söndag 26 oktober 2008

Vatten

Jag är medveten om att det finns många människor som tvingas dricka kranvatten i det här landet, trots att det kanske inte är riktigt rent. Jag tillhör den lyckligt lottade delen av befolkningen som har råd att köpa rent vatten. Så varje torsdag kommer vattenbilen med nya dunkar, och det är så smidigt så att jag ställer bara ut de tomma flaskorna utanför ytterdörren, lägger pengar (och lite dricks) under dem, och så vips, står där nya, fulla flaskor. Väldans bekvämt.

Tomma vattenflaskor som väntar på att bli utbytta.

Men just nu sitter jag och dricker ett glas italienskt vin. Mums så gott. Vet inte var Maken fick tag i den flaskan, kanske från någon av alla besökare som har varit på Kontoret i dag. Nattgäst har vi också fått, för det var så proppfullt på hotellen att det inte gick att uppbringa ett enda rum i hela stan, och vi har ju gästrum. En kille som är här på "look-and-see-trip". Han verkar trevlig, så det vore ju skoj om han bestämmer sig för att ta jobbet. Just nu är han och Maken inne i stan för att han ska få se lite av nattlivet i Kairo : D

13 kommentarer:

Anonym sa...

Bra vattenservice! I Sydney är kranvattnet alldeles utmärkt, så jag köper aldrig vatten. Dessutom innehåller det en pytte-gnutta flour, så det är ju extra bra för tänderna. Många "rika" barn får nu problem med tänderna eftersom de har köpevatten hemma, och skolorna inte underhåller med floursköljningar.

Emil sa...

Så du dricker vatten från Nestlé! Nu kanske du inte kan välja, men om du kan så rekomenderar jag dig att ta ett annat märke. Min favorit är "baraka" som då betyder välsignelse. Om jag inte minns fel så ägs baraka av ett egyptiskt företag.

Marianne sa...

Matilda: I Sverige köpte jag aldrig vatten heller - ALDRIG, slöseri med resurser och pengar. Men här måste man om man inte när uppfödd med kranvattnet. I Bulgarien köpte vi förresten inte heller vatten, för det vattnet var också bra. Har försökt koka potatis någon gång med kranvattnet här, men med tanke på vad som flyter upp och samlas på ytan har jag slutat med det ...

Emil: Det var en stor vattentest här för ett tag sedan, cirka 4-5 månader sedan, och det visade sig att det bara var Nestlé och ett märke till (tror det var Coca-Colas vad det nu heter) som fick godkänt som tjänligt! Några sorter konstaterade de att det var vatten från Nilen som var liiiite renat. På kontoret hade de en annan sort, tror faktiskt det var Baraka, och gjorde test. Det blev inte godkänt så de har nu bytt till Nestlé. Annars är jag helt för lokala producenter och undviker gärna jättarna. Köper till exempel inte Nestlés mjölkprodukter utan Juhaynas osv.

Petchie75 sa...

Vi slipper köpa vatten här i PR eftersom vi har en kyl med "water dispenser" där vattnet filtreras - och ja, vattnet är ju helt ok att dricka här men smakar inte så gott om det inte är filtrerat. I Bryssel bodde jag i ett gammalt hus där vattnet var fullt med små svarta partiklar :-( så jag använde en Brita för att filtrera vattnet som skulle användas i matlagningen och drack köpevatten... Det var jobbigt att släpa hem flaskorna för hand innan jag träffade O som hade bil ;-)
Tråkigt att du inte kan köpa ett lokalt märke men är det inte tjänligt så ska man ju inte riskera hälsan (som jag har nämnt innan, min pappa fick ju en hemskt jobbig parasit när han var i Kairo)...
Kram!

Marianne sa...

Petra: Skönt att slippa köpa vatten! Inte nog med all plast till flaskorna och drivmedel för transporterna och el för hanteringen, dessutom är det några kemikalier i plasten som lär lösas ut ...

Vad är en Brita?

Och några parasiter vill vi INTE ha! Det har jag INTE tid med : )

Kram!

Desiree sa...

Interessant. Jag förstår att rent dricksvatten är viktigt där du bor. Hur stora är dessa flaskor/dunkar? Snällt att ni huserar med gästrum. Är det något speciellt på G som gör att alla hotell är uppbokade?

Petchie75 sa...

Brita är ett väldigt bra vattenfilter; http://www.brita.com/ som tar bort kalk och olika partiklar - väldigt vanligt i Storbritannien och Belgien. Jättebra när man har mycket kalk i vattnet och använder vattenkokare... jag behövde inte avkalka min vattenkokare igen efter att jag skaffat en Brita!! Antagligen inget för er i Egypten dock eftersom det kanske inte tar bort parasiter...
Kram!

Annika sa...

Brita filter ja!! Det brukade jag också ha. Vanligt i US.
Nu har vi filtrerat vatten genom frysen. Helt OK att dricka, riktigt gott. Annars är det så mkt flour i vattnet här att det könns som om man dricker en pool. Jag har dock vant mig nu, men svenska besökare brukar ha MKT att säga om det hela :-)
Säger som Desiree, är det ngt speciellt som försigår i Kairo eftersom det inte finns hotellrum?
Kramar!

Marianne sa...

Desirée: Det är 18 liter per flaska, så det brukar gå 1 - 1 1/2 per vecka om vi inte har gäster. Två när det är väldigt varmt.

Jag vet inte vad det är som gör att hotellen är så fulla. Turistsäsongen har precis dragit igång, så det gör väl sitt till, och så lite konferenser och så kanske. Jo, och så var det en stor minneshögtid i El Alamein nu i helgen, fast då borde det väl mest gälla hotellen uppåt Alexandria förstås. Men det är rätt trevligt när någon bor över här, även om det är för jobbet. Så länge de är trevliga går det bra, och det är de.

Petra: Tack för länken! Ska be Klas titta på det där. Med en sån kanske man skulle kunna koka potatis och spagetti och sånt med kranvatten, för då måste ju parasiterna dö om de inte är bortfiltrerade.

Kram!

Annika: Jag har aldrig tidigare hört talas om att man har vatten genom kyl och frys! Ismaskiner i frysen vet jag, men vatten visste jag inte. Smart, då blir det kallt och gott antar jag.

Vet som sagt inte vad det är med hotellen just nu, inte mer än att det är turistsäsong igen och att det var en stor minneshögtid i El Alamein i helgen. Kanske några stora konferenser och sånt också. Killen var trevlig i alla fall, så det var bara skoj. Och eftersom han kanske ska flytta hit är det ju roligt att lära känna honom.

Kram!

Anonym sa...

Gott vatten är både nyttigt och livsavgörande. Tack och lov har vi mycket bra kranvatten här Sverige. Jag har mycket svårt att förstå att vi köper vatten på flaska. Det måste vara någon slags övertro på att det skulle vara mycket bättre.

Nä - svenskar i Sverige. Bojkotta flaskvatten!

Emil sa...

Oj, det hade jag inte koll på! Jag skulle nog också låtit kvalitén gå före samvetet i det fallet. Nilen är ingenting man vill dricka eller bada i.

Musikanta sa...

Om det nu ska vara något positivt med det eviga regnandet de sista månaderna är att vi aldrig saknar vatten i det här landet. Och att det går att dricka direkt från kranen.

Det skulle heller aldrig falla mig in att köpa vanligt vatten på flaska...Fast det är ju egentligen det man gör när man köper kolsyrade varianter!

Skönt i alla falla att ni slipper gå och handla dunkar och bära hem själva. Det gjorde vi när vi bodde i Kina några månader och det var tungt!

Marianne sa...

Bert: Jag håller med! Jag brukar inte ens köpa kolsyrat vatten i Sverige särskilt ofta. Jag tror faktiskt att det är farligare att dricka flaskvatten än kranvatten i Sverige, för det lär utlösas polykarbonat ur plasten till vattnet.

Emil: De värsta syndarna fick nog stänga, och de andra kanske har rättat till sina fel vid det här laget - får man hoppas. Men det känns tryggast att hålla sig till det vatten som fick godkänt från början.

Musikanta: Jag köper mycket sällan kolsyrat vatten i Sverige, jag tycker kranvatten är godare. Här köper jag det ibland för att spä ut det vita vinet så att det ska gå att dricka : D

Ibland kånkar vi hem vattenflaskor. Det är bra att ha i reserv, som nu under festligheterna efter Ramadan kom ingen vattenleverans och då var det bra att ha extra.