måndag 20 april 2009

Glad påsk och lycklig vår

CityStars, det stora shoppingcentret i Kairo.
Bilden är lånad från Wikimedia.

Jag vet, "alla" andra firade påsk förra helgen, men här i den ortodoxa världen är vi lite sena av oss och firar den här helgen i stället. I alla fall är det nu kopterna här i landet firar påsk. Själva har vi väl inte firat så mycket.

Och i dag är det dessutom vårfestival här i landet, Sham el Niseem, vilket bokstavligen betyder "att lukta på vinden". Det här är en uråldrig festival som stammar ända från faraonernas antika Egypten, man tror att seden är minst 4.500 år gammal. Att lukta på vårvinden, att hälsa våren välkommen, innebär naturligtvis att man ger sig ut i naturen och att man äter ute i det fria. Traditionell mat är kokta olikfärgade ägg (!), lök och en sorts saltad härsken fisk, fiseekh, inte olik surströmming. Nix, jag har inte smakat och jag kommer inte att smaka. Jag tycker inte om rutten svensk fisk, varför skulle jag då tycka om rutten egyptisk fisk? Dessutom har myndigheterna gått ut och varnat för att man ska vara försiktig när man äter fiseekh, folk dör av den!

Den som vill läsa mer om Sham el Niseem kan göra det här.

Vi använde väl inte skallen helt och hållet i förmiddags när vi bestämde oss för att åka till den vackra parken Al-Azhar för att promenera och fika. När vi kom fram upptäckte vi att det var just dit i stort sett hela Kairos befolkning styrde kosan just i dag. Så vi fick ändra våra planer och åkte i stället till det stora shoppingmeckat CityStars. Där blev det besök på HM, vi strosade runt lite och fikade lite och sedan avslutade vi med en hemsk måltid i en larmande foodcourt. El-Make hade då bråttom hem och ville inte alls äta på den goda italienska restaurangen, för han ville hem och testa sina nya dataspel (bilar) som han äntligen hade hittat. Själv hittade jag ett par böcker, en vinterklänning som jag får spara ett tag och en tunika.


21 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

:-D! Boys will be boys!!! Spelar ingen roll om de är 4 eller 80 bast!

Marianne sa...

Åh, vad glad jag blir när du är tillbaka på banan igen. Har saknat dina fina inlägg massor. Ta det nu lugnt och skriv inte ifatt allt på en gång. Men det förståss, lite nyfiken är man ju på hur du hade det på din ´lilla´ tripp i Svedala he,he.
Jasså - det är påsk hos er nu. Ok, jag skulle också hoppa över den ruttna fisken. Men en vanlig svensk sillbit till ägget tycker jag om massor. Kanske för att det kan vankas en liten snaps till, hi,hi.
City Stars skulle jag inte få med min El-make till. Inte ens om han fick köpa nån egen liten leksak. Jag har dessutom slutat tjata om att åka till Ullared. Jag har aldrig varit där och det känns som att jag är ensam om den bedriften.
Men att gå på Biltema eller Claes Ohlsson, se det tröttnar han aldrig på. Kul va !
Må så gott nu och ta det lite piano vettja.
Kram, kram från Marianne i Sverige.

Susanne sa...

Undrar om det inte är likadant i Grekland. Dottern frågade mig en gång "mamma hur mycket vin har du druckit" när jag ringde från Rhodos och önskade henne glad påsk -veckan innan hade vi firat påsk hela familjen i Sverige *skratt*

Nu har jag läst klart "Styvmors dagbok" och den var innehållsrik! Att det kan få plats så mycket historia på så få sidor...

Jag ska försöka recencera den i min bokblogg, så jag tänker inte säga så mkt mer.
MEN om det är någon av dna bloggvänner som läser den här kommentaren kan jag bara sådär i förbifarten säga; LÄS DEN!

Klokt att strunta i deras sura fiskar. Låter som så´n där japansk fisk vad-det-nu-är-den-heter som man kan dö av om inte kocken filéer den rätt...

Glad påsk!
KRAMISAR!

Bert sa...

Va! Gillar du inte surströmming?*) Jag som trodde att du var en redig kvinna.

Hm! Här får man börja omvärdera.

;-)




*) Jäst! Inte rutten.

Kroniki egipskie sa...

That's interesting! The First Day of The Spring but the weather like ... during summer :)

Do you know that on one of the floor of City Star there is Khan al Khali Treasure. You can buy everything there without visiting old Cairo's Market. Is it strange?

Suzesan sa...

Glad Påsk Marianne.Näe jag vill inte heller ha rutten fisk;)Ehh!
Fy jag minns när de öppnade burkarna när jag var liten och alla barn sprang och gömde sig.

Åh jag måste ha tag i din bok nu snart. Innan sommaren är slut ska jag ha läst den.

Vad vackert att "lukta på vinden" Klok tanke. Vinden kommer med nytt. Vad är vårtecken i Egypten?! Några speciella blommor eller träd som ger nya knoppar.
Härligt att du är tillbaka. Du behövs dina små anekdoter behövs!

men jag kan förstå din man. Såklart det fanns väl inga såna dataspel när han var liten grabb. Man ska ha barnasinnet kvar. Ehh i lagom mängder.
Kram
Susanne

Taina sa...

Vilket shoppingcenter! Blir yr av att bara titta på bilden.
Jag skulle nog också avstå från att smaka på fisken om det visar sig att det finns de som dör av den. Lite onödig test bara för ett smakprov.
Ta tag i spakarna och visa din man hur spelet ska spelas. Vi brukar ju vara mer multitaskade ;)
Kram!

Saltistjejen sa...

Glad Påsk!!
Det låter som ni hade en trevlig fdag ändå trots att det inte blev som först planerat. ja inte själva lunchen då som tydligen inte var så lyckad, men i övrigt.
Så det är vår i Egypten nu??
Finns det några speciella vårbloomor eller så som kommer såhär års eller hur är det mde sådant i et såpass varmt land som just Egypten?
Kram!

Marianne sa...

Karlavagnen: Tyvärr hade han fel grafikkort i datorn, så spelen funkade inte. Han får undersöka om man kan byta kort eller om det är dags att uppgradera hela rasket.

Marianne i Sverige: Tack vännen! Sill tycker jag också om, men den är inlagd och inte rutten, eller "jäst" som Bert påpekar. Vi åt sill häromdagen, jag gör gräddfil på en speciell sorts yoghurt plus vispgrädde, det blir nästan perfekt.

Hihi, Ullared har jag till och med jag varit i! Fast det var många, många år sedan. Inte någonting jag längtar tillbaka till, enligt min åsikt har du inte missat något. Fast det är klart, det kanske är bättre varor i dag än det var på den tiden.

Kramar!

Susanne: Jo det stämmer, påsken i hela den ortodoxa världen (Grekland, Bulgarien, Ryssland ...) infaller senare än i den protestantiska världen. Vi räknar efter den Gregorianska kalendern och de efter den Julianska (eller så var det tvärtom). Olika kalendrar hur som helst.

KUL att du har läst Styvmor! Ska bli kul att läsa din recension! Jag måste ta och skriva om det hela här också, och då länkar jag till din recension (oavsett bra/dålig)!

Den där japanska fisken tror jag är någon sorts giftfisk som måste kokas eller fileas eller liknande på något speciellt sätt för att ta bort giftet. Den de äter här tror jag är en vanlig makrill eller liknande men som har samlat på sig en massa basselussker ...

Kramar!

Marianne sa...

Bert: Har alltid föredragit färsk mat. Jag tycker till och med surdegsbröd är lite för ... surt. Mina norrländska rötter är väl aningen för svaga för att uppskatta regionens mer speciella specialiteter : )

Ania: Yes, it was really nice yesterday, but today it's kind of cold. Hope the sun will get rid of all the moisture in the air and make it warm and nice again.

It's actually better to take guests to CityStars than to Khan if they want to buy something. Or even better to the little shop in CSA. For me Khan is more like "you have to see it" but that is all. The streets behind Khan where the tourists doesn't go is the exception, of course.

Suzesan: Tack raring! Boken finns på AdLibris och Bokia, även på Malous bokklubb på TV4. Eller i bokhandeln så klart. Ska bli spännande att se vad du tycker!

Hmm, speciella vårtecken här? Sandstormarna, de kommer på våren. Och så är det en sorts lila träd som blommar. Trädet utanför arbetsrummet har tappat alla blad och nya börjar knoppa. Och så börjar det äntligen bli lite varmare. Men inga blåsippor, vitsippor eller snödroppar. Saknar de där skira små blommorna och det där spirande ljusgröna i naturen.

Kramar!

Marianne sa...

Taina: Och det som syns på bilden är bara en bråkdel! Det är superstort med åtta våningar och flera avdelningar. Man BLIR alldeles yr av att gå där!

Spelen funkade inte för han har fel grafikkort. Oh well, kanske dags för ny dator helt enkelt!

Kram!

Saltis: Det roligaste var nog ändå när Klas i förrgår frågade om jag ville åka någonstans som i går. Nä, sa jag, och tänkte på att jag hellre åker någonstans på onsdag. Vad tråkig du är, sa han. Vad har du med det att göra, tyckte jag. Ja, vi kunde ju hitta på något när jag är ledig. Ledig? Jag hade helt missat att han skulle vara ledig. Synd bara att det inte blev parken, där är så fint. Får kanske ta det nu till helgen i stället.

Som jag skrev till Suzesan här ovanför är det svårt att se vårtecken mer än på att värmen blir bättre och att det blir sandstormar. Ett lila träd blommar och trädet utanför arbetsrummet håller på att få nya blad. Annars är allt som vanligt och boganvillan blommar som den gör året om. Jag saknar den där svenska skira våren som är så ömtålig och vacker och som man får svettas in för man vet aldrig hur man ska klä sig. Här är det redan flip-flop som gäller.

Kramar!

Anna, Fair and True sa...

Låter som en härlig påskdag trots att det inte blev parken. Vårfestivalen lät trevlig, inte så olik svensk påsk och tanken med Valborg som är redan nästa vecka (tiden går fort!).
Kram!

Musikanta sa...

Synd om din make när inte dataspelen fungerade... Mycket frustrerande! Själv är jag en addict till patiens och Mahjong...

ÄNATLIGEN har jag fått hem Barbara Nadel med översättning av M.A.från biblioteket. Ska bli så spännande att läsa...
Varm kram/M

Annika sa...

Nej tack!!! Surströmming skulle jag aldrig äta så jag har full förståelse för att du inte ville prova.
Bra lukten...ICK!!!
Glad Påsk!
KRAM!!!

Marianne sa...

Anna: Just det, Valborg snart! Då ska vi hem till våra Trevliga Grannar. Och parken finns ju kvar, vi kanske får åka till helgen i stället.

Kram!

Musikanta: Jag var också helt inne i Mahjong förut, men just nu har jag tröttnat lite. Orkar inte riktigt engagera mig, men det kommer väl tillbaka. En patiens är däremot perfekt när man inte orkar göra något : )

Å vad roligt att du ska läsa Nadel! Vilken av dem är det? Hoppas du ska gilla den!

Kram!

Annika: Visst är det äckligt! När Fram För Färsk Föda : )

Kramar!

Truddelutt sa...

Oj! vilken tur att folk inte dör av surströmmingen för den skulle jag nog inte klara mig utan. Är ju så gott!!!

Kramen

Marianne sa...

Truddelutt: Jaså, du är sån du : )

Kram!

thebromanders sa...

wow! Det kallar jag köpcenter!!

Marianne sa...

Mz. Olsson: Det enda som saknas är väl skridskobana och skidbacke, ungefär : )

Musikanta sa...

Det är Arabesk.
Kram

Marianne sa...

Musikanta: Ha det så trevligt!