onsdag 23 december 2009

GOD JUL!

I dag är det julafton! Och vad passar då bättre än att svara på jullistan som har cirkulerat en tid här på bloggarna. Tyvärr tycker jag att de svenska högtiderna känns lite tunna när man firar dem utomlands. Jag har upplevt massor av fina jular och midsomrar och allt möjligt under åren i olika länder, men det blir liksom inte RIKTIG jul om man inte är hemma i Sverige. Det blir mer ett upprätthållande av svenska traditioner på ett aningen konstlat sätt. Jag menar julstämningen är inte på topp här bland palmerna. En riktig önskejul för mig vore att ha ett stort hus hemma i Sverige dit alla i familjen inklusive deras viktigaste personer (alltså typ svärdotterns föräldrar och syskon etc också) kan komma. Och så vill jag laga all mat själv och baka och dekorera riktigt fint. En vacker dag kanske, vem vet.

Fotot lånat från FreeFoto.com

• Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Jag har jobbat en hel del julaftnar, det blir man tvungen till när man jobbar inom vården. Om man inte kan vabba.

• Bakar du något till jul? Vad?
Vill alltid baka till jul, men det brukar inte bli så mycket av med det. I år fick jag till exempel inte tag i saffran, så inga saffransbullar. Pepparkakor är roligast att göra tillsammans med barn, katterna räknas inte. Och surdegsbrödet jag köper här i stan är så gott och passar så bra även till jul, så varför baka någonting annat. Får ändå inte tag i vört och liknande.

• Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Med russin. Men det ska bara vara två, en i vardera snurren.

• Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Godis man har gjort själv är så mycket godare, självklart. Men jag kan bara inte koka kola, kan inte. I år har jag gjort glöggtryffel och brända mandlar, och det ska jag nog fortsätta med.

• Knäck eller ischoklad?
Båda!

• Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Den är naturvit med en guldrand längs kanten. Ganska tunn keramik. Och så ska man lägga i mossa och dekorera med flugsvampar. Men sand går rätt bra det också!

• Fönsterprydnad stjärna eller elljusstake?
Vi har ingen stjärna, men det vill jag gärna ha! Här har vi inga fönsterbrädor, så vi har en ljusstake på en skänk i stället. När vi flyttar till Sverige vill jag ha stjärnor i alla fönster. Tror jag.

• Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Med brevbäraren helst, men jag blir faktiskt väldigt glad för mejl också!

• Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Klassiskt rött-grönt-vitt.

• När julpyntar du hemma?
Någon gång i december.

• Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nej, vi har ju flyttat en del under åren, så fasta platser finns inte på det sättet. Men vissa grupperingar hör ihop på något sätt.

• Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Röda kulor och ljusslinga.

• Har du ett färgtema i granen?
Nej, men det får inte bli för plottrigt med olika grejor. Det ska vara vackert och harmoniskt.

• Levande gran eller plastgran?
Levande, men när man inte får tag i en så går det rätt bra med plast också. När jag var liten var vi och hälsade på i Los Angeles och mamma ”blev kär” i en silvergran i aluminiumfolie. Den tyckte jag INTE var rolig.

• Hur ser din julfrukost ut?
Som alla andra frukostar när vi är hemma. Men när vi är hemma i Sverige blir det sill och annat julgott.

• Brukar du göra någon aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ? Det beror på var vi är och vad som ska göras. Maten ska ju fixas och så vidare. Men jag går gärna en promenad och spelar gärna ett spel om det finns tid till det.

• Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Här i utlandet blir det ofta hemmagjord glögg. Men de senaste två åren har vi haft tur och har fått Blossas glögg av våra Trevliga f.d. Grannar. Och jag har inte någon preferens för olika märken eftersom jag inte har haft möjlighet att jämföra, Blossa är jättegott.

• Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Den som finns : )

• Vad av dessa saker brukar du ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Inget.

• Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Mandariner.

• Vilken är din favoritjulskiva?
Jag har faktiskt ingen. Men jag gillar Jussi Björling när ha sjunger Helga natt. Det finns nog ingen som slår honom.



• Vilken är din favoritjullåt?
Jaha, nu svarade jag visst på det i förra frågan.

• Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Sill och risgrynsgröt eller ris à la malta. Det kan jag äta ihjäl mig på.

• Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Jag brukar göra så mycket som möjligt själv. Om jag bara hade haft tillgång till lever och fläsk hade jag testat att göra egen paté i år. Jo, laxpaté gjorde jag i går, men det är inte samma sak. Korv är väl det jag inte gör själv, men jag äter inte så mycket korv heller. Ja visst ja, tre rätter var det: Jansson, köttbullar, rödkål.

• Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Med, alla gånger. Det är så gott.

• Risgrynsgröt eller ris à la malta?
Risgrynsgröt OCH ris à la malta. Älskar!!!

• Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Gärna. Det hade vi alltid i Värmland när jag var liten.

• Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust.

• Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Jag har nog inte fått något julrecept av min mamma. Hm, inte av svärmor heller. Inte ens av svärfar.

• Tittar du varje år på Kalles julafton?
Det händer om jag är i Sverige. Och det är då KALLE Anka som gäller, inga andra ankor, kvack så mycket.

• Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalles julafton?
Tjuren Ferdinand. Och Skatteåterbäringen.

• Har du sett Karl-Bertil Jonssons jul?
Finns det någon som inte har sett Karl-Bertil?

• Har ni tomte hemma?
Jag kan vara rätt tomtig ibland : ) Nä, vi har ju inga barn hemma, hade vi haft det hade vi självklart haft tomte.

• Köper du julklappar till många?
Nej, till ganska få.

• Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara till barnen?
Om det är julklappar ska det vara till alla. Alla eller ingen.

• Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag vill helst göra det själv så att det blir enhetliga paket.

• Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Enfärgat med väldigt vackra band.

• Roligast att få i sin julklapp?
Allt är roligt att få i julklapp. Och det ÄR roligt att ge och få julklappar tycker jag. Det behöver inte vara några dyra saker, tanken bakom är oftast roligare. Säger jag som sitter här och önskar mig en iMac!

• Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
En iMac.


Fotot lånat från FreeFoto.com

NU ÖNSKAR JAG ER ALLA EN RIKTIGT, RIKTIGT GOD JUL!

24 kommentarer:

Suzesan sa...

För oss är det en kvart kvar eller ja tio minuter MEN....

Meeen GODJUL snälla fina Marianne.

En riktig GodJul hohoho "finns det några snälla baaarn;)

NU ska jag läsa ditt härliga inlägg.

Jag läste sista meningen MEN jag ska inte klicka på länken. Finland kommer tomten från Capice:)

Och GodJul till er andra bloggare och bloggläsare här hemma hos Marianne.

Stor Julekram
/Susanne

Kroniki egipskie sa...

Merry Christmas, Marianne ;))
Hope to see you in New Year.

Anonym sa...

Detsamma, Riktigt God Jul på dig o er! Hoppas det blir en bra högtid!

Saltistjejen sa...

Riktigt mysiga JULEKRAMAR skickar jag dig Marianne!
Hoppas nu att ni kan nuuta trots att den "riktiga" julstämningen inte infinner sig på det gamla traditionella viset.
KRAM!

Melting Pot sa...

Önskar dig och maken en riktigt GOD JUL.

Håller helt med dig om att det är lite konstlat att få till julen bland palmerna, men vi gör så gott vi kan och jag tror att det kan bli bra, trots saknaden efter nära och kära därhemma en dag som denna.
Kram Lena!

Fritt ur hjärtat sa...

Jag satt och gjorde listan igår kväll också! Den skiljer sig visst lite åt i frågorna men lång och rolig.
Kul att ni har så mycket jul i er trots alla år utomlands. Och vi hade en hel del gemensamt:-)
God jul kram kommer från Uddevalla.

Marianne sa...

En riktigt God Jul önskar jag dig också. Hm, vill inte gå in i diskussion om var tomten kommer ifrån, men FINNS gör han :O)
Må så gott. Kram

ab sa...

Ett sådant hus är min dröm också! Sedan ska det förstås vara gnistrande snö, solsken, och slädfärder...

Wv har en mycket passande önskan till dig och oss alla: fredinge. Fred på jorden!

Marsipanen sa...

Önskar dig en GOD JUL!
KRAMISAR!

Jemayá sa...

Skickar dig lite skandinavisk julstämning med snökrivor och kala träd med snöbeläggning, en sol som färgar himlen vinterrosa då den redan börjar sänka sig, frusna fåglar på grankvistar, knaprande i sig solrosfrön, julbelysning i fönstren, knirr-knarr under fötterna och (åtminstone här på landet) en magisk tystnad som sänker sig överallt. God Jul, kära Marianne! kram!

Truddelutt sa...

OJ, här inne var det vääääääldigt länge sedan jag var *skäms*. Men jag har absolut inte glömt bort dig. Kikar in för att önska dig en riktigt GOD JUL!!!
(ja, och så snor jag jullistan oxå)

Kramen

Suzesan sa...

Skön lista..nu har jag läst den och jag hoppas du snart får ditt drömhus.

Kram
/Susanne

Anonym sa...

God Jul! Jag håller tummarna för imac-julklappen!

Emmama sa...

Massor av julhälsningar och kramar från Skottland kommer här! Hoppas du fortfarande är i livet och att du inte åt ihjäl dig av risalamaltan! :D Kram!

Desiree sa...

God Jul till dig också Marianne. Hoppas att ni fått en trevlig julafton. Hur firas det i Egypten? Firar de krista framför allt på juldagen?
Jag förstår precis vad du menar med att det blir lite tunnt att fira då man inte är hemma i Sverige när det gäller vissa svenska traditioner så som midsommar och jul osv. Man får så svårt att få till den rätt känslan. Man saknar helheten. Man saknar maten, familjen och kylan som hör till. Hoppas att du någon gång framöver får ditt stora hus där du kan bjuda in till en riktigt vacker och traditionell jul med alla nära och kära.

God Jul och stor julkram till dig.

Otta sa...

Hoppas att du har en riktigt riktigt härlig jul! Och kissarna!

Naturligtvis kommer tomten från Turkiet! Det vet väl alla???!!! :-)

Kram
Anna-Lena

Bert sa...

"• Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Röda kulor och ljusslinga."

Va'sa'ru att du bara MÅSTE hänga i julgranen, sa'ru?


(Tänk att de där sörlänningarna aldrig lär sig.... mutter mutter mutter...)

Annelie sa...

Jättestort TACK för julklappen jag
fick i julklappsbytet!!!
God fortsättning.

Musikanta sa...

Tur att jag inte har svarat på listan...Jag hade nästan bara kunnat svara positivt på den första frågan - Skulle du kunnat tänka dig att jobba på julafton.

Jag har inte gjort något annat än jobbat dessa dagar. Inte heller har jag någon gran, inte har jag bakat, inte har jag någon julmat.

Dels för att maken är vegetarian, dels för att jag bantar enligt LVHF-metoden. Inga lussebullar alltså och ingen glögg, inget julgodis! Även om jag skulle kunna äta skinka är den för stor att köpa till en enda en...

Men jag har ADVENTSSTAKE och JULSTJÄRNA i fönstret i alla fall...

En riktigt god fortsättning på julen önskar jag dig och elmaken!
Varm kram/M

Grekland nu sa...

Visst kan det vara svårt att få samma julstämning som i Sverige när man bor utomlands, men jag tycker vi lyckats rätt bra här hemma hos oss - men det gäller bara så länge vi är inomhus. Så fort man går utanför dörren så tar den grekiska stämningen över! Men det går bra det också, allt måste ju inte vara på bara ett sätt, tycker jag. God fortsättning!

Anna, Fair and True sa...

Hinner inte läsa listan men vill bara önska god fortsättning! (Varför säger man förresten det?? Min teori är att man särskilt uppmärksammar de som överlevt all fet julmat! ;)

Bloggblad sa...

Oj, vilken diger lista!
Julfirande är så otroligt upphaussat, tycker jag. Faktiskt hoppas jag att inte bli bjuden på nåt enda kalas (och i år tänker jag inte ha nåt heller). Jag vill bara promenera, äta och slappa med levande ljus och nåt gott att dricka. Det är vila - nåt jag sällan får tid till trots att jag ofta tjatar om min soffa, men de korta stunderna räcker bara till att klara dagen. Nu tänker jag ladda rejält.

Fröken Anki sa...

God Fortsättning!
Hoppas att ni haft en fin jul även om vissa saker inte funnits på plats.

Här har det gått riktigt bra att få till julstämning. Snön som kom förra helgen, och att vi har en superfin gran gjorde förstås sitt till. Njut av resten av helgen!

julkram

Marianne sa...

ALLA: TACK för alla era fina julhälsningar! Nog firar vi jul på olika sätt, det viktigaste är att vi trivs och gör någonting vi verkligen vill under helgerna.

Hoppas att det är okej att jag svarar kollektivt den här gången.

Desirée: Kristna egyptier är ortodoxa och firar inte förrän den 7 januari. Skillnaden beror på att deras kyrkoår utgår från den julianska kalendern, medan vi använder den gregorianska. Ska försöka ta reda på lite hur de firar och berätta i ett inlägg.

Bert: Hahaha, PUMLA då : ) Men jag är ju inte från Lule, ju!

Annelie: BRA att julklappen kom fram som den skulle! Jag var lite orolig, faktiskt. Hoppas att du tyckte om det!

GOD FORTSÄTTNING PÅ HELGERNA ALLIHOP!