söndag 31 maj 2009

Duktig flicka

Det här är Du Lilla. När man säger "Hej Du Lilla" låter det nästan som el-Hamdulillah, vilket betyder ungefär "Gud vare tack". Så hon fick heta Du Lilla till slut. Och Du Lilla har nu fått smått, det måste ha skett i förrgår, för dagen innan kom hon med stinn mage och nu hänger den och sladdrar som en tom påse. Jag vet inte var ungarna är eller ens om de lever, men hon kommer och får mat i köksfönstret hon också. Så nu är det tre mammor (en blivande) som får lite extra varje dag.

Jag vet inte vad som flög i mig i dag, men jag har varit en riktigt duktig flicka. Jag har städat skrivbordet så att det är alldeles (ja, ja, men nästan) tomt, jag har gjort en att-göra-lista, jag har klarat av all handtvätt som hade väntat alldeles för länge, jag har förberett maten, jag har tvättat filtar och trasmattor och ... nä, sedan var det kanske inte så mycket mer.

Jo, jag har packat skolväskan. För i morgon börjar jag lära mig arabiska! Äntligen!

14 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Du är väl världens världens snällaste! Happy Mors Dag önskar jag dig och alla dina fyrfotade mammor som du omger dig av.

Lycka till imorgon!!!

Marianne sa...

Karlavagnen: Jag kanske borde ha gett en sån där köttårta till kattmammorna? : )

Tack! Jag är faktiskt lite nervös. Det känns som om jag ska börja första klass. Ja och det ska jag ju!

truddelutt sa...

Vilken tur katterna har som har dig. *ler*

Antar att det är skönt att ha fått så mycket gjort. Önskar jag vore lika effektiv.

Lycka till med arabiskan imorgon!!!

Kramis

Ninni sa...

Det låter nästan som starten av höstterminen i skolan ;) Allt färdigt och skolväskan packad! Nya pennor, ny sudd och kollegieblock. Vad kul! Hoppas du får en bra lärare!
Lycka till!
Du är en riktigt snäll extramamma du!
Kram Ninni

Suzesan sa...

Bra jobbat!!

Lycka till på första skoldan. Snart kanske vi inte kan läsa din blogg för allt ska bli på arabiska;)

Men Marianne du har snart alla Egyptens kattmammor hos dig.

KattBB. Hon är säkert bara och kollar läget om det är en bra restaurang hos dig.

Snart bär hon dit ungarna om de finns kvar. De tar ju inte barnen med sig där de inte vet om de är trygga. Så fint namn och så söt katt. Du Lilla ser trött ut efter förlossningen:)

...OCH ja jag vill gärna ha en fröskida av trädet med röda blommorna. Prova är ett bra försök. Tack!

GodMorgon

Kram
/Susanne

Otta sa...

Vad jag är avundsjuk att du börjar med din arabiska idag! :-) Jag hoppas att du kommer att tycka det är kul, du är ju dessutom så språkkunnig så jag är säker på att du klarar det galant! Ett litet tips: "traggla" bokstäverna, hur de ser ut och hur de uttalas, så knäcker du snart koden till arabiska också. Säkert så man skall göra annars också, men jag märke att det hjälpte mig - som inte alls är språkkunnig!

Dalai Lama var fantastisk, vilket människa! Så ödmjuk, så fantastisk. Det var i Köpenhamn, men trots att jag bor i Malmö stannade jag över där och det blev då intensiva dagar. Han pratade också mycket utifrån vilken bakgrund man har, om man är kristen, muslim etc, så kan man göra si och så, osv. Jag väntar nu på att få detta på dvd, för allt kan man inte ta in direkt.

Jag anländer den 18 juli till Kairo, men är ännu inte säker på om vi måste åka direkt till Sharm, eller om vi kan stanna några dagar. Vi måste definitivt till kairo under mina 4 veckor i Egypten- och då hoppas jag att du inte åkt till Sverige, så att vi kan träffas! Vi så kul!

Ha en bra vecka! Och jag hoppas att du snart får se din gård full med alla de små kattbarnen.
Kram

Marianne sa...

Truddelutt: Haha, det är inte så ofta jag är så effektiv nuför tiden, just därför tyckte jag det var värt att notera : )

Tack, jag känner mig som en sjuåring på väg till första dagen i första klass!

Kram!

Ninni: Tack, ja det är precis så det känns, jag är en äkta förstagluttare! Jag hoppas också att läraren är bra och att jag åtminstone kan säga god morgon i kväll. Eller tvärtom, för god morgon är ett av de få ord jag kan : )

Kram!

Suzesan: Tack! Ja, ska jag ta med ett äpple till fröken, vad tycker du? : )

Jo, här är rena rama katt-BB. Antar att det är kvarterets bästa krog, jag brukar ju duka långbord till dem på terrassen på framsidan två gånger om dagen. De kan ju inte sitta och äta för nära varandra ... Hasse har privat matsal på baksidan, han vill inte äta tillsammans med Jussi som sitter och sjunger hela tiden när han äter. Ja jösses vilken cirkus!

Jag ska ta en fröskida till dig och skicka sedan när de har kommit! Vi får höras av med adress då.

Kram!

Otta: Ja det ska bli så roligt! Åker hemifrån om en timme, så jag måste väl ta mig någonting att äta nu så jag inte sitter där och bara tänker på mat : ) Traggla lär jag få göra, men jag kom också på att det är perfekt att bli körd av en chaufför till och från skolan, för då kan jag ju träna med honom!

Jag kan tänka mig att det var fantastiskt att träffa och lyssna till Dalai Lama! Läste att Kina var purkna på Danmark nu bara för att de hade tagit emot honom ...

18 juli - 18 augusti alltså! Jag tror inte att jag åker till Sverige då, för jag tror inte att jag har någon kattvakt jag kan lita 100% på. Så jag åker nog senare i höst när våra Trevliga Grannar är tillbaka. Absolut att vi måste ses!!!

Kram!

Mia sa...

Vad sör Du Lilla är! Och vad underbart snäll du är mot alla katter runt dig!

Jag hade en sån dag städa undan dag igår och visst är det skönt! Jag tog mig an byrålådorna och rensade ut gamla kläder. Även om det inte syns utanpå så vet jag att det är ordning på insidan!

Sköt om dig! Kram!

Annika sa...

Lilla Du är ett urgulligt namn.
OCH du är en sådan jättefin "kattmamma".
HOPPAS att det går bra på arabiskan idag!!
STOR kram!!

Tina sa...

Åh, vad spännande att du får lära dig arabiska! Du får väl ge oss några lektioner här på bloggen? Typ de vanligaste uttrycken? Eller svordomar? Det brukar ju vara det första man lär sig, av någon underlig anledning...

Anna, Fair and True sa...

Vilken sötis! Och vad duktig du är!

Marianne sa...

Mia: Ja hon är en väldigt söt katt, henne får jag klappa också, Cleo vill däremot hålla ett visst avstånd.

Guuud så skönt det låter att ha rensat lådor och garderober. Jag bara måste få det gjort snart för det är knökfullt av grejor som jag aldrig använder och aldrig mer kommer att använda. Måste ...

Kram!

Annika: Suck ja, vårt största utgiftskonto just nu är kattmat, känns det som. Men Klas är likadan eller till och med värre, så vi är helt överens om att detta konto får kosta en slant. Nå, det kanske var lite överdrivet, men när halva kundvagnen är full av kattmat ...

KRAM!

Tina: Lektion nummer ett är utlagd : ) Fast svordomar vete sjutton om man får lära sig här. Tror det är i still med vad man ska göra eller tycker om någons mamma ... Kan ha med hundar och grisar att göra också kanske.

Kram!

Anna: Ja, hon är en riktig sötis. Vi får väl se om jag är duktig eller inte ...

Kram!

Jenny sa...

Du har inte funderat på att bli kattungsmorska :-)? "Du lilla" tycker jag var ett otroligt vackert namn!! Kram!

Marianne sa...

Jenny: Jo, det och kattpensionat. Fast de här katterna är såna fattiglappar, så jag vet inte om det blir någon bra bissniss : D Jag tror jag kan vara ganska säker på att det inte kommer några rådisar springande på vår tomt i alla fall, så de är väl värda sin mat.

KRAM!