måndag 16 mars 2009

Uppdaterad länklista

Bönor till salu.

Nu har jag uppdaterat mina länklistor här i högerspalten. Det finns så många fantastiskt bra bloggar, men tyvärr hinner jag inte läsa alla varje dag. Jag vill ändå dela med mig av de här adresserna så att ni andra kan hitta dit och knyta nya kontakter.

Jag har sedan tidigare delat upp dem i svenska bloggar i utlandet och svenska bloggar i Sverige. Nu har jag också lagt till en "lista" med bloggar på andra språk, den enda blogg jag har listat är visserligen på polska (som jag inte begriper ett ord av), men min väninna Ania tar så fantastiskt fina foton runt om i Kairo och Egypten som hon delar med sig av, och jag tänkte att ni kanske också vill se dem.

Om någon jag har länkat till inte vill vara länkad, hojta bara till så tar jag bort länken.

9 kommentarer:

Otta sa...

Dina bilder får mig verkligen att sakna Kairo. När jag är i Kairo vill jag gärna vara på någon annan plats, men när jag är på någon annan plats kan jag sakna Kairo...Det kommer att vara inslag från Kairo på SVT 1 idag, i "Packat och klart". Det ser jag framemot! Ha en bra dag!

Otta sa...

Jag glömde att säga att nu har jag beställt den senaste kommisarie Cetin (River of the dead), men du övertygade mig om att testa den andra serien också. Har beställt dina översättningar! :-)

Marianne sa...

Otta: Kolla länken till Kroniki egipskie, hon har så fina foton! Men du din stad är också fin, jag bodde där för en femton år sedan! KUL att Kairo kommer på Packat och klart! Det måste jag se, ska kolla när det sänds på SVT World, ibland är det samtidigt ibland senare. Ska tipsa om det här i bloggen också.

Och vad roligt att du har beställt fler Cetin Ikmen och ska bekanta dig med Frank Hancock också! Hoppas nu att du ska tycka om de böckerna lika mycket som Ikmen. Läste nyss Pretty Dead Things, men jag måste säga att jag saknade Fatma i den!

Otta sa...

Jag håller med jag saknade också Fatma! Samspelet mellan Ikmen och Fatma är intressant och jag ser ofta dem framför mig när jag läser böckerna.

Annars tycker jag att det är en mycket jämn kvalitet i böckerna, det är endast en bok som jag inte tyckt om lika mycket som de andra. Kommer inte ens ihåg vad den heter, men det är den boken där Ikmen åker bort.

Programmet går idag kl.21.00 på SVT 1. En massa repriser också, men jag hoppas att du kan se den på SVT World.

Marianne sa...

Otta: Ja, håller med! Det är liksom Fatma som är Ikmens trygga plattform i livet, det går inte att utesluta hans familjeliv, det är det som är hans innersta själ.

Den du tänker på är Dance with death, den där han är i Kappadokien. Hmm, ja, det är nog som du säger den svagaste av dem. Men landskapet är så fantastiskt i Kappadokien att jag nog såg det framför mig när jag läste. Ska bli en utmaning att försöka förmedla det i översättningen.

TACK för svenska sändningstiden. Ska kolla på SVT Worlds programtablå också. Måste självklart se det programmet!

Anonym sa...

Tänk om man hade obegränsat med tid för att bara ägna sig åt alla fantastiska bloggar som finns..
Önskar..
Ha nu en bra vecka
kramar!

Marianne sa...

Sanne: Hahaha, här gäller det att hänga med i svängarna för att veta att det är du : D

Man kanske kan göra som man gjorde när man pluggade: Man tar datorn, sticker ner på badstranden och lägger den under huvudet, så går allt in i skallen via osmos? Nähä, funkar inte det? Funkade det inte då heller? Var det därför jag var tvungen att plugga sent in på nätterna? : D

Kram!

anna of sweden sa...

Oj, vad många bloggar!
Jag håller med. Synd att man inte hinner läsa alla varje dag. Då skulle man inte göra något annat än att läsa bloggar ...

Marianne sa...

Anna: Visst är det synd, för alla är superbra bloggar! På olika sätt, och det är ju det som är så roligt.