tisdag 16 september 2008

Missa inte!

Ni har väl läst Damernas detektivbyrå (The No 1 Ladies' Detective Agency) av Alexander McCall Smith? Om inte - LÄS DEM! Det är böcker man blir glad och varm i hjärtat av och ni som inte gillar deckare: Det är inte några deckare. Det handlar om Mma Ramotswe som visserligen äger och driver Botswanas första detektivbyrå, men det är ändå ingen deckare.

Hur som helst, nu ger Alexander McCall Smith i samarbete med den brittiska tidningen Telegraph ut en ny bok - gratis på nätet! Varje vardag kommer ett nytt avsnitt av Corduroy Mansions att publiceras på tidningens hemsida. Man kan också prenumerera på avsnitten via mejlen. Det har jag gjort.

23 kommentarer:

Kerstin sa...

Ja det är bra böcker och lite annorlunda. Småmysigt och roligt. Ser fram emot fler.
Ha det bra.

Anonym sa...

Klart jag inte missar Mma Ramotswe öden och äventyr!
Riktigt "bli varm i hjärtat" av MEN med lite allvar här och var...
Väntar f ö på "The Miracle at Speedy Motors " från Bokus...försenad leverans...

Tack för tipset, skickar iväg en prenumeration jag oxå!

Emmama sa...

Jag älskar de böckerna! Tack för tipset om boken på nätet, ska kolla in det! :)

Petchie75 sa...

Jag simmar mot strömmen - jag gillade inte alls böckerna, eller rättare sagt, jag läste bara den första och gillade inte den. Vet inte varför men den föll mig inte i smaken!

Marianne sa...

Kerstin: Ja visst är de mysiga. I Mma Ramotswes händer hade man känt sig trygg.

Sus: Aha, du har lite kvar av de böckerna. Kul. Jag ska hugga in på den nya, hoppas den är lika bra.

Emmama: Kan passa bra för dig nu när du får hålla dig i soffan.

Petra: ja men det är väl tur att alla inte tycker exakt samma! Men du är nog den första jag hör som inte har tyckt om dem. Ingen annan som har vågat säga det kanske, grupptrycket du vet ...

Annika sa...

jag har fått en bok av min moster som jag inte har öppnat än, skamligt av mig. Men det är det här med DECKARE vetdu. I AM NOT interested in reading murder mysteries. Men det här kanske hart så mkt mer??? Jag förstår att dom har en viss mysfaktor. Min kära moster som inte heller gillar deckare säger att dom har så mkt mer. SÅ kanske ska jag ge dom en chans. Vi borde kanske läsa dom i vår bokklubb?

KRAM!!!

Marianne sa...

Annika, det här är INTE deckare. Ok, hon har sin detektivbyrå, men det handlar mer om livet och kärleken och människor osv. Sedan hjälper hon någon lite genom att ställa saker och ting till rätta, leta upp någon förlupen make, bortsprungna pappor och vad det är, men INTE deckare. Bara en sådan sak: "Hon är traditionellt byggd", som en kvinna från Botswana ska vara. De är "bli-glad-böcker". Vad jag minns är det inte en enda polis i böckerna.

Sedan kan det visst vara att man som Petra inte tycker om dem ändå, men gör inte misstaget att tro att det är deckare. Kika i en när du är i bokhandeln eller på bibblan. Du behöver ju inte köpa någon det första du gör.

KRAM!

Desiree sa...

Jag har faktiskt inte ännu läst denna omtalade bok som jag sett varit otroligt populär. Tack för tipset. Jag önskar bara att jag hade mer tid för att just läsa. Finns så många böcker jag är sugen på och detta är ännu en. Jag gillar inte deckare normalt sett så det är toppen om det inte är en deckare som man först kan tro.

lilla jag sa...

Jag har läst ett par, tre stycken och tycker de är rätt mysiga! Nu måste jag ju kolla in gratisboken på nätet!
Kramar,
Lilla jag

Marianne sa...

Desirée: Man kan lyssna på boken (Corduroy Mansions) på nätet också, ett kort kapitel och bra läst av han som spelade Manuel i Falty Towers! Testa!

Lilla jag: Visst är de mysiga! Jag har läst alla om Mma Ramotswe, men ingen av de som utspelar sig i Skottland (tror jag).

Kram!

Anne sa...

Jag älskar de här böckerna, har inte läst alla men många. Tycker de är så mysiga, varma och livsfilosofiska. Kan bara hålla med i rekommendationen.

Musikanta sa...

Jag har HÖRT alla böckerna på CD. Hon som läser på mina CD är en engelsk skådespelerska som är helt fantastisk! Inte nog med att hon läser engelska med botswanadialekt, hon ändrar sin röst efter alla karaktärerna som uppträder. Makalöst skickligt! Underbara böcker...

Marianne sa...

Anne: Visst är de mysiga och varma! Livet behöver inte vara svårare än så!

Musikanta: Då kommer du att älska Corduroy Mansions också! Uppläsningen är jättebra. Fantastiskt att kunna prata med dialekt från Botswana utan att det blir svårbegripligt. Eller den dialekten kanske är lätt?

Anonym sa...

Hej!

Mitt namn är Inga-Lill och jag har just nu en sådan där värdefull stund för mig själv och sitter och surfade runt ute på nätet,planlöst utan direkt mål och kom då in på denna blogg.

Bokintresserad som jag är så gick jag ju in och läste under denna kategori! *L* Vill även passa på att bidra m. ett tips. Det är en tävling som just nu pågår i den webshop som jag driver. Vi lottar ut signerade böcker av Linda Olsson, gratis och fraktfritt. Inget köptvång för att delta.

P.S – Bokmässan i Göteborg - en av årets höjdpunkter – där skall jag i ensamt majestät vandra omkring på söndag. Jag längtar!

Hälsningar från mig i Lilla Edet
Inga-Lill Orbelin
www.swedelink.se

(Också bott i Egypten-Alexandria på 80-talet.)

Marianne sa...

Inga-Lill: Hej! Och välkommen hit! Visst är det skönt när man får en stund över kan styra helt själv!

Härligt att få åka till Bokmässan! Passa på att köpa Alaa Al Aswanys bok Yacoubians hus, den är fantastisk, och han skulle komma dit läste jag. Hoppas du får en riktigt bra dag på söndag.

Tänk att du också har bott här! Det måste ha varit väldigt annorlunda på 80-talet. Vi har bara varit i Alexandria en gång, men det ska helt klart bli fler besök.

Jag ska alldeles strax gå in på din sida, har bara lite fler kommentarer att besvara först.

Anonym sa...

Tackar, tackar... skall bli roligt att titta in här emellanåt! Vill bara lägga in en liten varningens ord - är ny i bloggarnas värld, så om jag gör ngt klavertramp - så snälla korrigera mig!

Tack för ditt tips Marianne! Men tro't el ej men jag lyckades besöka mässan utan att göra några inköp överhuvudtaget! :-) Jag gick runt o insöp atmosfären,alla böcker o titlar, lyssnade på föredrag både än här o än där, tog en fika. Missade dock Alaa al-Aswany, han besökte mässan både fre o lö. Han har fått rätt mkt uppmärksamhet i samband m mässan o man blir minst sagt nyfiken på att läsa nämnda bok. Speciellt m tanke på att man har bott i Egypten.
Ja du, bodde där mellan 1985-1987 så det har säkerligen hänt en hel del.Ta bara en plats som Hurghada. Då fanns bara två hotell; Club Mediteranée o Sheraton. Lite skillnad mot nu, inte sant?

Jag har också ett tips som rör böckernas värld. I webshopen som jag driver pågår just nu en tävling där vi lottar ut signerade böcker av Linda Olsson, gratis o fraktfritt och inget köptvång.
Några ord från Lilla Edet, en vanlig måndag kväll...
Inga-Lill

Marianne sa...

Inga-Lill: Jag tror det är svårt att göra klavertramp i bloggvärlden så länge man inte angriper personer osv. Olika åsikter får alla ha, till exempel, det kan ju bli dynamiska diskussioner av det. Som jag känner det gäller samma oskrivna lagar här som i den vanliga världens alla olika sociala sammanhang. Och man väljer ju hur personlig man vill vara, både i egna inlägg och i kommentarerna.

Jag funderar på om jag ska lägga en länk till din sida. Jag har inte bestämt mig än. Det är bra för oss utlandssvenskar att veta att vi kan handla där (om det inte som för mig är omöjligt pga tullar), samtidigt som jag inte vill ha reklam här. Jag har inte funderat färdigt på det än.

Jag tycker absolut att du ska läsa Alaa Al Aswany, och en annan som är fantastisk är The Map of Love av Ahdaf Soueif. Den håller jag på med just nu

Hurghada har vi inte varit i än, och jag vet inte om vi kommer att åka dit heller, jag är inte så lockad. Däremot har vi varit i El Gouna, en helt ny semesterstad norr om Hurghada. Väldigt fint, rent, helt, nytt och bara jättefint faktiskt.

Ha det gott så länge!

Anonym sa...

Tack Marianne!

Du ska inte känna ngt tvång att länka till min webshop - det är inte därför jag är här :-). Men visst, tycker du att det vore käckt som ett trevligt tips för andra så inte kommer jag att klaga. :-)

Alla har ju olika syften m sitt bloggande samt policy och det är väl som det skall vara o skall respekteras tycker jag.

Tullar - inte på allt väl? Och beror väl också både på kvantitet man tar in samt om det är privat el företag. Synd om du som privatperson inte kan nyttja webben till personlig shopping.

Tack för ditt boktips! Skall kolla upp om den går att få tag på här.

Hälsningar från Sverige...

Marianne sa...

Inga-Lill: Jo, det verkar vara på allt. Jag beställde WordFinder på CD för uppkopplingen var så seg så det gick inte att ladda ner. Fick betala 600:- i tull! Så jag är inte så pigg på att skicka efter saker och ting. Funderar på att testa en bokbeställning, se hur mycket tull det är på det. Men jag vet att det är tull, det har jag hört. Gissa en som hade beställt godis annars!

Anonym sa...

Hej och God morgon från Sverige!

Hur säger man god morgon på Arabiska? Har glömt bort det.

600! - Ja jisses, det var saftigt minsann! Tråkigt om orimliga tullar skall sätta stopp för inköp. Detta är inte rätta tråden/platsen på din blogg att diskutera detta (är ju inne på boktips menar jag :-) ) men vill förstås ge svar i anslutning till det vi diskuterade innan, om det är ok.

Har kollat upp lite olika importaxor för Egypten fr Sverige(de två länderna har avtal sk MFN=most favouried nations)vilket skall göra att det inte blir för kostsamt m ömsesidig handel länder emellan.
Choklad = 20%
Vingummi/Segt godis= 30%
Böcker o tidningar= 5%

Det viktiga är att korrekt STAT Nr o ursprungsland framgår på den fakturan som medföljer varorna, för att rätt tulltaxa skall debiteras.Annars är risk att man får betala för mkt. Därför är det viktigt att man gör sina inköp fr ngn som kan sin sak, skickar man privat så kan det bli fel eftersom de inte vet hur man skall gå tillväga vad gäller dokumentation.

På följande sida kan man läsa om olika länders tulltaxor:
http://mkaccdb.eu.int/mkaccdb2/datasetPreviewFormATpubli.htm?datacat_id=AT&from=publi

Hälsningar från ett höstvackert Sverige!

//Inga-Lill

Marianne sa...

Inga-Lill: TACK! Jättebra att veta och jag ska gå in på länken och se vad som står. Ska nog göra en testbeställning hos dig och se vad som händer, om det blir rätt importtull eller om de tänker strula.

Ska svara på ditt brev också, men hinner inte just nu.

Kram!

Marianne sa...

Inga-Lill igen: Glömde svara på din fråga. God morgon heter Sabah el-Xhir. Svar Sabah el-Nour.

Anonym sa...

Sabah el-Xhir från Lilla Edet!

Ser fram emot ditt svar.

Ha en fortsatt bra fredag!