söndag 1 februari 2009

Kalkoner och lite annat smått och gott

På Wissa Wassef Art Center där jag var i tisdags hade de en stor bur med dessa underliga fåglar. Kalkoner antar jag. De var jättestora, de nådde ungefär till midjan på mig om jag inte minns fel, det är i alla fall det intryck jag har. Och så gick de runt, runt om varandra och gogglade (vad heter det när de skriker?) och vart annat, vart tredje steg de tog lät de som de pneumatiska bromsarna på en buss: Phuh, phuh, phuh. Jag kunde knappt slita mig!

Hur äter den här rackaren? En skinnslamsa hänger ner över näbben på honom (?).

Det var hemskt svårt att ta bilder för de stod inte still, det var lite mörkt i buren och så var det ett hönsnät runt om.

Var det kanske parningsdans när de gick omkring med uppburrade fjädrar? Det här tror jag är honan, för den har inte en stor skinnflärp över näbben.

Vi har besök av svenske F, som bor i Istanbul, den här helgen. Han är här i bissniss, så han har inte tid med pyramider, museer eller annat kul. Mat måste han däremot äta, så jag passar på att ha lekstuga i köket. I dag har jag gjort apelsinglass som vi ska ha till kylskåpskakan jag gjorde i går. Egentligen hade jag tänkt bjuda på kakan i går och glass i dag, men eftersom killarna inte kom hem förrän halv tio på kvällen, efter att ha ätit en stor lunch som slutade vid nittontiden (!!!), sparade jag den till i dag. Så det får bli en combo av kaka och glass. 

Jag har gått runt här och haft en massa saker i huvudet som jag tänkte att jag skulle skriva om, men nu när jag skriver är allt som bortblåst.

Jag får väl avsluta med att önska er alla en skön söndagkväll, eller vad ni kan tänkas ha på den plats ni befinner er!

18 kommentarer:

Emmama sa...

Kylskåpskakan? Nu önskar jag ett onsdagsrecept på också det.. :) Aldrig hört talas om. Och apelsinglass låter ju supergott och friskt!

Kommer du på vad du ville skriva om är du välkommen tillbaka! :)

Kram kram, nu är det kaffedags här, gott!

Saltistjejen sa...

Japp det ser ut som kalkoner. De är riktigt fula tycker jag. Och de kan bli enorma!!!
Ja jag äntar också på recptet på kakan! :-)
Hoppas nu att herrarna blir glada för efterrätten! Den låter himla god!
Kram!

Anonym sa...

Säga vad man vill om kalkoner men särskilt vackar är de inte. Fniss.
Ha en trevlig söndagskväll du oxå.
kramen

Marianne sa...

Ha,ha,ha - vad skrattade när jag såg kalkonen. Den räddade mig från den bloggtorka jag haft några dagar nu. Jag mindes helt plötsligt en massa från förr. Och då blev det en blogg om kalkoner.
Tack snälla du. /Kramisar från Marianne i Sverige.

Ninni sa...

Kyskåpskaka det låter som något för mina breddgrader det. Det blir ju så varmt att grädda i ugnen.
Kanske kan man få ta del av receptet...
Ja, tänk om vi skulle flytta till Egypten:) Det vore jätteroligt med Fotoklubben! Men det blir nog Sverige ändå när maken har slutfört sitt jobb här i maj.
Kram Ninni

Anonym sa...

Söndagen har varit halvlugn. Var på Antikmässa, det roligaste med såna är att man känner igen så mycket saker ifrån barndomen. Annars är det råkallt, och jag fryser hela tiden. Kanske är trött - jag har ju en så gammal son!

Anonym sa...

Jamen - Det var väl tur att kalkonerna inte gick omkring och Googlade.


;-)

Fröken L sa...

Måste säga att fåglarna ser väldigt roliga ut, ganska otäcka och farliga ut också. Jag skulle nog springa om jag mötte en sådan där.

Kram Dila

Suzesan sa...

Ha ha ha ha jag läste googlade:) När jag skojade mend et blir nästan så nu. öhhh vad fula de är stackarna men sååååå GODA.
Hoppas de gillade desserten. jag ahde inte klagat på det där för det lät gott.
Alldeles för sent för att säga trevlig söndag så det blir vakna till en härlig måndag Marianne.
Kram
Susanne

Anonym sa...

Störtsköna kalkonisar! Ha ha ha

Annika sa...

Fula är dom, men GODA ÄR dom!!!
Kalkisar måste vara bland de fulaste fåglar som finns.
Apelsinglass låter som ngt jag skulle vilja äta precis nu. MUMS!!!
Kram!!

Anonym sa...

Födde faktiskt upp kalkoner i min ungdom. Enligt min uppfattning otroligt dummar djur.. men det var lättförtjäna pengar:)

När de struttar omking och har sig så kan det betyda att de vaktar sitt revir och vill visa hur stora det är. "Passa er för mig".

bra dag till dig!
kramen

anna of sweden sa...

Vackra är de inte ... :)

Desiree sa...

Kalkoner är häftiga djur. De är helt klart vackra på sitt sätt. Färgerna kring halsen är fantastiska. Jättefina bilder Marianne. Kul med nyårsfest i slutet på januari. Det är aldrig försent att festa till det.

Marianne sa...

Emma: Recept kommer, kylskåpskakan blev jättegod och var så himla enkel att det nästan var löjligt. Ekologisk dessutom eftersom man inte ens behöver ha en ugn!

Kram!

Saltis: Receptet kommer, killarna åt med god aptit. Jag tror kalkoner är bland de fulaste fåglar jag har sett. Riktigt skräckinjagande!

Kram!

Truddelutt: Nä inte är de vackra! Jag var rätt tacksam att de var instängda i en bur : )

Kram!

Marianne sa...

Marianne i Sverige: Ja vilken trevlig berättelse du skrev om era kalkoner! Roligt att kunna bidra! Vad hade ni mer för djur som jag kan hjälpa till med?

Kram!

Ninni: Jag ska lägga ut receptet i dag. Perfekt faktiskt för varma breddgrader eftersom den ska serveras direkt från kylen så den är lite svalkande dessutom. Det blir nog skönt att komma hem till Sverige också för er, hemma är ju alltid hemma på något vis.

Kram!

Lena: Roligt med antikmässa, men du så himla gamma är du väl ändå inte? Det är bara sonen som är förfärligt gammal : )

Marianne sa...

Bert: Haha, ja man vet aldrig med de där luriga fåglarna, de lät som en motor med pneumatiska bromsar, så det kanske var googlade de gjorde?

Dila: Ja inte ser de särskilt kärvänliga ut inte! Jag var som sagt faktiskt rätt tacksam för att de var instängda bakom hönsnätet!

Suzesan: Själv föredrar jag nog kyckling om jag får välja, men det kanske beror på recepten? Killarna gillade desserten, receptet kommer.

Kram!

Matilda: Fast inte direkt några gosedjur : )

Annika: Är det kalkon din svärfar gör med Coca-cola? Det kanske blir godare då om man mörar köttet lite? För jag tycker det är ganska torrt. Men jag kanske har fått fel tillbehör? Hoppas du är frisk nu!!!!

KRAM!

Kapten: Födde du också upp kalkoner?!?! Kolla in Mariannes blogg - Livet på landet - där hon skriver om sin kalkonfarm! Hahaha, ja det var så jag tolkade dem: "Akta dig för mig för jag har en hård och vass och stor näbb." Åsnor i trädgården och valpar i huset kan jag fantisera om, men kalkoner ingår inte direkt i några önskedrömmar : D

Kram!

Marianne sa...

Anna: Nä, rätt fula till och med. Fast rätt häftiga färger i och för sig : )

Desirée: Tack! Jo färgerna och fjädrarna var rätt häftiga, fast jag tyckte de såg rätt otäcka ut! Och med den där konstiga skinnflärpen över näbben! Jag försökte INTE stoppa in fingrarna för att klappa dem : )

Vi skulle så klart haft festen lite runt nyår, men folk är ju ständigt ute och reser, så därför blev det uppskjutet. Till slut gick det inte att vänta längre.

Kram!