torsdag 18 september 2008

Fyllda förråd

Gourmet Egypt

Nu är förråden fyllda igen, dvs frysen. Jag har skrivit om "min" köttaffär förut, och nu äntligen kommer ett foto. Tyvärr ligger den här affären i utkanten av stan, på precis motsatt sida från den kant där jag bor. Så det är en bit att åka och det blir inte att åka lite då och då när man behöver någonting, utan det blir riktiga hamstringsresor (alltså hamster som i djuret och inte hamstring som på engelska).

Det blev pajer (med god köttgryta i), avorioris för risotto som jag aldrig tidigare har gjort, rostbiff, tonfiskkotletter, stroganoffkött, grytbitar, lammrack, köttfärs till bland annat köttbullar, lövbiff, mexikanska korvar, egyptiska korvar och merguez-korvar, vita fiskfiléer (ja ursäkta, men jag kan inte riktigt specificera, för jag vet inte) och wokgrönsaker som är så fina så fina. Jo, och pepparrot till fisken.

Om en liten stund ska jag gå upp till Kontoret där det är gemensam Iftar i kväll och jag är bjuden. Det ska bli skoj för jag har aldrig varit med på Iftar tidigare, inte i Turkiet heller. Jag har visserligen inte fastat, men det gör inte så mycket. Rapport kommer, förhoppningsvis med lite foton.

12 kommentarer:

Victoria sa...

Åh, vad mycket gott du köpt! Det vill till att man har en väl tilltagen frys. Kram/Vic

Petchie75 sa...

Mums, vad gott allt låter!! Jag är huuungrig och klockan är bara 11.30- det får bli en tidig lunch idag!
Intressant med Iftar, ska bli kul att höra hur det var!
Kram

Emmama sa...

Jädrans vad mycket gott! :) Det låter som om vi kan se fram emot mycket goda onsdagsrecept framöver! Och vad spännande det ska bli att höra om Iftar-en! Eller hur man nu säger i bestämd form.. KRAM på dig! :)

Kerstin sa...

Jisses vad mycket godsaker du har köpt. Det krävs en stor frys när man måste göra få men stora inköp.
Ha en trevlig kväll.

KARLAVAGNEN sa...

Vad härligt. Hmm Jag känner igen logon? Tack för dagens skratt. Hamstrings-resor eller hamstringsresa... hihihi

Marianne sa...

Victoria: Ja tack och lova har vi en rejäl frys här, faktiskt ett enormt frysfack i kylen dessutom. Jag ska ju erkänna att den redan var rätt full av kyckling och bacon och lite annat smått och gott, så jag fick knö in de nya grejorna. Jag kan bli lite snål på de frysta godsakerna ibland.

Kram!

Petra: Gå och ät med dig! Fast det har du väl gjort vid det här laget? Ja Iftar var en upplevelse ...

Kram!

Emmama: Ja nu behöver inte jag svälta : ) Fast just nu är jag inte sugen på kött kan jag säga. Pga Iftar-en ...

Kram!

Kerstin: Japp, en rejäl frys. Det var ett krav jag hade när vi flyttade hit. Och tur var det!

Karlavagnen: Har jag visat logon tidigare? Bra att jag fick dig att skratta. Jag kanske ska börja toka mig lite mer här ett tag framöver : )

Annika sa...

GOTT, Marianne. Jag garvar lite åt ditt hamstrings-skämt. Det tycker jag var kul.
Som sagt, en stor frys måste man ha...Skulle ladrig funka med min lilla fjutt. Jag säger ju att jag behöver större i ALLT...
Spännande med Iftar. Ser fram emot rapport.
KRAM!!!

Emil sa...

En butik jag ska lägga på minnet! Var ligger den och hur är priserna?
Köpa kött från gatan känns lätt problematiskt och lite ofräscht (även om man äter av det när man är bjuden)och som du nämnt tidigare så är carrefours kött rätt så segt.

Vad tycker du om den egyptiska maten? Tameya, fool, duva, kosheri, "makaronibeshamele". Vad har du testat och har du någon favorit?

Marianne sa...

Annika: Fast just nu önskar jag att jag hade hela köket fullt av frukt och grönsaker i stället - vilket du förstår när du har läst om Iftar : )

Ja, Annika, skaffa dig en stor frys, det är helt underbart att ha, mycket enklare att bara ta fram och tina det man ska laga till middag än att åka och handla varje gång. Hihi, fast det är klart, om det hör ett stort hus till frysen är ju inte det fel!

KRAM!

Marianne sa...

Emil: Den ligger vid Kattameya Ringroad. Du vet var Carrefour ligger där? Och precis efter Carrefour är en moské. I kvarteret efter moskén ligger den här affären, raden av hus närmast ringroaden. Kolla deras hemsida www.gourmetegypt.com Men det är ju inte så billigt direkt. Svenska priser skulle jag nog säga: 65 pund kilot för köttfärs, rostbiff (alltså hel att laga själv) 87 pund kilot, lövbiff 89 pund kilot osv. Sedan finns sån där dyr japansk masserad oxfilé också för cirka 600 pund kilot, men det har jag aldrig köpt.

Sen har vi en slaktare i Mohandiseen som vi brukar handla oxfilé av för cirka 100 pund kilot. Han har gott och fint och hängt kött. Eh, nu ska vi se. Libanon Street, höger vid Blombanken, efter drygt halva gatan på höger sida ligger ett litet slakteri. Men jag kan visa dig sedan om du vill.

Och så skäms jag lite när du fråga så där. Jag är kanske inte så där jääätteförtjust i duva och fool. Gillar nog, eh, den där salladen som jag just nu har glömt vad den heter, och så hummus och sesampastesåsen som jag OCKSÅ har glömt vad den heter.

Men jag har i alla fall lärt mig några nya ord i kväll. Fel mesh-mesh. Mafish muskela. Skillnaden Räligt och (harklar)äligt. : D

nina sa...

(Nu blir det lite kommentarsbombning här när jag håller på att läsa ikapp mig...)

Oj vad mycket gott du fick tag på! Tonfiskkotletter och vita fiskfiléer köper jag också ibland (brukar inte heller veta vad de heter, haha) men nästan aldrig kött.

Nötkött är inte så gott här, jag tror de skär upp det helt fel så det blir segt och torrt. Jag har hört ryktas om specialaffärer med riktigt uppskuret kött men har inte provat än. Kyckling går ju bra det med, det finns det gott om. :-)

Marianne sa...

Nina: Haha, det blir lätt så! Testa en av specialaffärerna, det är gott att variera lite. Hänger de inte köttet i CR heller? Det är det enda problem jag har med att vara utan fläskkött, just det där med att variera. Kyckling på längden och tvären och liten nöt och lamm däremellen. Känns det som ibland. Men i morgon blir det fläskkotletter för Klas köpte med det från Grekland!