torsdag 30 juli 2009

En trötter dag

Entrén till lilla moskén mitt emot oss.

Maken åkte till Grekland klockan halv två på natten.
Vaknade igen klockan tre av världens mest makabra mardröm.
Aldrig annars mörkrädd men den där mardrömmen fick mig att hämta brevkniven.
Somnade till slut om vid femsnåret.
Och in emellan alltihop värker nacke och rygg så jag aldrig får sova riktigt ordentligt.

Jag försöker att inte klaga över nacken och ryggen här i bloggen, min ryggfria zon. Men just nu håller jag på att bli tokig av värken. Jag tror jag förlyfte mig på tunga, stora blomkrukor när jag bar in dem i duschen härom dagen. Lovar att aldrig mer duscha de där växterna när jag är ensam hemma!

Tack, nu fick jag gnälla av mig lite, nu går jag och lägger mig igen. Lika bra det för i natt kommer Maken hem igen vid fyrasnåret. Jag vet att det inte är jag som drar tyngsta lasset med de där nattflygningarna eftersom jag är den som får stanna hemma, men jag tycker att det är jobbigt med kommandet och gåendet mitt i natten.

17 kommentarer:

Suzesan sa...

Åhh riktigt jobbigt att ha ont i rygg och nacke. Jag hade värk imorse med. I axlarna. Smärta. Det är bättre nu. Hoppas det släpper snart din värk. Be din man ge dig massage.

Kan förstå att du tycker det är jobbigt med kommandet och gåendet mitt i natta;)

Ha en bra kväll.

Kram
/Susanne

Laura sa...

Usch vad hemskt att vakna av en mardröm, och då du var ensam dessutom! :( Hoppas du får sova bättre nu på dagen i alla fall! Jag förstår att det blir jobbigt med alla nattflygningar även om du får vara hemma, man vaknar ju ändå då någon kommer och går. Själv så skulle jag nog inte ha några problem med att vara vaken till klockan fyra, men jag blir ju också väckt varje morgon då Ahmet ska till jobbet (snarare är det jag som får väcka honom). Som tur är har jag rätt så bra sömngåvor och kan somna om efter det! :)

Hoppas ryggen blir bättre!

Kram!

Hannele sa...

Du måste ta hand om dej själv.

SweFlo sa...

Usch vad jobbigt! Både rygg och nacke påverkar verkligen hur man mår över lag, INTE kul alls! Hoppas det blir bättre snart! Kram!

ab sa...

Stackars dig - man blir trött och ilsk av värk - i alla fall inom sig!

Kan du inte ta med en liten lätt duschspruta till växterna?

Musikanta sa...

Ryggvärk är hemskt, i synnerhet när man ska sova. Du har ju också jobbat och städat badrum etc. på sistone. Och dessutom duschat blommor!

Fukt tillsammans med tunga lyft är definitivt inte bra. Första gången jag fick ryggskott var i, på den tiden gemensamma, tvättstugan när jag hade vaskat golvet i böjt läge!

Inte är det kul när maken är borta! Jag har alltid en lampa tänd i huset då. Trots att Mogata i Sverigen nog är bland de lugnaste ställena i världen...

Har du inga piller som hjälper mot värken?
Du får gärna gnälla lite mer om det känns bättre! :-)
Många kramar/M

Desiree sa...

Oj din käre make verkar verkligen resa en hel del. Måste vara riktigt jobbigt att resa iväg då han knappt hunnit landa. Hoppas att han får vara hemma nu ett tag hos dig. Låter jobbigt med nattflygningarna. Stackare inte kul med ont i ryggen. Jag förstår verkligen hur du har det för jag har haft vissa problem med min egen rygg. Det blir ju extra jobbigt också då du inte får sova för värken. Du får sköta om dig och se till att inte lyfta för tungt fast jag vet hur det är när man gärna vill och hoppas att det kommer gå bra och sedan ångrar man sig då man inser att man gjort något dumt. Krya på dig med ryggen din och hoppas att du och maken får en trevlig helg tillsammans i lugn och ro.

Saltistjejen sa...

Å hoppas du snart blir bättre i ryggen o nacken! Det är verkligen jobbigt att ha värk. Jag vaknade med nästintill nackspärr härom dagen och känner fortfarande av nacken ner mot skulderbladen. Inte skoj!
Hoppas även att din make snart får ett ngt lugnare resschema. Verkar lite väl hektiskt nu...
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Hoppas ryggen känns bättre snart! Och att du slipper mardrömmar!

Bloggblad sa...

Är maken flygare? Jag har inte varit med så länge att jag vet.

Man får gnälla i bloggen om den inte bara består av gnäll, fast då försvinner den väl i samma takt som läsarna... Men lite synd om varandra kan vi gott få tycka ibland - och få tips och sånt.

Jag har hört den gamle doktorn på Alfa rehab, han som hittade på det här med stretching för många år sen. Han påstod att i stort sett all ryggvärk hängde på stela muskler nån annanstans. Att ryggskott kommer av att lårmusklerna är för korta och då drar i nervtrådar i korsryggen... Eftersom han förr var den som utbildade ortopeder visste han en del. Jag köpte en tjock bok om att stretcha... själv hade han nästan dött i en flygolycka och hamnade i rullstol, när han började studera kroppen och lärde sig stretcha. Som 70-åring var han vital som en elitidrottare....

Matildas fikarum sa...

Du är i gott sällskap för här har det varit en liten helsickesdag med nackont utan dess like. Jag får vrålvärk helt plötstligt, det kan räcka en dag eller två och sedan går det över lika överraskande snabbt.

Tina sa...

Har du hört talas om den senaste flugan i Sverige? SPIKMATTA... ska hjälpa mot ryggont och sånt. Har inte testat själv men har testat akupunktur som jag varmt rekommenderar!!!

susanne sa...

Inget vidare med rygg-och nackvärk. Hoppas det är lite bättre nu.
KRAMAR!

Marianne sa...

Suzesan: Tack! Undrar om inte den där värken hörde samman med febern. Jaja. Hoppas dina axlar mår bättre nu. Sitter du kanske och spänner dig när du stickar? Det i kombination med allt som har hänt i dina trakter den senaste tiden kanske har lett till att du har spänt dig?

Kram!

Laura: Ja jag brukar ju aldrig vara mörkrädd annars, men den där drömmen gjorde att jag hörde en miljard konstiga ljud. Önskar att jag hade lite mer nattuggla i mig så att jag kunde vara uppe tills han åker vid halv två eller liknande, men det går bara inte. Så i stället blir sömnen minst sagt styckad när han åker vid de där tiderna. Nu har de i alla fall semesterstängt i Grekland, så nu dröjer det väl i alla fall en månad till nästa gång!

Tack och Kram!

Hannele: Tack, jo man måste sitta rätt när man jobbar och allt det där. Och inte lyfta för tunga saker även om man lyfter rätt : )

Marianne sa...

SweFlo: Tack, ja du om någon vet ju hur det är att ha ont, så mitt lilla är ingenting i jämförelse.

Stor kram!

ab: Haha, jo, normalt räcker det med duschspruta för att hålla växterna fina, men nu har vi Sahara runt knuten, så det blir bara randigt av en sån! Man måste liksom duscha och gnugga lite på bladen för att de ska hålla sig, i alla fall de som står ute. De jag lyfte står på balkongen vid sovrummet, de i trädgården duschar jag med trädgårdsslangen.

Musikanta: Tack, jo, det hjälper att gnälla lite. Bara det inte blir för mycket, som Bloggblad skriver. Det stämmer nog att det blev lite mycket städande, inte nyttigt det där : D Jag har värktabletter och muskelavslappnande, det är när de inte hjälper som det blir riktigt jobbigt. Inte så jätteofta som tur är.

Jag har börjat låsa källardörren nu också, men jag törs inte riktigt slå på larmet, för tänk om katterna får det att börja tjuta? Nu är Klas hemma ett tag i alla fall, skönt det!

Kram!

Marianne sa...

Desirée: Tack! Så du har också problem med ryggen? Men du är ung så för dig kanske det fortfarande hjälper med gymnastik?

Ja den här gången tyckte han det blev riktigt jobbigt, att resa tre nätter i streck. Det tror jag inte han gör om, hoppas inte ...

Kram!

Saltis: Tack! Men inte du också! Du och Desirée är alldeles för unga för att ha ont! Ni får gympa båda två så att ni stärker musklerna och slipper problem i framtiden! Önskar att jag hade gjort det. Det låter lite som diskbråck på dig, det har jag haft jag vet inte hur många i nacken och det vill du inte ha fler!

Kram!

Anna: Tack, jo nu är det bättre!

Kram!

Marianne sa...

Bloggblad: Du har helt rätt, lite får vi gnälla och söka stöd, men när det blir bara gnäll slutar man läsa rätt snabbt.

Nej, maken är inte flygare, fast man skulle kunna tro't ibland! Han jobbar för Ikea på inköpssidan, han har alltså ingenting med varuhusen att göra utan jobbar med leverantörer av olika produkter. Så i Grekland är det diskbänkar som produceras och han är med och ser till så att det blir rätt och bra och så.

Han har nog rätt den gamle doktorn! I alla fall blir det ett resultat av felställningar och så vidare, att vissa muskler blir för korta och så späs felställningarna på och blir värre och värre. Just arm- nacke- och ryggmuskler brukar jag sträcka på rätt ofta, men jag stretchar säkert inte rätt. Och som du säger, det kan mycket väl hänga ihop med en felställning i till exempel höfterna. Provade yoga ett par gånger, men det blev värre av det. Skulle kanske börja amatörstretcha hela kroppen. Bra tips! Tack!

Matilda: Jag tror vi har ungefär lika du och jag. Tycker mig ha läst mig fram till det hos dig. Den där lilla jämna värken bryr jag mig inte särskilt mycket om längre, det är när det blir så där illa som det är jobbigt, när man känner att man inte orkar längre. Hoppas du också är bättre nu!

Tina: Jo, jag har hört talas om spikmattan och funderat på det. Hade jag bott i Sverige hade jag bergis provat vid det här laget. Jag har vissa punkter i ryggen och nacken, när man trycker där så lättar det. Så en spikmatta kanske skulle hjälpa. Men det har som sagt inte blivit av än, det är ju ett antal kilon som i så fall ska ner i resväskan också och konkurrera med osten och Bregotten och Karamellkungen ...

Susanne: Tack! Jo det är mycket bättre nu!

Kram!