lördag 7 mars 2009

Bortbyting och sandstorm

Som de flesta kanske redan har förstått är jag inte någon större entusiast när det handlar om sport på tv. Tycker det är bland det tråkigaste som finns. Maken är turligt nog måttligt intresserad. Så i går kväll när Sportnytt började hade vi väl tänkt stänga av tv:n. Men det kunde vi ju inte gärna göra eftersom katten Stina direkt hoppade upp på soffbordet och satte sig att STIRRA på allt som hände. Hon brydde sig inte om att vi försökte prata med henne, att det kom ett plötsligt ljud, att vi klappade henne. Hon var upptagen med att titta på skidåkare, handbollare och olika sorters tabeller.

Hon måste vara en liten bortbyting! No child of mine, och så vidare ...

Stina tittar på Sportnytt.


I dag är det full sandstorm och jag är så lyckligt lottad att det här är det värsta jag har sett. Jag har alltså inte varit ute i det där värsta när man inte ser vart man kör och inte kan andas utomhus.

Himlen är alldeles grå, och man ser tydligt att det inte är moln, utan sand. Ibland blåser det till riktigt kraftigt, riktiga stormbyar. Så det blir inte någon trevlig utflykt i dag, vi håller oss hemma i stället. Jag försökte fånga sandstormen på bild, men det är inte det lättaste. Det mesta hamnade väl på kameran i stället för på "filmen".

Sandstorm.

Sanden letar sig in överallt, inte så konstigt med tanke på hur illa det är tätat.
Här ligger redan sand i fönsterramen.

20 kommentarer:

Kroniki egipskie sa...

Khamseen (sand storm in Egypt) is an interesting experience, isn't it? During previous storm, a week ago, at Fayoum Oasis, dune were moving and one of them didn't allow us to go to Whales Valley ...
Take care!

Suzesan sa...

Haha så rolig katt:)
Det syns att hon är helt inne i det hon tittar på i TV:n.
Men stanna inne. Man kan nog dra ner sand i lungorna. Men så ändock häftigt att vara med om. Usch fy det är ju hela Sahara som ger sig iväg.

Du får berätta hur det gick och visa såna efter stormen bilder.
Jag önskar en bra lördag.

Kram
Susanne

Marianne sa...

Hi,hi Stina skulle nog trivas med min man. De verkar ha samma intresse. Han varken ser eller hör annat när det är sport på TV.
Men fy - sandstorm. Nä nu är jag inte ett dugg avis på dig längre.
Hoppas ändå du får en bra Lördag.
Kram

Musikanta sa...

Sandstorm måste vara förfärligt otäckt...

Man vet ju bara hur det är när man varit och badat på någon sandstrand och har sand överallt när man kommer hem, i maten, i kläderna, i håret och mellan tårna...

Ha en bra fortsättning på helgen och varm kram från Musikanta

thebromanders sa...

Wow, sandstorm har man ju aldrig upplevt. Händer det ofta??

Men vilken rolig katt!! Hon ser ju för söt ut där hon sitter framför TVn!

Marianne sa...

Ania: Hi! So you have actually seen one of those? So far this one was the worst I have seen, and comparably this one is tiny I guess. But I AM starting to get fed up with the sand trickling inside the house!

See you Wednesday?

Suzesan: Ja hon var rolig! Hon reagerade inte för någonting, det var bara SPORT som gällde!

Vi har stannat inne i dag, jag var ute snabbt på balkongen för att ta ett foto, det var allt. Ja och matade trädgårdskatterna och så förstås. Spisen dammade igen på tre timmar och man blev alldeles torr i munnen. Vi pratade just om det i går, att det måste vara många med stendammslunga här i landet. Nu har det mojnat i alla fall, för den här gången. Så här ska det ju hålla på till fram i maj nu. Och som du ser av den allra första kommentaren här, så kan det bli bra mycket mer än det här som jag har sett.

Kram!

Marianne i Sverige: Hahaha, så om ni kommer hit kan vi parkera din make och Stina framför Sportnytt och sedan kan du och jag gå och fika : D

Nä, sandstorm är ingen höjdare just för att det letar sig in i huset. Jag gjorde rent spisen klockan nio i morse och vid lunch var den helt igendammad. Ingen idé att göra någonting åt det hela i dag, men i morgon blir det att damma och dammsuga här. Inte konstigt att byggnader och bilar och allt slits så fort, sanden skaver och nöter på allt.

Haha, lördagen höll på att alldeles balla ur här, jag satt och var på urdåligt humör, till slut blev jag nästan deppad. Gjorde mat i stället för att ta en whiskey (jo, det var nästan så jag tog en för jag var så sur på ingenting) och det var ju tur det - för så fort jag fick mat i magen blev jag glad igen! Jag var alltså bara hungrig utan att inse det! Ja, ja, nu är jag glad igen.

Kramar!

Marianne sa...

Musikanta: Det jobbigaste med sandstormen är som du säger att den letar sig in överallt, precis överallt. Ja okej, inte i kylen och frysen, men i övrigt. Så nu är det bara att sätta igång och damma och dammsuga här igen för att slippa knaster under fingrar och fötter. Det blir lätt påfrestande faktiskt. Och så här ska det fortsätta i femtio dagar. Sandstormsperioden heter Khamseen och det betyder just "femtio dagar". Fram till maj ungefär. Inte för att det inte är dammigt resten av året, när man bor bredvid världens största öken kommer man inte undan någon gång, men nu är det värre än någonsin.

Kram!

Mz. Olsson: Var glad för att du aldrig har upplevt en sandstorm, eller i alla fall att du slipper städa efter en ... Här har vi inte regnperiod som i resten av världen, utan sandstormsperiod. Khamseen heter den och betyder "femtio dagar", dvs det sätter igång ungefär nu i mars och varar cirka femtio dagar framåt, ungefär till maj. I år har det börjat tidigt, så vi har redan haft några småstormar, vi kan ju hoppas att det tänker sluta tidigt också. Resten av året kan det visserligen blåsa runt damm, Sanden i Sahara ligger ju inte direkt still, men det brukar inte yra runt lika mycket som nu. Men dammigt är det året om här.

Ja Stina är söt, men annars brukar hon mest intressera sig för fåglar på tv:n. Herrejösses en sportintresserad katt!

KARLAVAGNEN sa...

Hajar precis. Vi har mycket sand eller damm i Madrid också, fast det går ju inte att jämföra iofs.

Nisse är jätteintresserad av laptopen och speciellt cursorn. Som han jagar både på fram- och baksidan av skärmen.

På tv:n tittar han ibland, gärna natur-program.

Emmama sa...

Bra att Stina håller stilen i alla fall.. ;)

Jobbigt med all sand, måste påverka folk och boendet mycket! Hoppas det snart lugnar sig.

Kram och trevlig kväll! :)

StrandMamman sa...

Oj, femti dagar sandstorm... det blir många sandkorn i ditt hus, det!
Gooooosig katt-tjej!!Och så fina färger hon har.Kram!

Saltistjejen sa...

Oj sandstorm låter både häftigt, jättejobbigt och exotiskt samtidigt. Hoppas att ni inte bli insandade. Heter det så förresten? Som insnöad fast med sand....
Roligt med katten tycker jag! Haha! Sportintresserad katt, det tycker jag var jättelustigt!
Kramar!!

Marianne sa...

Karlavagnen: Hehe, nej, jag skulle tro att det är aaaningen dammigare här : (

Tjejerna jagade också cursorn, jagade fåglarna på tv och allt annat som rörde sig när de var små. Nu är de blaserade medelålders damer som tycker att tjänstefolket (= jag) kan sköta sådana sysslor : )

Emma: Haha, du menar att någon i familjen måste gilla sport? Hon kan få låna mina skidor som står i källaren om hon inte passar sig : D

Sanden är hemsk. I dag är det i alla fall lugnt, så jag antar att jag måste dammsuga. Vilket enligt min åsikt är värre än att stryka ... Och eftersom jag måste stryka i dag och det är sport på tv HELA DAGEN så ska jag testa Annikas metod med radion.

Kram!

Strandmamman: Jag var nog lite otydlig med de femtio dagarna. Det stormar alltså inte i femtio dagar, utan perioden när det kommer stormar varar i femtio dagar. Har man tur går det en vecka eller så mellan stormarna. Så i dag är det lugnt och solen skiner. Men sandkorn blir det ...

Stina är storasystern i familjen, det var hon som föddes först av de tre. Tio år sedan, inte klokt.

Kram!

Saltis: Ja det är en kombilnation av de tre, det jobbigaste är som sagt att ta bort eländet igen och försöka förpassa sanden dit där den hör hemma.

Haha, har inte tänkt på det, men insandade var väl ett bra ord. Såg du vad Ania skrev i första kommentaren här? De blev utsandade och kom inte fram dit de skulle för att en sanddyn hade lagt sig i vägen.

Stina ska inte få titta på sport i dag, trots att det är det enda de visar på tv på söndagar ...

KRAM!

Anonym sa...

Kattnackar är väldigt, väldigt söta!

Marianne sa...

Matilda: Och mjuka att gosa med : )

Anonym sa...

För några år sedan när vi var på Gran Canaria på semester så vaknade jag av att jag hörde snöplogar utanför (vissa ljud har man ju kärt sig...)
När jag drog isär gardinerna såg jag hur de plogade sand (!) nere på gatan.
En man i receptionen berättade att det var sand från Sahara som emellanåt blåste in över öarna.

Så jag kan absolut föreställa mig hur du har det...
Och i det här fallet så tror jag att jag faktiskt föredrar vanlig "hederlig " snöstorm!

kramen!

Marianne sa...

Kapten: Hahaha, så bra att det blåser åt det hållet så att jag slipper skaffa plog. Det räckte så bra med sandhögarna innanför ytterdörren och lagret med sand över varenda pryl här inne ... Har jobbat hela dagen men ändå bara hunnit ta det värsta. Pust!

Just nu hade jag också föredragit en snöstorm!

Kramar!

Anonym sa...

Jag tar också hellre en snöstorm. För jag har upplevt sandstorm i södra Marocko en gång. Ute i bil. Sanden trängde in i ALLT!

Marianne sa...

Bert: Exakt! Sanden lägger sig i alla små skrymslen och vrår och är hopplös att bli av med. Det smakade till och med damm i munnen i går.

Anna, Fair and True sa...

Tänkte på dig nu när vi var på Fuerteventura för de har ju en liten sandöken där med sand från Sahara samt även milslånga (nästan, ön är ju vara 11 mil från topp till tå men..) stränder även dem med Sahara-sand (och andra med svart vulkansand). Det blåste även rejält första dagarna men sanden verkade ligga kvar bra. Sedan bodde vi iofs inte direkt på stranden. Men man såg på hotellets utemöbler och så att de får sandstormar där också. Svårt att få 100% rent antar jag.

Rolig katt! Min katt som jag när jag var tonårig gillade också TV ibland, bl a en kaviarreklam som gick då. Antar att hon inte fattade att det var något gott utan det måste ju ha varit ljudet eller bilden. Annars har jag hört att katter inte kan se tvådimensionellt??

Marianne sa...

Anna: Tänk va, att Sahara förser andra länder med sandstränder! Inget ont som inte, osv. Och som Kapten skrev här uppe, hon vaknade av sandplogar efter en sandstorm på Gran Canaria. Men då har du också sett hur slitet det blir av sanden. Allt eroderas kvickt som sjutton och ett nymålat hus ser skruttigt ut nästan med en gång. Särskilt när de målas vita ...

Vad roligt med en att som gillar kaviarreklam! Nä, hon fattade väl inte vad det var, men ändå. Jag har ingen aning om hur katter ser. Men andra katter ser de direkt, det är en sak som är klar. När utekatterna sitter utanför köksfönstret blir våra som tokiga.