måndag 28 december 2009

Vardag igen

Ja, så blev det vardag igen. Maken är tillbaka på kontoret och jag leker med mina nya leksaker. Det värsta är att ju mer jag använder min nya tvättmaskin dess mer blir det att stryka. Ja, för det är ju det jag sysslar mest med i dag, tvätta och stryka, så klart. Måste ju testa alla finesser med den nya tvättmaskinen. Utom det där med silvertvätt, eftersom det tydligen är elakt för miljön och det vill jag inte. Samtidigt undrar jag, och ställer frågan här ifall det är någon av er som vet:

Vilket är värst för miljön, silverutfällning eller blekmedel?

Jag använder blekmedel mycket sparsamt, men någon gång emellanåt blir jag tvungen att ta till en skvätt klorin. Frågan är alltså vilket man ska välja, silver eller klorin? Pest eller kolera? Eller hur gör ni med fläckar som inte går bort på vita skjortor etc? Har ni något bra husmorstips?

Den nya leksak jag fick på julafton blev inte en iMac, utan ett par högtalare till datorn. Och det var en riktigt bra julklapp, för nu kan jag lyssna på svensk radio medan jag stryker, lagar mat, surfar eller vad jag än hittar på. Allt blir roligare då. Just nu lyssnar jag på Vinter i P1 med Monika Ahlberg (hon har tydligen en blogg och talade sig varm om den). Det är nästan bara P1 som är i gång här i huset, för det är där jag tycker att jag lär mig mest och får uppleva mest.

Högtalarna är inte bara bra för att lyssna på radio, nu slipper vi ha en extra maskin här bara för att spela musik. Det är ju bara att stoppa in skivan i datorn, en extra cd-spelare behövs inte längre. Toppen, ju färre maskiner dess bättre.

Små högtalare med stort ljud.

I övrigt har stora delar av helgen ägnats åt att få ordning på detaljerna här hemma. Vissa saker kan jag inte göra helt själv och då får man passa på när Maken är ledig från jobbet. Gardiner till exempel, då behöver vi vara två eftersom fönstren är ganska höga och jag är "inte direkt förtjust i" att klättra högt på stegar.

Vem är det som gömmer sig bakom gardinen?

Jaså, det är ju bara jag som fållar gardinen. Latmansvarianten
så att vi ska slippa plocka ner den igen och sätta upp den när den
är klar. Och stryka fållen kan man ju göra på plats.

Så här blev det. Gardinen är av 100% linne, tunt och fint vävd
i extrabreda längder om 3,5 meter. Tyvärr har affären slutat med
den här fina kvaliteten, nu har de blandat upp tyget med bomull
och det är inte lika fint. Tycker jag.

23 kommentarer:

marsipan sa...

Blev nyfiken och slängde mig på luren och pratade med min bästis Anna som är kemist,fick svaret att klorin i normal användning är hyfsat nedbrytbart och enligt Anna ibland bättre att använda vid svåra fläckar än att "ösa på" med vanligt tvättmedel.

I det vanliga hushållet är inte klorin så farligt som man kan tro, det är när det används som mer koncentrerat, KLOR, för att tex bleka toapapper som det ev. kan vara farligt för miljön.
MEN det finns inga entydiga forskningsresultat på att klor ska vara en så stor miljöbov som det ibland framställs...

Silver däremot är inte nedbrytbart och om det kommer in i näringskedjan kan det orsaka stor skada på däggdjur (även människan) genom att cellerna kan förstöras.
(fosterskador, leverskador)

Så enligt Anna så kan man använda klorin med "sunt förnuft"
En annan aspekt som hon sa, var att klorin inte behövde så höga temperaturer för att reagera. Runt 30 grader skulle räcka... Till skillnad mot våra vanligaste tvättmedel som behöver minst 40 grader och stigande beroende på smutsgrad.
DET tycker jag var rätt intressant faktiskt.

Ha nu en god fortsättning!
(och var glad över att du slipper helt hysterisk mellandagsrea *skratt*)
kramisar"

Otta sa...

Till fläckar ska du använda galltvål! Finns både flytande och i tvålform. Det finns att köpa i vissa dagligvarubutiker här, men finns på Cervera! Helt otroligt bra, jag kan använda det på fläckar som jag tvättat redan, men bäst natulrigtvis direkt. Hjälper verkligen, därför ingen klor för mig, använder dock mjukmedel...:-( Galltvålen är en naturprodukt, om jag inte missuppfattat det helt.

Vad fint ni får det!

Nour var och hämtade visa igår, var sedan inne på Siwashop för att köpa in lite oliver och annat. Nu är det ca 18 h kvar! :-)

Krmara

Grekland nu sa...

Tittut bakom gardinen! Det där med klorin var intressant att läsa i kommentaren från masipan, för här i Grekland använder man klorin till allt! Det gör inte jag förstås, men ibland är det faktiskt det enda som hjälper. OCh högtalare till datorn vill jag också ha! Skulle just sätta på tv-programmet På Spåret, men då blev "omgivningen" störd, grr...

Suzesan sa...

Jag har själv ingen galltvål men också hört att det skall vara bra. Men däremot har jag länge haft en ctrontvål. Vet inte all uppbyggnad i den men det är naturlligt så att säga.Jag köpte den på torget och den är helt fantastisk. Måste hitta en ny någonstans. För övrigt använder jag aldrig klorin till nåt alls.

Usch vad hemskt medel. Jag tål inte lukten. Men däremot så anävnder jag numera Vanish och jag känner just nu att jag tänker itne ens ta reda på Om det är bra mot miljön eller inte för jag gillar att använda det. Bra för mig och min tvätt. Hahah vid nåt enstaka tillfälle så har jag lagt upp gardiner som du.
Jag gillar långa gardiner som går ner till golvet. Dina är fina OCH jag har en sån kruxtväxt som du har framför fönstret:) Här bredvid mig i detta fönstret.

Fin bild på dig.




Kram
/Susanne

Suzesan sa...

Högtalare är ju hur bra som helst i julklapp eller hur!!!

Kram
/Susanne

Desiree sa...

Högtalarna var ju en jättebra julklapp. De kommer du ju ha mycket glädje av. Tycker gardinen var väldigt snygg. Ljus och skir. Den skuggar men släpper också in ljus. Fina! Smart att fålla upp så som du har gjort. Ha en god fortsättning så länge.Kram

olgakatt sa...

Å, så vackra gardiner. Perfekt att sila ljuset! Jag vet inget om egyptiskt linne eller ens om det finns, men egyptisk bomull lär ju vara världens finaste bomull! Var en gång mycket stolt över en blus i sådan kvalitet.
Såvitt jag vet är perkarbonat "svanenmärkt" som blektillsats, däremot inte klorin. Det var just Samsung som försökte sälja "silvermaskinerna" i Sverige och hade som förklaring att det var för att motverka den dåliga lukt kläderna fick för att det växte bakterier i maskinen mellan tvättarna! Men det räcker utmärkt att tvätta i 60° då och då för att råda bot på detta. Jag tvättar alla underkläder och handdukar och lakan i 60° i vilket fall som helst. Bomull blir ju knappast rent annars. Att silver skulle bleka tvätten har jag inte sett nånstans, faktiskt.
Den där ångfunktionen verkar intressant. Kan du berätta om den när du har provat! Den borde väl oxå knäcka baciller, för den delen! Utan både resistensutveckling och giftighet, dessutom.
PS. Jag såg genast att det INTE var Ville Vessla bakom gardinen; skorna var inte tillräckligt spetsiga, haha.DS

Bloggblad sa...

Läcker gardin!

Jag använder ofta YES diskmedel på fläckar, det är otroligt effektivt, men jag vet inte hur pass miljöfarligt det är. Silver har jag inte ens hört talas om när det gäller fläckar.

Och inte har jag ens uppmärksammat vilka vinterpratare det är... måste kolla. Då kan jag passa på att lyssna i datorn (har inbyggda) och stryka samtidigt - och kanske t.o.m. städa fint på skrivbordet. Röjde bara det värsta häromdagen.

Anonym sa...

Snygga högtalare! Vad heter dom?

Marianne sa...

Marsipanen: TACK! Vad bra! Jag ska definitivt inte ens testa silverfunktionen (man måste aktivera den, den går inte på automatiskt) och fortsätter använda klorin mycket sparsamt. Kör alltid på så låg temp som möjligt, men det är kanske mest för att högre temperaturer tar längre tid : D Nu ska jag göra det för att det är bättre.

Olgakatt tipsar om perkarbonat, det har jag aldrig hört talas om men ska ta reda på vad det är och om det finns här. Nu tog jag reda på det: Det säljs under namnet "Bleksalt" av Änglamark. Men kräver tydligen 60°C. Nå, det är inget jag behöver så ofta, så det kan man kanske importera en ask/burk/säck eller hur det säljs.

Andas lugnt på rean!
Kramar!

Otta: Galltvål har jag aldrig hört talas om. Får höra på Cervera när jag är i Sverige nästa gång.

GRATTIS till visumet! Åh, då är han på väg nu???

HA DET SÅ JÄTTEBRA UNDER NOURS SVERIGEBESÖK!
Kramar!

Ingabritt: Tittut! : )

Här använder folk massor av klorin och syra och jag vet inte allt vad för hemska medel! Själv kör jag mikrofibertrasor i mesta möjliga mån när jag städar, lite diskmedel om jag behöver något medel, och sparsamt med vanlig Ajax till golven. Det räcker.

Högtalare till datorn är verkligen helt underbart! Bra ljud när man lyssnar på både radio och musik. Fast "omgivningen" blir kanske lika störd då? Du kanske ska ha hörlurar också?

Kram!

Marianne sa...

Suzesan: Vad kul att vi har likadana växter!

Citron är bra, det använder jag i diskhon ibland, och i tekopparna när de blir fult färgade. Fast då är det ren citronsaft, inte tvål. Hm, man skulle faktiskt kanske kunna prova det i tvätten också? Fast kanske inte i maskinen utan i en balja för att bleka fläckar. Jag ska prova det på en gammal t-shirt med konstiga fläckar!

Helt underbart med högtalare. Nu har jag radion på hela dagarna. Fast när jag sätter igång och jobbar får jag stänga av : (

Kramar!

Desirée: Radion går varm, P1 och jag får höra massor som jag inte hade en aning om! Så himla bra!

Jag gillar gardiner som är just skira men det får inte vara fula nylonvarianter. Det ingår såna i hyran här, men de är nu sakta men säkert på väg bort : )

Kramar!

Olgakatt: Tack för tipset om perkarbonat. Jag får skaffa det när jag är i Sverige nästa gång. Jag tvättar också underkläder, handdukar och lakan i 60° för att det ska bli rent. Och jag har aldrig haft problem med bakterietillväxt tidigare. Det är kanske den amerikanska marknaden det är mest tillämpligt på, jag har för mig att våra amerikanska vänner har skrivit om att temperaturen inte blir hög nog i deras maskiner och att man får hälla i klor bara för det. I Sverige (och Egypten) har vi ju maskiner som värmer vattnet till rätt temp, och då är det inte något problem.

Har inte hunnit testa ångfunktionen än, men jag lovar att rapportera. Torktumlaren funkade utmärkt, fast det tog lång tid eftersom jag hade lite väl mycket handdukar i. Torrt och fint blev det i alla fall!

Marianne sa...

Bloggblad: Yes har vi inte här, men diskmedlet är rätt bra. Ska testa med det och citron!

I dag är det Elsie Johansson. Jag ska lyssna på henne, det verkar intressant, hon ska prata om Josef.

Pappabloggen: De heter Lacie USB Speakers. Vet inte hur det är i Sverige, men här är det Apple som säljer dem. Jag vet inte vad proffs tycker om dem, men för mig är det superljud!

olgakatt sa...

Kom att tänka på att jag en gång i tiden lärde mig att använda ättika på vissa fläckar, t ex rost och om man brände nåt med strykjärnet. Förmodligen samma effekt som citron som flera här ovan rekommenderat.

Petchie75 sa...

Ha ha, kan du inte komma till Spanien och 1) tvätta åt oss - svärmor envisas ju med att handtvätta en massa kläder trots att hon har TRE tvättmaskiner så vi vill inte ge henne tvätten eftersom hon är helstressad och överhopad med tvätt som inte torkar för att det inte är så varmt i huset... Och inte får vi ju tvätta själva.
2) fålla gardin? vi har fått upp en gardin i vårt rum men är inte så sugna på att fålla så den är bara uppknuten i nederdelen ;-)
Silvertvätt har jag aldrig hört talas om, men skulle gärna också vilja veta hur man får bort gula fläckar under armhålorna (ärmhålorna? ;-)) - jag har fått kassera en massa av mina vita blusar pga det.
God fortsättning!!!
Stor kram och ta det lite lugnt också!

Marianne sa...

Olgakatt: Ättika! Det ska jag prova att dutta på ett par fläckar som jag tampas med just nu. Än har jag bara provat att tvätta flera gånger, det är en vit och en grårandig skjorta. Ättika på några fläckar och citron på några så får jag se vad som funkar bäst!

Petra: Jag har ett ännu bättre förslag! Ni kommer HIT så kan jag tvätta i maskin åt er : D Och sedan kan vi gå ut och promenera och äta gott och kolla på pyramider och lite annat.

Men jisses, varför ska hon tvätta för hand och vad ska hon då med TRE maskiner till?

Ta med gardinen så fållar jag den också, det går rätt snabbt, jag har fått upp vanan nu : )

Har du provat med citron, ättika, klorin? Det är så trist med såna där fläckar. Men det är vissa deodoranter som ger fläckar, jag använder bara Rexona nu och slipper såna fläckar. Aldrig mer Nivea och Dove, det blir jättefult av dem.

Jo då, jag tar det rätt lugnt också, nu ska jag göra ett inlägg om dagens promenad! Sen ska jag läsa bloggar!

KRAMAR och God fortsättning till dig också!

Marianne sa...

PETRA: Nu kommer jag inte in hos dig igen! I Wordpress, alltså. F-n! Men jag kunde läsa på RSS, men inte kommentera. Grrr!

Ärligt talat ser det roligare ut med svensk jul, men det kanske är en vanesak?

Kramar!

Grekland nu sa...

Tala om att vara snurrig i bollen. Jag menade förstås HÖRLURAR. Läser högtalare men "ser" ordet hörlurar eftersom det är det som jag vill ha...För visst, med högtalare (som jag redan har en jättebra uppsättning av) blir omgivningen garanterat störd!

Marianne sa...

Ingabritt: Hehe, ja det är så där det blir ibland! Hoppas du får dina hörlurar snart!

Marianne sa...

Hi,hi, Tittut där bakom. Jag har gjort likadant med mammas gardiner. Var för lat att ta ned dom trots att hennes fönster inte är så högt. Så fint ni har det nu.
/Kram

Marianne sa...

Marianne: Tur att vi är lika lata båda två! Grejen var också att gardinerna var så fint strukna efter kemtvätten, så det kändes bara onödigt att ta ner dem och knöla till dem och behöva stryka dem igen ...

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Bleksalt ska jag komma ihåg och testa. Vi har annars galltvål hemma samt vinsprej. Vinsprej har bl a sprit i sig och är superbra inte bara på vinfläckar utan också fettfläckar.

På tal om svettfläckar ska tydligen ättika och citron funka. Ska prova det nu när jag har ättiksprit hemma (över från inläggning av sill).

Mia sa...

Tänk om någon kunde uppfinna en tvättmaskin som inte gör kläderna skrynkliga! På mammas maskin finns det ett program som heter strykfritt men det håller inte vad det lovar eftersom allt blir lika skrynkligt som vanligt! ;-) Jag hatar verkligen att stryka. Fina gardiner! =) Kram

Marianne sa...

Anna: Vinsprej? Det var ännu en ny grej. Måste skriva upp det och galltvål till nästa Sverigeresa. Och så måste jag testa ättika och citron på svettfläckar, om vi inte kastade de skjortorna till slut.

Kram!

Mia: Jag tycker inte att skrynkelfria tyger håller vad de lovar heller. De blir inte lika fina av att hänga som att bli strukna, och det helst i rejält fuktigt tillstånd. Jag brukar faktiskt stryka direkt när jag tvättar, i alla fall herrskjortorna. De får hänga en tio minuter, en kvart, sedan stryker jag och hänger dem att torka färdigt. Då blir de bäst. Men visst skulle man önska sig en tvättmaskin som torkar och stryker också : D

Kram!