söndag 30 maj 2010

Mellon

En vattenpipmakare som förmodligen är lyckligt ovetande om Mellon.

Nu ska jag säga vad jag tycker om nutidens Melodifestival utan att gå in på rätt och fel låtar och den och den artisten: Om nutidens Melodifestival tycker jag inte.

Ärligt talat, om vi börjar med det officiella namnet Eurovision Song Contest, så begriper jag inte varför en uppsjö länder från icke-europeiska länder är med. Då är det väl bättre att byta namn och öppna upp för alla som vill vara med. De lär ju vara intresserade ända långt bort i Australien, då tycker jag att de också ska vara välkomna i tävlingen.

Sedan det där med att det är olika länder som skickar sin bästa låt för året. Men hallå, rika som fattiga länder lägger ner miljontals kronor på att skaffa internationell, i år tydligen väldigt mycket svensk, hjälp. Om låtskrivare, artist, koreograf och jag vet inte vad är t.ex. svenska, så är det väl inte längre en t.ex. armenisk låt? Jag tycker att man ska reglera så att det är människor från de olika länderna själva (t.ex. genom krav om medborgarskap) som tar fram och producerar bidraget.

Och så tycker jag att samma regler ska gälla för alla länder. Nu röstar vissa länder fram låt och artist genom att folket får ringa in och rösta och i andra länder är det en styrgrupp som helt och hållet bestämmer. Nä, det ska vara lika för alla.

Apropå lika för alla, det är vissa länder, jag tror Frankrike och Tyskland eller liknande, som inte behöver vara med i kvalfinalen utan alltid självklart får vara med i finalen. Varför? Jag menar, allvarligt talat, varför?

Sedan förstår jag inte varför man måste suga ut sista droppen ur det hela. Har SVT inte hört ordspråket som säger att man ska sluta medan det är som roligast? Nu har vi först femhudraelva deltävlingar fram till den svenska finalen, och inte nog med att det först är deltävlingar och andra chansar, det är dessutom delröstningar inom varje deltävling. Efter det tar inför-programmen vid, när en klubb för inbördes beundran ska hissa eller dissa varje lands bidrag, vecka efter vecka. Och så slutar det med en kvalfinal och en final. Men då kan man ju ha ett för-program före den internationella finalen, där klubben för inbördes beundran sitter och trallar lite halvfalskt på gamla schlagerlåtar ... Enligt mitt tycke blir det lite tjatigt.


Så, nu har surtanten talat : )

17 kommentarer:

KARLAVAGNEN sa...

Amen!!! Mer rock n' roll!!!

It could have been good but it is oooover nooo-hooo-hoow...

Äventyret framtiden sa...

Hej söta Surtanten,
du tar upp angelägna frågor som vi också diskuterade igår kväll. Tävlingen är inte vad den någonsin har varit, men vi trodde att det var vi som har blivit dinosaurier och inte hänger med i utvecklingen längre:D. Orsaken till att vissa länder inte behöver kvala in liksom de flesta andra måste, är på grund av att respektive länder går in med stora sponsoreringsbidrag. Så är man tillräckligt rik så har man en given plats. Demokrati?

Du tar också upp en angelägen fråga om äktheten i låtarna. De allra finaste är ju de som bibehåller sitt lands traditionsenliga musik och är stolta över den. Allt har blivit så likriktat, dessvärre.
Och trots att man gick ut med att man inte skulle få rösta på grannländerna så var det ändå ingen som stoppade det. Hejvilt så röstades precis som tidigare.

Suzesan sa...

Bra sagt och vet du "surtanten" hahah jag håller med dig i vartenda ord och jag har inte tänkt på det att vissa länder slipper kvala in. Vad blir kontentan av det tro. Att jag med är en surtant;)

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Karlavagnen: ja äntligen är det över! Här är det liksom att välja på Mello när det går på SVT eller en turkisk såpa dubbad till arabiska. : I

Karin: Hahaha, hej du söta dinosaurie! Jaså, kunde väl tänka mig att det var pengar. Att man KÖPER sig en plats på scenen. Det är ju inte klokt! Då borde man väl i så fall göra tvärtom och låta det fattigaste landet vara självklar i finalen och låta dem slippa betala eftersom de inte har råd? SJUKT!

Ja visst borde det verkligen vara respektive land som tar fram sina låter och artister! Annars kan ju jag ställa upp men jag skickar Siw Malmqvist fast det är JAG som vinner. Eller?

MEN jag tror att det egentligen bara är pengar det handlar om där någonstans bakom kulisserna. Precis som det är med sporten.

Haha, ja jag kunde väl tänka mig att alla röstade på sina kompisar. Utom möjligen Sverige som lekte bror duktig : D

Suzesan: Hahaha, surtanter är vi allihopa, allihopa, allihopa, surtanter är via allihopa, ja me, och du me!

Tydligen köper de sig en plats i finalen. Ja vad ska man säga? Gör om och gör rätt är väl en slogan nu för tiden?

Kram!

olgakatt sa...

En till som av vissa inte anses älska livet, välkommen i skaran!
Har du tillgång till SVT Play kan du se finalen i Eurovision Young Musicians från Wien. Tror du skulle gilla det upplägget mer, det gjorde i alla fall jag!
Hälsningar från en dinosaurisk surtant!

Petchie75 sa...

Mycket bra skrivet, som vanligt Marianne!! Du skriver så insiktsfullt om alla ämnen!
Jag kan bara hålla med! Vi satt igår tillsammans med greker och fransoser och diskuterade ungefär samma frågor. Först och främst det där med att Frankrike inte behöver kvala för att de bidrar så mycket pengar till Eurovisionen. Och varför Europas geografi har blivit så utvidgat - men Israel har ju varit med länge och då får väl Armenien också vara med!? Jag satt och sa att Albanien och Moldavien skulle väl knappast ha råd att anordna en tävling om de skulle vinna en dag!? Och så är det synd att nästan alla sjunger på engelska nuförtiden (förutom Frankrike, Spanien, Portugal och Israel i år tror jag)...
Kram

Grekland nu sa...

Haha, inte är du nån surtant, för du säger ju precis som det är. En massa konstiga regler både ang vilka länder som får vara med och om hur man väljer ut låtar. Och varje år känns det som om det blir sämre och sämre. Och ändå, jag erkänner att jag ändå inte kan låta bli att kolla...och tycka, och kommentera...Har man följt evenemanget vareviga år i nästan 50 år så är det svårt att sluta, man hamnar där framför tvn igen varje gång.

Katarina sa...

He he, men det engagerar många, schlager fantaster som icke schlager fantaster..

Jag är mycket okunnig om hur det går till, men om det är så att vissa har en sk fribiljett, är det väl ingen tävling? Eller är dessa länder på något sätt huvudsponsors tro?

Hursomhelst, igår lyssnade vi på delar av vinnarlåten via BBC news,, det lät för mig som en låt för ungdomar,, Nä,, nu visar jag ju att jag börjar bli till åren, också.

Trillingnöten sa...

Först vill jag bara säga: att du läste igenom typ vartenda inlägg på min blogg och kommenterade på de flesta - helt fantastiskt! :) Du är för underbar!

Som kommentar till ditt inlägg om schlager: Jag håller med! Jag kommer ihåg när man var yngre och man väntade med spänd förväntan på schlagerKVÄLLEN inte schlagerKVÄLLARNA...det var då man fick sitta uppe och titta sent och heja på sin favorit som sen åkte till ESC.
Nu tröttnar man. Schlager fyra lördagar plus allt omkring...
Och som du säger. Hälften av ESC-låtarna var ju typ hjälpta av svenskar (eller stora Hollywoodkoreografer). Nåt måste göras! :)

Lotta sa...

För första gången på många år titade jag inte på finalen, naturligtvis för att inte Sverige var med. Luften gick liksom ur och det blev inte roligt längre.

Naturligtvis skulle reglerna vara lika för alla! Det gäller upphovsmän, kvaltävlingar och allt. Inget land skulle, som nu, få vara med p g a sponsorpengar.

Jag tycker Bert Karlssons idé om kvaltävlingar inte är så dum. Han menar att det skulle vara fler "semifinaler" i Europa där exemeplvis de nordiska länderna kvalade för sig och Balkanländerna för sig. I finalen skulle då inte så många länder tävla och man skulle kanske orka upprätthålla intresset.

Som det är nu tycker jag att den svenska melodifestivalen är mer underhållande än den stora, trots att upphovsmännen tenderar att vara desamma år efter år.

Skönt att klaga lite i god, svenska anda! :-)

Marianne sa...

Olgakatt: Hej din dinosauriska surtant : D Jag har även fått höra att jag är snobbig, negativ och socialt inkompetent : )

Morgondagen lämpar sig nog för tv-tittande via nätet, då ska jag kolla upp EYM!

Petra: Tack, men tycker du att jag svamlar insiktsfullt också? : D

Jag tror att många är missnöjda med hur nuvarande Mellon är, och det är synd eftersom det ju faktiskt är ett sätt att samla nationerna. Ett litet mini-FN skulle det kunna vara, men då måste det vara någonting som folk verkligen ser fram emot med spänning, inte något som folk har tröttnat på arton gånger innan det väl är över. Och som är lika för alla!

Kram!

Ingabritt: Det verkar vara många som är missnöjda nu, som sagt. Jag har visserligen inte sett Mellon hela tiden, men jag tycker ändå att det är synd att det blir sämre och sämre. Det borde väl vara ganska enkelt att ha enhetliga regler?

Marianne sa...

Katarina: Jo, de är tydligen någon slags huvudsponsorer, men det borde inte få finnas, tycker jag. Det är väl frivilligt att betala mer än andra, men bara för att man har betalningsförmåga ska man väl inte ha fler förmåner än de som är fattiga. Tycker jag.

Haha, nä det kanske är där skon klämmer, man börjar bli för gammal? Fast å andra sidan gillar jag Robyn och Miss Li, så helt antikverad tror jag inte att jag är : )

Trillingnöten: Det är därför det tar lite tid att läsa ikapp, för jag vill ju se vad ni alla har haft för er sedan sist!

Man borde se Mellon lite som julafton. Om man ska hålla på att öppna paketen arton gånger innan julafton så blir det ju inte någonting roligt när det väl är dags! Magiska kvällar ska få förbli magiska.

Hollywood-koreografer till och med? Sjukt!

Lotta: Det kanske inte är någon dum idé, då slapp man se alla bottennapp också. Sen har du rätt med det där med upphovsmännen. Man kanske ska skippa det där med att låtarna tävlar, i stället låta artister skicka in bidrag. Jag menar om de kan skriva låtar till sina egna band/skivor kan de väl skriva någonting för Mellon. Däremot kan jag förstå kvalificerade artister som tackar nej till halvdåliga låtar från låtskrivarmaffian.

Haha, ja det är alltid skönt att göra sig av med lite aggressioner : D

Anna, Fair and True sa...

Det är dem som är med i European Broadcasting Association eller vad det heter som får vara med. Därav Israels medverkan. Men förutom Israel är väl alla länder europeiska?

Jag tycker att man ska fortfarande bara ska få sjunga på sitt eget språk och även att låtskrivare, kompositörer osv ska vara från det landet.

Och håller med dig om att det borde vara samma regler i varje land!

Storbritannien, Frankrike, Spanien och tror det är Italien behöver inte kvalificera sig för de var med och startade de och finansierar fortfarande huvuddelen tydligen.

Och håller med dig, det räcker med EN uttagning!

Melting Pot sa...

Surtanten :) har helt rätt. Håller med på alla punkter. Pengaslukande trist tillställning. Saknar det inte alls här i Indialand. Kram

Marianne sa...

Anna: Nej, Armeninen, Azjerbajan (nu kan jag inte stava) är väl inte heller europeiska? Nu har jag inte koll på alla länder som är med, men de, och förresten Georgien? Om Anatolien räknas till Asien så borde väl Georgien också göra det? Äsch, jag vet inte, men det var inte riktat mot Israel specifikt utan mer allmänt.

Kram!

Lena: : ) Förut när vi inte hade SVT World saknade jag den inte alls, men nu är det lite påträngande när man inte ens kan byta kanal!

Kram!

Anonym sa...

Jag försökte verkligen intressera mig för Mellon i år, nu när aussisarna visar den på TV och allting. Ett avsnitt kollade jag på, för det är ju some en serie.

Marianne sa...

Matilda: Haha, du försökte verkligen. Det betyder att du inte riktigt lyckades. Jag vet, det är inte riktigt min typ av musik heller : )