tisdag 24 februari 2009

En liten lista

Självporträtt.

Jag kan ju inte bara skriva om kronprinsessans förlovning i dag, så jag kastar inte en liten lista som jag hittade hos Nilla för hundra år sedan. 

1. Hur gammal är du om fem år? Hu, 57!
2. Vem tillbringade du minst två timmar med i dag? Eftersom jag är gräsänka är det bara kissekatterna och jag.
3. Hur lång är du? 162,5.
4. Vilken är den senaste filmen du sett? Mama Mia, here I go again, my my …
5. Vem ringde du senast? Min kära svärmor och talade om att vi inte var bombade.
6. Vem ringde dig senast? Min man.
7. Föredrar du att ringa eller skicka sms? Ringa. Gillar inte sms.
8. Är dina föräldrar gifta eller skilda? De är änglar båda två.
9. När såg du senast din mamma? Sommaren 2001.
10. Vilken ögonfärg har du? Skiftar, brun-grön-gula.
11. När vaknade du i dag? Vid sextiden.
12. Vilken är din favoritjulsång? Björling när han sjunger Ave Maria och liknande.
13. Vilken är din favoritplats? Min balkong i Istanbul : (
14. Vilken plats föredrar du minst? Gångtunneln mellan T-centralen och Centralen, man blir alldeles yr i huvudet som folk rusar åt alla håll.
15. Var tror du att du befinner dig om tio år? Madrid : ) Nä, jag har ingen aning. Hoppas att vi fortfarande bor utomlands.
16. Vad skrämde dig om natten som barn? Ingen aning.
17. Vad fick dig verkligen att skratta senast? Skitskytte (jag är sååå barnslig).
18. Hur stor är din säng? Vår säng är 180x200 cm
19. Har du stationär eller bärbar dator? Bärbar Mac. Vill gärna ha den stora stationära Mac:en.
20. Sover du med eller utan kläder på dig? Med på vintern och utan på sommaren.
21. Hur många kuddar har du i sängen? En dunis när jag sover och två till när jag dricker kaffe.
22. Vilka länder har du besökt? Norge, Åland, Danmark, Tyskland, England, Schweiz, Grekland, USA, Turkiet, Bulgarien, Spanien, Portugal, Frankrike, Nederländerna, Irland, Finland, Egypten, Tjeckien, Italien, Kenya, Tanzania, Brasilien, Indonesien, Thailand, Cypern, Malta. That’s it tror jag.
23. Vilka städer/samhällen har du bott på? Stockholm, Helsingborg, Malmö, Sofia, Istanbul, Kairo, Kingston.
25. Är du social? Ibland, ibland inte.
26. Vilken är din favoritglass? Ben and Jerry.
27. Vilken är din favoritefterrätt? Pannacotta eller hallonkräm.
28. Tycker du om kinamat? Ja.
29. Tycker du om kaffe? Yes.
30. Vad dricker du till frukost? Kaffe.
31. Sover du på någon särskild sida? Höger.
32. Kan du spela poker? Nej, bara till husbehov. Fast det var ett tag sedan.
33. Tycker du om att mysa/kela? Vem gör inte det?
34. Är du en beroende människa? Ja.
35. Känner du någon med samma födelsedag som din? Nej.
36. Vill du ha barn? Tror inte det är så aktuellt.
37. Kan du några andra språk än svenska? Engelska, lite turkiska.
38. Har du någonsin åkt ambulans? Ja, när jag praktiserade till syrra.
39. Föredrar du havet eller en bassäng? Havet!
40. Vad spenderar du helst pengar på? Böcker.
41. Äger du dyrbara smycken? Ja, fast inte lika dyrbara som fina damer.
42. Vilka är dina favoritprogram på tv? På spåret, dokumentärer.
43. Kan du rulla med tungan? Rulla med tungan?
44. Vem är den roligaste människan du känner? Susanne.
45. Sover du med gosedjur? Ja, katterna ligger gärna nära och på mig.
46. Vad har du för ringsignal? En som följde med telefonen.
47. Har du kvar klädesplagg från då du var liten? Mina första skor.
48. Hund eller katt? Tre kattfröknar.
49. Flirtar du mycket? Nej det kan man nog inte påstå.
50. Kan du byta olja på bilen? Bilmekaniker ska väl leva de också.
51. Har du fått fortkörningsböter någon gång? Nix.
52. Vilken var den senaste boken du läste? Anna Jansson: Pojke försvunnen. Men den tyckte inte ja var någe bra.
53. Den bästa bok du läst? Men det är ju så många.
54. Prenumererar du på någon veckotidning? Nej. Jo, fast det är inte vecko, tidningen Språk.
55. Dansar du i bilen? Okej, jag är ganska liten, men riktigt SÅ liten är jag inte.
56. Vilken radiostation lyssnade du till senast? Nile FM
57.Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper? Information om Panaghia-kyrkan i Istanbul, även kallad St. Mary of the Mongols eller Den blodiga kyrkan.
58. När var du i kyrkan senast? I fredags faktiskt, när jag var på besök i Wadi Natrun och besökte tre gamla kloster. Då var jag så klart inne i kyrkorna också.
59. Vem var din favoritlärare på högstadiet? Alltså, nu var ju det ett tag sedan. Ursäkta alla gamla magistrar och fröknar, men det minns inte jag.
60. Hur länge har du campat som längst i ett tält? En cykelsemester från Helsingborg till Aebeltoft, tror det blev ett par-tre nätter.

21 kommentarer:

anna of sweden sa...

Vilken kul lista.
Det är så bra med listor.
Man lär känna bloggaren eller
bloggerskan lite bättre.
Kram!

anna of sweden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
anna of sweden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
anna of sweden sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
anna of sweden sa...

Många kommentarer blev det.
Sorry! Datorn bråkade med mig ... :(

Annika sa...

Jättekul att läsa!!!
Verkligen...
Boken Pojke Försvunnen lämnade onekligen ett märkligt intryck. Konstigt språk, och missar i handlingen.
Vad tycker du?
Dansa i bilen? Ja sittande så ibland har det väl hänt, hahahahaha!!
KUL läsning, som ALLTID med listor.
KRAM!!!

Anonym sa...

Rolig läsning, kanske särskilt för mig, som nytillkommen läsare av din blogg!

Kan undra vad "rulla med tungan" betyder?

Anonym sa...

Det här var mycket att ta in...

Kingston? Jamaica???
Undrar oxå det där med "rulla tungan".

kramen!

Suzesan sa...

Kul läsning. Ojoj vilken liiiten lista.
SovGott
Kram
Susanne

Anne sa...

Superrolig läsning! Jag gillade denna lista, även listan Annika hade på sin blogg idag var underhållande.
Det känns som jag lärde mig ytterligare lite mer om dig efter att ha läst den här listan. Nice!

StrandMamman sa...

Kul! Blev inspirerad av din lista och kopierade den!!

Saltistjejen sa...

Vilken rolig lista Marianne!!! :-)
Skitskytte, haha! Jag har visst samma humor som du, hehe! ;-)
och jag säger det igen, men listor är bra sätt att få veta lite mer om bloggaren så det är roligt!
Kram!!

Marianne sa...

Anna: Hihi, ja det blev en del kommentarer. Jag tar bort överskottet om det är okej? Listor är jättebra, och roliga och lite lätta ibland.

Kram!

Annika: Jag tyckte att boken var spretig. Massor av lösa så trådar som var helt onödiga i stället för fördjupning. Språket var rätt trist också och historien tunn. Kunde helt klart ha varit bättre, för tanken var god. Dessutom fick jag ingen bild i huvudet av personerna, de var som skuggfigurer allihop utan egna karaktärer och utseenden. Nu läser jag Barbara Nadels senaste bok om Istanbul, den är mycket färgstarkare.

Haha, jo nog har man suttit och hoppat till musiken, alltid!

KRAM!

Marskatten: Ja så är det, man lär känna varandra lite bättre eftersom det tar upp småsaker som är en del av en men som kanske inte utgör stoff för egna inlägg, det är jättebra.

Jag kom på att det kanske betyder att säga skånska / franska r långt bak som rullar?

Marianne sa...

Kapten: Kingston NY, så inte särskilt spännande : ) Kan det vara att säga skånska / franska r som skorrar? Eller är det att rulla ihop tungan till en "tub"? Kanske inte sååå viktigt : D

Kram!

Suzesan: Kort och koncis : )

Hoppas du också sov gott. Jag blev förresten väckt av två myggbett på handen. I natt ska jag köra hängslen och livrem, både myggdödare i eluttagen och smörja mig med Mygga.

Kram!

Anne: Jag blev helt klart inspirerad av Annika och tog en lista jag hade som låg på "vänt". Listor är alltid skojiga och bra att ta till när det känns lite tomt i huvudet : )

Kram!

Marianne sa...

Strandmamman: Kul! Jag kommer och läser!

Kram!

Saltis: Hahaha, ja sånt där kan jag fnissa hejdlöst åt om jag är på rätt humör : ) Och så kan jag tycka att det är sååå dumt om jag är på fel humör och det är någon komiker på tv som jag inte gillar. Vilket är ännu barnsligare!

Kramar!

Susanna sa...

Rolig lista! :) Är det okej om jag lägger upp den på min blogg - med mina svar då alltså? :) Kram

Marianne sa...

Susanna: Självklart! Jättekul, jag kommer och kikar!

Kram!

Anonym sa...

Vad kul att du också fyllt i listan!
(Apropå rulla tungan. Jag sökte på googles bildsök på "rulla tunga" där fanns en bild på en tjej som hette Isa som visar hur det ser ut.) Tungan rullas ihop till en strut, vikt på mitten liksom. ;-)

Marianne sa...

Nilla: Det var en rolig lista! Lite enkla korta frågor och inte fööör ingående men ändå personliga.

Hahaha, det där med att rulla tungan är alltså en av livets väsentligheter : D

Anna, Fair and True sa...

Såg den här hos Strandmamman också. Ska göra den själv någon dag snart!

Den där halvcentimetern är viktig, eller hur! :)

Föredrar inte alla havet över bassäng?! Konstig fråga!

Jag kan inte rulla tungan tyvärr. Har inte den genen. Eller mamma kan men inte pappa så jag fick väl pappas okunskap sas. Verkar höra ihop med att blåsa bubblor med tuggummi för det kan jag inte heller

Jag har också börjat glömma namnen på mina gamla lärare, förutom favoritern iofs. Tror jag måste ta fram mina gamla skolkataloger och kolla :)

Marianne sa...

Anna: Hahaha, du vet när man är kort i rocken så är det en halv centimeter och när man är barn är det det halva året!

Aha, så då kan jag rulla tungan då, kanske, för jag kan blåsa bubblor med tuggummit. Eller kunde i alla fall för jag ska erkänna att det var ett tag sedan jag försökte. Man kanske skulle köpa sig ett hederligt Bugg och testa. Finns de fortfarande? Nå, i så fall finns det säkert något som är lika bubbelvänligt : )

Jag kommer ihåg en magister i trean, och min allra första fröken. Hon hette Alma Ljungström och bjöd på vattenchoklad. Vilket jag tyckte var äckligt för jag var bortskämd med mjölkchoklad utrörd i grädde! Hon var gammal redan då så hon är nog hos änglarna i dag.