torsdag 15 juli 2010

Himla doktor!

Nu tror jag att jag måste skriva av mig. Den som inte vill läsa behöver absolut inte känna sig tvungen, för jag ska inte skriva någonting roligt. Och om någon tycker att det är för privat så skiter (ursäkta franskan) jag i det för det här är min blogg och jag skriver vad jag vill om mig.

Jag har fått någonting konstigt med ögonen, jag ser dubbelt (även utan nubben) när jag koncentrerar blicken rakt fram. Typ när man läser på datorskärmen eller tittar på tv. Gå på stan är inga problem, för då flackar man med blicken på något sätt, men när jag ska fästa blicken på någonting rakt framför mig, då blir det dubbelt. När jag skriver och läser på datorn får jag blunda med vänsterögat efter en stund, då blir raderna raka och fina igen och simmar inte ihop i varandra. Att titta neråt går bra, till exempel om jag sitter med ett papper på skrivbordet eller om jag håller en bok i knäet.

Så kan man ju inte ha det, så jag tänkte att ögonläkaren skulle få skriva recept på ett par terminalglasögon när jag ändå var på sjukhuset sist (här måste en ögonläkare skriva recept, de har inga optiker som kan sånt i glasögonbutikerna). Jag fick en tid direkt efter att ha träffat diskbråcksdoktorn (nu börjar man bli gammal när man har arton olika doktorer man går till), så det var väl lika bra att slå till. Sagt och gjort, jag förklarade för honom vad jag behövde, och han började undersöka. Men si så lätt var det inte som jag trodde. I stället skickade han mig på andra undersökningar som inte kunde utföras på ”mitt” sjukhus, utan jag blev tvungen att åka till ett ögonsjukhus på andra sidan stan. I Heliopolis, för den som är Kairo-kunnig.

Ögonsjukhuset Al'Oyun Al-Dawli i Heliopolis.

Så i förra veckan gjorde jag ett prov som talade om att jag inte har glaucom (starr), och så gjorde jag ett prov som visade att jag har normalt synfält. Och i går gjorde jag ett test som visade att jag har normal Flash. Ja fråga inte mig vad det är, men det stod att det var normalt.

Ja, men jag har väl kanske börjat skela lite då. Det är väl inte hela världen. Ge mig ett par glasögon som korrigerar det, tyckte jag. Det tyckte inte ögonläkaren, i stället tyckte han att jag ska ta prov på sköldkörteln för att se om det är den som ställer till det (när jag googlar får jag till svar att låga värden kan göra att ögonen skjuter ut olika mycket och det åtgärdas ganska enkelt med ett piller innehållande sköldkörtelhormon). Och så tyckte han att jag ska göra en magnetröntgen av skallen för att se så att jag inte har MS, multipel skleros. Och nu börjar jag bli skraj. Och jag har så klart googlat.

MS börjar tydligen ofta med synfel. Men jag har inte tappat grejor utan att märka det och jag snubblar inte mer än vanligt (alltså så som alla andra också snubblar). Trött så in i bänken, ja, men det är väl inte konstigt när jag har haft ett diskbråck (som börjar arta sig, äntligen) och det är varmt som i en bakugn? Nu är MS ingen dödlig sjukdom och det finns tydligen eminenta bromsmediciner, men bara tanken är rätt jobbig, ändå.

Först tyckte jag att det hela var rätt fånigt, att jag skulle strunta i den där magnetröntgen, men nu har jag bestämt mig för att göra den så fort som möjligt för att slippa gå och oroa mig för en massa trams. Så på söndag ska jag beställa en bil och åka upp till sjukan och försöka få en tid så fort som möjligt, det brukar gå rätt fort här eftersom man betalar för det man ska göra. Här får man dessutom svaret i handen, så jag kommer själv att kunna se att det inte är MS utan att behöva vänta på att en doktor ska tala om det för mig. Praktiskt, allt är skrivet på engelska också så det är fullt läsbart även för mig.*

Jag tror helt enkelt att muskeln (musklerna?) som styr ögat är lika gammal och trött som jag, jag tror inte att det är konstigare än så. Jag tror fortfarande att jag bara behöver ett par terminalglasögon som styr upp det hela.

Så är läget just nu, och det är därför jag har varit lite dålig på att läsa bloggar sista tiden, för jag har svårt att läsa på skärmen. Jag orkar helt enkelt inte läsa så länge åt gången, så jag måste pausa mycket och då tar det tid och så hinner jag inte läsa alla bloggar jag vill läsa.

Jag tror som sagt inte alls att det här är någonting jobbigt som MS, så det är inte särskilt synd om mig, men det är jobbigt att oroa sig för det (himla doktor att börja tramsa om det) och det är jobbigt att se dubbelt. Och det är ingen idé att börja känna efter, för om man känner efter kan man ha precis vilken sjukdom som helst i hela världen.


*Jag frågade mr W om alla medicinska rapporter och provsvar alltid är skrivna på engelska, och det är det. Även om det är egyptiska patienter som inte kan engelska.

34 kommentarer:

Fransyskan sa...

Aldrig fel att ha en noggrann läkare! Vill du ha ännu en diagnos kan jag ge dig en gratis, för jag har precis samma problem: Ett litet diskbråck i nacken som leder till att den stackars muskeln i vänsterögat är alldeles slut (eftersom alla kotor rättar sig efter den onda för att hålla ryggen rak - föreställ dig vad som händer med 24 staplade tallrikar när du drar ut nummer 18 en bit). Texten hoppar när jag läser och efter några minuter måste jag blunda på ena ögat. Jag har löst det med +1 glasögon när jag läser. Dom dagarna nacken är bra har jag inga problem med ögonen! Allt hänger ihop. Så fixa ditt diskbråck först av allt!

Victoria sa...

Bra att du får en magnetröntgen gjord, så du kan utesluta allvarligare saker! Hoppas att det bara är trötta muskler!

Många kramar//Vic

Anne sa...

Kära fina Marianne, verkligen skit med ditt öga och allt läkarspring. Jag har ingen bra hobbyprognos att komma med, annat än att det känns ju som att det skulle kunna hänga ihop med diskbråcket, tänker mer så när jag läser fransyskans kommentar också. Störande och irriterande förstår jag att det är för dig. Nu hoppas jag att du ska bli av med det här snabbt! Kram

Anne sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Äventyret framtiden sa...

Jag är absolut ingen människa som skall ge råd åt någon i sådana här situationer, men spontant tänkte jag på det som Fransyskan redan har skrivit. Det har säkert med ditt diskbråck att göra. Försök få ordning på det, så ordnar det sig säkert.
Lycka till med varm kram
Karin
som håller tummarna för att det skall gå fort att få ordning på eländet

Trillingnöten sa...

Bra att du har en nogrann lakare som tar det pa allvar. Det ar bra att kolla upp allt sa att det inte ar nat varre, sa man slipper oroa sig. Men som sagt, det ar sakert inget! Jag haller tummarna!! Kramar

Marianne sa...

Fransyskan: Åh, TACK! Det där är det första vettiga jag har hört när det gäller ögonen! Så tror jag också att det är!

Så du har precis likadant! Visst är det attans jobbigt! Men om det hjälper med glasögon (som jag hela tiden har velat ha) så är det ju okej. Jag får väl göra den där undersökningen bara för att utesluta allt annat, men sedan är det bara en sak som gäller och det är sjukgymnastik så att jag bygger upp musklerna. Har du gått på sjukgymnastik?

Hoppas att du blir av med ditt snart, och jag också!


Vic: Ja det är lika bra att göra den så slipper man tänka på den saken sedan. Men jag tror det är som Fransyskan skriver, värre tror jag inte det är. Jisses, här sitter jag och klagar, de har inte ens stuckit i mig en enda gång ...

JÄTTEKRAMAR TILL DIG FINA VIC (jag är så glad att du orkar läsa bloggar)!!!


Anne: Ja jag tror helt klart att det är som Fransyskan skriver! Tror inte att det är något farligt, onödigt av doktorn att säga så, det hade räckt att säga att jag skulle göra magnetröntgen för att "titta på allt" eller nåt.

KRAM söta Anne!

Marianne sa...

Karin: Ja jag tror också att det är som Fransyskan skriver, så nu ska det gå undan med allt ögontjafs så att jag kan börja hos sjukgymnast i stället. Det tror jag är det enda sättet för att bli av med alla problem. Tack för tummarna!

Kram!!!


Trillingnöten: Tack för tummarna! Jag tror som sagt inte heller att det är farligt, men jag får väl göra som doktorn säger. Önskar bara att han hade hållit tyst. : )

Kram!

Desiree sa...

Jag tycker att det är jättebra att du går till botten med det hela och kollar upp att det inte rör sig om något allvarligare. Det är alltid bra att kolla upp så du slipper gå omkring och oroa dig och att du också kan få den bästa behandligen för det problemet du har. Jag håller tummarna för att det är en trött muskel. Det låter ju iallfall betryggande med tanke på det som fransyskan skriver. Hoppas du får göra din magnetröntgen snart så att du får det hela överstökat.
KRam!

Saltistjejen sa...

Oj det låter ju inte bra. Men det ÄR bra att du verkligen ska göra magnetröntgen tycker jag! Bättre kolla lite för mycket än för lite när man itne vet vad som orsakar problemet.
Hoppas verkligen att ditt synfel går att åtgärda på enklast möjliga vis. med korrigerande glas eller liknande.
Stor kram!!!

olgakatt sa...

Plötsligt dubbelseende ska så klart utredas. Det kan finnas ett otal olika anledningar och den som nämnts, att det har med nackdiskbråcket att göra, är minst lika trolig som nåt annat. Men utredas ska det.
Har det med sköldkörtelfunktionen att göra brukar det vara överproduktion av hormon, sk giftstruma, som orsakar att ögonen börjar stå ut. Visserligen är du mager men det är ju inget nytt! Och dina ögon står ju absolut inte ut.
Hoppas det löser sig snabbt!

Katarina sa...

Marianne, oj, vad jag känner igen mig i det du skriver..

Det är bra att du går till botten med det hela.. Precis som din doktor, har jag också kollat thyroidea bunt proverna t3, t4 och TSH och några till,, eftersom det kan påverka ögonen.. Likaså blodsockret,,

Jag tycker mig inte få till skärpan i glasen, kollat upp det med 3 olika optiker och 1 ögon läkare,,, alla proverna kolade,, svaret blev,, är du stressad, ont i nacken...

Kram

Hoppas du får någon rätsida på det...

Bloggblad sa...

Näe, rolig läsning går det inte att kategorisera det här som. Men säkert nödvändig. Och jag ser att du fått lite idéer som kan ge tröst och förklaring.

Det ÄR ett skit när kroppen börjar tala om att den är sliten! Jag vet!!! Jag är totalt allergisk mot stress och får en mängd urjobbiga symptom så fort jag tänker två tankar för snabbt. Kroppsliga... Egentligen borde jag väl blogga om dem, kanske finns det många som känner igen sig, men det tar emot. Har för många bekanta som läser bloggen.

Eva Henriksson sa...

Hoppas allt snart är ordnat så oron kan lämna dig.
Bra att kolla i alla fall.

Anonym sa...

Förklaringen som min optiker gav mig (något förenklad!) var att koordineringen av ögonen inte hade utvecklad sig som den skulle när jag var liten - typ jag hade ett dominerande öga som jag använde till att se med - det andra hängde bara med. Men när man blir äldre klarar inte ögonen att "hålla ihop synen" lika bra och man får problem. Det hela är ärftligt. Kanske förvärras det av nackproblem - jag är opererad för diskbråck i nacken - och synen var sämre under den perioden. Det blir bättre igen när kroppen inte är upptagen med smärta hela tiden... Jag gick med lapp för det bästa ögat i perioder så att det sämsta skulle börja jobba lite igen och det hjalp.
Men kolla upp så det inte är något annat fel. Hälsovården verkar klart bättre hos er än i Sverige förresten - inga väntetider att snacka om och man får hjälp av olika läkare utan att behöva vänta en omgång till! Krya på dig!
/Anonyma Uora

Otta sa...

När man läser andras kommentarer verkar det finns en uppsjö av logiska förklaringar och det är troligtvis det och inte MS. Även om de säger att det börjar med synfel har jag fått intrycket av att det är i kombination med allting annat, dvs snubbla, ramla, tappa osv. Ändå mycket bra att du gör röntgen! Sedan är du verkligen kollad! :-)

Kramar!

Molly sa...

Bra att det blir ordentligt kollat!

Petchie75 sa...

Vad bra att läkaren är grundlig och förhoppningsvis är det precis som Fransyskan och andra har skrivit ovan att det är pga diskbråcket! Men det är alltid bra att ta det säkra för det osäkra. Jag vet inte vad som är bäst, att läkarna berättar VARFÖR de vill göra fler undersökningar eller de håller en liten ovetandes, just pga allt det där googlandet som väl de flesta gör när de kommer hem från doktorn - på gott och ont.
Själv försöker jag för tredje dagen i rad få kontakt med min läkare som inte har ringt tillbaka om när min operation ska ske - jag blir vansinnig!!! Och nästa vecka är det Belgiens nationaldag på onsdag så det är många som tar långhelger, på första eller andra delen av veckan.
Håller tummarna att du får bukt på ögonproblemet för det låter väldigt jobbigt!
Kram

Bert sa...

Vi får hoppas att det "bara" är en trött ögonmuskel.

Det finns väl gym! ;-)

Marianne sa...

Desirée: Tack! Ja jag tror att det bara är en trött muskel, eller möjligen sköldkörteln då eftersom pappa hade den. Fast jag har ingen hjärtklappning, så nä, det är nog bara lilla muskeln. Ska försöka få göra det där på söndag.

Kram!!!


Saltis: Tack, jag hoppas det också. Och du ska se att jag hade rätt från början, att han skulle ha skrivit ut någon sorts glasögon åt mig och att det hade räckt. Jag brukar ha rätt : D

Kramar!!!


Olgakatt: Okej, jag lovar att göra de där testerna så fort som möjligt, vilket är söndag. På sätt och vis tur att man är här då, i Sverige hade jag väl fått vänta ett halvår på en MRI. Minst. Pappa hade giftstruma, så helt otroligt är väl inte det heller, fast jag har ingen hjärtklappning och har inte gått ner i vikt, har faktiskt gått upp ett kilo, till och med, vilket är snudd på världssensation. Nå, vi får se vad de där testerna säger. Tack!!!

Marianne sa...

Katarina: Men du får alltså inte svar på att du inte ser ordentligt??? Då borde du kanske leta upp en bättre ögonläkare? En som är intresserad? KOM HIT! : ) Min är nog bra, för alla ohh:ar och åhh:ar när de ser vem som har remitterat mig. Eller så är han bara rik och berömd. Men allvarligt talat, du måste nog gå till en bättre läkare, tror jag. Hoppas att DU får någon rätsida på det hela!

Kram!


Bloggblad: Trist att du inte kan skriva av dig, för jag märker hur ovärderligt det är att skriva om problemen, massor av bra tips och nya infallsvinklar. Så många det dyker upp med samma problem, jag som trodde att det var någon knäpp åkomma som bara jag skulle lyckas med att dra på mig. Och stress är verkligen någonting som är svårt att värja sig mot i dagens samhälle. Skönt i alla fall att du känner dig själv så att du vet vad det handlar om när du blir stressad.

Kram till dig!


Eva: Tack, ja det ska bli skönt att få lägga papperen under näsan på doktorn och säga att jag hade rätt : D

Marianne sa...

Anonyma Uora: : ) Det är så sött namn du har valt! Så du har också samma problem! Men se, jag tror också att det är någonting sånt och att det är glasögon/lapp, vad som helst, som ska till för att få rätt på eländet. Och sjukgymnastik för att få ordning på nacken en gång för alla. Så du opererade diskbråcket? Då måste det ha varit väldigt illa! Stackare! Hoppas att du är bra nu i alla fall. Jag hörde att stavgång skulle vara det bästa för diskbråck, har du fått det ordinerat?

Sjukvården är väldigt bra här om man kan betala för sig. I alla fall till en viss gräns, jag tror inte jag skulle vilja bli opererad här. Och så vill de gärna skriva ut en massa konstiga mediciner som inte är godkända i Sverige, och det kan ju vara lite onödigt att ta : )

Kram!


Otta: Jag är rätt säker på att det inte är MS, men när en doktor börjar svamla om det blir man så klart orolig ändå. Och jag är inte fumligare än vanligt : )

KRAM!


Molly: Ja det är lika bra att göra allt det där, så kan man glömma det sedan.

Marianne sa...

Petra: Jag tror att det bästa är om doktorerna håller lite tyst om det inte finns starka indikationer på någonting eller patienten frågar rakt ut. När diagnosen är ställd ska de så klart förklara allt, men det är ju ingen idé att börja förklara alla eventuella sjukdomar man kan upptäcka vid ett blodprov, när man förmodligen ändå inte kommer att upptäcka femhundraelva av dem ...

Men kära söta Petra! Svarar inte din läkare!? Det är ju fruktansvärt arrogant av honom! Du måste ju få det där gjort nu så att du kan må bra igen och gå vidare! Åh, vad ledsen jag blir för din skull! Du borde ha fått det gjort redan. Och nu himla nationaldagar som är helt meningslösa och folk bara ska vara lediga. : ( Vad säger hans sköterska? Du kanske ska be O ringa och vara förbannad?

STORA JÄTTEKRAMAR TILL DIG, Jag hoppas verkligen att det är DU som får ordning på det där nu och att ... ja du vet! KRAM!

Marianne sa...

Bert: Hahaha, ja annars får jag väl starta ett. : D

Tack, jag hoppas det också!

ExPIAtriate sa...

Haller tummarna, man blir ju alltid orolig och internet kan vara ett gissel nar man ska kolla upp bade den ena och den andra diagnosen och helt plotsligt har man hittat symptom till all varldens sjukdomar! Jag blir latt valdigt paverkad av det jag laser och en bra motpol till det, fakta och vetenskap! Bra att din lakare ar noggrann och jag ar overtygad om att det kommer att ga bra! Skont att fa svart pa vitt och ga vidare!
Stor kram!

Anonym sa...

Jag skrev en kommentar från ipaden som försvann ut i cyberrymden tror jag så här kommer det igen:

Ja, det var illa så jag är en av de få som är opererade - jag hade två diskbråck i nacken och var mycket nära att bli förlamad. Jag var för dålig för stavgång - det belastar väl nacke och axlar det också? Jag var väl egentligen för dålig för alla typer vanlig träning men jag gick på sjukgymnastik i åratal - allt från tre-fyra entimmarspass i veckan till 8 timmar varje dag i månader. Tyvärr funkade det inte alls och smärtorna började inte klinga föränn jag slutade med sjukgymnastiken... Det finns någon studie från Umeå? som visade att alla inte mår bra av sjukgymnastik och jag var nog en av dessa patienter tyvärr.
Angående lapp för ögat så använde jag plastfilm eller papper på ena glaset av glasögonen. Det är inte så mycket som skall till. Det kan räcka med lite smuts :-) Det är bara att testa och helt ofarligt förstås - du behöver inte vänta på någon läkare för att kolla! Bäst att berätta att det kunde ta några timmar/dagar innan det blev någon skillnad för mig.
/Anonyma Uora - som hittade namnet som lösenord på ett forum :-)

Millan sa...

Men usch sa jobbigt att ga och oroa sig for sadana saker. Jag tycker helt klart att du ska ta rontgen bara sa att du kan vara saker pa att allt ar ok. Sedan det dar med att googla olika symptom ar ju ingen hojdare. Jag gor ocksa det och blir allt som oftast livradd och tror att jag har allt mojligt hemskt. Du har ju helt ratt installning dock och har sakert ratt i att det bara ar ett par glasogon som behovs. Men battre att vara saker!!
Kram!

Marianne sa...

Pia: Haha, ja visst blir man sjuk när man googlar! För visst gör det lite ont där, och nog kändes det lite konstigt i vänstertån i förrgår : D Det blir bra att fixa det där på söndag, så kan jag glömma det sedan.

Kram!


Anonym Uora: Nej vad trist det är när saker försvinner så där! Man blir galen. Jag har inte riktigt vant mig att skriva på iPaden än, måste nog koncentrera mig lite på det så att det blir lätt sedan.

Men stackare som var så dålig! Mitt diskbråck är rena västanfläkten mot det du har gått igenom. Visst har det gjort ont, men jag har inte haft några symptom som skulle tyda på förlamningar eller liknande. SKÖNT att du är bättre nu och att du fick operation! Jag ska söka på den där studien, eller det kanske finns fler, förresten. Och jag måste ju prova med sjukgymnastik och hoppas att det ska hjälpa. Att bara börja på gym tror jag däremot inte på, då kan det ju i stället bli värre.

Jo, stavgång påverkar ju också, men det ska också pumpa blodet till de musklerna så att de lättare byggs upp. Eller liknande. Har bara hört om det i andrahand, så jag får prata med en sjukgymnast om det. Stavar får jag ändå inte tag på här, så det får vänta till Sverige.

TACK för tips om glasögon! Ska genast sätta en lapp och prova. Frågan är om det ska vara utan glasögon, med läsglas eller med vanliga. : D Jag får testa!

KRAM!


Millan: Visst är det dumt att börja oroa sig bara för att doktorn ska utesluta en diagnos. Han borde inte ha sagt något, bara ordinerat! För som sagt, när man börjar googla är man halvvägs till att skriva testamente!

Ska genast testa med lapp som Anonym Uora tipsar om.

Kram!

ab sa...

Kom in här först idag - och blev så lättad när jag läste Fransyskan redan som första kommentar. Jag är säker på att det är precis det du har! Kanske du inte talade om för ögonläkaren om bråcket? men i så fall borde han ju ha frågat!

Nu håller jag tummarna för att diskbråcket blir mycket bättre och att du för rätt brillor direkt.

kram!

Marianne sa...

ab: Jag är också säker på att det är någonting sånt, eller bara ålderdom. Jo då, han vet om diskbråcket, jag antar att han vill utesluta allt annat först. För om Olgakatt säger att det alltid måste utredas, då gör han säkert rätt. Han hade bara inte behövt babbla om MS. : )

KRAM!

Bloggblad sa...

Det finns personer i bekantskapskretsen som tycker att jag är på tok för privat ändå...

Har du fått nåt svar än?

Marianne sa...

Bloggblad: Jag tycker du är lagom : D

NU har jag fått svar, i alla fall muntligt direkt efter röntgen, och jag har inga tomtar på loftet. Skämt å sido, det såg normalt ut sa läkaren. Som jag visste att han skulle. I morgon får jag det svart på vitt.

Anna, Fair and True sa...

Hoppas du fått alla svar nu och det visar sig att allt är bra! Och att du får terminalglasögon eller vad det är du behöver.

Marianne sa...

Anna: Tack, jo allt var bra, nu ska jag bara orka beställa tid hos originalögonläkaren så att jag kan få ett par glasögon. Eller vad jag behöver : )