fredag 26 juni 2009

Tacksamt otacksam

Du Lilla, som i morse tyckte att jag skulle sluta fotografera och ge henne mat i stället.

I dag är jag väldigt tacksam för att jag slipper gå på bröllop. Hu så otacksamt! Det är en ny kille på Kontoret som gifter sig, han är säkerligen hur trevlig som helst, men jag har aldrig ens sett honom på avstånd. Alla på Kontoret är bjudna och det är så klart väldigt trevligt, men också kutym (verkar det som) och de som vet säger att vi inte kommer att bli saknade om vi inte kommer - det är bara några få som tänker gå.

Enligt inbjudan börjar kalaset kl 21.00 i kväll. Det betyder att man bör vara där cirka 22.30 och att det inte händer ett smack förrän cirka 23.30-24.00. Helt förståeligt eftersom traditionerna grundades på den tid det inte fanns AC, och vilken brud vill att sminket ska flyta och känna svettfläckarna växa? Men jag är väldigt kvällstrött, och att gå på fest som börjar så sent känns faktiskt rätt jobbigt.

Så jag är tacksam över att vi inte behöver gå. Jag är dessutom säker på att vi inte kommer att vara saknade eftersom det är en 200-300 inbjudna gäster.

Jag är dubbelt tacksam över att inte behöva ge mig av i kväll eftersom vår vän P som bodde här tidigare är på besök och kommer på middag i kväll! Det är SÅ HIMLA ROLIGT att ni bara inte anar hur glad jag är.

Så dagen har gått åt till att åka till köttaffären och stormarknaden för att införskaffa alla ingredienser till kvällens grillkalas, och att förbereda allt som ska förberedas:

Marinerade biffar
Kokt (låtsas ny)potatis
Mangosalsa
Vitlökssmör
Sallad

Till dessert hemgjord hallonglass.

Allt är nu färdigt för il-Make att ta över när det blir dags att grilla. Själv tänker jag nu gå och fräscha till mig lite, det hinner jag precis innan hon kommer!

Jag hoppas att ni alla har en trevlig fredag!


PS. Jag hinner inte svara på kommentarer nu, men lovar att göra det i morgon!

13 kommentarer:

anna sa...

Jag skulle gärna vilja få ditt recept på hallonglass.
Slår vad om att den är jättegod!

Otta sa...

Trevlig fredagsgrillning Marianne! Hoppas att huvudvärken har lämnat dig helt och hållet!

Du Lilla ser lite putt ut, närmast som hon vill uttrycka att det är lite dålig service och att du har fotograferat henne lite för mycket för den "lön" som hon får i form av mat. :-) Underbara katter! Min makes katter består nu endast av två småttingar, 13 veckor imorgon, samt mammakatt. Hon är vild i grunden och har därför lärt barnen att hämta och äta sopor om det sklle behövas. Jag vet att de inte lider brist på mat - Nour står till och med och LAGAR mat till dem, men hon vill väl försäkra sig om att de skall kunna klara sig i livet. Hon har också lärt dem att hoppa från balkongen till ett räcke (vägen som hon alltid har tagit sedan hon flyttade in) och därmed gjort att de nu ger sig ut på äventyr och leker med de andra katterna i huset. Det skall bli mysigt att se dem igen!

Trevlig helg!
Kramar från ett soligt Malmö

Suzesan sa...

Japp en trevlig fredag. Tack!:)

Nog första gången jag höll på att få värmeslag när jag hängde tvätt på balkongen. Skönt.

För det är ändå friskt. Torr luft. Men jädrans vad svetten rann. In och dricka direkt.

Kvällssolen och den känns.

Me åhhh så roligt att få sånt besök och så rolig att vara besökare när man blir så väl mottagen med en sån grillmeny. Haha låtsasnypotatis.

Jag har ännu inte provat Desirées BBQ sås men ska vi första bästa tillfälle. Den lät god.

Jag förstår att de har bröllop så sent. Ganska coolt. Men orka ja. Det är ju frågan.

Va har du hittat Du Lillas barn med??

Hoppas kvällen blev bra

Kram
/Susanne

Kersti sa...

Mums så gott det låter och mycket trevligare att äta middag med en god vän än att mingla runt bland flera hundra okända människor. Hoppas att kvällen blir trevlig. Kram

Emmama sa...

Jamen VISST. Bjud in folk på massa gottis och gör mig avis! ;) Vad gott det låter, yum yum. Hoppas ni har riktigt trevligt ikväll! :)

Kram!

Desiree sa...

Oj jag är precis lika otacksam som du är. Jag hade inte heller så gärna gått på ett sådant bröllopskalas. Jag är också rätt kvällstrött numer och går oftast och lägger mig redan vid 22. Jag hade blivit helt jetlaggad över att gå på en sådan bröllopsfest och det hade ju tagit en hel helg att återställa sig. Det är ju inte så himla kul att behöva offra flera dygn till att känna sig ok igen. Men däremot skulle jag mycket gärna vilja komma på kvällens kalas hemma hos dig istället men denna goda meny. Mums. Jättekul att du provar att göra min BBQ sås. Hoppas den blir lyckad och att ni båda tycker att den blir god. Oh oh oh hemmagjord hallonglass, mmmmmm. Har du en glassmaskin eller kör du manuellt genom att stoppa i frysen och sedan gå och röra vart tredje eller fjärde timme? Ha så himla trevligt ikväll. Ha en fortsatt trevlig helg.

Ninni sa...

Jag hade gjort precis som du...så sena fester klarar jag inte av längre om det inte är något alldeles speciellt. Men så många okända människor, nej tack. Då låter er middag bra mycket trevligare. Jättegod dessutom. Hallonglassen låter onekligen lockande, det kommer kanske ett recept på den...
Ha en riktigt skön helg!
Kram Ninni

Anna sa...

Ha en underbar dag ;-)

Marianne sa...

Anna: Hej! Är du en av de Anna jag redan "känner", eller är du ny bland kommentarerna? Om du är NY vill jag börja med att önska dig välkommen hit till mig! Annars är du så klart välkommen tillbaka.

Jag kan lägga ut receptet på hallonglassen på onsdag, som onsdagsrecept. Den blev makalöst god och nästan allt gick åt. Tror det blev lite över bara för att ingen ville ta det sista : )

Otta: Tack, vi hade hur trevligt som helst och satt i trädgården och babblade ända till halv tre på natten! Vädret vände lite och det blåste en sval, skön vind på kvällen. Hör och häpna, jag var till och med lite småfrusen när vi väl packade ihop och gick och la oss!

Jo då, Du Lilla vill ha mat jämt och hela tiden. Hon drar sig inte för att ta maten från alla andra heller, så ibland får jag köra bort henne. Stackars Cleo ger ju först till ungarna, och så kommer Du Lilla och snor åt sig, så jag får ofta mata Cleo när alla andra har gett sig ut på äventyr, annars får hon ingenting.

Så gulligt av Nour att LAGA mat till katterna. Det gör inte jag, de får torrfoder och burkmat.

Kram!

Suzesan: Härligt att ni har sån sommarvärme nu! Det är bara att passa på att njuta, för man vet ju aldrig hur länge det håller i sig. Du ska absolut testa BBQ-såsen, den var så himla god! Jag serverade den kall, tyckte det passade bäst i värmen. Och det är mest praktiskt dessutom, för då kan man förbereda och stoppa i kylen, sedan bara plocka fram när köttet är klart.

Jag hade först tänkt göra potatissallad, men då hade inte mangosalsa och BBQ-sås passat till, och jag är lite trött på klyftpotatis. Kom på att jag var sugen på nypotatis, men den är ju samtida med jordgubbarna, så vi får vänta på både ock tills i november-december ungefär. DÅ får vi njuta av det. Så det blev faktiskt vanlig kokt potatis till, men det passade bra, tyckte jag.

Nej, Du Lillas barn har jag inte sett. Jag vet inte var hon har dem! Det KAN vara så att de inte har klarat sig, jag vet inte. Hennes spenar börjar faktiskt se oanvända ut ...

Nu vill visst Stina vara med och blogga - nej hon får INTE sitta på tangentbordet : D

KRAMAR!

Marianne sa...

Kersti: Ja det var definitivt mycket trevligare, även om vi inte kom i säng förrän vid samma tid (haha, eller kanske tidigare i alla fall) som om vi hade gått på bröllopet. Vid två i natt skämtade vi om att vi skulle hinna till förrätterna om vi åkte direkt.

Kram!

Emma: Du är också välkommen! ALLTID! Ja, ska ni inte till Kenya snart? Då kan ni gott mellanlanda här i Kairo. Och vi har plats för er, så ni behöver inte tänka på hotell! Då kan vi grilla! Lovar att göra hallonglass om Gustav gillar det!

KRAM!

Desirée: Jag säger som till Emma: Du är ALLTID välkommen och plats har vi som sagt! När ni väl har flyttat hem igen kanske ni blir sugna på semestrar på andra ställen än Sverige igen?

Nu blev det ju väldigt sent i går i alla fall, fast det är ändå stor skillnad att sitta och prata med goda vänner så att tiden flyger, än att ge sig iväg mitt i natten för att mingla med okända på något tråkigt lyxhotell. Jag brukar också vilja gå och lägga mig vid 22-23, senast, så bara tanken på att inte åka hemifrån förrän vid den tiden får mig att svimma av trötthet!

Din BBQ-sås var supergod! Nu hade jag inte kummin och fänkålsfrön, och inte äppelcidervinäger heller, men jag tog vit balsamvinäger och det blev en fyllig och god smak av den. Ännu godare med kryddorna, säkert, men den led inte utan.

Jag har en glassmaskin. En bra investering, och de är inte så förfärligt dyra. Det enda är att man måste ha en ordentlig frys, för frysblocket ska förvaras i frysen - om man inte är oerhört välplanerad så att man kan lägga in den x antal timmar i förväg. Jag har försökt göra glass manuellt, men aldrig lyckats ordentligt. Med maskin kan man nästan inte misslyckas, och den sköter sig ju helt själv. Jättebra är det, rekommenderas.

Men du kan ju äta god GB-glass just nu. Åh, en Nogger eller 88:an eller ... Mmmm.

KRAM och NJUT!

Marianne sa...

Ninni: Nej, urtrist att gå på sådana där stela tillställningar. Enda orsaken till att man är bjuden, egentligen, är att de vill bjuda så absolut många som det bara är möjligt. Det är högstatus att ha haft 300, 400, 500 ... på sitt bröllop. Men brudparet umgås inte med någon, de sitter på sin lilla scen och dansar sina danser framför en videofotograf. Det blir skillnad när ett par riktigt trevliga killar på kontoret, som jag känner, ska gifta sig om något år. Då VILL man ju fira dem. Fast då får man väl sova hela dagen innan ...

Jo, jag kan lägga ut recept på glassen som onsdagsrecept. Anna här ovanför bad ju också om receptet.

Kram!

Anna: Tack, Anna! Detsamma!

Musikanta sa...

Finns väl ingenting så tråkigt som stora bröllop o.dyl. Om man får en tråkig bordskavaljer (och det får man nästan alltid när man är så gammal som jag, de vill hellre ha yngre damer till bordet haha!)så måste man ju sitta där och försöka vara trevlig själv i x antal timmar. Utan att röra sig!

Tacka vet jag när man bara är några stycken goda vänner med god mat och vin. Vi börjar ofta tidigt numera, redan sent på eftermiddagen så blir det inte så stora förändringar i sovrutinerna...
Varm kram/M

Marianne sa...

Ingrid: Här sitter man ju tillsammans med sin man, så man riskerar i alla fall inte att få någon trist gubbe till bordet. Men det ÄR tråkigt med stora tjusiga bröllop som mest är arrangerade för statusens och elegansens skull, inte för att fira med goda vänner som vi oftast gör i Sverige. Här får man ju inte ens ett glas vin att sippa på heller, bara vatten, juice och läsk!

Jag brukar också försöka dra igång träffar lite på eftermiddagen redan, men P hade fullt upp under dagen och kunde inte komma förrän halv åtta. Då blir det sent. Men det är absolut bäst att börja tidigt för att kunna sluta tidigt. Nu för tiden ...

Kramar!