torsdag 21 maj 2009

Vill ha, tror jag - del 2

Nä nu blommar det! Trädet utanför köksfönstret/arbetsrummet blommar! Än är det bara två blommor som har slagit ut, men hela kronan är översållad av knoppar, så det blir snart en fest för ögat att titta ut genom fönstren på framsidan. Ännu mer fest för ögat ska jag kanske säga, för det är ju under det här trädet kattungefamiljen bor.

Fast nu är jag säker på mer exakt vad det är jag vill ha. Tack för länktips, Mathilda och Emil!

Nu har jag googlat och letat och kollat och läst och funderat, och jag har kommit fram till att om man struntar i den läsplatta för e-böcker som Amazon säljer (för på den kan man bara få böcker från Amazon) och i stället köper en annan, då KAN man köpa e-böcker på både svenska, engelska, danska och en hel del fler språk. Fantastiskt bra. Man kan också LÅNA e-böcker från svenska bibliotek, vilket man visserligen kan göra även utan läsplatta om man tycker det är okej att sitta framför datorn och läsa. Ja, alltså, man kan ju köpa e-böcker också och läsa på datorn om man vill.

Men jag vill kunna ta med boken om jag kanske ska sitta och vänta på ett kafé, på flyget, på stranden, i sängen, framförallt i sängen, och då är det inge bra med datorn. Och med tanke på att en e-platta väger mindre än en pocket, och att man kan ha ett tusental böcker i den, så innebär det också att man slipper välja vilka böcker man ska ha med på resan och behöver inte heller kånka på dem (en läsplatta väger ca 300 g).

Den bästa överblicken över läsplattor, vad en e-bok är, hur man gör och så vidare, får man hos svenska elib. I vänsterspalten under rubriken e-böcker finns länkar till all den grundläggande information man behöver, och under underrubriken läsplattor får man en mycket god översikt över de läsplattor som finns på marknaden. Under rubriken återförsäljare hittar man sedan de som, tja, säljer e-böcker. När det gäller engelskspråkiga e-böcker verkar Mobipocket vara störst, om man inte räknar med Amazon. Mobipocket har e-böcker på en hel radda språk förutom engelska: spanska, nederländska, tyska, franska, afrikaans ... Och så finns brittiska Waterstone's som har många, många e-böcker.

De svenska återförsäljarna har ännu inte så vidare värst många böcker till salu som e-böcker, men det är säkerligen en växande marknad och det som finns duger ypperligt att börja med. Priserna är också helt okej tycker jag, de kostar ungefär som en pocket i bokhandeln, eller mindre. Jag tillhör alltså den skara som gärna betalar för mig och vägrar pirata.

Jaha, nu gäller det bara att hitta på ett sätt att köpa den och få hit den. Inte det lättaste och antagligen får jag vänta tills el-Make åker hem till Sverige så att han kan ta den i bagaget. För med tanke på vad man får tulla här är det ingen idé att ens fundera på att ta den med kurir eller liknande. 

9 kommentarer:

Annika sa...

Du verkar ha kommit en bra bit på vägen med att hitta en bra läsplatta.
SÅ bra om du kan ladda hem svenska böcker också. DET är ju mer än halva nöjet. Amerikansk och engelsk litteratur i ALL ära, men det är ändå guld när man får läsa på svenska.
Jag är noll sugen på en läsplatta, i skrivande stund, men det kan ändra sig.
HOPPAS att du hittar DIN, och att du ska trivas med den!
Kramar!!

Marianne sa...

Annika: Ja, du har ju bättre tillgång till bra böcker, även om det är på engelska och inte svenska. Och även om jag inte är helt utan, som jag var i Bulgarien, så vore det guld att slippa släpa alla svenska böcker från Sverige och få tillgång till mycket mer än jag hittar här. Men det dröjer innan jag kan få den, och sitta här vid datorn och läsa är ju inte så kul. Det värsta är att jag är lite otålig ... ; )

Kramar!

Suzesan sa...

Bra jobbat. Vilken fin blomma.
Sov gott
Kram
Susanne

Otta sa...

Nu vill jag också ha!!! :-)

Kram

Marianne sa...

Suzesan: Ännu finare blir det, det kommer fler bilder.

Kramar!

Otta: Det värsta är att jag vill ha NU! Sa till Klas att kolla i bokhandlarna i Istanbul, men jag tror inte han hittar någon där. Hoppas kan man ju alltid ...

Kram!

Ninni sa...

Jag kollade lite på Mattias på Moderskeppet som testat en Sony E-reader och han verkade överväldigad;) Skulle vi vara kvar här så skulle jag absolut satsa på en. Nu får jag se...
Ditt träd är ju det som här kallas Flamboyant. Helt underbart! Jag har hur mycket bilder som helst på det även om jag aldrig lyckats fånga det så fint på bild som det i verkligheten är...
Custard apples...här kallas de Pinha. Tycker det passar ganska bra för de ser ju ut som stora kottar. Jag hade missat ditt inlägg om dem...Ganska goda men lite krångliga att äta med kärnorna. Hur gick det att mixa dem?
Må så gott!

Marianne sa...

Ninni: Just det! Det har du nog sagt förut, eller så har jag läst det hos dig förut. Jag ska googla Flamboyant.

Jag tog en finmaskig sil och liksom tryckte bort kärnorna. Det gick ganska bra för de lossnar ganska lätt så. Och då blir fruktköttet puréat samtidigt, så att säga. Himla gott, men det ÄR bökigt. Så det blir inte så ofta inte ...

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Såg någon som hetter Bebook eller liknande också?

Marianne sa...

Anna: Ja, men den verkar inte lika bra tycker jag. Jag tycker att Sony och Cybook verkar bäst av det jag har läst på nätet. Fast VET gör jag inte : )