onsdag 2 juli 2008

Farbror doktorn

Jaha, nu ligger min MacBook på sjukhus över natten. Kom just hem efter att ha lämnat av den för operation i eftermiddag. Den ska få en ny översida. Så nu får jag ett engelsk-arabiskt tangentbord. Hur nu det ska gå, det gäller att inte titta på tangenterna när man skriver i fortsättningen.

Innan vi åkte in brände jag ner alla foton på cd, så nu är de räddade. Och många ligger ju på Picasa också, där lär jag förhoppningsvis komma åt dem under lång tid framöver.

På hemvägen blev det totalstopp när vi kom till Alexandria Desert Road, det var en lastbil som hade vält ut hela sin last alldeles före vårt bostadsområde. Som tur var kände chauffören till en annan väg, där hade jag aldrig åkt tidigare. Så vi tog oss snabbt förbi denna jättekö på några kilometer, skönt det.

Resten av dagen kommer alltså att gå åt till att slita vid den här gamla pc:n. Måste jobba!

5 kommentarer:

Desiree sa...

Bra att du kunde rädda alla dina foton. Det är ju bland det viktigaste man har på sin dator. Jag har mina dels på min dator hemma och dels på jobbet och sedan har jag även de flesta i Picasa också. Hoppas att Macen blir frisk. Hi hi lustigt om det skulle börja dyka upp arabiska tecken på din blogg då vet vi att det är nya tangentbordet som är ute och spökar.

Anonym sa...

Tråkigt med datorn! Men det blir ju allt lite häftigt med ett arabiskt tangentbord! Om man inte tittar på tangenterna så brukar det gå ganska bra att skriva svenska, annars kan du ju alltid använda ett externt tangentbord med svenska tecken. Jag har transparenta klisterlappar med arabiska tecken till mitt tangentbord och det funkar jättebra, men det kanske finns med svenska tecken... Jag hittade mina på ebay. Du kan ju också kolla med apple i sverige om de kan skicka ett tangentbord till Egypten. Antar att det är billigare att få det monterat Egypten än hemma i Sverige.

Du frågade tidigare om jag hade någon blogg och det har jag inte. Men jag funderar på att använda mig av en för nästa resa, istället för resedagboken.

أتمنّى لك النجاح

/Emil

Marianne sa...

Desirée: Ja, fotona och böckerna. Det är mitt viktigaste förutom bokmärkena och mejladresserna. Tänk om jag hade fått göra om hela boken jag jobbar med! Då hade jag nog gråtit på riktigt.

Om allt har gått som det skulle är datorn nu i någon av Klas kollegors händer, och jag får den i morgon. Förhoppningsvis i morgon bitti.

Hihi, om det blir oläsligt för alla utom Emil, då är det tangentbordet!

Emil: Bra tips med klisterlappar, tänkte på något åt det hållet, men visste inte att det finns på e-bay. Ska kolla där. Det är mest när man ska ha något tecken som semikolon eller liknande som man egentligen behöver titta, men när det då inte stämmer ... Ska i alla fall få tillbaks mitt gamla tangentbord så att jag kan se på det, eller rita av det eller något sådant.

De sa på Apple Center att de kunde beställa ett svenskt, det skulle ta fyra veckor. Men jag tror jag låter det vara som det blir, och så när jag åker till Sverige nästa gång kan de få fixa det på försäkringen.

Men jag SKA plugga arabiska i höst. Vill det. Så jag kan tyda vad du skrev : )

Kul om du skaffar en blogg!

Anonym sa...

Det finns ju en massa språkskolor i Kairo och jag skulle nog satsa på den egyptiska arabiskan då du kommer ha mer glädje av att prata med folk än om du läser standardarabiskan som används till skrift och nyheter. På min utbildning är det mest standardarabiska + en termin då vi har chans att förkovra oss i en dialekt. Standardarabiskan innehåller otroligt mycket grammatik, rena vetenskapen medan en dialekt är mer levande.

Har du tid över och vill börja lite smått så finns det en bra bok som heter "Kullu Tamam". Den är tryckt på AUC (Amerikanska univ. i Kairo) och är skriven för dem som är helt nya i språket. Rekomenderas starkt! Du hittar den på AUC och en mängd andra bokhandlar i Kairo (ca 120 EGP)
Längtar efter Egypten. Jag var där i januari, tyvärr endast 2 veckor. På tok för kort tid! Men efter jul så bär det av igen!

Marianne sa...

Emil: Tack för tipset om boken! Den ska jag absolut skaffa! Och jag har hittat en lärare på Zamalek som ska vara bra och billig, en kompis från Turkiet pluggar hos honom.

Tiden går fort, alldeles för fort, så det är snart dags för dig att åka hit! Kul!