vegetariskt ibland, även om jag älskar kött så kan det kännas lite "tungt" emellanåt.
kram!

Marianne sa...

Trollpackan: Det här kan du ha till en saftig stek. Jag älskar också kött, men det måste ju vara något grönt till.
Kram!

Grekland nu sa...

Mums filibabba, älskar alla rätter med auberginer. Visst gör man nåt liknande här i Grekland, men jag ska pröva din variant också. Och roligt namn!

Marianne sa...

Ingabritt: Jag älskar också aubergine. Har du några bra grekiska varianter?

Ninni sa...

Mmmm vad gott det låter, det här ska jag testa. Gillar också auberginer. Dessutom ett roligt namn som gör att man kommer ihåg maträtten. Tack snälla du för tipset!
Må så gott!
Kram Ninni

Marianne sa...

Ninni: Det var så lite så! Hoppas det smakar bra!

Kram!