måndag 6 december 2010

Oj så fina blommor!

I dag vaknade jag (hrm, okej, jag tjuvsov lite) av att Maken sjöng, och när jag slog upp mina ljusblå (okej, okej, mina ögon är grön-brun-melerade) fick jag blommor och present. Fast något hus i födelsedagspresent blev det inte, för tjejen som äger huset vi budade på vägrade gå ner en krona till och är beredd att vänta ut någon som är dum nog att betala för mycket för hennes hus. God macka och kaffe på sängen fick jag i alla fall, tillsammans med skönsången.

Se så fina blommor jag har fått:

Vackra liljor kom med bud, de är från min turkiska dotter* Y, eller rättare sagt mamman till min guddotter D.

Den här vackra vinterbuketten fick jag av Maken.

Så här vackert är det i vardagsrumsfönstret nu, med orkidéer, hyacinter och de vita rosorna. (Bordet är INTE vårt, det tillhör lägenheten. Skulle aldrig falla mig in att köpa ett fult bord i plast ...)

I övrigt har jag jobbat hela dagen (host, host, okej, jag erkänner, jag var rätt slö i förmiddags), så jag har inte så mycket spännande att berätta. Visst är det konstigt att man ska behöva jobba på sin födelsedag? Jag tycker att det borde vara lag på att man är ledig då, det har jag tyckt ända sedan jag var liten!



*När vi båda bodde i Istanbul brukade vi säga att jag - som är svensk med bodde i Turkiet - var hennes turkiska mamma, medan hennes mamma - som är från Turkiet men bor i Sverige - var hennes svenska mamma. Men vi kunde inte vara mormor båda två, det var inte schysst mot den riktiga mormodern, det är alldeles för stort att vara mormor för att dela den titeln, och då blev jag gudmor i stället, vilket är helt fantastiskt. Jag var förresten med när min lilla guddotter föddes, hon föddes faktiskt till mina händer. Jag tog emot henne när hon kom till världen. Ellerimedoğdu, heter det på turkiska, "hon föddes till mina händer".

47 kommentarer:

Taina sa...

Stort grattis på födelsedagen. Tur att du inte fick bordet i present då! Det går ju alltid att lägga en duk över den...blink, blink.

Kram

Marianne sa...

Taina: Tack! Haha, ja det kan man ju göra : D Fast det är det där med att gå och köpa en massa saker som man redan har, fast inte kommer åt. Med blommor på är det ju okej, så jag får väl se till att få blommor lite ofta i stället ; )

Kram!

Äventyret framtiden sa...

Stor grattiskram på födelsedagen!
Vi firar min makes födelsedag idag också förutom hela Finlands. Många berömdheter föddes idag, tydligen:)

En fin fortsättning på kvällen önskas!

Marianne sa...

Karin: Nej men! Fyller din make i dag han också! GRATTIS till honom! Vilket år är han född? Inte -56 va? I så fall är vi exakt lika gamla!

Tack för grattiskram, jag ska försöka ägna kvällen till att läsa bloggar. Hinner ju aldrig nu för tiden!

Kramar!

Desiree sa...

Vilka kanonfina buketter. Åh stort grattis på födelsedagen! Hoppas du har haft en bra dag även om du har fått jobba lite. Egentligen borde man per automatik få vara ledig på sin födelsedag men det var skönt att du iallfall kunde få ta det lite lungt på förmiddagen.

Ha en bra fortsättning på födelsedagen!
Stor grattis kram!

Annika sa...

GRATTIS MARIANNE!!!!
Vilka fina blommor!!!
HOPPAS att du har en riktigt FIN DAG!!! Nej, det bordet var ingen höjdare, lägg en duk över det ;-)
Jag har dock likadana ljuskransar som du har, men har inte satt upp dem iår, men jag gillar dem!!
KRAM!!!

Musikanta sa...

GRATTIS på födelsedagen. Den kommer jag alltid att komma ihåg hädanefter eftersom Mirren fyller i morgon!

Vackra blommor har du fått också! Lyser upp i vintermörkret. Ni får nog köpa huset - det är bara att ha is i magen och lite tålamod. Hon som äger huset orkar kanske inte flytta före jul. Spännande i alla fall...

KARLAVAGNEN sa...

HJÄRTLIGA GRATULATIONER PÅ FÖDELSEDAGEN! Du fyller åår på Sinterklaas! Ik vind dit heel leuk...

Liefs! Mega-kram!

Marianne sa...

Desirée: Tack! Ja visst är blommorna fina! Jag blev så glad för den vintervita buketten, den passar så bra just nu! Och överraskad och glad att få blommor från Istanbul!

Kramar!


Annika: TACK! Här doftar så gott nu av alla blommor. Hyacinter, rosor och liljor. Haha, ja om jag hade haft en duk hade jag lagt den över bordet, men jag har ingen lust att gå och köpa en, vi har ju mängder av dukar i containern!

KUL att du har likadana ljuskransar! De är så vackra!

KRAM!

Anonym sa...

Grattis! Men du... jag har ett sånt bord som jag absolut inte vill göra mig av med, jag gillar mitt...
Till jul brukar jag lägga en ljusslinga i det, blir superfint!

Marianne sa...

Musikanta: Tack! Tänk vad många som fyller nu, både jag och Karins på Åland man i dag, Mirren i morgon, två av mina bästa vänner om ett par dagar.

Nej det huset blir det ingenting med, för hon har redan väntat i tre månader, och är tydligen beredd på att vänta lika länge till. Hon har själv betalat för mycket och vill ha tillbaka pengarna. Hoppas på ett annat nu!

Kramar!


Karlavagnen: TACK! Ja och på Finlands nationaldag : D Synd att jag inte har något finskt blod i mig : D

KRAMAR!

Marianne sa...

Brysselkakan: Tack! Haha, förlåt! Men det kanske beror på bordets omgivning också, om det är fint eller inte. För tillsammans med övriga möbler i den här lägenheten - som är urtrista nästan allihop - blir det liksom bara plastigt. Men en ljusslinga var ingen dum idé, jag ska nog ta och fixa det!

Saltistjejen sa...

STORT VARMT GRATTIS!!!!
Otroligt vackra blommor! Och DU vilken fin historia bakom din gudotter! Jag läste och blev helt rörd. Varm i magen och lite lite lite fuktig i ögonvrån. :-)
Jag skulle älskat att ha dig som gudmor!! :-)
Hoppas du har en fortsatt bra födelsedag trots jobbandet!!
KRAAAM!

Marianne sa...

Saltis: TACK! Ja det var en upplevelse när hon föddes. När doktorn sa till mig att ta på mig handskar och ta emot henne! Min Y ville ha mig med på förlossningen, för hon ville ha någon som var bestämd, hennes egen mamma skulle bara gråta, sa hon : ) Men jag skickade ingen födelsedagspresent till lilla D i år, det funkade inte i min skalle för det var mitt i flytten. Ska skicka en till henne efter jul i stället. Tror hon blir lika glad då.

KRAMAR!!!

Laura sa...

Grattis på födelsedagen Marianne! Hoppas att du har haft en fin dag! :) Det var väldigt fina blommor som du fick i alla fall!

Din guddotter, det är hon som har den turkiska motsvarigheten till mitt namn eller hur? Hur gammal är hon nu?

kram!

olgakatt sa...

Varm grattiskram, Marianne!
Så vackra blommor!

Marianne sa...

Laura: Tack!

Ja, det är hon som heter Lagerblad fast utan blad, alltså inte Yaprak efter. : D Det där lät inte riktigt klokt, men du fattar : D Hon är fyra år nu. Tiden bara springer iväg! Blev det rätt på turkiska? jag har glömt ALLDELES FÖR MYCKET! Måste dit snart!

Kram!


Olgakatt: Tack! Du ska veta så gott det doftar här i hela lägenheten! Och snart kommer multifloran och hjälper till.

Kram!

Victoria sa...

Många grattiskramar från ett kylslaget (jo faktiskt!) Florida!
Kram, kram//Vic

Suzesan sa...

Stort stort JÄTTEgrattis på födelsedagen. MARIANNE du sköna människa. Så fina blommor de var du värd och jag fick dagens skratt. Varför?? Jo bordet. NEJ jag har inte köpt nåt sånt men tiog med ett hem som de skulle slänga på ett dagis. Jag har det i trappan MED blmmor på ett exakt likadant. Tänk jag trodde det bara fanns ett exemplar och det som jag har. Hahaha kusligt. Nu får du det första grattiset med min nya dator. NYA. Capslock ligger nära -a- och därför håller jag på att bli skogtokig på just bara det.

Hurra hurra hurra hurrAAAAAAAAAAA.

Så fint -hon föddes till mina händer-. Vackert.

Kramar
/Susanne

Bert sa...

Grattis på födelsendagen!

Men du, så mycket snö ni har. Med tanke på det där vardagsrumsfönstret med orkidéerna. Man ser ju inte ut ens. Och du bor väl inte på nedersta våningen heller.

Jisses!

Emmama sa...

GRATTIS GRATTIS GRATTIS! :) Hoppas Älmhult bjudit på fint födelsedagsväder! Kram!

Melting Pot sa...

Stort grattis Marianne (fast en dag försent). Visste väl att jag missat nån igår. Har flera jag känner som fyller år 6 december. Så fint du har det! Jag längtar efter riktiga julblommor, men jag har faktiskt en riktigt fin julstjärna på terrassen som varit grön och tråkig i nästan ett år, men plötsligt fått röd färg igen.
Synd på huset. Hon kanske ger sig.
Kram Lena

Trillingnöten sa...

Grattis!!! Födelsedagar är underbara och jag ser att din hade en underbar start!! Kram

Eva Henriksson sa...

Grattis dagen efter!
Roligt att fylla år och underbart fint med de blomstren.

Dubbelörn sa...

Varma grattiskramar i efterskott...

Millan sa...

Grattis i efterskott!! Kram

Marianne sa...

Grattis i efterskott. Jag gillar också vita blommor, och doften av dom känns ända hit.
Det är tydligen mycket `fylleri´ de här dagarna. Själv håller jag på att förbereda min mammas 85-års kalas på fredag och gubben min fyller 60 år dan före dan. Så mitt kök har förvandlats till ett hembageri just nu.
Hi,hi, bordet kommer väl från det stora varuhuset. Vårt barnbarn L hade ett likadant som han fyllde med popcorn när det var kalas.
Kram, kram.

Lotta sa...

Åh nej, nu missade jag ju din födelsedag :-/ Men STORT GRATTIS såhär några timmar försent! Hoppas din dag blev riktigt fin!
KRAM!

Molly sa...

Grattis i efterskott!

Malin sa...

Grattis i efterskott!!!
Vilka vackra blommor du fick!!
Det ser jättefint ut i ditt fönster!

Kramar

Mica sa...

Hipp Hipp Hurra för dig!!

Krsm
Mica

Mica sa...

Förhandsgranska är bra - om man gör det.
Krsm är helt korrekt och betyder, from nu :), extra stor Kram!
Mica

ExPIAtriate sa...

Grattis pa fodelsedagen!!! Vilka jattefina blommor!
Vackert uttryck "fodas till mina hander"!
Hoppas det blev en harlig dag!
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Grattis på födelsedagen! Vilka fina blommor du fått, särskilt de från maken! Synd med huset men ni hittar nog "the house" snart!

Marianne sa...

Vic: Tack! Har ni det kallt i Florida? Men så ska det ju inte vara, det är ju er vi ska tänka på och bli varma när vi fryser : )

Kram!


Suzesan: JÄTTEtack! Och grattis själv, till nya datorn! Hahaha, har du inte alltid haft Caps Lock nära a? Det har jag : )

Vad roligt, både du och Brysselkakan har ett sådant bord! Jag funderar på att göra som Brysselkakan och lägga i en ljusslinga, det kan nog bli fint. Fördelen om man har blommor på det bordet, är att man inte behöver vara rädd för att det ska bli fuktskador : D

Kram!


Bert: Tack! Hahaha, jo du, här är så mycket snö att det faktiskt når upp till knäna på mig! Men ärligt täcker den väl inte direkt fönstren på andra våningen, och det ska vi nog vara glada för, för annars hade vi inte tagit oss ut utan att gräva : )

Marianne sa...

Emma: Tack! Jo, det var fint väder här i stan, och Kyrkbackens blommor kom med - blommor!

Kram!


Lena: Tack! Tänk att du känner flera som fyller samtidigt som jag! Jag känner inte en kotte. Bara ganska många som fyller runt omkring.

Vad kul att du har en julstjärna som blommar igen, det vill de ju aldrig göra här i Sverige. I Egypten fanns också julstjärnor ute i parkerna som blommade varje år.

Tror inte hon ger sig, hon har redan väntat tre månader, och verkar vara beredd att vänta minst tre månader till för att få igen alla pengar. Jag hoppas det dyker upp någonting annat bra snart.

Kram!


Trillingnöten: Tack! Haha, födelsedagar är underbara upp till cirka 32. Vid den här åldern börjar de bli rätt plågsamma : )

Kram!

Marianne sa...

Eva: Tack! Ja det doftar så gott här av alla blommor!


Dubbelörn: Tack!


Millan: Tack söta Millan!

Kram!

Marianne sa...

Marianne: Tack! Ja det var väldigt vad många det är som fyller nu! Hälsa grattis till din mamma och din gubbe! De har det bra som får hembakt från ditt kök, båda två. Inte bakade min make, inte : )

Haha, ja popcorn var ju en kul idé!

Kram!


Lotta: Tack! Jo, det var en bra dag och chefen fick dåligt samvete när hon såg att jag hade fått jobba på min födelsedag : D

Kramar!


Molly: Tack!

Marianne sa...

Malin: Tack! Ja jag är rätt nöjd med fönstret, det är ju bara tillfälligt, men de grejorna kan vi ju ta med oss sedan.

Kram!


Mica: Tack!

Hahaha, ja men a och s ligger så förfärligt nära : D

Krsm!


Pia: Tack! Det är inte bara ett uttryck, hon föddes bokstavligen till mina händer. Jag tog emot den lilla sötnosen!

Kram!

Marianne sa...

Anna: Tack! Suck, jag tycker det verkar hopplöst att hitta ett hus, särskilt så här innan jul. Hur går det för er?

Kram!

Anonym sa...

Stort grattis Marianne! Men ähum, är inte det bordet ett Ikea-bord?
Hälsningar Vivi i Blekinge.

Anna, Fair and True sa...

Vi tittade på ett par lägenheter i söndags och nästa söndag är det någon visning eller två, men det blir nog först i vår ändå.

Suzesan sa...

Hahah jo så långt har du rätt. Mindre tangentbord på denna och annan hållning för fingrarna. Skriver ju inte pekfingervalsen.Lillfingret kommer åt capslock hela tiden.

kram
/Susanne

anna of sweden sa...

En stor grattis-i-efterskott-kram från Amerikat!

Petchie75 sa...

Ett försenat grattis från mig också!! Tråkigt att det inte blev ett hus i födelsedagspresent, dumsnåla säljare har vi också träffat på här i Bryssel... Jag hoppas att både ni och vi blir med hus snart! Julklapp kanske?
Stor kram

Marianne sa...

Vivi: Hej och välkommen hit! Och tack för grattiset!

Jo, visst är det ett Ikea-bord. Fast allt är ju inte snyggt på Ikea : )


Anna: Det är lika trögt för er, alltså. Tror inte heller att det händer någonting på bostadsfronten förrän efter nyår, men vid det laget vill ni kanske vänta ett tag till : )


Suzesan: Haha, ja man får alltid lära om när man skaffar ny dator. Jag har övergått till stationär dator, så jag kan köra samma tangentbord till den nya som jag hade innan. Mycket bekvämt!

Kram!

Marianne sa...

Anna: Tack! Det är bara bra när man kan sprida firandet lite : )

Kram!


Petra: Tack! Ja när ska vi hitta ett hus där både köpare och säljare är överens? Suck! Vi börjar prata renoveringsobjekt igen, men jag vet inte om jag tror riktigt hundra på det. Nå, vi hoppas att det blir någonting snart för oss båda!

Kram!