söndag 20 mars 2011

En dag på Stora möbelvaruhuset

Ja gissa vad vi har gjort i dag. RÄTT! Vi har varit på Stora möbelvarhuset och kollat på kök. Igen. För cirka hundrade gången. Men det är ju viktigt att det blir rätt. Nu står det mellan vitt och ek. Det vita är snyggt, och ljust. Problemet med det är att det är folie på MDF. Eken är massivt trä i luckorna. Stommen är densamma för båda, det är samma stomme för alla Ikea-kök, så där finns inte mycket att dividera om. Men blir det vitt eller ek, det är frågan just nu.

I morgon ska jag i alla fall ta ritningen över huset och gå dit och få hjälp av ett proffs att rita upp hur köket skulle kunna disponeras. Maken har gjort en ritning, men jag vill ha deras input på hur någon helt annan tänker utifrån mina krav. Sedan kan man jämföra och plocka godbitarna ur båda.

Så här ser Makens plan ut. Lite svårt att se kanske, men diskbänken är då till vänster vid fönstret, och spisen är på bänken som vätter mot matsalsdelen. Den stora vita väggen till höger om bordet är öppningen ut mot vardagsrummet. Det finns också en öppning mellan bänken längs kortväggen och kylskåpsdelen. Jag hade kanske velat ha det ännu mer öppet.

Makens plan för köket. Hemskt vad dammig hans skärm är ...

När vi var på väg att gå därifrån passerade vi så klart mattavdelningen, man måste ju passera alla stationer på väg till Gå. Och vad låg inte där, om en persisk Hamadan-matta som måste ha varit märkt med fel pris, för den kostade bara hälften per kvadratmeter mot de andra mattorna. Efter att ha inspekterat den slog vi till. Det ska ni veta, att de "äkta" mattorna som säljs på Ikea ÄR äkta handknutna mattor från byarna. De massproduceras alltså inte i en fabrik, eller designas av en Ikea-designer, utan är helt riktiga. Man får inspektera dem så att det inte är lösa trådar som hänger osv, men om den ser bra ut så är den bra. De är snäppet tätare knutna än nomadmattorna, men har inte lika många knutar per kvadratcentimeter som stads- eller palatsmattorna, men de är fina. Den vi köpte är ull på ull.

När jag ändå är igång, kan jag lära ut det jag har lärt mig, och det är att OM man skulle köpa en silkematta (säljs nog inte på Ikea) så ska det inte vara silke på bomull, utan silke på silke. Silket är för starkt för bomullsvarpen, så varpen riskerar att gå sönder. Det är väl ungefär det enda som fastnade i min skalle om mattor efter alla besök hos matthandlare i Turkiet. Verkligen det jag minst av allt behöver kunna, dessutom, för jag kommer aldrig i livet ha råd att köpa en silkematta.

Tjorvan undersöker nya mattan.

Stina fick totalt tvättfnatt på nya mattan.

15 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Grattis till mattfyndet och till de två fnattkatterna. Jag flyter fram som smör till min säng efter att ha sett era sötnosar.
Godnattkram!

Anne-Marie sa...

Ni har verkligen fullt upp nu med planering osv inför inflyttningen. Snart är det dags! Den där mattan var härlig med starka färger och katterna verkar ju gilla den också! Kram!

Annika sa...

KUL med allt flyttbestyr och alla planer!!
Jag hade nog valt vitt, but that's just me. Ek är ju också superfint.
Härlig matta och fina kissar.
KRAM!!

Lotta sa...

Särbon har ritat upp mitt nya kök i IKEA-programmet och jag ser verkligen fram emot när det är klart. Den här byggperioden kunde jag nog vara utan...men vi får väl bo i kolonistugan medan det stökas här hemma :-)

Ditt kök ser ut att bli jättefint!

Kram!

Desiree sa...

Kul att kunna göra ett sådant fynd som ni gjorde med mattan. Den verkar ju ha blivit succeé för kissarna som gillade den med en gång. De verkar ju tycka att den är hur skön och nice som helst. Jag tycker köket ser jättefint ut och verkar vara bra plannerat men jag förstår att det kan vara bra att få lite mer input från annat håll också. Det är ju mycket att tänka på och man vill ju att det ska vara noga genomtänkt eftersom det är så stort projekt.
Spännande att få följa planerna och sedan resten iallfall.
Kram!

Marianne sa...

Du gör rätt i att ta hjälp av IKEA´s köksexperter. Vi blev helnöjda när vi anlitade dom till vårt kök. Det bästa med mitt kök är ugnen. Vi har separat ugn i ståhöjd vilket sparar ryggen och förhindrar brännskador. Att sen ha bra avställningsytor bredvid ugn och kyl/frys underlättar ju massor. Men det har ni nog tänkt på redan,jag tror ni får till ett toppenkök. Vitt eller ek är en smaksak. Tänk på åt vilket väderstreck köket ligger. Är det åt norr kan det bli lite mörkt med ek. Hua, vilket expertutlåtande det här lät. Det var inte så jag menade.
Grattis till fina mattan och tack för myskissebilderna.
Lycka till nu.
Kram

Melting Pot sa...

Vacker matta! Svårt med kök. Vi valde vitt (laminerat Marbodal) och har aldrig ångrat oss, men vi tog faktiskt köksbänken i ek för att bryta av så man kan ju blanda.

Mattor ja...Vi har köpt en mindre silke på silke och en stor silke på bomullsvarp här i Indien. Då sa det till oss att vi helst skulle välja bomullsvarp på den stora mattan eftersom vi har den i en stor hall och den fungerar som gångmatta. Den skulle tåla det bättre än silke på silke. Inte vet jag? Fina är de i alla fall och enligt utsago skall de visst hålla i 100 år. Det lär vi aldrig få veta:) Kram Lena

Marianne sa...

Karin: Ja visst blir man alldeles varm i kroppen av de där små sötnosarna. De ligger och värmer mig hela nätterna, så jag fryser inte om fötter och ben - jag kan inte heller röra fötter och ben : )

Hoppas du sov gott!
Kram!


Anne-Marie: Ja det börjar till och med bli hög tid att beställa köket, så att det finns på plats när det är dags att sätta upp det.

Katterna blev helförtjusta i mattan, men vi har lagt undan den så länge, här är för litet för att ha flera mattor.

Kram!


Annika: Jag tror nog att det blir ett vitt kök, de har ju 25 års garanti, så det ska nog hålla. Vi behöver få in ljus i huset.

KRAM!

Marianne sa...

Lotta: Håller du också på att bygga ett nytt kök? Åh, att jag inte hinner runt till alla så jag vet vad som händer!!! Jag måste in till dig och kolla, du kanske har någon bra lösning som vi kan ha nytta av - och tvärtom. Jag ska lägga ut två skärmdumpar på de kök vi funderar på, det gör jag i morgon.

Kram!


Desirée: Jag ska lägga ut skärmdumpar i morgon som man ser bättre på, det här är bara ett dåligt foto på skärmen. : ) Ja det gäller verkligen att planera så bra det bara går.

Kram!


Marianne: Ja vi ska också ha ugn i arbetshöjd, det är ju mycket bättre. Fast avställningsytor vid kyl/ugn har vi nog inte tänkt på. Det var bra att du sa det!

Hmm, köket ligger nog åt öster, så det är morgonsol. Men det kommer in ljus även från väster eftersom det är öppet till vardagsrummet, så även eftermiddagssol. Men det blir nog ändå vitt.

Jag EFTERLYSER expertutlåtanden! Alla små självklara saker är bara bra att få höra, för det är sånt man kan missa när det är så mycket annat stort att tänka på!

Kramar!


Lena: Ja det blir nog vitt här också, men Ikea : )

Silke är ju ett hårdare material än bomull, så silke på silke ska vara det slitstarkaste - om jag har fattat rätt. Fina mattor ska hålla mycket längre än 100 år! Men som du säger, vad vet man om det : ) Lyllo som har silkemattor, det är ju sån vacker lyster i dem!

Kram!

Suzesan sa...

Låter spännande med ditt flyttänk och planeringen. Kul. Visste inte det där om mattorna. Bra tips. Och vad fin bild på STINA. WOW.

Hon ser lycklig ut. Tänk så skönt de har det nu och får vara hemma hos dig.

Kram
/Susanne

Melting Pot sa...

Nu måste jag rätta mig själv lite. Köksö i ek skulle det vara. Bänkskivora vi har är i antracitgrå laminat.
Låter logiskt med mattorna som du skriver;silke på silke som mest slitstarkt. Den som lever får se:) Lycka till!

Marianne sa...

Suzesan: Ja det är skoj att planera sitt hem nu när vi vet att vi ska bo kvar. Tror vi i alla fall : ) Men det är vårt eget, inte någon hyresvärds hus och vi vet inte att vi ska flytta om 3 eller 5 år. Jätteskillnad mot hur de senaste 12 åren har varit!

Ja de är nog lyckliga nu när de får vara hemma. Just nu ligger Tjorvan här bredvid mig och kurrar. Jag har en stol med filtar bredvid min skrivbordsstol där de slåss om att ligga : )

KRAM!


Lena: Är du nöjd med laminatskivorna? Vi ska satsa på sten runt spisen så att man kan ställa varma grytor direkt på, och så ska vi ha trä på andra bänken, men det är mest för att det blir för dyrt att ha sten överallt ...

Kram!

Anna, Fair and True sa...

DET visste jag inte om Ikeas mattor! Men du, den här 25-årsgarantin, vad gäller den för? Jag menar vanligt slitage (wear and tear) kan man ju inte klaga på?

Anna, Fair and True sa...

DET visste jag inte om Ikeas mattor! Men du, den här 25-årsgarantin, vad gäller den för? Jag menar vanligt slitage (wear and tear) kan man ju inte klaga på?

Marianne sa...

Anna: Nej, det kan ju inte vara normalt slitage. Men om ytskiktet skulle slitas ovanligt fort, då är det ju materialfel, så då borde det gälla. Men Klas har frågat runt, och det har tydligen inte varit problem/klagomål på den här serien som vi ska ha. Och om man granskar de skåpsdörrar som är i massiv ek, ser man att det är småfel i träet på sina ställen. Det slipper man säkert om man köper dyra skåpsdörrar i fina köksaffären, men för det här priset tar man hela strästycken och väljer inte bort bitar. Så det är fördelar och nackdelar med allt. Men vi har bestämt oss för den vita serien Ädel, den finns i ett par andra färger tror jag, men vi ska ha vit.