tisdag 26 maj 2009

Att hålla tiden och attityden

En sliten gata i de äldre delarna av Kairo.

När det gäller länder som Egypten, Turkiet och ett flertal andra får man oftast höra att ingen, absolut ingen, kommer i tid, att folk inte ens kommer på rätt dag utan flera dagar senare. Och att när de väl dyker upp så gör de inget, kan inget och fattar inget.

Det tycker inte jag stämmer! Jo, någon enstaka gång har det hänt att någon inte har kommit som avtalat, men väldigt sällan. Rörmokaren brukar till exempel alltid komma ungefär den tid han har sagt, ibland tidigare. Det senaste exemplet är larmfirman som installerar larm här i huset. I lördags ringde hyresvärden och sa att han skulle komma för ett möte klockan 15.30. EXAKT 15.30 ringde det på dörren. Larmfirman sa att de skulle komma cirka 10-11 i dag för att installera larmet. Klockan 11 ringde det på dörren och nu jobbar de för fullt, de sitter inte och slöar och det ser i alla fall ut som om de gör ett bra jobb.

Jag tycker att folk i princip gör ett bra jobb. Jag menar, elektrikern lagar elektriciteten (alltså, ni fattar vad jag menar), rörmokaren lagar läckage, larmkillarna installerar larmet. Folk är inte alls så slöa och odugliga som man ofta får höra. Jag tycker det är ett orättvist rykte, faktiskt. Och det ryktet skulle jag vilja ta kål på.

Tänk bara på hur det är i Sverige. Man får en lapp i brevlådan som säger att man ska hålla sig hemma på "tisdag mellan 07 och 12" för då kommer sotaren. Sedan dyker han inte upp förrän 14 och man går runt som en osalig ande för att man blev tvungen att ta ledigt från jobbet hela dagen. Så inte ska vi svenskar komma och påstå att det är så himla mycket bättre där. 

Jag vet inte vad det här beror på, men jag tror det kan ha mycket att göra med hur man värderar och bemöter andra människor. Om man ser folk som lägre stående och mindre vetande tror jag att man får exakt den attityden tillbaka. Då struntar de i en. Bryr sig inte om att komma i tid och bryr sig inte om att göra ett bra jobb. Jag vet en tjej som flyttade till Istanbul med attityden "mig ska de minsann inte få lura", och det är exakt vad hon blev hela tiden. Lurad. I alla fall enligt henne.

Visst, jag kanske är blåögd och blir i själva verket lurad hela tiden. Men jag tror inte det. Jag tycker att folk här i Egypten är bra människor, lika bra människor som vi är i Sverige, eller som portugiserna, eller tyskarna, eller vad som helst. Rötägg finns överallt, och ibland har man oturen att stöta på dem, men de flesta människor över hela jorden är ärliga och stolta över att göra ett bra jobb.

Dessutom är vi lika mycket värda som människor, oavsett vilket yrke vi råkar ha, vilket land vi råkar komma ifrån, vilken hudfärg eller form på näsan vi råkar ha, vare sig vi har sjal på huvudet eller kors om halsen.

DET mina vänner, är en attityd jag tänker behålla!

24 kommentarer:

Annika sa...

Det är så rätt det du skriver!
Rötägg, ytliga, elaka etc, såna personer finns överallt. Precis som det finns innerliga, vänliga, tidstrogna överallt.
Ibland blir jag så attans trött på fördommar så du kan inte ana...
Hur många gånger har man inte hört från folk att "amerikaner är sååååååå yyytliiiga". Tröttsamt? ja. Stämmer det? Inte mkt. Det finns inte fler eller färre ytliga här än i ngt annat land.
Lustigt nog kan det kommentaren ofta knäckas av folk som aldrig ens satt sin fot i USA. Lustigt det också.

Men det verkar som era hantisar dyker upp i tid i Egypten. Härligt!
Det kan man inte säga om detta landet iallafall, haha!
Minns att du berättade om detta då jag klagade på min blogg om hantisarnas vaga tider här...

NU känner jag mig inspirerad att skriva om detta också...
Bra inlägg!!

Kramar!!

Otta sa...

Jag håller med dig! Jag är så trött på alla fördomar man har om människor från andra länder och jag försöker att på alla sätt och vis att motverka det. Tyvärr blir jag så ledsen och arg när jag hör något så jag har svårt att kontrollera mig!!! :-) Jag tänker på alla fördomar som männsikor har när de hör att jag gift mig med en muslimsk man! Jag blir så arg!

Min mans familj har dessutom varit helt otroligt söta och vänliga när jag kom som ny familjemedlem till familjen. Inget ifrågasättande utan jag blev accepterad direkt.

Egyptier (och turkar) är hårt arbetande människor som jag har stor beundran för, de är stolta och de är nästan alltid glada, trots deras fattigdom. Jag skulle vilja se vilken svensk som skulle överleva på 600:- i månaden - och försörja en familj på det!

Jag är noga med att hålla tiden osv, och i de fall jag tycker att det tar lång tid eller jag får vänta i Egypten får jag ibland skärpa mig och tänka på att man inte behöver ha det som vi har i Sverige, där vi styrs av klockan. Det har varit en bra skola för mig - men ibland exploderar jag...:-) det får man lov ibland?!

Ninni sa...

Så rätt du har Marianne! Precis så är det!
Jag flinade för mig själv när jag såg ditt exempel om sotaren i Sverige, en ständig källa till irritation även för oss.
Nog kan jag tycka att det skiljer lite grand i hur punktlig man är mellan Sverige och hos oss där vi bor just nu i Brasilien. Kanske inte just bland hantverkare utan generellt sett.
Det är inte lika bråttom här, man är inte lika noga med att komma i tid som vi är hemma i Sverige. Men det vänjer man sig också vid. Man får ta seden dit man kommer heter det väl...
Må så gott!

Millan sa...

Vad gott att hora! Det ar lite skont nar man kan sla hal pa en san dar myt som finns. I det har landet ar det samma attityd. Dvs det klagas standigt pa att folk inte dyker upp som avtalat och att tex sjukvarden ar sa vardelos. Men jag tycker inte att det ar battre i sveirge fast vi betalar sa dyrt for servicen dar. Vi ar i sverige valdigt bra pa att sla oss sjalva i ryggen och tycka att vi ar liiiiite battre an alla andra och fram for allt att vi har ett sa valorganiserat samhalle. Och visst, i vissa stunder ar jag benagen att halla med.... men inte alltid! kram

Anonym sa...

Hejsan!
Upptackte din blogg av en slump....vilken kanon bra blogg- du skriver ju helt fantastiskt bra!

Jag heter Malin o bor i Hurghada och ager en restaurang har sedan 3 ar. Jag laste din artikel om sopsortering- nu skall jag borja infora detta bade hemma o pa restaurangen. Jag har tankt pa detta men inte vetat i vilke anda jag skulle borja, men TACK..du har hjalpt mig pa vagen.

Jag blir varm o hjartat nar jag laser om att du tar han om katterna, jag gor vad jag kan har i Hurghada for de stackars liven. Detta med djuren har i Egypten ar nagot som jag vurmar for.

Jag skall fran o med nu folja din blogg.

Halsningar fran Malin

Suzesan sa...

Fint inlägg och bra tänk...
Det är sagt så mycket bra så jag står över.
Ja det där att vänta på hantverkare här hemma vet man ju hur det är.

Mellan sju och fyra antingen onsdag eller torsdag är oftast klockan halvfyra sista dagen.

Hur gärna vill man rusa upp på mrogonen, när det ringer på dörren?! Inte jag nääää.

Jag tror dina hantverkare är glada att få hjälpa dig för du är en sån bra människa Marianne:)


Kram
Susanne

anna of sweden sa...

Ja, vad bra skrivet!

Jag tror som du - om man behandlar folk med respekt får man respekt tillbaka.

Och att alla är lika mycket värda. Ja det borde förstås vara en självklarhet ...

Ytterligare en dimension är att man mår så mycket bättre själv om tror gott om andra än om man förväntar sig att folk ska vara otrevliga och oärliga. Jag blir hellre lurad en gång för mycket än att jag går runt och misstänker folk.

Laura sa...

Väldigt bra skrivet, och så sant, så sant!!

Visst, här är man kanske inte riktigt lika noga med tiden (inte minst jag själv!), men de flesta jag har stött på här i Istanbul så brukar alltid komma i tid! Och här kan man ju ringa till rörmokaren, elektrikern och liknande på kvällen också om det behövs, och de dyker upp så fort de kan. Som du skrev så får man ju en lapp hem i brevlådan i Finland där det står att de ska komma på ANTINGEN måndag eller tisdag, och flera gånger så har jag flytt lägenheten från 8 på morgonen till 16 på eftermiddagen för att jag ska slippa känna mig obekväm eller bli ertappad i sängen sovande då de kommer inklampande, och så har det visat sig att det inte alls har hunnit komma varken under måndagen och tisdagen! Bra att du försöker spräcka fördomarna, för det finns det så många av!

Kram!

Anonym sa...

Jättebra inlägg och så sant, det handlar om respekt för andra och med vilken attityd man bemöter människor.
Det där med tidhållning är ju relativt, och efter alla mina år i utlandet har jag nog själv blivit lite mer avslappnad i det avseendet. Jag bryr mig inte längre så mycket på att folk kommer för sent till middagar etc. Men jag blir fortfarande helstressad om JAG / VI är sena - speciellt om vi ska träffa svenskar... O som är ganska spansk i det avseendet, han stressar absolut inte upp sig om han / vi är sen(a).
Däremot blir vi nog båda irriterade när hantverkare inte kommer när de har sagt - speciellt om man måste ta ledigt från jobbet.
Kram!

Marianne sa...

Annika: Ja det är så trist med dessa fördomar. Tyvärr grasserar de hos i princip alla, och jag ska inte komma och påstå att jag inte har fördomar själv, jag försöker bara hitta dem och göra mig av med dem. Det är så befriande när man upptäcker en fördom hos sig själv och släpper den.

Faktum är att just det här föranleddes av klagomål från en man från Etiopien : )

Ja, skriv om det du också!
KRAMAR!

Otta: Jag förstår att du får höra ganska mycket! Det måste vara oerhört jobbigt att höra folk tala illa om andra när det fläckar den man älskar. Tyvärr beror det ju på bristande kunskap och framför allt bristande intresse och nyfikenhet att först ta reda på hur någonting är i stället för att tro på amsagor.

Jag hoppas att din familj var lika öppna mot din man som hans familj var mot dig.

Klart man får explodera. Men grejen är ju att själv tala om för den det gäller vad man själv tycker om just den aktuella frågan, inte gå och gnälla och klaga på hur "de" är. DET är så trist!

Kram!

Ninni: Visst finns det olika tidskulturer, och här är nog tiderna lite mer flytande än i Sverige. Men faktum är att de allra, allra flesta faktiskt passar tiden när de har bestämt med mig. Sedan räknar jag inte en kvart hit och dit, en halvtimme, för jag vet också hur trafiken är. Men att de skulle komma klockan 2 i stället för 11 till exempel, det stämmer inte, generellt sett.

Seden dit man kommer, helt rätt!

Marianne sa...

Marcus: Tack! Och vad bra, vad jättebra att ni också gör någonting för att hjälpa sopsamlarna! Jag pratade med en kille som pratade med en kompis som jobbar med sopsorterare ... ja, i alla fall, och jag har fått bekräftat att det skulle underlätta enormt för dem att skilja på organiskt och äckel och sådant som är rent och kanske återvinningsbart. Toppen att ni också inför det. Går det att införa på skolan också? Sprida det via kyrkan?

Millan: Visst är det så! Vi tror alltid att vi är så himla världsbäst, men det är inte alltid sant. Jag har nyss fått höra om ett praktexempel, men det kan jag tyvärr inte skriva om eftersom ... äsch, jag kan bara inte skriva om det helt enkelt. Men jag lovar, snacka om stelbent byråkrati - och det i Sverige.

Kram!

Malin: HEJ och välkommen hit! Vad roligt, du har alltså en restaurang i Hurghada! Det låter spännande, vi har inte varit där än, bara så långt som El Gouna. Vi måste absolut besöka din restaurang när vi väl kommer till H!

Toppen att du kommer att införa sopsortering både på restaurangen och hemma. Då kanske du kan sprida det i Hurghada! Som jag skrev till Marcus här ovanför, så har jag fått bekräftat att sopsorterarnas liv underlättas av det här.

Ja, de små katterna. I kväll "dukade" jag "långbord" för 10 katter. Och mammakatten och hennes gravida syster får mat i köksfönstret. Ungarna är så bedårande söta. Nu har de börjat ta sig upp för trappan till vår altan på framsidan. Det är synd om många djur här ...

Du är hjärtligt välkommen åter!

Marianne sa...

Suzesan: Tack, du är så söt! Jag håller med, inte vill man rusa upp i morgonrock, jag brukar alltid vilja vara påklädd och färdig när de ska komma, så om en hantverkare säger 7 till mig så är jag uppe senast halv sex ... Och om de då kommer halv fyra på eftermiddagen kan jag tala om att jag är SUR : )

Men inte hade jag tänkt mig att det skulle ta sådana evigheter att installera ett larm! De höll på till 7 på kvällen så jag blev ju tvungen att utfordra dem på riktigt också, inte bara muffins och te. I morgon får jag åka till McD och köpa mat åt dem.

Kramar!

Anna: Helt rätt! Man mår mycket bättre av att lita på folk än att gå och sura och vara misstänksam! Och när man själv är glad blir andra oftast glada och trevliga tillbaka. Om man går på stan en dag när man är riktigt sur och arg, så träffar man bara sura och otrevliga människor - men om man är lagom glad är alla hur vänliga som helst. Även i Stockholms tunnelbana : D

Laura: Ja fördomarna mot turkar är ju lika grova som mot egyptier. Jag ska erkänna att jag höll på att skratta ihjäl mig när Klas kom hem och sa att han hade ett erbjudande från Istanbul - för "där kan man ju inte bo". Ack så fel jag hade ...

Men sen ska du bara veta vilka fördomar turkar har mot egyptier - och egyptier mot turkar. Helt makalöst! Den ena tycker att den andra är oduglig och den andra tycker att den första är en översittande besserwisser och inte riktig muslim. Haha, det kanske är ett argument för att bryta motståndet mot Turkiet i EU, att de ändå inte är "riktiga" muslimer : D

KRAM!

Marianne sa...

Petra: Tack! Attityden och respekten är nog A och O, det tror jag verkligen

Jag blir också superstressad av att själv vara sen, men tar det ganska lugnt om jag får vänta lite på andra. Och med den här trafiken i Kairo, är det ibland omöjligt att passa en tid exakt, även om man har gett sig iväg i god tid. Det tog en timme för Klas att ta sig bort till ett hotell här i närheten en gång, en sträcka som tar ca 5 minuter utan trafik och 10 med normal trafik. Han gav sig av 15 minuter före utsatt tid, men vad hjälpte det?

Kramar!

Jemayá sa...

Bra inlägg! Vi har en rörmokare som har sitt eget schema, folk brukar skämta att när han säger "jag kommer på fredag" vet man inte vilken månad eller år han egentligen menar. Jag har haft rätt tur, han har kommit ungefär då han sagt att han ska göra det, men jag tror han tycker lite synd om mig som inte har en karl i huset (Daniel räknas inte än :) :). Det kan ju tilläggas att han är enda rörmokaren på orten...Man får ju inte vara för blåögd i främmande kulturer och tro att allt är som hemma, men precis som du säger - man blir ofta bemött som man självbemöter andra. kram!

Lena sa...

Det är en himla bra attityd att behålla!

Lena sa...

Oj oj oj! Vad många inlägg jag fick till :) Det var intge meningen! Curt är min f.d man, som jag skilde mig ifrån 1982. Han är Far till min Son, och Farfar till samma barnbarn som jag! När vårt barbarn Anthony blev sjuk, tappade han fotfästet och blev av med jobb, lägenhet, bil mm. mm. Sen dess har han bott hos mig. Som vän!
Micke, är min stora kärlek ibland, vi har känt varandra hela livet - med avbrott på 15 år. Vi hat bott igop, men så fick han ett längre fängelsestraff. När han kom ut skaffade han sig en egen lägenhet. Det var bra för kärleken, som är starkare nu! Krångligt? Då skulle du höra resten! :)

Emmama sa...

Underbart att lasa! Mellan lander kan det finnas olika installning till tid och att passa tid men om det nu skulle vara sa kan man ju valja att prata med varandra och inte prata skit om varandra. Precis som du skriver ar ju de allra flesta manniskor overallt lika bra som overallt annars!

Kram!

Truddelutt sa...

Gillar din attityd för du har så rätt!

Och håller med dig ang sotar-eller-något-annat-besök här hemma. Man går upp tidigt för att se till att man har duschat och är färdig så att man inte riskerar att ha besök hemma när man kliver ur duschen (ifall fastighetsskötaren tror att man inte är hemma eftersom man inte öppnar dörren när de ringer på). Sen går man och väntar och väntar, man törs inte ens gå på toa för ett "längre besök" ifall de kommer och ringer på då. Och så dyker de upp efter utsatt tid ändå.

Ha en bra dag!!!
Kramis

Tina sa...

Mycket bra!
Men jag håller inte med till 100%. Mina erfarenheter säger att grekerna har mycket mer flytande tidsramar än svenskarna. Det behöver däremot inte göra oss svenskar till ett bättre folkslag. Jag håller med till 100% att alla människor är lika värda och att man ska behandla alla på samma sätt. Vänligt och trevligt och med ett leende på läpparna.

Taina sa...

Bra attityd leder till ett trevligt bemötande. Det tror jag på. Det finns alldeles för många fördomar om olika folkslag, vilket gör mig riktigt irriterad ibland. Rötägg finns ÖVERALLT. Min far har alltid sagt att jag inte ska döma en person jag inte har träffat och lärt känna. Min fråga "när har man lärt känna en person då?" Aldrig, den processen pågår för evigt. Det finns alltid nya sidor att upptäcka hos varandra. Så jag har aldrig hört min far säga något ofördelaktigt om någon annan människa.
Kramen!

Marianne sa...

Jemayá: Haha, ja han kan väl göra lite som han tycker eftersom han inte har någon konkurrens, er rörmokare. Eller så får ni börja fråga honom vilken månad och år han menar : )

Det är nog faktiskt ett av problemen, att folk ibland tror att det ska vara som hemma, fast lite exotiskt, när de flyttar utomlands. Nej, man får på sätt och vis börja om från början och lära sig hur allt funkar i det nya landet. Det räcker att flytta till ett grannland så är det nya koder och sociala regler som gäller.

Kram!

Lena: Jag tog bort några av dina kommentarer så att du inte verkar så tjatig : )

Oj, oj, det där låter som en trist historia. Jag hoppas att allt ordnar upp sig nu så att ni får en bra framtid! Det är allt man kan göra, se framåt och snegla bakåt så att man inte gör om sina egna misstag. Tror jag. Hoppas det i alla fall.

Emma: Ja du skulle bara veta vad bra gubbsen ställde upp nu när det var stopp i avloppet! Det var på stört och inga väntetider, minsann. Man får vara lite nyfiken och flexibel när man flyttar runt så här, annars går det inte. Jag LÄÄÄNGTAR tills på måndag när jag börjar arabiska-kursen så att jag kan prata med dem också!

Kram!

Marianne sa...

Truddelutt: Visst är det så! Man vågar inte ens gå på toa ifall det ska ringa på dörren, för det gör det SJÄLVKLART just då. Det är faktiskt bättre i det avseendet här tycker jag, för man får oftast besked om en exakt tidpunkt, och det håller de rätt bra med lagom flexibilitet.

Kram!

Tina: Visst kan det vara mer flytande tidsramar i många länder, men jag har inte märkt så där hemskt mycket av det här måste jag säga. I alla fall är det rimligt flytande, till och med ur svensk synpunkt sett. Och det gäller bara att anpassa sig till det som gäller i landet. Larmkillarna skulle komma mellan 10-11 i dag, de var här 10.30. Det kan man knappast klaga på tycker jag. Nu är klockan kvart i fem och de jobbar som sjutton. Får nog gå och göra lite te till dem.

Taina: Vilken BRA pappa du har! Haha, det påminner mig om min. Han satt på bussen i Stockholm en gång och så kom det ett fyllo och sparkade honom på smalbenet och sa "jävla utlänning". Pappas kommentar var: "Det var nog synd om honom, för om han hade fötts under andra omständigheter kanske han hade varit bankdirektör."

KRAM!

Jenny sa...

Bra skrivet! Här tycker jag att de faktiskt är riktigt bra på att komma när de ska (såg att Annika tyckte annorlunda, så det kanske beror på), förutom stora företag som typ kabel-tv och liknande, de är hur nonchiga som helst. Men de mindre funkar superbra och så tror jag att det är över hela världen, det har inte så mycket att göra med nationalitet. Möjligtvis mentalitet, för små företag är väl oftast mer måna om sina kunder, än de stora som kan bry sig mindre. Kram!

Marianne sa...

Jenny: Du har nog rätt i det där med stora och små företag, de stora klarar sig i alla fall. Eller ja, nu kanske de också får skärpa sig? Det är ju egentligen så himla enkelt, för det är bara att ringa till kunden och säga att man blir försenad. I Istanbul var jag med om tvärtom. Värmepannan gick sönder precis när det började bli kallt, när alla andras värmepannor gick sönder, samtidigt. Så företaget sa att tyvärr, tyvärr hann de inte komma i dag, men de skulle komma i morgon. Okej, jag hoppade in i duschen (efter att ha värmt vatten på spisen och körde hink-och-skop-metoden) och så ringde telefonen och de sa att de kommer om en kvart! De kom efter tio minuter. För de var ändå i närheten! Helt otroligt.

Kram!