söndag 2 november 2008

Silhuetter i Kairo

Efter en "stökig" helg har jag kunnat jobba riktigt bra i dag och koncentrera mig hela tiden. Det känns skönt, för den här boken kräver mycket tankeverksamhet och research. Vilka svenska titlar och roller ljuskillar har som jobbar med att sätta ljus vid filminspelningar, bara en sån sak. Roligt är det i alla fall.

Mycket bloggande blir det dock inte, tyvärr. Men det tänkte jag råda bot på nu en liten stund innan jag går och lägger mig. Först några foton från Kairo, sedan svara på kommentarer, och sedan läsa i alla fall några bloggar.

Moskéernas minareter och domer är fascinerande och ger en liten känsla av Tusen och en natt. Här mest som silhuetter.




18 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Vackert - tack för att du delade med dig!

Marianne sa...

Karlavagnen: Tack! Det är bara roligt! När du kommer hit kan du ta egna bilder. Snart måste överkasten till gästrummet vara färdiga, så det är bara att komma.

Suzesan sa...

Väldigt fina bilder. Talande. Japp precis som ur Tusen och en natt. Nästan som vykort. Men jag skulle aldrig anpassa mig att se denna miljön varje dag. Ja om jag då inte blev tvungen. Men ett tag på semester är ok. Väldigt fina bilder och även fotoserien nedanför är ju HUR FIN SOm HELST.
Lycka till med ditt fortsatta arbete md boken:)
Hahaa fint objektiv du vill ha.Det såg inte så invecklat ut att lära sig heller.
Kram
Susanne

Marianne sa...

Oj, va fint. De ser ju ut som allt mellan ostkupor till stilettknivar. Du är ju jätteduktig på att fota. Nu blir jag lita avis.. :O))
Kram från Marianne i Sverige

Anonym sa...

Läckra bilder. Särskilt den nedersta.

Marianne sa...

Suzesan: Tack! Jag tycker att det är skoj med nya miljöer och att faktiskt få ha dem till vardags. Men som tur är är vi människor olika och allt passar inte alla. Då är det bra att kunna kika in så här.

Kram!

Marianne i Sverige: Tack! Men du är duktig du också. Fast du har kanske inte så många stora moskéer just i dina krokar?

Bert: Tack! Jo, det är därför den kom längst ner. Är tyvärr lite osäker på vad moskéerna heter, men på den sista bilden tror jag att det är två, och att den stora heter Sultan Hassans moské.

Anonym sa...

Väldigt vackert! Nog för att jag har rätt så många moskéer i knutarna här med, men jag lyckas inte fånga dem på bild lika bra som du! :) Och de där moskéerna ser ju lite annorlunda ut också. :)

Desiree sa...

Jättefina bilder Marianne! FÖr mig ser det verkligen exotiskt ut med dessa vackra siluetter.

Anonym sa...

Oj vad vackra bilder du har tagit!!! Din blogg är helt underbar också:)
Kram

Anonym sa...

Fina siluetter, ser fram emot boken!
kramen!

Annika sa...

Otroligt vackra BILDER!!! Ser sagolikt ut!
vad gäller boken; att vara översättare måste vara bland det svåraste som finns. Att fånga känslan, stämningen...och att hitta rätt ord. Förstår att det är ett (roligt) mastodontjobb!
Kramar!!!

Kerstin sa...

Vackra bilder igen. Får känslan av ett sagoland.
Ha det gott.

Marianne sa...

Laura: När du går till Blå moskén nästa gång med kameran ska du gå in på gården från den ingången som är från Hippodromen. Titta upp för trappan, där får du en superfin bild med kupolerna som reser sig över varandra. Det är annars rätt svårt att ta en bra bild på den moskén, solen står oftast fel för att det ska bli bra och det är svårt att få med alla sex minareter. Aya Sofya är också svår, för det är svårt att få med alla fyra minareter. Men om du står i parken borta vid dammen bör du kunna få en bra bild. Sedan ska du ta färjan till Kadiköy från Eminönü, då får du superbilder av Seraljudden. Och var inte rädd för att klättra eller lägga dig på magen när du tar en bild - det ser bara ut som om du vet vad du håller på med : )

Kram!

Desirée: Tack! Ja får man bara rätt perspektiv på dem är de jättevackra. Tyvärr är de flesta moskéer så kringbyggda av moderna bostadshus att det är svårt att se deras skönhet.

Anonym: Tack! Oj, Tack! Och välkommen hit! Kram till dig också!

Sus: Tack! Vi får väl göra den tillsammans då?

Kram!

Annika: Tack! Ja det är sagolikt ibland. Och boken, det gäller liksom att se det hela framför sig, nästan som på film, försöka vara i scenerna för att fånga lukter, ljud, färger och allt, även om det inte är med i texten. Även om det sedan bara står "huset tornade upp sig" så blir det mer rätt ordval och mer färg i texten om jag har sett det framför mig, inte bara läst det. Det verkar ha funkat bra i alla böcker hittills, för många recensenter har kommenterat just stämningarna i böckerna, att författaren har lyckats fånga sådant. Och då i förlängningen har även jag gjort det som har förmedlat det på det nya språket.

Det är jätteroligt, men den här boken tar mycket längre tid än jag trodde att den skulle!

Kram!!!

Kerstin: Tack! Ja, det är lite Tusen och en natt här ibland. Jag stormtrivs.

Ha det bra du också!

Jenny sa...

Vad roligt att se och vad vackert! Du får verkligen mig att vilja besöka Egypten! Tack för att du delar med dig :-)!! Och tack för krya-på-dig:et, jag är sååå mycket piggare idag! Kram!

Anonym sa...

Haha, jag får nog skaffa mig en lite bättre kamera först för att det ska se proffsigt ut då jag krälar på marken för att få en bra bild... :P Kanske dags att skriva en önskelista till jultomten nu..? :)

Marianne sa...

Jenny: Ja, det tycker jag att ni ska göra! Packa ner ungarna i en resväska, ta maken i handen och hoppa på ett plan! Skönt att höra att du är piggare! Sköt nu om dig så du blir helt frisk!

Kram!

Laura: Helt klart dags att skriva önskelista. Bästa kameraaffären i Istanbul är nere i Sirkeci. Hur förklara, jag har glömt vad den heter. Men om du tar trappan upp vid väggen vid Sirkeci-stationen, så kommer du rakt på den affären när du kommer ut ur gränden och fram till spårvagnsgatan igen, har jag för mig. Eller så är det snett till vänster. Det ligger ett par kameraaffärer där bredvid varandra, det är den längst till höger, med mest glas i fönstren. Tänk också på att du kan handla tax-free! Du måste ha speciella kvitton och formulär, men de kan fixa det i den butiken. Jag vet, för jag köpte min kamera där. Sedan får du tillbaka en hel del pengar på flygplatsen.

Tips också om du ska förstora upp något foto: Zümrüt är de som är bäst på att printa foton med rätt färgåtergivning etc. De har en butik på Cumhuriyet Caddesi, neråt Harbiye. Och en på Bagdat Caddesi, men där är du ju aldrig.

Hoppas nu att du har varit snäll i år så att tomten är generös : )

Kram!

Anonym sa...

Vi får se... :) Om jag får en kamera så är det nog av folket där hemma i Finland har jag på känn. :P

Nuförtiden framkallar jag nästan aldrig bilder längre, har dem alla på datorn och på CD-skivor, men det kan ju vara bra att veta om jag någon dag får för mig att förstora upp något foto. :) Tack för tipsen i alla fall!

Kram!

Marianne sa...

Laura: Det gör inte jag heller, men jag ska nog samla ihop några och göra tavlor av. En vacker dag : )

Kram!