måndag 1 juni 2009

Arabiska


Första dagen i skolan och nu kan jag skriva fyra bokstäver! Prov på det kan ni se på bilden. Det står Bääb, vilket betyder dörr eller port.

Min lärare, mr Mohammed, var mycket pedagogisk med bokstäverna, vi ska få lära oss fyra stycken varje gång vi har honom, vilket är två dagar i veckan (tre dagar i veckan ska vi ha mrs. Mona). Lagom många på en gång med andra ord med tanke på att de ändrar form beroende på om de är fristående, står först i ordet, mitten i ordet eller i slutet av ordet. De första fyra var Alef, Beh, Teh och The, och om man tänker på att det heter AlfaBeTe så är det logiskt att de tre kommer först.

Ja och så fick vi lära oss en femte bokstav faktiskt, Hamsa som är en liten krumelutt som är så liten att den måste ha någonting att sitta på, och förekommer alltså bara över andra bokstäver.

Kanske ska tillägga att man alltså läser och skriver från höger till vänster.

Nu kan jag presentera mig: Ana ismi Marianne. Tala om var jag kommer ifrån: Ana min Suwed. Säga att jag är svenska: Ana Suwediyya. Och så kan jag naturligtvis också tala om var du, han och hon kommer ifrån och heter, var jag bor och var jag inte bor.

I arabiska är det olika ändelser på orden beroende på om det är till/om en kvinna eller man man pratar. Så om jag ska tala om vad el-Make heter får jag säga Huwwa ismak Klas och om han ska tala om vad jag heter får han säga Hiyya ismik Marianne. Och så fortsätter det. Tyvärr är det enligt rykten bara cirka 10% som följer någon regel, resten är undantag och egna konstruktioner. Bara att lägga på minnet alltså.

Jag tycker att den här skolan och kursen verkar väldigt bra, måste jag säga. Intensivt men också pedagogiskt, så allt har inte bara försvunnit i ett sus av olika böjningar och omöjliga ord, tvärtom. Vi har fått säga saker och ting i kör, svara på frågor, träna på varandra, skriva (med latinska bokstäver), lyssna på band och försöka svamla ihop egna meningar. Och magistern lovade att efter fyra kurser kan vi läsa enklare saker i tidningarna, prata med alla om det mesta och förstå mycket av vad som sägs på radion. Jag påpekade att han aldrig hade undervisat mig förut, och han skrattade och lovade i alla fall att det var så, det visste han efter att ha undervisat i 23 år. Vi får hoppas att han har rätt och jag är verkligen sugen på att bara köra stenhårt nu minst fyra kurser på rad. Nå, en kurs i taget, först ska jag klara av den allra första veckan.

Men om det blir någon lektion på torsdag återstår att se. Då får vi ju fint besök när president Obama kommer. Jag tänkte han kunde få ta vårt sovrum så sover vi i källaren. Planerar blåbärspannkakor till frukost. Va? Ska han inte bo hos oss? Nähä, but a girl can always dream, can't she? Jo, just det torsdag. Då ska Obama hålla tal till människorna i arabvärlden från Cairo University som inte ligger så långt från skolan, och jag befarar att hela stan kommer att stängas av när han ska till och från. Jag hoppas dock att han tar helikopter. Saken ska undersökas, har skolan lovat.

Bäst jag repeterar dagens lektion nu, eller tror ni de accepterar att man skyller på att man inte hade tid för man läste bloggar?

23 kommentarer:

Suzesan sa...

Åhh så duktigt.

Det är så fint när arabiskan skrivs. Ser ut som små konstverk och jag är bara impad om man komma ihåg all de där krumelurerna. Sälja dem åt. Lite som stenografi.
Mr B OBAMA oh shit. Tänk om han verkligen kommer till dig och äter blåbärspannakor:)

Isåfall så säger jag BILDBEVIS;)


Ta med ett rött äpple och lägg på katedern. Bra idé.

Ha en bra kväll.
Kram
Susanne

Marianne sa...

Suzesan: Visst är det en vacker skrift, men den ser ju helt obegriplig ut! Ska försöka knäcka koden : )

LOVAR att du får bildbevis om Mr President kommer och äter blåbärspannkakor. Tycker det borde ligga i hans intresse att se hur en vanlig svensk familj i Kairo lever?

KRAM!

KARLAVAGNEN sa...

Så himla kul att du har börjat nu. Vi kan också lära oss arabiska på jobbet och nu blev jag faktiskt inspirerad. Känner dessutom lärarinnan. Hon tar alltid med små delikata bakverk till sin klass.

Marianne sa...

Karlavagnen: JA lär dig arabiska du också! Det måste du ju kunna sedan när du flyttar hit om ett par månader!

Marianne sa...

Duktig flicka. Snart får man väl skaffa sig ett lexikon för du kommer väl bara skriva en massa krummelurer i fortsättningen, hi,hi.
Lycka till !

Saltistjejen sa...

Jag tycker arabiska bokstäver är så himla vackert!!! Som konstverk! Likadant med kinesiska tecken. Man kan liksom se hur nåogn som är duktig med sin penna eller pensel kan sitta och skapa de där tecken på vackert papper....
Roligt att du gilar kursen! Det är ju svårt att veta i förväg om en kurs kommer bli bra eller dålig, eller helt enkelt passa en själ och de mål man har. Tycker helt klart det låter som en vettig teori ang att inte lära ut för mycket "korvstoppningsmetoden" men ändå vara effektiv. BRA att ni redan från första början får öva i att PRATA! Dör det är ändå det man i första hand vill kunna tycker jag. Att tala och förstå tal. kommunicera. Tyvärr var det så med min franska en gång för lääänge sedan att min lärare på gmnasiet hela tiden tragglade så mycket grammatik med oss att det talade språket liksom glömdes bort. Trist. Jag förstår att man måste ha grammatiken som skelett, men det är viktigt att försöka skapa meningar också ur allt det där virrvarret av nya ord och grammatiska regler. Nya LJUD kräver dessutom träning för både tunga och öra!!! Bra alltså att ni får börja prata redan nu med varandra!
:-)
Och du, ta väl hand om Obama när han kommer....! ;-)
Kramar!!

Marianne sa...

Marianne i Sverige: Haha, ingen fara, ingen fara. Men Klas lär få skaffa ett lexikon : D Och jag kommer förmodligen att plåga folket på Kontoret rätt ordentligt haha!

Kram!

Saltis: Jag kommer nog att skriva som en 7-åring, den där vackra stilen är ju bara de som tränar på kalligrafi som behärskar. När jag kan skriva mitt namn ska jag skanna och lägga ut. Den här bilden skrev jag med hjälp av datorn, så det är därför det blev så snyggt.

Trist att din franska gick åt skogen pga en dålig lärare! Jag hade en jättebra franskalärare (Frankrike =faransa på egyptisk arabiska) så jag var faktiskt rätt bra en gång i tiden. Men sedan använde jag inte språket så nu kan jag väl inte säga mycket mer än je ne sais pas : )

Men det är jättebra att vi får prata mycket, och lyssna. Det var det som var meningen med kassettbandet, just att höra andra röster än lärarens, några som pratade vanligt och inte pedagogiskt. Helt underbart också att vi bara är fem elever, så det blir mycket tid för var och en. Ja och det är ju mitt mål, att kunna kommunicera med människor. Har inte direkt tänkt mig att forska i gamla dokument ...

Jag lovar, jag ska ta sååå väl hand om Obama. Åh, tänk om man hade fått göra det! Nu önskar jag att jag var amerikan så att jag KANSKE hade fått en inbjudan till ambassaden och få ta honom i hand! Det blir att kolla Al-Jazeera engelska på torsdag kväll för att höra hela talet.

KRAM!

Desiree sa...

Tycker också att du är jätteduktig. Arabiska måste vara ett av de svårare språken att lära sig just med tanke på att man också måste lära sig ett helt nytt alfabet. Men som du säger verkar kursen vara mycket bra och också din lärare. Kul! Jättekul att också få läsa och lära sig en del genom dig.

Nämen Obama tänk vad han går miste om som inte ska bo hos dig ;-) Jag hade garanterat valt de där smarriga blåbärspannkakorna till frukost.

Musikanta sa...

Han verkar vara mycket pedagogisk - din lärare! Behövs nog när det gäller ett så svårt språk som arabiskan. Bra att ni får ta till latinska bokstäver för att lära er hur orden uttalas.

Det som är svårast med ett språk som är så skilt från våra europeiska är - tycker jag -är att det finns ingenting man kan hänga upp eller associera något med. Försökte läsa kinesiska under en termin, men glömde bort allting mellan lektionerna...

Fast jag pluggade franska på universitete samtidigt så jag la väl inte ner så mycket energi som jag borde, antar jag.

Kalligrafin var däremot väldigt rolig. Arabiskan har ju så vackra bokstäver att det måste vara roligt att försöka skriva dem!
Många kramar/M

Anna, Fair and True sa...

Låter som du hann lära dig jättemycket på en lektion! Och vi kommer också lära oss något på kuppen :)

Jag kan ju några ord (inshallah, makhtub, jalla osv.) fast jag stavar de säkert helt fel :)

Annika sa...

Arabiska, så totalt annorlunda, men så vackert. iallafall i skrift.
Du är duktig!
TA nu hand om våran Obama när han är hos er ;-)
jag är säker på att dina blåbärspannkakor är bättre än den mat han kommer att få...hihi!
Kram!!!

Unknown sa...

Oj, vad spännande. Hittade precis in till din via Fotografia och ser mycket fram emot att följa dina framgångar med arabiskan. Jag läste själv arabiska 1 år i Seville och ska förhoppningsvis ta upp det snart igen.

Otta sa...

Jag är grön av avund! :-) Det verkar vara en bra skola, den skall jag komma ihåg om det skulle blir aktuellt för mig att lära mig på plats.

Du kommer att bli så duktig och inte bara läsa tidningar utan också böcker, det är jag säker på! Sa de något om att lära er med eller utan vokaler? Vokalerna förekommer i skrift endast i koranen och möjligtvis i lagtext också.

Har du sett några fler kattbebisar?

Lycka till med att bjuda in Obama - det vore en riktig kupp!
Kram

Marianne sa...

Desirée: Ja, bokstäverna och ljuden upplever jag som det allra svåraste. Särskilt ett ljud som heter Ain, det ska uttalas långt nere vid struphuvudet och låter som om man harklar sig och blir sjuk samtidigt. Det går väl bra när man bara ska säga det ljudet separat, men ihop med andra ljud och få det att flyta ... Som Ali verkar uttalas AinAli. Inte lätt. Jag ska göra så gott jag kan i alla fall och kommer förhoppningsvis att fatta lite mer med tiden.

Jag förstår inte heller riktigt hur Obama har valt att bo : )

Kram!

Ingrid: Ja hade vi inte fått använda latinska bokstäver nu i början hade jag bara kunnat cirka 2 ord och inte en enda böjning, så det är tur det. Bokstäverna verkar inte vara huvudsaken här, utan just att kunna prata med folk och förstå. Det tycker jag är bra.

Kinesiska ja, det och vietnamesiska är väl de enda språk jag redan för ett par år sedan bestämde att om vi någonsin flyttar dit så kommer jag inte ens försöka lära mig dem, för de är ju tonspråk (fyra toner i kinesiskan och sju i vietnamesiskan var det va?) och det tror jag är omöjligt. Du är ju i alla fall musikalisk och hör skillnad i tonerna, men jag skulle inte ha en chans! Kalligrafin är underbar, men så vackert kommer jag nog aldrig att kunna skriva.

Kram!

Anna: Du stavar väl alldeles utmärkt, jag tror inte det finns en enhetlig transkription för arabiskan. Själv använder jag å, ä, ö för att markera när det är mer ä-ljud än e/i, men det är det ingen annan som gör. Haha, ska försöka att inte tjata ihäl er : )

Kram!

Marianne sa...

Annika: Jo det är en oerhört vacker skrift och riktigt duktiga kalligrafer kan skriva och göra bilder samtidigt. Vågar inte lägga ut bilder som jag har hittat på nätet, dock, för jag vet ju inte vad det står : ) Så jag gjorde en alldeles egen.

Å vad jag önskar att jag fick ta hand om Obama! Önskar så att jag var amerikan just nu så att jag i alla fall fick komma till ambassaden och skaka hand med honom. Fast de är så många, så det kanske inte funkar så när de gör statsbesök. Vi svenskar är ju oftast så få, så när kungligheterna kommer får vi komma och niga och bocka. I'm in LÖÖÖÖVE!

KRAMAR!

Sandbarnet: Hej och välkommen hit! Så du är också trogen läsare hos Fotografia? Hon är så fantastiskt duktig på att fotografera så man blir alldeles häpen över att hon inte är proffs. Blivande kanske?

Så du kan en del arabiska? KUL! Men jag antar att du kan standardarabiska? Jag lär mig egyptisk talspråksarabiska, för det är ju det som används här. När folk kommer hit och talar standardarabiska blir de utstirrade, så det är ingen idé att börja med när man bor här.

Du bor i Spanien? Spännande, jag ska kika in hos dig!

Otta: De har en kursomgång 26/7 - 13/8, så du behöver inte vara avis, det är bara att anmäla sig : ) http://www.kalimategypt.com/

Jag funderar på att köra hela sommaren rakt av, en veckas lov mellan varje kursomgång. Men vi får se, jag kanske är alldeles grötig i huvudet efter första! Tror dock INTE att jag kommer att bli så duktig att jag läser böcker. Lite tidningsrubriker och lätta artiklar, som jag kan på turkiska, det hade varit bra.

Ingen aning när det gäller vokaler, han sa att det bara finns tre långa, och nu kan vi Alef, så jag vet inte. Dem markerar man väl normalt bara och sedan ska man liksom veta vilken vokal det är frågan om? Vi får se.

Har inte sett fler bebisar. Men Du Lilla har börjat hålla till mer i trädgården på baksidan, så hon kanske har dem någonstans där i närheten.

Jaa du, tänk om man hade fått träffa Obama! Vilken dröm!

Kram!

Millan sa...

Vad kul att du har borjat pa kursen nu. Den later ju jatte bra!! Jag forstar att det ska bli himla skoj att lara sig spraket dar du bor! Det gor ju livet lite lattare och roligare dessutom!
Jassa da ska fa sa fint besok pa torsdag! Jag ar saker pa att han vill bo hos er om du lockar med sa god frukost :-). kram

Mirren sa...

Hejsan!

Tittar in och ser att du ska läsa arabiska. Jätteroligt, tycker jag! Arabiska verkar vara ett tilltalande språk, i och med att det trots allt är bokstäver (låt så vara att de skrivs olika i början och slutet av ord och inte ser ut som de latinska). Annars brukar jag trösta mig med att svenskar generellt sett brukar vara bra på språk eftersom vi har så många ljud. Kinesiskan har till exempel bara en tiondel så många - därav tonerna.
Allt gott!
Mirren

Bert sa...

Krumelutt?

Tina sa...

Vilket härligt ljud det verkar vara det där "ain"... ;-)

Marianne sa...

Millan: Det är jättekul, men nu efter andra dagen snurrar det i huvudet. Måste skaffa mig två anteckningsböcker till så att jag får en för grammatik - listor som måste rabblas och en för glosor - listor som måste rabblas. Första dagen var helt klart lättast!

Jag tycker också att han borde bo hos oss den stilige Obama! Men jag antar att det är finare i Abdin Palace eller på Four Seasons : )

Kram!

Mirren: Hej Mirren! Välkommen hit! Ja för dig som kan flytande mandarin hade kanske arabiskan varit lättare, du måste ha språköra och musiköra som klarar alla de där tonerna. Arabiskan har sina speciella ljud, och Ain är hemskt, det tar förmodligen åratal att lära sig det ordentligt. Och så är det de där små nyanserna på e som nästan är ä och ä som nästan är e och så betyder det någonting helt annat! Nåväl, jag får lära mig så mycket det går, helt enkelt.

Kan du skriva och läsa mandarin också?

Bert: Ja, det vet du väl vad det är? En krumelur fast det är roligare att säga krumelutt? : D

Tina: Riktigt härligt. Pratade nyss med makens kollega som heter Amr, dvs AinAmr. Men han är tålmodig och bryr sig inte om att jag förmodligen aldrig kommer att kunna uttala hans namn helt korrekt!

Jenny sa...

Vad spännande - och vad klurigt! Men egentligen kanske inte svårare än andra språk, bara mer ovant. har du fått nån skymt av il-presidente än ;-)? Kram!

Marianne sa...

Jenny: Haha, försök harkla dig och bli fruktansvärt illamånede samtidigt. Där har du det svåraste ljudet : )

Ingen president kom och knackade på. Men han var bara tio minuter bort när han tittade på pyramiderna, det kan jag ju skryta med!

KRAM!

Marianne sa...

Disa: Hej Disa! Du är hjärtligt välkommen hit, men tyvärr kan jag inte läsa kinesiska tecken, inte ens om de är translittererade. Så jag kan inte svara. Skriv gärna om på svenska eller engelska!