måndag 13 december 2010

Lucia

Nu är jag hemma igen från Stockholm och ett riktigt minnesvärt lussefirande. Redan halv sju i fredags morse infann jag mig i Adolf Fredriks kyrka, det gällde att vara där tidigt för att få en bra plats. Sedan följde en trevlig timme när jag satt och pratade med bänkgrannen.

Halv åtta var det äntligen dags för lussetåget och himmelsk skönsång av fjärdeklassarna och sjundeklassarna i Adolf Fredriks musikklasser.

Adolf Fredriks kyrka långt innan tuppen har vaknat.

Inga elektriska lampor var tända, bara levande ljus. Här har ena ljuskronan hissats ner för att justeras.

Orgeln fick mig att tänka på Musikanta.

Förväntansfulla föräldrar och andra släktingar.

Äntligen kommer Lucia!

Det är sjuorna som kommer först.

De stora tärnorna.

Här är hela kören med både små och stora tärnor, och stjärngossar.

Och här är den allra finaste tärnan av dem alla.

Det var en väldigt vacker konsert, jag njöt från första till sista sekunden. 

Efter konserten blev det tandläkaren, en historia som kanske inte blir så rolig eftersom den egyptiske tandläkaren har lyckats förstöra en rotfyllning. Min tandläkare i Stockholm - som däremot är världens bästa - slipade lite på kronan för att trycket ska minska, och förhoppningsvis räcker det. Annars blir det att borra upp hela rotfyllningen och göra om allt. Jag håller tummarna för att jag ska slippa det ...

I går satte jag mig på bussen igen med kosan styrd mot Älmhult. Själva bussresan var helt okej, även om det var fullsatt, för jag hade så trevligt resesällskap. Men sedan fick jag vänta i en timme på tåget i Växjö, ett tåg som sedan blev stående i en dryg timme i Alvesta bara för att de skulle byta personal och personalen satt fast i ett annat tåg. Dessutom var det rätt kallt på tåget, så jag var totalt genomfrusen när jag väl kom hem. Har varit rätt trött i dag, men sånt brukar gå över som tur är.

27 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tänkte på dig när jag såg på Adolf Fredriks luciakör i dag i tv-n. Kom ihåg att du skulle dit och lyssna på barnbarnet.

En fin fortsättning på luciakvällen!

Desiree sa...

Vilket underbart Lucia firande.Fantastiskt att få vara med om något sådant och dessutom kunna vara extra stolt över sitt barnbarn. Jag har tyvärr inte fått se skymten av någon Lucia idag men det bjöds iallafall på lussekatter på jobbet. Det måste varit en mycket fin stämning i kyrkan. Skönt att vara hemma även om resan tillbaka var jobbig.Hoppas du får vila upp dig lite nu när du har haft en riktigt lång dag.
Kram!

Saltistjejen sa...

Å vad vackert!!!! jag blir riktigt avis! Som sagt Lucia är den högtid jag saknar mest här i USA. Mer än att fira jul i Sverige. Och nu hade ni dessutom ett otroligt julkortvackert vinterväder också! HÄRLIGT!! Just som det ska vara. Att gå på Luciafirande och lyssna på någon eller några man känner eller har anknytning till är dessutom alltid lite extra speciellt! Förstår att du var STOLT!!!! :-)
Hoppas du kan vila och få tillbaks energin snart igen.
Varma kramar!!

Musikanta sa...

Jag har ju kommenterat Adolf Fredrik tidigare, så du vet ju vad jag tycker om musikklasser i allmänhet... Underbart att få gå och lyssna på sin barnbarnstärna - så söt!

Synd om dig att få vänta så länge -Swebus går tydligen inte direkt till Älmhult, eller? Annars tycker jag det är ett utmärkt sätt att färdas om man inte åker bil. Kommer alltid i tid dessutom.

Hoppas du unnade dig ett varmt bad när du kom hem. Det enda som hjälper när man är genomfrusen!

Om du vill se på en mycket allvarlig stjärngosse (som inte fick vara tiger som han ville) och en ännu allvarligare pepparkaksgubbe, kan du gå in på www.vardagmedbarn.blogspot.com/
Kramar från Ingrid

Annika sa...

Marianne, din lyckost. Det måste ha varit som en dröm att se dem!! jag har precis tittat på Luciamorgon via svtplay och föll som en fura för dessa klasser. Tänk att ditt lilla barnban sjunger där!! Vad otroligt duktiga de är. jag är full av beundran. Vilken upplevelse det måste ha varit för dig att få se detta. Den som ändå hade fått vara med. jag saknar också lucia påtagligt här borta i det stora landet.
Marianne, tusen miljoner gånger tack för ditt paket. OM du visste vad glad, och rörd, jag blev!!
Du är underbar.
Hoppas att du får vila nu. JOBBIG resa!!
KRAMAR!!!

Malin sa...

Åh så vackra foton!!
Det måste ha varit fantastiskt stämningsfullt!
Kram

ExPIAtriate sa...

Ah vad vackert!! Lucia ar sa stamningsfullt, tyvarr har vi inte hunnit se nagot luciatag har. Vilken upplevelse att fa se sitt barnbarn sjunga!! Hoppas du har tinat upp lite och att tanden inte staller till med nagot!
Kram!

Lotta sa...

Det var en riktigt fin tärna!!! Jag förstår att du är stolt. Och tärnan måste ha varit så glad att du var på plats!
Luciakramar från Lotta, Luciachaufför :-)

Laura sa...

Det ser väldigt stämningsfullt ut och var säkert också det! Och så många tärnor..! :)

kram!

Anonym sa...

Så roligt du som haft så långt till barnbarn.....
Väderkaos i Kairo och vi har ingen rapportör!!!!
Tiderna förändras.....
Eva i Tyresö

Millan sa...

Ah vilket fint luciafirande!! Maste ha varit en stolt Marianne som satt i banken :-). Jag fick en liten klump i halsen nar jag sag dina foton.. Jag saknar att fira Lucia har! Vi firade med lite luciafika med svenska vannerna och barnen var uppkladda... men det ar svart att fa till den dar riktiga luciakanslan har.
Kram

Eleonora sa...

Hej Marianne,
I förra veckan var Musikanta(Ingrid) och jag på träff på NK. Hon pratade då så varmt om din blogg och här har du mig nu!

För två år sedan har jag vid något tillfälle skrivit till dig, men kom kanske bort i vimlet.

Vilket underbart Luciatåg du fått uppleva i Adolf F K:a, som för övrigt är den kyrka jag många gånger haft skolavslutning i. Din lilla sondotter är underbart söt!

Hoppas det där med tanden ska rätta till sig. Tandvärk är inget vidare.

Vilket fantastiskt liv du har levt i spännande länder. Förstår att omställningen att komma hem kan ha blivit stor för dig. Hoppas du kommer att trivas i kära Småland och att ni snart ska få ett efterlängtat hus att slå er till ro i.

Trevlig blogg har du och hjärtligt välkommen att hälsa på hos mig.

Bloggblad sa...

Jag undrar om inte den vackraste lilla tärnan är ganska lik sin farmor, eller är det mormor du är?

Tack så jättemycket för stjärnan som kom på posten igår! Jag ska se till att den kommer på plats idag.

Vilken fantastiskt bra kamera du måste ha, bilderna är så fina och lagom i ljusstyrka. Min har svårt för halvmörker trots att den är så enormt bra utomhus i dagsljus. Jag borde ha satsat på en som klarar halvdager, så pass ofta som jag fotar i kyrkor för församlingsbladet.

Fröken L sa...

Vilka härliga Luciabilder! Förstår att det måste ha varit en underbar konsert. Måste säga att kyrkan är otroligt vacker. Tråkigt att bli sittande på tåget så länge. men du är tyvärr inte ensam om tågproblem denna vinter. Pendlade med tåg till mitt jobb förra vintern och det var ingen rolig historia kan jag säga. Har inte så mycket förtroende för SJ efter detta.

Kram Dila

Suzesan sa...

Åhh så fint och så söt lilla tärnan är. Ditt barnbarn. Det glittrar i ögonen.


Kram
/Susanne

Marianne sa...

Karin: Åh, jag har inte själv sett det! Måste se på SVT Play om det finns där. Var det från Globen? Där ska hon sjunga nästa år, när hon går i femman.

Kramar!


Desirée: Ja det är när man har anknytning det blir riktigt mysigt, annars kan jag tycka att det kan bli lite tråkigt om det inte är någonting speciellt. Men den här gången var det långt ifrån tråkigt, det var tvärtom fantastiskt.

Kals fick inte heller se någon Lucia i år, men lussebullar fick han också. Så ni hade det lika : )

Kramar!


Saltis: Så trist att du inte får någon Lucia! Kan du inte införa det på E:s dagis? För att lära dem traditioner från hennes hemland? Om du översätter lussesången (eller det kanske redan finns på engelska någonstans på nätet) och du lär den till musikpedagogen, så kan de säkert träna in ett lussetåg till nästa år. Testa!

Jag är omåttligt stolt! : )

Kramar!

Marianne sa...

Musikanta: Hm, om du har negativa åsikter om musikklasser har jag nog missat det, eller så har du bara tänkt och inte skrivit : ) För henne är det väldigt bra i alla fall, hon och ett gäng andra barn som verkligen vill får sin motivation tillgodosedd i stället för att vara rastlösa i en förortsskola. Sedan önskar man så klart att alla barn hade det lika bra.

Nej, Swebuss går inte till Älmhult, men man kanske ska tipsa dem om att det är ett rörligt folk som bor här. För som det är nu måste man ta sig till Växjö och sedan bussen därifrån. Och bussen kan man lita på, däremot inte tåget : (

Haha, jag måste bara in till Mirren och kolla barnen!

Kramar!


Annika: Jag måste också kolla dem på SVT Play, fast jag tror inte att det är från kyrkan, kanske från Globen? Där ska hon vara med nästa år! Åh, tänk att hon ska sjunga där! Då ska jag dit!!!

Kan inte Karolina lussesångerna? I så fall måste du lära henne så att hon kan lära sina klasskompisar och fira lusse i skolan! DET hade väl varit exotiskt och spännande?

Har det kommit fram? Vad bra. Det var verkligen inte någonting märkvärdigt, bara en liten bit av Sverige, som sagt.

KRAMAR!


Malin: Tack! Det var fantastiskt att vara med om. Jag är så stolt!

Kram!

Annika sa...

Jo visst har karolina lussat i sin dag, och jag har berättat på skolan...mpånga ggr, men det är alls inte samma sak. Det känns som om Lucia är förlorad för karolina...skriver lite om det på min blogg imorrn. JUST den där känslan och nerven com jag har för lucia har inte hon...
KRAM!!!

Marianne sa...

Pia: Har ni inte lussefirande med SWEA eller ambassaden? Du får lära dina små lussesången, de kanske tycker det är roligare än att baka pepparkakor? : )

Kram!


Lotta: Ja hon var finast! Så klart! Och visst var hon glad för att vi alla var på plats, utom hennes storebror som var tvungen att gå i skolan själv.

Så din dotter har varit Lucia? Kan tänka mig det, så söt som hon är!

Kram!


Laura: Ja det var verkligen stämningsfullt. Firar ni Lucia i Finland, förresten?

Alla tärnor är alla fyror och alla sjuor i Adolf Fredriks musikklasser, det är årligt återkommande. Men nästa år blir det Globen, för då går hon i femman!

Kram!

Marianne sa...

Eva: Ja det är underbart att vara så pass nära att det bara krävs en (om än jobbig) bussresa för att kunna vara med.

Haha, själv är jag rätt tacksam för att jag inte kan rapportera om ovädret i Kairo, för det betyder att jag också slipper städa efter det : )


Millan: Ja jag var mäkta stolt, är det hela tiden över mina fina barnbarn.

Ni har så klart långt till ambassaden och lussefirandet. Dessutom antar jag att de inte kan bjuda in alla eftersom det är så många svenskar i UK. Vi har ju haft tur som har bott i länder med förhållandevis få svenskar, så vi har alltid kunnat fira på ambassad/konsulat. Gissar att barnen var fina i alla fall!

Kramar!


Eleonora: Hej! Jag har inte kommit till att svara på din förra kommentar än, har bara inte hunnit svara på alla kommentarer som har flutit in. Men du här hjärtligt välkommen hit! Jag ska kika in hos dig också, men just nu ligger jag efter i mitt bloggläsande något alldeles förfärligt. Jag kommer så fort jag hinner.

Så synd att vi inte kunde tajma så att jag också hade kunnat vara med på bloggträff! Men det kanske kan bli en annan gång.

Vad roligt att du har haft avslutningar i Adolf Fredrik! Var det i musikklasserna du gick?

Jag stormtrivs i Småland, och när vi får hus blir det ännu bättre!

Marianne sa...

Bloggblad: : ) Nej, hon är faktiskt inte så lik mig. Hon är mer lik sin mors sida. Däremot är sonsonen rätt lik mig, han har fått min sida.

Vad bra att stjärnan kom fram! Jag hade inget kort just då och tyckte det var bättre att stjärnan kom iväg ordentligt än att jag skulle rådda med att hitta kort och skriva det och ... för då hade tiden bara gått.

Jag har en systemkamera, men jag tror att det går att ställa in ISO-känsligheten i de flesta digitalkameror, det går till och med i min mobil. På det här bilderna har jag högsta ISO-talet, 1600. På nyare kameror tror jag man kan ställa in ännu högre känslighet, min har några år på nacken. Tyvärr blir bilderna lite gryniga när man ställer in så här, men det är bättre än ingen bild eller att hålla på med blixt och störa.


Dila: Tack! Ja det var den bästa lussekonsert jag har varit på!

Tågen är verkligen hopplösa just nu! Det är helt otroligt att det kan vara så, det är väl bara att kolla hur de gör i Ryssland, där är det kallare än här och mer snö dessutom. Bussarna funkar mycket bättre, synd bara att de inte går ända fram till Älmhult.

Kram!


Suzesan: Ja hon är världens sötaste tjej! Och världens duktigaste!

Kram!

Marianne sa...

Annika: Nu var vi här samtidigt! : )

Nej, det är klart, det blir inte samma sak. Stämningen måste finnas hos alla som firar, annars blir det inte som det ska. Och inte kan ni fira lusse i Sverige heller, eftersom hon inte kan ta ledigt från skolan hur som helst. Annars hade det säkert varit en upplevelse för henne.

KRAM!

Melting Pot sa...

Så vackert! Nu längtar jag efter julfirande i snö och kyla....sån tur att det verkar bli så i år.

Så fin hon är - barnbarnet :)

Kram Lena

Anna, Fair and True sa...

Jag missade Luciafirande i år förutom 10-15 TV-tittande så jag har njutit av bilderna på allas bloggar istället :)

Marianne sa...

Lena: Ja visst är hon fin den lilla!

Härligt att ni får komma hem och fira jul, det är ju alltid något visst med det. Men ta med varma kläder, nu är det kallt!

Kram!


Anna: Men om bara några år får du njuta extra av Lucia. Nu återstår att se om det blir en stjärngosse eller en Lucia du får njuta av!

Kram!

Bejla sa...

Vilket underbart luciatåg, med barnbarnet och allt! Hoppas att ni har haft en trevlig jul - nu ska jag läsa vidare.
God fortsättning!

Marianne sa...

Bejla: Ja tack, julen har varit toppen! Hoppas ni har haft det fint ni också.

Kram!