lördag 26 mars 2011

En vacker vårdag i mars

Vi är lite senfärdiga av oss ibland, så vi firade inte våffeldagen förrän i dag. En dag för sent, å andra sidan är det kanske aldrig för sent med lite våfflor? Vi var så mätta efter middagen i går, så det blev enhälligt beslut att skjuta upp invigningen av vårt nya våffeljärn till i dag.

Självklart gjorde jag min egen våffelsmet, och hjälp vad med vispande det blir när man inte har tillgång till sin elvisp! Det är ju rätt mycket grädde som ska vispas, först den grädde man ska ha TILL våfflorna, och sedan den grädde man ska ha I våfflorna. För frasvåfflor ska det vara.

Sylten till våfflorna gjorde jag redan i går i alla fall, jag gjorde den på ett paket frysta blandade bär som innehöll gojibär, havtorn, blåbär, björnbär, tranbär och röda vinbär. Det blev smarrig sylt till smarriga våfflor!

Hoppsan, det blev visst lite mycket smet till första våfflan.

Förutom grädde och sylt blev det även hallon och mango till våfflorna. Och vi kunde så klart inte vänta utan delade varje våffla som blev klar. Inte förrän efter ett antal våffelhalvor kom jag på att jag ju skulle fotografera också, därav den något kladdiga bakgrunden på tallriken.

I den vackra vårsolen tog vi oss sedan en promenad bort till Aktivitetshuset för att titta på cykeln som just nu erbjuds till ett bra pris för anställda på Stora möbelvaruhuset. Den föll dock inte fina frun på läppen, så vi gick vidare till cykelaffären. På vägen träffade vi söta S som bodde i Istanbul samtidigt som vi bodde där. Hennes lilla söta dotter var mycket noga med att tala om för oss vem som var hennes mamma och vem som var hennes pappa.

I cykelaffären tittade vi på diverse cyklar, och det verkar bli en röd Crescent till frun och en lite raceraktigare Trek till Maken. Det är blommor på den röda cykeln, vem kan motstå en sådan sak? Jag bara undrar!

Och så blev det ytterligare lite tittande på vitvaror i den lokala butiken som inte tillhör Stora möbelvaruhuset. Det visar sig nog trots allt kunna bli aningen billigare och dessutom fördelaktigare på så sätt att de levererar, installerar och forslar bort gamla vitvaror. Om det sedan är någonting som inte funkar tror jag det är lättare att få service av en mindre aktör än en jätte. Och de kommer att hjälpa oss med allt jox som ska till för att få en fungerande tv, installation och hela tjolablänget. De ska dessutom hjälpa mig att skicka kameran på rengöring, det ska man göra efter en 1.000 bilder, och jag är uppe i 6.463. Hög tid med andra ord, speciellt som min lilla trotjänare har bott tre år i Sahara ...

Tur att jag hann ta den här bilden på Gullisarna innan kameran åker på spa.

GLÖM INTE ATT SLÄCKA ALLA ELEKTRISKA APPARATER UTOM DE LIVSNÖDVÄNDIGA KLOCKAN 20.30-21.30 I KVÄLL. FÖR JORDENS SKULL!

16 kommentarer:

Anonym sa...

Har oxå en Cresent, vet inte om de har den modellen numera men min har extra lågt insteg, väldigt bra när trötta ben inte vill lyfta sig så högt!
Våfflor är mums, vi skippade dock dem igår för det blev glass på favvostället istället! Bra sätt att fira bröllops dag på!

Marianne sa...

Brysselkakan: Det är en linje som heter City, och sedan finns det flera modeller i den linjen. Tänkte inte på hur högt/lågt insteget är, men det är inte som på en herrcykel i alla fall : )

GRATTIS på bröllopsdagen! Våfflor kan man ju faktiskt göra även om det inte är våffeldagen, och på bröllopsdagen ska man bara äta det man är sugen på!

Kram!

Saltistjejen sa...

Haha måste bara säga att jag sitter i soffan och kollar bloggar nu såhär strax innan läggdags. Ja, Ellas läggdags å. Och hon får syn på bilden med dina fina katter. Då utbrister hon "Å vad FIIINA de är kissarna!!!" Och jag kan bara hålla med!
:-)
Earth Hour missade vi helt för då badade vi en högst ovillig liten tjej här vilket var en smärre pärs...

Å andra sidan släcker vi ner rätt rejält varje kväll, särskilt under och efter nattningen.
Kramar!!!!

Suzesan sa...

Heja´Cresent och blommor ochg åhhh vad fina bilder på våfflorna. Hlest den där det pöser äver. För så är det ju ofta. Och hela inl'gget var så kul så jag fnissade och NEJ jag har inte somnat ännu men nu dröjer det inte länge till. Jag släckte inget. Tvärtom. Tänt överallt för jag var inte hemma och då ska det vara tänt. Men jag är så duktig annars så jag tog mig rätten att bryta detta elekricitet-ljusspareri. Anarkistiskt beteende. Haha. Gulle dig Marianne vilka härliga våffelbilder.

Kram
/Susanne(onykter ..ehhh bara lite)

Suzesan sa...

(slarv igen av mig)

*CRESCENT*...!!!Heja heja:)

Kram
/Susanne

Desiree sa...

Dina våfflor ser goda ut! Vi gjorde också våfflor och firade våffeldagen en dag försent. Jag förstår att du saknade till elvisp om det ska vispas grädde. Sjävlva är vi inte mycket för grädde så vispandet slapp vi.Vad kul att du har cyckel nu! Det blir ju perfekt med crescent. Det blev inget earth hour för oss heller för vi höll som bäst på att skypa med Alabama då. Låter bra att din kamera ska in på spa. Jag kan tänka mig att det behövs efter att ha vistats många år i Sahara som den fick göra.

Ha en fin fortsättning på helgen.
KRam!

Emmama sa...

Ååååh vad gott! Vi har inte hunnit göra våfflor ännu men vetisjutton om jag inte ska försöka göra det ikväll... :) Kram, ses snart!

Katarina sa...

Mums med våfflor! Ser verkligen goda ut. Jag kan inte riktigt förstå att man köper våffel mix när det är busenkelt att sno ihop dem och godare blir dem på köpet!

Jag förstår att det är många val ni ska göra nu, roligt men också jobbigt, det är så myckeet man ska sätta sig in i. allt från decibel nivåer på maskinerna osv. För dom ska ju stå där hemma så länge de bara fungerar!

Njut av våren och ha de gott!

Kram

Lisa sa...

Vi åt också våfflor en dag efter våffeldagen, extra frasiga i år.
Vi köpte ny kyl-frys i september-10 vill inte råka ut för samma sak som grannarna att den går sönder mitt i sommaren o nu har vi bott i det här gamla huset i snart 9 år. Vi höll på att göra en blunder o köpa en frys som inte var självavfrostande. Det är guld värt att slippa frosta av den själv. Vår säljare kom också och installerade den + tog med den gamla. Den 13:e är det invigning av ett nytt Ikea i vår närmaste stad, dubbelt så stort som det gamla + så ska det byggas ihop med 95 butiker. Staden ligger två mil från vårt lilla samhälle o dit pendlar jag till jobbet också. Spännande snart är det den 15:e..

Anna, Fair and True sa...

Vi åt våfflor idag, TVÅ dagar för sent :) Era såg mycket godare ut dock!

Annika sa...

Inga våfflor här inte, men väl en massa annat gott.
KUL med hojj!
Ngn sådan har inte jag, fast jag kanske, kanske skulle vilja ha en...
Dina våfflor ser så goda ut.
Kram!!

Kim M Kimselius sa...

Du måste ha starka armmuskler som orkar vispa så mycket grädde! En gång, när jag var barn, vispade en kompis och jag grädde för hand tills det blev smör. DET tog lång tid, men gott blev det. Måste ju testa!
Kram Kim

Marianne sa...

Saltis: Ja Ella har god smak : D

Haha, jag ska erkänna att vi småfuskade lite på Earth Hour, Klas satt och skypade med en kompis och jag löste korsord med en ficklampa : )

KRAMAR!


Suzesan: Ja det blir en svensk cykel till slut i alla fall, den är finare. Ja det pyser ut en hel del, sedan när jag har alla mina grejor ska jag prova ut en slev som är lagom och exakt, så att jag slipper pyset : )

Haha, så du tänder när du går ut : D Jo, jag brukar låta det lysa i hallen om jag är ute på kvällen, dels för katternas skull och dels för att det ska gå att se något när man kommer hem.

Hoppas du hade jätteroligt!

Kramar!


Desirée: Men då får ni inte frasvåfflor om ni inte har grädde i?

Jag har inte cykeln än, jag ska inte hämta ut den förrän vi har flyttat, för jag vill inte ha den stående här i en allmän källare eller ute på gården. Men sen ska här cyklas! Jag måste nästan ha cykeln för att ta mig till affären ordentligt, det är cirka 2,5 km till dit vi ska bo. Jääättelångt när man bor på landet : D

Kramar!

Marianne sa...

Emma: Har ni gjort våfflor än?

Jaaaa, snart är det fredag!!!

KRAM!


Katarina: Allt blir godare när man gör det själv, och så slipper man alla onödiga kemikalier på köpet. Det enda jag har gett upp om är bearnaisesås och hollandaisesås, jag kan bara inte.

Nu har vi nog bestämt oss för att köpa alla vitvaror hos den lille lokala handlaren, det blir till och med lite billigare än på Stora möbelvaruhuset, och vi får mycket bättre service. Det blir mycket Samsung, ett riktigt bra märke har vi märkt på vår tvättmaskin, och deras mikro har fått bäst i test någonstans som Klas hittade.

Kramar!


Lisa: Jag tror att de flesta åt våfflor en dag för sent i år, för man orkade ju bara inte efter middagen : )

O ja, frysen måste nästan vara självavfrostande, det är ju ett jättejobb annars. Och ett klart bekymmer med alla varor som ska förvaras någonstans under tiden. Det kommer att bli Samsung för vår del, jag gillar deras inredning i både kylen och frysen bäst, och de har en smart "ismaskin", en manuell "maskin" där man fryser isbitarna på gammeldags sätt, och sedan bara snurrar man på en grej så far de ner i en behållare. Urbra system som vi hade i Kairo.

Spännande med nytt varuhus! Vi ska också få ett, det här varuhuset är också bara ett litet och alldeles för litet för att vara hjärtat av Ikea. Men det dröjer minst ett år till, för det är inte klart med vägar och annat för att de ska kunna börja bygga. Sedan lär det ta ett år från spadtag till öppning.

Ja, snart är det äntligen den 15:e!

Marianne sa...

Anna: Nä då, jag tror att era var precis lika goda! Ett par våfflor slank ner här också i går, för det var massor av smet kvar. Och det var allt jag orkade göra, för jag hade endagsfeber. Barn har tredagarsfeber, jag hade endagsfeber. Märkligt! Tur att det fanns våffelsmet : )

Marianne sa...

Annika: Hoppsan, nu höll på jag på att missa dig och Kim! Det vill jag ju inte!

Våfflor är så gott, men det var säkert hundra år sedan jag åt våfflor. Nä, nu ljög jag, jag åt det i vintras när jag var på Skansens julmarknad med ungarna i vintras : )

Hur är det med cykelvägar där du bor? För om man inte har så att man kan använda cykeln är det ju inte så kul. I Bulgarien hade jag kunnat cykla, och på bakvägarna där vi bodde sist i Kairo, men i övrigt hade jag inte haft användning för en cykel. Nu däremot blir det ett transportfordon för mig, och här är gott om cykelvägar. Hela vägen från oss in till stan finns cykelväg, helt perfekt!

KRAM!


Kim: Ja det tog tid att vispa så mycket, men Klas fick hjälpa till en liten stund : ) Det skulle ju vara 4 dl i smeten, och det är rätt mycket när man ska vispa för hand.

Kram!