lördag 31 juli 2010

Lördagsbabbel

Tänk att en sån liten orkar dra så mycket!

I dag har vi haft Muhammed x 2 här. Först kom Målar-Muhammed och målade väggarna där de gamla AC-maskinerna har suttit. Det blev fint. Sedan kom Tv-Muhammed och försökte fixa till vår svenska tv-kanal. Men det gick inte lika fint, för det visade sig att det var fel på "decodern" (vad sjutton heter det på svenska, den där maskinen som man stoppar in ett kort i och kopplar till tv:n och parabolen?). Så den tog han med sig och ska försöka fixa till. Kruxet är, att för SVT World ska det vara en speciell sort, och den finns inte att köpa här. Så om den är helpaj så är det inte mycket att göra åt, då blir vi utan SVT World sista tiden vi bor här. En annan sak som vore trist med det, är att det är en arvemaskin. Vi fick den av H och L när de flyttade hem från Turkiet, och de fick den i sin tur av C och J när de flyttade hem. Så meningen var att vi skulle ge den vidare till några andra svenskar i utlandet. Jag hoppas att Tv-Muhammed kan fixa den så att vi kan ge bort den.

Själv har jag ägnat mig åt skurhinken i dag. Maken skulle ändå titta på träningen inför Formel 1-loppet som går i morgon, så då tyckte jag att jag kunde göra lite nytta under tiden. Det är verkligen en sak som jag INTE kommer att sakna när vi flyttar hem! I Sverige räcker det att städa lite lagom för att hålla rent och fint, här måste man ta mig sjutton storstäda tre gånger i veckan om det ska hållas rent. Och det ORKAR inte jag. Men i dag grävde jag bort sanden från badrumshyllorna i alla fall ...

Nu har jag tagit reda på att Ramadan är beräknad att börja den 11 augusti och sluta den 10 september. Beräknad, men inte spikad. I alla fall inte här i landet, för här bestäms det inte förrän någon har siktat nymånens skära, astronomiska uträkningar duger inte här som i en del mer pragmatiskt inriktade länder som till exempel Turkiet. Det kommer att bli en lång och het Ramadan i år, men för att underlätta lite kommer vi att gå tillbaka till vintertid när Ramadan börjar. Ryktet säger också att vi sedan återgår till sommartid när Ramadan slutar, för att sedan köra vintertid igen efter cirka tre veckor. Ja inte vet jag vad som är vettigt, men lite rörigt blir det nog. Bra ursäkt för att komma för sent till jobbet?

Vi pratade om vilken middag man har ätit som man kommer ihåg allra mest, vad som har varit godast. Och varje gång det ämnet kommer upp kommer jag ofelbart att tänka på en middag hemma hos en grekisk familj i norra Grekland, i en liten by som heter Metalliko. Mama hade lagat moussaka och lade för mig en jätteportion. Jag lovar, en gigantisk portion. Hon tyckte nog att jag var för mager och behövde äta upp mig. Jag fick en bit som var typ 15 x 15 cm. Jag bara stirrade på tallriken och insåg att det enda jag kunde göra var att äta så mycket jag förmådde och sedan fick det bli pinsamt när jag inte orkade mer, för det där skulle jag aldrig klara av. Plötsligt var det rent på min tallrik och jag blev besviken för att det inte fanns mer! För en som äter som en fågel (nå, det är inte riktigt sant) är det en sensation, jag kommer aldrig att glömma moussakan i Metalliko.

14 kommentarer:

Kim M Kimselius sa...

Inte lätt att hålla reda på sommar/vintertid där inte! Ska bli spännande att läsa hur du känner det inför Sveriges strikta tider. Kram Kim

ab sa...

Man kan öva sig i att äta mycket! När barnen var små bakade jag tårta och delade den helt praktiskt i tre delar, och så fick vi varsin bit. (Jag var skild då.) Ibland lönar det sig att ha en ung mamma!

Men mager som ett streck var jag ändå...

Anonym sa...

Jag längtar också efter att inte behöva städa i tid och otid, här måste golven röjas VARJE DAG. Och det är inte för att jag är petig,utan för att annars blir det rent äckligt av sand m.m. från alla öppna fönster.

Anonym sa...

Samma här! Våttorkar mest varje dag.
-Visst år moussaka gott!
Bästa maten är för mig när nån annan lagar...jag har lagat mat sen jag var tretton och är sextioåtta nu, det blir...hmmm...femtiofem år, får man vara lite less på det då?-inget slår min mammas pyttipanna på måndagar med rester av stek och en gudomlig gräddsås...
Monica P

Petchie75 sa...

Ha ha, jag har samma problem för tillfället för vi har... VITA GOLV!! Och vi är två brunetter (om en mörkhårig man kan kallas brunett?) och det var ju otroligt hur mycket hår vi tappar båda två :D Jag har alltid tyckt att vita [trä]golv är snygga men nu har jag kommit fram till att jag nog vill ha MÖRKA trägolv i nästa hem... Jag hade visst förträngt de vita stengolven när jag var au-pair i en blond familj och mamman alltid pekade med äckel på mina hårstrå på golven och sa något om att det onaturligt att tappa så mycket!?
Bästa måltiden någonsin... Jag vet kan inte säga EN på rak arm, men min fars morbror och hans schweiziska fru lagade alltid så otroligt god mat när vi hälsade på dem i Schweiz, och deras kök var så fantastiskt mysigt och hemtrevligt. Jag tror faktiskt att alla mina bästa matminnen är från Schweiz men så älskar jag ju också raclette och ostfondue ;-)
KRAM!

Kersti sa...

Hej. Nu var det alltför länge sedan jag tittade in här hos dig. Uppkopplingen på torpet är usel och konkurrensen om datorn stor när den väl fungerar. Här njuter vi av den sörmländska sommaren, just nu i en tämligen våt variant. Backen är full av hallon och i skogen växer blåbär vart man ser. Svampen lyser dock med sin frånvaro. Man kan inte få allt. När flyttar ni hem, undrar nyfiken Kersti

Dubbelörn sa...

Himla bra med Muhammedar av olika slag, här hemma har vi el-Stefan o rör-Stefan :D.

Tack snälla du för tipset om Anadolu Kavağı. Det blev inte båt utan en biltur längs med kusten. Så vackert, för att inte tala om alla dessa underbara trähus som tack o lov har renoverats. Och du fisken var fantastiskt god ;).

Vi besökte även Kiz Kulesi. Hade ingen aning om att det numera finns en restaurang där.

För första gången stannade vi på den asiatiska sidan. Väldigt modernt o för mycket amerikaniserat för min smak ;). Bostadskompex som har fantasieggande namn som Magic Town, Almond Hill etc.

Gillar Golden Horn o Taksim området.

Tänk att du har bott i Balat. Ett av mina favoritområden. Så vackert med alla trähusen...

Älskar Istanbul men nästa gång blir det hotell o enbart besök på den asiatiska delen :D. Både min man o jag har svårt med att bo hemma hos någon, oavsett om de är släkt el inte ;)

Stor kram

Laura sa...

Hej Marianne! Det är länge sedan du skrev något nu, jag hoppas att allting är bra med dig?

Kram!

Anonym sa...

Marianne, jag tänkte samma som Laura, är det ett nästan-internetfel som blivit helt-fel? Är DU ok?

Marianne sa...

Kim: Det blir nog ingen fara, jag är har behållit den svenska vanan att passa tider. Dessutom kanske till och med bättre än tidigare eftersom man i sådana här storstäder alltid måste planera för att man fastnar i trafiken!

Kram!


ab: Vad gott! Jag blev sugen på tårta. Man kanske skulle baka sig en hallontårta? Klas säger alltid att han inte tycker om tårta, och varje gång han smakar på en tårta "i alla fall" så säger han att "men den HÄR tårtan var god" ...

Kram!


Carina: Tack söta Carina! Jag mår bra, bara flyttorolig. Internet mår däremot inte jättebra ...

Här behöver egentligen städas varje dag också, det BLIR äckligt av all sand. Men jag orkar inte. Har tagit golven här uppe i dag i alla fall, den här lägenheten är alldeles för stor för att man ska orka städa allt hela tiden. Det får vara som det är.

Kram!

Marianne sa...

Monica: Jag ledsnar också emellanåt på att laga mat. Det är en av de saker jag längtar till i Sverige, att man kan planera vad man ska laga, gå till affären och veta att ingredienserna finns, och sedan faktiskt laga det man hade tänkt sig. Här får man handla först och planera sedan. Nu ska jag inte vara orättvis, så himla farligt är det inte, men man kan aldrig vara säker på att just det man vill ha faktiskt finns. Och det har inte bara med säsong att göra.


Petra: Vi har också vita (eller nästan vita) golv nu, vita högblanka marmorgolv. Det är INTE praktiskt. Visst, om man har bacillskräck kanske det är bra, men inte för normala människor. I Istanbul hade vi mörka trägolv, snyggt och praktiskt. Jag vill ha antingen det eller vanliga svenska trägolv, de är också praktiska så att allt inte syns eftersom de är lite lätt mönstrade, eller hur man ska säga. Vi är ju också två brunetter - och två katter.

Jag minns att du har visat köket i Schweiz! Själv har jag inte minsta minne av maten i Schweiz, där vi var rätt många gånger när jag var liten, minns bara andra saker som utsikten och duntäcket och att man gick till mjölkaffären med en kanna och hämtade mjölk. : )

KRAM!


Kersti: Vad mysigt att få vara i sitt torp hela sommaren! Där finns mycket annat att ägna sig åt än surfning! Det låter helt underbart med alla hallon och blåbär. En hallonhäck är en av de saker jag önskar mig med vårt framtida boende. Jag vet ännu inte när det blir vi flyttar, men definitivt under hösten. Jag hoppas att vi får ett datum snart. Och jag vet inte heller vart vi flyttar. Det beror på jobb. Så jag bara längtar och drömmer om Sverige nu!

Kram!

Marianne sa...

Dubbelörn: Härligt att ni hade en bra resa, även om ni bodde hemma-hos. Det finns så många varierande ställen på asiatiska sidan, Kadiköy och Üsküdar är verkligen inte amerikaniserade, inte heller Moda. Vi bodde i ett underbart område på asiatiska sidan, modernt men inte i ett compound. Vi bodde alltså INTE i Balat, där var vi bara på besök. Det blir ju också skillnad på att bo och att besöka. När man besöker vill man ha lite mer pittoreskt, men när man ska få vardagen att fungera är man ändå rätt tacksam för att bo lite modernare. Där vi bodde hade vi ändå karlar som kom dragande på vagnar och sålde Simit simit simiiiiiit, eller domates domates, taaaaze domates. : )

Kram!


Carl: Hej och välkommen hit! Och tack för tipset! Jag har lagt det som ett bokmärke, toppen att kunna kika där när jag undrar någonting!


Laura: Söta Laura, tack! Men du behöver inte oroa dig! Jag är bara handlingsförlamad inför flytten, och jätteorolig för transporten av katterna. Har kontaktat en kille på THY som är någon slags chef för cargo, hoppas att han kan vara med när de lastas som cargo i Istanbul (för jag tror vi tar den vägen så vi slipper storflygplatser som Frankfurt etc). Om han är med och övervakar så kan jag vara lite lugnare. Men jag vet förstås inte om han jobbar kvar ens ...

KRAM vännen!

Taina sa...

Det där med tiden verkar ju helsnurrigt. Ursäkten att komma sent till jobbet måste ju vara acceptabelt tycker man.

Hahahaha, så du "gräver bort" sanden från hyllorna? Ja, din städning i Sverige blir betydligt enklare.

Marianne sa...

Taina: Jag tycker det är snurrigt som det är med sommartid och vintertid, nu kommer jag att bli totalförvirrad. Men för mig spelar det kanske inte så stor roll : )

Jag storstädade badrummet i lördags, det är redan ett sandlager över alla grejor! Hade vi bott kvar hade vi varit tvungna att täta på något sätt, men nu är det knappast någon idé.

Kram!