tisdag 4 januari 2011

Fiffig lösning och present

Nu ska jag visa vår vansinnigt smarta idé för att bli av med sladdtrasslet vid skrivbordet - utan att jobba ihjäl oss. 

I stället för att ha den här trasselsudden liggande och skräpa på golvet, och utan att spika upp en massa saker på väggen köpte vi ...

... ett litet bord på Ikea som heter Hol och stoppade helt sonika ner alla sladdar i det. Eftersom det är hål i sidorna gick det enkelt att bara trä sladdarna genom hålen och saken var biff. Visserligen måste ett lite större hål tas upp för att en del kontakter ska komma in från sidan, men det kan Maken säkert ordna lätt när andan faller på. Tills vidare får de sladdarna halka in ovanifrån, under locket, som ändå ligger plant.

Det återstår visserligen en del sladdar, men alla kan man inte bli av med förrän någon vänlig själ uppfinner sladdlös el. Nu ser det i alla fall vettigt ut och dammråttorna blir lättare att ta hand om och kasta ut. Vi köpte även den här lilla kontorsstolen i söndags, den kostade bara 129:-! Jo, du läste rätt, etthudratjugonio svenska kronor! Och den är alldeles utmärkt. Rickard heter den.

Och så måste jag visa vad som damp ner i brevlådan i dag! En bok från Bloggblad! TACK söta du! Jag är så imponerad av att mina bloggvänner är så duktiga, nu känner jag två författare genom bloggarna! Även om det är en ungdomsbok kommer jag att sluka vartenda ord!

Killar, bollar & kör av Marianne Bokblad.

I dag kunde jag inte låta bli att gå in på kattavdelningen på Ica Maxi. Passade på att köpa några roliga leksaker och en låda kattgräs som ska odlas lagom tills flickorna kommer hem. Och DET gör de om 16 dagar!

20 kommentarer:

Saltistjejen sa...

^så smart! jag sjäkv har också svåååårt för alla sladdar som alltid ligger och skräpar överallt. Eller trasslar kanske man ska säga...?
Vi har äntligen lyckats bli av med de flesta genom att M har satt fast en del av den i väggen. Men vissa går ju inte att göra så med. De flesta "ivägensladdarna" nu är faktistk de "kortare" som vi har för att ladda allt som ska laddas. mobiler, läsplatta, iPad etc etc... DE skulle jag gärna vilja kuna rulla ihop lite. kan igne uppfinna en dosa (type n jojo eller som på en dammsugare) där man liksom bara drar ut exakt SÅ mycket sladd man behöver! Resten stannar inrullat. DET hjade jag tyckt varit superbra!
Ni har iallafall fått det himla fint kring skrivbordet nu!!
och vad kul med boken! Wow! JAG tycker det är coolt att jag känner DIg jag! Haha! En riktig ÖVERSÄTTARE! :-) Så jag kan tänka mig att du är stolt som fotterar dig med författare! ;-)
Kramar kramar!!!

Annika sa...

Den boken är så bra!! Den köpte jag genom Bloggblad för ngra år sen och läste för K. Vi gillade den jättemkt bägge två!!!
OCH extra kul att man "känner" författaren!!!

Smart system med den där lådan. För visst är det galet fullt med sladdar överallt.

KRAMAR!!

KARLAVAGNEN sa...

Hej! Kan tipsa om att Pussy kattsand som säljs på ICA, Grizzly etc fick bäst i test eller delad första plats med Everclean som är ett amerikanskt eller kanadensiskt märke och är dubbelt så dyrt.

Kram!

Bert sa...

Fiffigt! Men då måste man ha plats för det där bordet.

Desiree sa...

Det där var verkligen en skitsmart lösning för sladdarna. Jag hatar också sladdar som bara samlar damm och som får det att se rörigt ut. Men visst vore det toppen om det en dag fanns sladdlös el, ha ha. Klart att kissarna ska ha några fina nya leksaker att ha då de äntligen får komma hem. Det blir lycka både för er och för dem.
Kram och god fortsättning på nya året.

Suzesan sa...

Bra idé!! Problemet för mig är att jag måsta ha såna lådor överallt. TYP! Men billigt iallafall och jag ser framemot sladdlös el jag med för fyfan för detta...trassel... sladdar är så FULA. Där de ligger överallt. Jag måste ha sladdar tvärsöver hallgolvet med. Antennen och sen till datorn.

Kul med bok. Snällt.




Kram
/Susanne

Marianne sa...

Saltis: Normalt hade jag också velat ha dem uppspikade på väggen på något sätt, men det är ju rätt onödigt när vi förhoppningsvis ska flytta snart. Och på det här sättet blir det också förhållandevis lätt att möblera om, om man får lust.

Håller med, det borde finnas någon smart lösning för alla laddningssladdar! Det kanske är något för dig att uppfinna? : )

Jättekul med boken! Den ska jag läsa när jag väl är klar med biografin om Truman Capote.

Kramar!


Annika: Vad kul att du har läst den med Karolina!!! Jag får läsa den med Mathilda sedan när hon är här.

Sladdar är ett otyg! Som tur är kräver en Mac ovanligt få sladdar, men det krävs ju ändå en till elen och en till Internet eftersom det går lite fortare än trådlöst, i alla fall här.

KRAM!


Karlavagnen: Jag såg en test för ett halvår sedan ungefär där Pussy hade fått bäst betyg! Det är Pussy som gäller! Ska handla det i helgen när Klas kan köra. Måste också ta reda på var jag köper Science Diet eller Royal Canine. Måste alltså ta mig ner till veterinären!

Kram!

Marianne sa...

Bert: Bordet är inte så stort, 50 x 50, och man kan ju ha saker ovanpå också, en skrivare t.ex.


Desirée: Det ser så himla tillfälligt och rörigt ut med sladdar. Hatar det jag också! Från början hade jag tänkt mig någonting typ cykelkort att lägga sladdarna i, men det här var bättre.

Måste ta ett foto av den ena leksaken sedan, den är jätterolig : D

God fortsättning till dig också!
KRAM!


Suzesan: Trist att ha sladdar liggande över hallgolvet! Kan du inte spika upp dem längs golvlisterna? Vi ville inte börja med det här eftersom vi hoppas kunna flytta snart. Men när vi väl har ett hem ska sladdarna ordnas ordentligt.

Kram!

Anna, Fair and True sa...

Smart! Du får skicka in det till Ikea Hacker :)

olgakatt sa...

Kan tipsa om att en smart svensk tjej redan för flera år sen formgav " contactboxen". Vi har en för sladdar och en för laddare. I år har hon gjort ett nytt lock för golvboxen som verkar ännu smartare och man kan köpa ett nytt löst lock dessutom om man vill byta sitt gamla med runda hål. Det har samma problem som ditt bord, att vissa grejer inte går genom hålen utan man måste ha sladden i kanten. Men, visst, ett betydligt dyrare alternativ än IKEA, förstås.
Kan ses på www.contactboxen.se

Fö anser jag att kattsanden Golden Grey är bättre än Pussi. Och billigare än Everclean. Men den finns kanske inte överallt.

Suzesan sa...

Jo det klart jag kan..... haha men tvärsöver golvet in i rummen(två håll) finns det inga golvlister haha. Men tack för tips. jag har lagt mattan över men de SYNS ju. Men jag tycker det är lika fult med golvlister fulla med sladdar:)

Kram
/Susanne

Steve sa...

Sladdtrassel är på alla sätt störande. Den här smarta idén tar jag till mig på direkten. Tack.

Lotta sa...

Åh, så du måste längta efter dina kissar! Och snaaaart är de ju hemma i sitt nya hem!
Kram!

Mia sa...

Perfekt ju! Sladdar är det fulaste som finns.

Laura sa...

Oj vad tiden går fort! Och nu är det ju ännu färre dagar kvar tills du får hem kattöserna! :)

Det där sladdbordet var verkligen en finurlig grej, det enda som jag inte gillade med den var nog just hålen.. :P Men kanske man skulle kunna fixa till ett vanligt bord också och bara göra ett litet hål i ena väggen och stoppa in alla sladdar i den? Hmm, tål att tänkas på..!

Tack så mycket för din kommentar! Jo, vi har massor med snö och det kommer bara mer och mer hela tiden... :S Men hellre en snörik än slaskrik vinter!

Tack så mycket för önskningarna också! Nu tror jag att du har missat något, för önskningarna har redan gått i uppfyllelse.. :) Jag åker om en vecka! :D Så det blir träff i Istanbul i maj då eller..? ;)

Kram!

Marianne sa...

Anna: Haha, ja det kanske jag skulle ta och göra!

Kram!


Olgakatt: Vad kul, det där måste jag ju kolla upp!

Golden Grey, ska kolla upp den. Nu köpte vi Pussi, jag får helt enkelt testa mig fram tills jag hittar min favorit.


Suzesan: Ja sladdar är ett elände. Men om du inte har några lister kanske du kan sätta upp lister och bygga in sladdarna UNDER listerna så att de inte syns?

Kramar!

Marianne sa...

Steve: Vad kul att jag kunde inspirera! Jag är helnöjd, ska nog ställa skrivaren ovanpå, eller kanske till och med bygga en hylla under locket att ställa den på, så blir jag av med den fula klumpen också.


Lotta: Ja, nu känns det riktigt bra att räkna ner. Förut var det tröstlöst och bättre att räkna månader.

Kram!


Mia: Ja jag är supernöjd! Jag hatar sladdar, det borde vara förbjudet med sladdar! : )


Laura: Men vad jag blir GLAAAAAD för att önskningarna redan har gått i uppfyllelse!!! Jag får leta reda på det inlägget så att jag får läsa allt om det! Det blir absolut en dejt i Istanbul i maj! Vet ni var ni ska bo? Har ni hittat en lägenhet? Åh, jag blir till och med lite avis! Du ska få flytta HEM igen! ÄNTLIGEN!

KRAMAR!

Laura sa...

Jodå, Ahmet har flyttat in redan och bott där en vecka och om en vecka så kommer jag att ansluta mig till honom. Vi kommer att bo på samma gata där vi bodde tidigare. :P Hahaha! :) Ahmet lyckades hitta en möblerad lägenhet där och vad passar väl bättre än att flytta tillbaks till det kända hemkvarteret i några månader tills till vi hittar en lägenhet som känns som VÅR? :)

TACK! :)

Kram!

Bejla sa...

Smart! Och kul med boken! :-)

Marianne sa...

Laura: Härligt! Men det är ju jättebra att bo någonstans där ni känner er hemma till en början, så kan ni leta i lugn och ro sedan.

Sen får ni väl greja allt också så att du kan jobba : )

KRAM!


Bejla: Jag är helnöjd. Och i kväll börjar jag läsa boken!

Kram!