lördag 11 september 2010

Älvskorstenar och kameler

När jag var och rotade i gamla foton hittade jag några från Kappadokien i Turkiet, som jag skrev om tidigare och som ni kan läsa om här. Jag vet inte om det var den gamla, allra första, digitalkameran vi hade som var dålig, eller om fotona har förändrats när de har legat på en cd-skiva, men de ser lite antika ut i färgerna.

Dam med åsna. Byxorna hon har på sig är klassiska s.k. shalwar, vida byxor i grenen och avsmalnande nere vid anklarna.

Älvskorstenar. Här har någon bott kan man se på trappan och fönsteröppningarna som är uthuggna i stenen. Skorstensformationen och hatten är sådana som naturen har skapat dem. (Det är inte jag som går där, jag vet inte vem det är.)

Kamel framför älvskorstenar.

I dag har jag jobbat hela dagen och Maken har kollat på kvalificeringen till Formel 1-tävlingen som går i morgon. Så vi har båda roat oss på var sitt vis.


15 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Fantastiska naturformationer. Naturen är oslagbar när det gäller att vara uppfinningsrik.

Kram!

Susanne i Marsipanien sa...

Tänk vad naturen kan åstadkomma!
Säger som Pettas här innan.
Tack för fina bilder och berättelser (som vanligt)

Och Karamellkungen är trogen gäst här varje lördakväll och trivs bra men en kall bärs!
Kramen och trevlig lördagkväll!

ExPIAtriate sa...

Fascinerande landskap!! Jag forsoker nu overtala maken att ta en langweekend till Istanbul, vi far se hur det gar!
Rakade lasa en kommentar (ja, jag tjuvlaser kommentarer hahahaha) hos katarina och sag att du talar bahasa? Hur kommer det sig, vad spannande! Beratta mer!!!
Vi njot av bade lunch och fika ute i fredags och det kandes onekligen som fest i luften, bara att kunna dricka lite vatten offentligt utan att vara radd for att fa boter kandes befriande bara det!
Kram!

Desiree sa...

Häftiga stenformationer. Hur läckert som helst. Men visst är det kul att hitta lite gammla foton och kolla igenom dem. Låter som en skön dag ni haft.
Kram!

Kim M Kimselius sa...

Fina bilder, underbara naturliga formationer. Naturen är förunderlig! Kram Kim

Katarina sa...

Dessa naturformationer är verkligen häftiga.

Marianne, kan du sakna Turkiet ibland eller? Jag har fått en känsla att det är dubbelt, förlåt om jag nu skriver om min känsla,, ha ha.

Tack än en gång för bilderna..

På tal om Indonesien.. L. bodde i Jakarta och var student vid den Internationallla skolan, där de lärde sig bahasa. Flera av deras vänner var Indonesier och några av dem har L. fortf. kontakt med, de var också studenter vid samma skola som honom.

L. använders sig idag av sin bahasa då vi är i Malaysia och sin skriftväxling med Malaysia, han tycker det finns många likheter mellan den inodnesiska och malaysiska bahasan. Själv kan jag ingen bahasa alls.

Precis som Pia, blir jag också nyfiken på relationen till Indonesien..

Ha en bra dag!

Lotta sa...

Så mycket man inte vet! Älvskorstenar hade jag aldrig hört talas om innan!
Kram!

Malin sa...

Oj, vad häftigt! Helt otroligt att det är naturen som skapat dem!

Marianne sa...

Karin: De här formationerna finns runt om i hela Kappadokien. Jag rekommenderar en resa!

Kram!


Susanne: Tack själv! Naturen är fantastisk.

Jag ska också ha Karamellkungen på lördagkvällar sen : )

Kram!


Pia: Jag tycker absolut att ni ska ta en långweekend i Istanbul! Tyvärr hinner man väl inte riktigt med Kappadokien om man bara har en långhelg, men det finns ju kvar till ett senare tillfälle.

Men inte "tjuv"läser man kommentarer! Det är ju bara roligt de gånger det blir interna diskussioner mellan kommentatorerna! Tyvärr hinner jag inte läsa allas kommentarer på alla bloggar jag läser, det blir mest bara när det är väldigt få före mig och när det är speciellt intressant ämne.

Min pappa var från Indonesien, men tyvärr pratade han aldrig bahasa med mig. Så jag har det inte som andraspråk. Han och mamma pratade alltid engelska, så det har alltid funnits i bakgrunden, tror jag hade lite lättare att lära mig engelska när jag väl började. Med mig pratade han alltid bara svenska. Den bahasa jag kan lärde jag mig i Lund : )

Helt underbart att kunna äta och dricka offentligt igen!

Kram!

Marianne sa...

Desirée: Ja du som är intresserad av geologi måste verkligen åka till Kappadokien! Det kanske inte är lika stort som Grand Canyon, men det är väldigt, väldigt häftigt!

Det är jättekul att titta igenom gamla foton. Hoppas jag får ro i själen att sätta mig och göra en fin fotobok som du har gjort flera stycken!

Kram!


Kim: Här finns också en hel skattkista för dig att häva berättelser ur! Grottkyrkor, underjordiska städer, grottkloster ...

Kram!


Katarina: Jag saknar Turkiet någonting alldeles enormt! Det är mitt andra hem. Mitt första hem kommer alltid att vara Sverige, men mitt andra hem kommer alltid att vara Turkiet. Jag rotade mig så djupt där och kände mig så hemma, så jag kommer alltid att längta hem dit. Har bara varit tillbaka en gång sedan vi flyttade, men det var rätt jobbigt. Tror det var alldeles för tätt inpå att vi hade flyttat, för jag ville åka hem - det kunde jag ju inte! Har bestämt mig för att åka dit i vår, jag måste bland annat fotografera allt det där jag inte fotograferade ...


Så roligt att L har bott i Jakarta! Haha, han kanske är kompis med Obama? : ) Bahasa Indonesia och Malaysia är verkligen lika. Nu kan jag inte malaysia, men jag skulle tippa att det är lite som norska/danska/svenska. Vissa ord som inte stämmer och andra som är annorlunda, men grunden är densamma. Båda språken bygger ju på det gamla lingua franca man använde som handelsspråk i området.

Som jag skrev till Pia här ovanför var pappa från Indonesien. Han var från Padang på Sumatra, men gick gymnasiet i Jakarta. Sedan universitetet i Amsterdam. Det var ju på den tiden ... Och det var på så sätt han kom till Europa, till Sverige kom han som ambassadsekreterare. Och där träffade han mamma och så kom jag : D Sedan blev han kvar i Sverige hela sitt liv.

Kram!

Marianne sa...

Lotta: Du som är kulturgeograf (var det rätt?) borde verkligen åka dit! Ett oerhört fascinerande landskap där människor har levt i årtusenden.

Kram!


Malin: Ja naturen är nog den bästa formgivaren!

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Haha, det är sant att det ser lite ut att vara från 80-talet eller nåt :)

Marianne sa...

Anna: Haha, ja visst gör det! Å andra sidan passar just de här bilderna rätt bra till det, så det är okej : )

Petchie75 sa...

Häftiga bergsformationer! Dina bilder från Turkiet gör mig alltid sugen på att åka dit. Mina tjejkompisar och jag pratade om bla åka till Istanbul över en lång-tjejhelg... Men det är ju alltid llättare och billigare att åka till någon av de ställena där vi kan bo gratis (som Genève, Dublin, Köpenhamn och Bryssel)..

Marianne sa...

Petra: Ni skulle få det toppen i Istanbul! Tyvärr är det inte direkt billigt där, varken hotell eller restauranger och inträden till monumenten, men det är verkligen värt pengarna. Om det blir aktuellt kan jag försöka ta reda på något bra hotell som inte kostar så mycket!

Annars kan ju du och O åka dit, det är rätt romantiskt i Istanbul!

KRAM!