lördag 30 maj 2009

Lycka ...

... är att hitta svenska pepparkakor i affären. Det fanns både vanliga pepparkakor, "traditional", och med olika smaker som apelsin, apelsin-choklad, vanilj, cappucino och allt vad det var. Finns det i Sverige, eller finns det bara de vanliga?

Helgen har annars mest gått i tvättandets tecken. Allt sånt där som måste få sig en omgång lite då och då, t.ex. överkastet i gästrummet, badrumsmattorna, sofföverdragen, duschdraperierna och liknande. Som tur är torkar allt ganska fort, jag hoppas till och med kunna stryka soffklädslarna i kväll så att vi får på dem igen.

Men först mat - det blir Tjälknöl enligt recept från Taina, potatisgratäng och sallad. Spännande, jag har aldrig gjort tjälknöl förut.

21 kommentarer:

Emmama sa...

Oh, Annas pepparkakor, min favvis! :) Har aldrig sett med annan smak men vad gott det låter. Hoppas du har en skön kväll! Jag och G tog en cykeltur till havet och nu behöver jag en kaffe.. :) Kram!

Tina sa...

Nej, nu...! Pepparkakor med cappucino smak? Vanilj...? Pepparkakor ska smaka pepparkakor! ;-)

Matildas fikarum sa...

Anna's pepparkakor finns att köpa i Australien också. De är ganska dyra, så det känns extra lyxigt att få gotta sig i ibland.

Anna sa...

Här i svedala har jag bara sett vanliga pepparkakor, men spännande med nya smaker...

Suzesan sa...

Jag har sett den med apelsinsmak....

Jag har aldrig gjort tjälknöl heller men ätit det och det är gott.

Måste provas nån dag.

Hoppas din middag blev bra.

Grattis på morsdag;)Jag grattar alla som är mammor.

Kram
Susanne

Lena sa...

Tjälknöl var väldigt länge sen jag åt! Det är inget jag förknippar med Kairo o stekhett! Ha en bra söndag!

Marianne sa...

Emma: Å vad härligt det låter med cykeltur, cykeltur till havet låter himmelskt! Kaffe efter det är en perfekt avslutning.

Det var faktiskt gott med lite smakbrytning, det känns ju fortfarande pepparkakrigt.

Kram!

Tina: Jo, det var faktiskt riktigt gott! Det smakar fortfarande pepparkaka, men med en liten ny smakbrytning. Testa om du hittar ett paket!

Matilda: Jag kommer inte ihåg vad de kostade här. Okej, jag ger mig, jag tittade inte ens. Jag såg bara hägringen av pepparkakor som visade sig vara verklig och då slog jag till! Har ni också olika smaker?

Marianne sa...

Anna: Hoppas de börjar sälja de här smakerna i Sverige också, jag tror det skulle bli en hit. NK kanske? Eller Hemköp på Åhléns?

Kram!

Suzesan: GRATTIS själv! Du får dubbelgrattis för du har ju två.

Jag måste ha gjort någonting fel med tjälknölen, för köttet blev alldeles torrt och liksom ramlade ihop, det gick inte att skära skivor. Och så blev det alldeles för salt. Funderar som bäst vad jag kan göra på resterna, men en mild varm och krämig potatissallad med spenat kanske kan vara det rätta för att ta bort lite sälta? Eller nej, jag tror jag gör en spagettisås av grädde, och så kan man knöla ner spenat som det sista så att det inte kokar utan bara värms upp. Inte en saltgnutta.

Så du har sett apelsinsmaken? Prova, det är riktigt gott!

KRAMAR!

Lena: Det är inte så stekhett här än, även om det är rätt varmt. Men det blev som sagt något fel i tillagningen, så det blev inte så gott som jag trodde.

Ha en skön söndag du också!

Matildas fikarum sa...

Jag har aldrig provat apelsinsmak, men har för mig att jag sett det. Jag föredrar vanliga pepparkakor.

Bert sa...

Annas fullkorns, är de godaste. Lite "skräpiga" på ytan, och med kryddig smak.

KARLAVAGNEN sa...

Japp finns i Madrid också, eller på Ikea ialla fall...

Marianne sa...

Matilda: Det är bara en liten smakbrytning, faktiskt riktigt gott. Testa någon gång!

Bert: Här finns inte fullkorn, men om jag ser dem i Sverige ska jag testa!

Karlavagnen: Jag vill också ha Ikea! Så du är hemma igen?

KARLAVAGNEN sa...

Pepparkakor med grönmögelost alternativt Kalles Kaviar på ska vara gött, sier di som prövat...

Själv är jag stock konservativ och kan på sin höjd smula ner pepparkakor i filmjölk.

Marianne sa...

Karlavagnen: Haha, ja någon måste ju vara stockkonservativ också! Men de där med apelsin är goda. Annars tycker jag kanske inte att Kalles passar så bra, grönmögelost kan vara okej, men det är inte någonting jag skulle göra själv.

Otta sa...

Jag har endast sett alla sorterna i Egypten! Säkert 6-7 st, varje fall i alla turistorter jag varit inne. Likaså Santa Maria tacos ingredienser - till hutlöst pris på Metro! :-)

Marianne sa...

Otta: Jo, Santa Maria har vi här på Carrefour också. Hutlösa priser, men ingenting jämfört med vad det kostade i Turkiet!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Det finns alla möjliga hemma, fullkorn och allt vad det är. Apelsin-choklad är inte min grej, oavsett smak. Men de med kaffesmak är goda!

Marianne sa...

Anna: Då kan vi helt klart dela kakfat, du får dem med kaffesmak så får jag dem med apelsin-choklad : )

Anna, Fair and True sa...

Så kan vi göra! :) Såg iofs att jag skrev lite fel. Menade ju "oavsett TYP AV BAKVERK/CHOKLADKAKA" inte smak!

Susanna sa...

ÅH, vad lyxigt med pepparkakor!! Här i Kenya kan man på sin höjd hitta knäckebröd - inte fy skam det heller förstås! Kram

Marianne sa...

Anna: Ännu bättre, då behöver vi inte hålla oss till bara pepparkakor : D

Susanna: Ibland funderar jag på att skriva till lite svenska företag och föreslå att de ska satsa lite mer på export. Till just Egypten, då förstås : ) Vet du hur det ser ut på matvarufronten i Zimbabwe? Är det som i Kenya eller mer eller mindre? Å, det ska bli spännande att läsa om sedan!

Kram!