tisdag 6 oktober 2009

Det ska vi fira och Onsdagsrecept: Egg soldiers

Nä, det är inte alls onsdag i dag, det är tisdag! Nu är jag så där dagvill igen. Men det är lätt att bli det när arbetsveckan börjar på söndagen och det i dag är tredje arbetsdagen, vilket sitter i ryggmärgen att det är på onsdagar den infaller. Jaha, men nu hade jag tänkt ut allt så himla fiffigt så nu får det bli onsdagsrecept på tisdagen i alla fall.

Det är nämligen stor helgdag här i Egypten i dag, det är Arméns dag. Och hur sjutton firar man det om man inte är vare sig hågad eller bjuden att gå och titta på soldater som marscherar fram och tillbaka och stolt visar upp kanoner och andra mordverktyg? Jo, då kan man göra Egg soldiers till lunch.

Egg soldiers.

Jag skulle vilja påstå att det är en rätt som knappt ens behöver ett recept, men här kommer receptet i alla fall:

Egg soldiers (1 person)
1 ägg
vatten
1 brödskiva
lite smör
salt

Koka ägget i tre minuter - gulan ska vara rinnig.
Rosta brödskivan.
Bre lite smör på brödskivan.
Skär brödskivan i avlånga "pinnar", cirka 1,5-2 cm breda.
Doppa brödpinnarna i äggulan, salta och ät.

Och här kan man se en instruktionsfilm från Videojug.com om man tycker det är svårt:


Första gången jag hörde talas om Egg soldiers var hos Petchie, men hos henne heter de Oeuf à la coque.

Man kan också göra som Nigella och byta ut brödet mot färsk grön sparris som man kokar i cirka fem minuter tills de är mjuka men ändå fasta. Eller så kan man använda sin egen smak och fantasi och doppa vad man än tycker är gott.

En annan sak som jag verkligen tycker är värd att fira är att Egyptens högste religiöst rättslärde man, shejk Mohamed Tantawi vid Al-Azhar University (läs mer om Al-Azhar och mitt besök här), har gått ut och sagt att den heltäckande slöjan som döljer kvinnans ansikte inte har med islam att göra. Läs mer om det i Bitte Hammargrens blogg på SvD med länkar till fler källor. Om jag har förstått saken rätt, blev profeten Muhammeds fru Aysha utsatt för skvaller och förtal när hon hade dröjt sig kvar på någon plats alldeles ensam. Det var under den tid när Muhammed fortfarande bara hade en liten grupp anhängare och befann sig i ett politiskt väldigt känsligt läge - han bad alltså sina fruar använda slöja och dölja sin identitet av politiska skäl, inte religiösa.

Att människor som lever i och nära en stor öken i övrigt använder slöjor och sjalar för att skydda sig från sanden är kanske inte så konstigt, det gör både män och kvinnor än i dag.

18 kommentarer:

Annika sa...

Det där ägget kan jag LÄTT avstå ifrån. So not my thing to eat :-)
Men ja, om der är tradiotion så ÄR det...

About time att ta bort slöjorna. SÅ bra att den höga profeten uppmärksammar just DET!
Och det är inte en dag för tidigt.

Kram!!

Victoria sa...

Så länge vitan HELT SÄKERT är fast som berget, kan jag äta ägg så. Men inte annars.
Don´t get me started om slöjor. Jag blir arg när jag tänker på religion och allt det ställer till med. Gamla gubbar och deras trams!

Marianne sa...

Annika: Tydligen vanligt att man ger såna ägg till barn i UK. Och Frankrike. Vi fick ju varsitt nu bara för att jag var tvungen att fotografera : ) och jag kan väl säga att det finns godare äggrätter!

Oerhört bra att schejken tar ställning mot de där heltäckande slöjorna, även om det inte leder någonstans så bevisar det att alla muslimer verkligen inte är fanatiker!

KRAM!

Victoria: Det finns som sagt godare äggrätter, men det här kanske får barn att äta om de tycker att det ser ut som ståndaktiga soldater, vem vet : )

Om religionerna bara hade fått vara som de är i sin grund hade nog allt kunnat vara frid och fröjd, men så är det alltid en massa gubbar som ska tolka allt - och vips blir det krig och elände. Så man blir ju glad när det äntligen är någon som är lite mer sansad som tolkar någonting.

Kram!

Desiree sa...

Eggsoldiers hade jag inte hört talas om. Kul namn och rätt. Dock är jag själv inte mycket för löskoktaägg så det blir nog inga eggsoldiers för min del. Verkligen interessant det där med slöjan. Kul att få lära sig något nytt som detta. Jag kan ju förstå att det också kan vara praktiskt med slöja i länder där det virvlar mycket sand. Ha en bra tisdag-onsdag ;-)

Petchie75 sa...

Hi hi, vad rolig du är, men det passar ju bra med äggsoldater idag ;-) Det var väl min bror som skrev på bloggen att det heter egg soldiers om jag inte minns fel! Jag åt faktiskt det förra helgen, när min löskokta ägg blev alldeles för löskokt! Förr åt jag alltid hårdkokta ägg men nu gillar jag när det är liiiite rinnigt.
Jag läste också om den religiöse ledarens uttalande om hiqab (eller vad den nu heter) - jättebra!! Vad säger egypterna om hans uttalande?
När jag var i Wadi Rum och Petra i JOrdanien hade jag en scarf runt huvudet för att skydda mig från solen och FLUGORNA!!
Kram!

Petchie75 sa...

Fint foto förresten!!

Otta sa...

Bra att du tar upp det Marianne! Jag är själv så hjärtligt trött på att människor förbinder vanliga slöjor, hijab, med de heltäckande slöjorna niqab!!! Det är ju en värld till skillnad, det är lika stor skillnad som mellan natt och dag, därför blir jag så frustrerad när människor drar allt över en kam, mer fel än så kan man knappast göra!

Suveränt att muftin uttalat sig! Det är ju en sak att tyvärr många i Egypten och andra platser tar efter den Wahabiska (felstavat!)inriktningen där man lever som man gjorde på Muhammeds tid (=och som man nu lever i Saudi Arabien) och då det var tvunget med vissa restriktioner och en fara för kvinnor att exempelvis bege sig ut ensamma. Nu lever vi i en annan tidsera, så inget av detta behöver vi använda oss av nu. Precis som muftin säger så är det något "varje" muslim vet om man som sagt inte tillhör Wahibismen. Tyvärr tror jag inte det hjälper, för deras inriktning är så speciell.

Sedan är det ju alltid intressant att diskutera hijabens vara eller inte vara, för det finns lite olika tolkningar hur man skall läsan den suran i Koranen. Jag önskar bara att människor vill låta dem som vill ha hijab på sig låta dem ha det! Det finns samtidgt en massa muslimska kvinnor som inte har det! Niqab är ju som sagt en helt annan sak...

Ingen kommentar till din äggrätt! Ingen höjdare! :-)

Denna helgdag ställer till det för Nour är nu i kairo och skall fixa alla papper med det militära etc.

Kram på dig!

Marianne sa...

Desirée: Hehe, nej jag kommer nog inte göra egg soldiers igen, men det var rätt kul att göra det på Arméns dag : )

Diskussionerna om slöjor är ofta rätt infekterade, tyvärr är det mest människor som inte vet särskilt mycket om ämnet som skriker högst, i alla fall i Sverige. Och det är ju jättestor skillnad att ha en huvudbonad och att gömma hela sig.

Kram!

Petra: Jo, det var i alla fall en David som sa att de hette egg soldiers, och strax därefter dök det upp i En styvmors dagbok som jag höll på att översätta! Det är sånt som är flax! Jag tyckte kanske inte att det var jättegott, kanske blir godare med sparris och andra grönsaker.

Jag vet ännu inte vad egyptierna säger om uttalandet. Vi har haft - har - det lite körigt med allt annat just nu. Inte för att jag är så inblandad, men eftersom Klas jobbar hemifrån i dag och håller på att röja i allt efter gårdagen, så är det svårt att tjuvlyssna och känna sig inblandad ... Det vore allt bra skönt om användandet av niqab kunde minska, för kvinnornas egen skull!

Tack, förresten!
Kram!

Otta: Hur är det, här är väl inte de flesta wahabiter utan vanliga sunni? Det dumma i Saudi är att de inte alls lever som på Muhammeds tid, för då hade de inte åkt runt i jetplan och RR, utan hade gått och ridit kamel. Och så vidare ... Det är bara när det passar gamla gubbstruttar som det ska levas på ett visst sätt.

Vanliga hijab bryr jag mig inte så mycket om längre, har vant mig att se dem och reagerar nästan mer när jag ser ett par bara axlar! Om man har luvtröja eller hijab ... Jag ser inte så stora skillnader, allt är för att tala om vilken sociokulturell grupp man tillhör. Precis som det lilla pärlhalsbandet eller seglarskorna gör.

Typiskt att han är i Kairo precis den 6 oktober! Fast han visste väl om att det skulle bli helg? Hoppas det ordnar sig med alla papper!

Kram!

Suzesan sa...

Bra av schejken att sätta ner foten. BRA! Hoppas det sprids.

Läste Ottas kommentar och den var så bra och även ditt svar:)

Bar om et kan minska för kvinornas del. I Saudiarabien så börjar det bli lite friare men då mest i Dubai. Jag såg ett program om det med de rosa taxi'arna i Dubai. Där Saudiska kvinnor berättade. Om yrkesliv och kärlek och allt.

Det var HUR BRA SOM HELST. Vet inte om du läste mitt inlägg om det.
En av kvinnorna som var lite mer fri i sitt tänk tog handen på sin systers knä och sa..."Min syster har fått 6 pojkar Gud måste ha varit väldigt arg på henne"Så log hon.

Kanske det programmet går att hitta på SVT. MYCKET BRA!

Haha roligt recept. Eggsolider visste jag inte om. Gillar ägg med lös gula. Måste prova det dära:)Men bröd och lös gula är väl så där. Men prova ska jag.

Hoppas det ordnade sig lite för din gode vän-

Kram
/Susanne

Unknown sa...

Trevligt att få en förklaring till slöjtraditionen. Jag är inte insatt i islam men kan inte tänka mig att slöjan från början hade den innebörd som den fått på många platser idag.
MVH;
Petra

Otta sa...

Endast Sunni i Egypten! Det är faktiskt förbjudet att vara Shia...egentligen. Såg ett debattprogram i TV med Nour där båda sidorna fick tala, så uppenbarligen existerar även Shia i Egypten. Inga problem att vara kristen, inga problem att vara av judisk tro, men förbjudet att vara Shia - för en västerlänning är ju det helt uppåt väggarna.

Wahabiterna finns ju egentligen endast i Saudi Arabien, MEN nu sprider de sig över världen. Innan kunde vi alltid vara säkra på att mötte vi en kvinna i Kairo som var heltäckt, använde handskar osv då var hon turist från Sauid, men det kan vi inte vara längre, det finns en stor risk att hon är från Egypten. Muslimska brödraskapet har öppnat upp för detta. Ja, du vet Islam ligger mig varmt om hjärtat (redan innan jag mötte Nour), men jag tåler inga män som försöker ta över religionen, förvanskar den, inskränker för kvinnor och säger att de är troende.

Nej då, Nour visste väl egentligen, men han kommer säkert att få spendera en månad i kairo innan allt är klart!
Kram

Marianne sa...

Suzesan: Du sötnos, nu får du allt bakläxa i geografi : ) Saudi är ett kungarike, det största på Arabiska halvön. Dubai är ett av sju emirat (stater) som ingår i Förenade Arabemiraten. Dubai är enormt annorlunda mot Saudi, jag har aldrig varit där, men det lär vara en mycket modern stat. Till Dubai kan du mycket väl åka som turist, men jag tror inte ens du blir insläppt som turist och kvinna i Saudi. I Saudi måste alla kvinnor, oavsett nationalitet, täcka sig och får inte visa mer än ögonen. I Dubai kan du sola i bikini. Om jag har förstått det hela rätt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dubai
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saudi

Enligt Wiki räcker det för utländska kvinnor att täcka huvud, hår, hals men kan visa ansiktet. Vet inte om det stämmer, jag har en kompis som bodde i Saudi för några år sedan och jag har för mig att hon var tvungen att täcka ansiktet. Men det kanske har ändrats och är så nu.

Jag tror att egg soldiers med färsk grön sparris är godare än med rostat bröd!

KRAM!

Petra Country Living: Det där var bara väldigt kort om slöjan, det finns mängder av olika traditioner. Men det är nog det som är grejen, det är egentligen en tradition mer än religion. Fast sedan har olika gubbar använt det och hotat med Gud. Precis som de har gjort i kristendom och judendom. Jag tror de flesta religiösa regler och traditioner egentligen bygger på lokala traditioner. Titta bara på vår egen jul, det är bara en ändring av det gamla midvinterblotet.

Det är rätt intressant när man tittar lite närmare på sånt som vi tycker är så förfärligt, då ser man hur många likheter det faktiskt finns - eller har funnits. Det tar sig bara lite olika former på olika platser runt om jorden.

Otta: Ja det där med niqab sprider sig tyvärr. Jag stöter alltid på heltäckta kvinnor på stormarknaden och en av chaufförernas fruar är heltäckt. De är definitivt egyptier. Även turkiska kvinnor har börjat leka kråkor, tyvärr. Men det skrämmer mig inte lika mycket i dag som det gjorde i Sverige när jag inte var van. Här har jag pratat med främmande kvinnor i niqab och får kontakt genom blicken. Men det kräver verkligen en intimare kontakt, jag skulle inte klara av att känna den kontakten om det var flera heltäckta kvinnor samtidigt.

Synd att det där sprider sig, för det måste vara mycket obekvämt och varmt. Det som för mig är helt obegripligt är etniskt svenska kvinnor som konverterar och tar på sig niqab! I Sverige! Ja inte att de konverterar, alla blir saliga på sitt sätt, men att de tar på sig niqab.

Jag förstår att det tar tid att greja alla papper. Men måste han vara kvar här i stan hela tiden? Kanske lättare i och för sig. Verkar det gå vägen? Kommer han till jul?

Kram!

Otta sa...

Jag hoppas till jul på turistvisa under ett par veckor. Först måste det militära betalas! Många setg innan allt är klart!

Taina sa...

Hm jag måste erkänna att jag trodde ägget var ett skämt från din sida...Det ser ju inte så aptitligt ut heller men smaken är som baken :D

Kramar

Taina sa...

Hm jag måste erkänna att jag trodde ägget var ett skämt från din sida...Det ser ju inte så aptitligt ut heller men smaken är som baken :D

Kramar

Suzesan sa...

Japp Marianne jag blandade alldeles säkert. Du har så rätt.

För jag var så dööötrött när jag skrev det och geografi hade jag etta i.
Men rosa Taxibilar finns i Dubai och körs av kvinnor! Bara kvinnor, för kvinnor turister och familjer. När de ska redovisa kassan så får de gå före i kön för de får inte köa med män.

Är det så där i Saudi så är det skit.
Av med slöjor och allt om de vill tycker jag:)I allafall heltäckande. Dämed basta.

Kram
/Susanne

Anna, Fair and True sa...

Hade aldrig hört talas om egg soldiers! Haha, ja, man behöver knappast ett recept! Men det blev ju ett ordentligt inlägg ändå!

Marianne sa...

Otta, Taina, Suzesan och Anna: Vad har jag pysslat med? Jag har inte svarat på era kommentarer heller!?!

Otta: Jag håller tummarna för att allt går vägen!

Kram!

Taina: Hahahaha, nä det där är en vanlig rätt verkar det som. Det enda jag föll för var namnet om jag ska vara ärlig. Kommer nog aldrig mer göra den kombinationen.

Kram!

Suzesan: Alla kan inte vara bra på allt! Det är det vi har varandra till, det jag inte kan det kan du och tvärtom! Jag har nog hört talas om de där rosa taxibilarna i Dubai, himla bra intitiativ så att kvinnor får större rörelsefrihet under rådande system!

Kram!

Anna: Hehe, nej för kokt ägg och rostat bröd klarar nog de flesta, men det blev lite kul när jag hittade den där filmen till på köpet!

Kram!