torsdag 16 juli 2009

Efterlysning

Galatatornet sticker upp bakom husen. När man står
på balkongen har man en fantastisk vy över hela stan.
Jag befinner jag mig mentalt sett i Istanbul när
jag jobbar med den här boken, så jag tycker det passar
med en bild därifrån.

Jag jobbar bäst när jag sätter upp olika delmål, det brukar vara att jag ska klara av ett kapitel om dagen. Det betyder i den här boken cirka 5-10 A4-sidor per dag, och just nu har jag ett par dagar med långa kapitel. Det är därför det är lite tyst på den här kanten. Orden tar liksom slut när jag har jobbat intensivt och jag kan bara knapphändigt formulera en hel mening.

Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig med en sak, eller vet någon som kan. Mycket hittar jag på nätet (hur överlevde man utan Internet förr i tiden?), och jag tror att jag har klurat ut det mesta, men jag skulle vilja få några detaljer bekräftade. Så jag undrar därför om det finns någon som är kunnig i kabbala* och andra ockulta saker? Det måste vara en person som håller på med sådant här i Sverige, och som pratar om det på svenska. De engelska orden har jag redan.

Min mejladress är nyaaventyr /at/ gmail.com




*Kabbala är mysticismen/religionen som Madonna håller på med. Grundar sig på judisk mystik.

18 kommentarer:

susanne sa...

jadu Marianne, önskar jag kunde hjälpa...men icke .
Förresten så måste jag nog skaffa nya läsglasögon för jag hittade inga gladiatorer bakom tornet *fniss*
(tyckte det stod galdiatorer men när jag petade ner brillorna så såg jag att det stod galatornet)
Tack för att du rätade ut mitt "o-problem"!
KRAMEN!

Saltistjejen sa...

Oj! Ja eftersom det måste vara på svenska så faller ju Madonna bort som expert då... ;-)
Själv kan jag inget alls. Vet knappt något om Kabbala alls. Är inte det judiskt??

Ninni sa...

Tyvärr, tyvärr jag kan heller inte hjälpa dig med det. Det är ett område där jag inte har några som helst kunskaper.
Men jag ville bara berätta att jag också befinner mig i Istanbul i sällskap med kommissarie Suleyman...
Jag var till vårt bibliotek och lånade Arabesk häromdagen. Visst är det du som översatt den? Jag gillar den, kanske var det synd att jag inte fick tag i den första i serien.
Må så gott!
Kram Ninni

Bloggblad sa...

Sorry!

Marianne sa...

Susanne: Haha, Gladiatortornet! Ja det är ju rätt gammalt, från 1300-talet, och nog fanns det gladiatorer även i Konstantinopel, men de höll till vid Hippodromen.

Kram!

Saltis: Ja annars hade jag ju ringt Madonna direkt : D Jo, det är judisk mystik, jättekrångligt. Hu, jag kan inte förklara någonting i korta ordalag.

Kram!

Ninni: Åh, vad ROLIGT! Jo, det är jag som har översatt den. Det var den allra första bok jag översatte i hela mitt liv, så det är väl den fumligaste. Även den i serien som kanske är tamast från författarens sida, men den är ändå bra, tycker jag. Synd att du inte hittade Belsassars dotter, som är den första. Men den kan du ju läsa senare. KUL att du gillar den!

Galatatornet står lite nedanför gatan Istiklal Caddesi, där mycket utspelar sig. Strax nedanför Tünel där Cengiz åker tunnelbana. Det är ganska branta backar just där. Om du vill se bilder från Istanbul kan du hitta rätt många hos Papatya, hon hade nyligen besök så det är rena rama turistguiden i flera inlägg, med massor av foton.

Kram!

Bloggblad: Man kan inte kunna allt här i världen!

Otta sa...

Oh! Jag kommer ihåg de sekvenserna i boken och att det inte är det lättaste att reda ut när man läser det på engelska. Kan tyvärr inget om kabbala, men om judendomen, men det hjälper ju inte dig...

Ha en trevlig helg så ses vi på måndag! Det ser jag fram emot!
:-) Kram

Tina sa...

Jag kan inte heller hjälpa dig men måste bara kommentera din kommentar om internet. Jag har just haft sex veckors semester från internet och det har faktiskt varit ganska skönt. Det är en gåva att vi har möjligheten att ha internet för det kommer med så mycket positivt. T.ex. som du skriver kan man ju hitta nästan all info man behöver i livet. Men samtidigt kan all info bli överväldigande! Så, JA till internet men samtidigt JA till att ta en paus då och då på några veckor...

Suzesan sa...

Sorry kan inte heller något om det dära. Hoppas du sks få hjälp och att din dag blir bra.

Kram
/Susanne

ab sa...

Tyvärr kan inte jag heller svara! Ockulta saker är det tristaste jag vet.

Men finns det inget svenskt kabbalaförbund, eller dylikt? Har du försökt på eniro? Eller kanske Judiska församlingen kan hjälpa till?

ab sa...

Svenska Wikipedia måste du förstås ha försökt med...?

Desiree sa...

Hej tyvärr kan jag inte hjälpa dig i denna fråga då jag inte har några som helst kunskaper men jag hoppas att du får hjälp på annat håll. Jag brukar nog också jobba bäst genom att sätta upp olika delmål. Får man fråga hur det kom sig att du blev översättare? Var det något du utbildade dig till eller något som du halkade in på via något annat spår?

Susanna sa...

Hej,
Jag läser en blogg som är skriven av en tjej som verkar ha stenkoll på kabbalah. Hon skriver mest om mode, men då och då kommer inlägg om kabbalah som hon alltid pratar varmt och kunnigt om. Bloggen hittar du här: http://www.awomanalifeablog.blogspot.com/. Kanske kan du hitta hennes mailadress där eller så kan du lämna en kommentar.

Lycka till!

ab sa...

Kan det här hjälpa?

Svensk chekchouka sa...

Hej!
du kan frâga Akiva pâ " Att vara Jude" han vet garanterat!
Chabat shalom frân mig tvärs över...

Marianne sa...

Otta: Ja du vet vad jag pratar om! Det är inte det lättaste att reda ut när man måste göra det i skrift, jag måste vara säker på att jag har tolkat det hela korrekt.

O ja! NU åker du i natt!!!!! Vi ses på måndag!!!!

Kram och lycklig resa!!!!

Tina: Du har helt rätt, man måste ha balans i livet helt enkelt. När det blir för mycket av någonting så behöver man en paus. Då är du hemma igen efter semestern nu? Hoppas du har haft det skönt!

Suzesan: Jo det har varit en bra dag, tack, för jag har fått mycket gjort med jobbet. Hoppas du också har det bra!

Kram!

Marianne sa...

ab: TACK! Jag håller med, det är inte särskilt lockande att fördjupa sig i. Det finns sånt som är roligare här i livet!

Desirée: Jag halkade in på ett bananskal : ) Det var så att jag höll på att läsa Barbara Nadels böcker när vi bodde i Istanbul, och en vacker dag slog det mig att "men de här böckerna ska ju JAG översätta". De utspelar sig ju i Istanbul. Så jag kontaktade det engelska förlaget som skickade mig vidare till den som hade köpt rättigheterna för Sverige. Så fick jag efter mycket om och men göra ett prov, och så fick jag jobbet! Så jag har ingen som helst utbildning för det här och det önskar jag att jag hade, för det hade säkerligen varit mycket smidigare om man hade fått lära sig lite genvägar. Nu får jag liksom uppfinna hjulet själv i stället.

Kram!

Susanna: TACK! Jag ska kolla hennes blogg!

Kram!

Marianne sa...

Svensk Chekchouka: TACK! Jag ska googla på det! Just det, ni har väl precis inlett sabbaten hos er nu. Så jag önskar dig Chabat shalom! (Jag antar att det betyder "god sabbat" eller "fredlig sabbat" eller liknande, det är vad jag menar i alla fall.)

Kram!

Marianne sa...

Marcus: TACK! Jag ska kolla den sajten!