tisdag 5 april 2011

Blandade punkter

Några favoritbilder från kamelmarknaden i repris:




Arga och förundrade punkter:
  • I dag kunde man läsa i nyheterna om en dam som hade varit på "kurs i hawaiiansk tarmtömning". ??? Mina vänner, detta betyder att man kan ge kurser i precis vad som helst, och om du inte kan någonting vettigt så finns det människor som gärna betalar massor av pengar för att lära sig skitsaker.
  • Sverigedemokraterna har en strategi: De lägger ut hatiska och galna påståenden på Internet där de uttalar sig i klarspråk om sin fientlighet mot alla som inte är exakt som de. När de sedan blir påkomna gör de en pudel och "fördömer" uttalandet. Det är inte första gången detta sker, det börjar snarare bli veckans repris. Det är alltså en genomtänkt strategi för att få uppmärksamhet.
  • Dömda pedofiler har rätt till Internet! Så nu måste anstalterna skaffa fler datorer så att de "små stackarna" får var sin dator! Skandal!!! Ändra lagen och se till att de inte har några som helst rättigheter i stället. Vatten och bröd och kasta bort nyckeln, det är det enda de är värda.
  • Det där med elbolagen är en skandal om något. Jag tycker att elbolagen och apoteken ska förstatligas igen.

Trevligare punkter:
  • Dillkött är så gott! Jag lagade det i dag för första gången i mitt liv. Men det var pyssligt, man skulle koka upp köttet och sedan skölja av det och i med nytt vatten i ren gryta, koka och skumma och ta upp köttet och göra sås ... Tur att det blir gott när det är så mycket pyssel.
  • Det regnar som attan här i dag. Lite mysigt tycker galna jag som ännu inte har vant mig vid att det kan regna på riktigt. Jag tror jag var den enda i hela södra Sverige som promenerade lugnt genom regnet och tyckte det var lite kul, alla andra hukade sig fram, halvspringande för att komma inomhus så fort som möjligt.
  • Kanske inte så trevligt, men ändå: Jag har ont i armen efter TBE-vaccineringen. Dvs. mot fästingsjukan. Och så stör det mig att syrran som stack mig inte torkade av med en spritsudd först, hon bara stack på min genomlortiga arm. Tänk om jag fick in en massa mördarbakterier nu?*
  • I går klagade Maken på att godiset låg framme så att han åt för mycket. I dag klagar han på att jag har gömt godiset.
  • Nu är det bara 9 dagar kvar tills vi får tillgång till huset!!!

Uppdatering: Jag vet inte vad som var fel i mitt lilla huvud i går, jag glömde skriva var jag hittade listan! Så nu skriver jag det här också, så att alla ser länken: Jag hittade gårdagens lista hos Penny på Pennys dagar.



* Nä, jag tror inte det på allvar. Men det lät bra.

16 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahahaaa jag skrattar åt din make som klagar på godsiet! :-D
kanske ska du lägga fram LAGOM mycket...? ;-)
Och du dillkött! Ojojoj! Det var en favoriträtt i Sverige! Jag ÄSLKAR dillkött! på kalv móch med sås gjord på ättika och socker! och rikligt m dill såklart! Mmmmm! Nu blev jag hungrig och så inser jag att jag inte gjort dillkött på många många år!
Hoppas du blir bättre i armen snart också! Men det kan göra ont ett tag.
Och ja, din arga punkter orkar jag inte ens kommentera. Man bli mest på dåligt humör då haha. ;-)
KRAM!

Marianne sa...

Saltis: Hahaha, ja det där är en ständig fråga hos oss. : )

Visst är det gott med dillkött! Men det var som sagt första gången jag gjorde det. På lamm. Vi hade fint lammkött som vi köpte när vi var i Borås, och det var dags att använda det.

KRAM!

olgakatt sa...

Dillkött, hurra! Lär jag skrivit på svåger/svägerskas anslagstavla och det fick stå kvar i åratal. För det är såå gott!
Tror inte din arm har varit genomlortig men nog sitter det i min ryggmärg att torka av innan jag sticker... Även om det förmodligen är överloppsgärning.
Ang. arga punkter: Ja och AMEN!

olgakatt sa...

PS. Jag berättade inte heller var lista kom ifrån, ber om tillgift!

Äventyret framtiden sa...

Härliga bilder! Är det kamelmat?

Kram!

Kim M Kimselius sa...

Kul inlägg. Tänkte på det där med Sverigedemokraterna... Läser ju nu en bok skriven av en soldat i Hitlers armé under 2:a världskriget. Skrämmande vilken taktik de använde då för att hjärntvätta folk, låter som SD försöker samma sak...
Kul med godiset!
Kram Kim

Annika sa...

Kul med punktinlägg. Det är det alltid.
Kul att skriva sådana också, tycker du inte?
HAHA , godiset låter som klassiker. OCH tänk att det bara är nio dagar kvar nu.
Dillkött älskar jag också! DET är så gott, och det borde jag laga ngn ggn inom snar framtid.
På minuslistan håller jag med dig om rubbet.
Kram!!!

ExPIAtriate sa...

Alskar ocksa dillkott men har inte provat att gora det sjalv annu. Och sa inlagd gurka till det!
Haller med dig pa dina arga punkter! Man forundras!
Spannande med huset snart!!!
Kram!

Musikanta sa...

Jag tror att man kan spärra vissa sajter på Internet. Annars kan det väl inte vara möjligt att p-erna skulle få tillgång till datorer. Jag undrar också om det kan vara för att de inte vågar gå ut i sällskapsrummen där övriga fångar vistas.

Det lär inte vara lätt att vara pe*do*fil på ett fängelse har jag läst. Och de ska väl ha samma rätt att sona sitt brott som andra som mördat och misshandlat.

Jag tycker i så fall att det är lika konstigt att fångar överhuvudtaget får ha datorer. Genom e-mail och FB kan man ju styra stora brottsimperier t.ex.

Underbara bilder från Kairo!
Kramar från Ingrid

Mica sa...

"kurs i hawaiiansk tarmtömning".
Haha - jag läste också om det men kunde inte annat än skratta. Särskilt åt att arrangören inte tänkt på att det behövdes finnas tillräcklig tillgång till toa åt deltagarna.

Tänkte skriva något om dillkött också men trots skrattet försvann just aptiten!

Fröken Anki sa...

Det är inte fel med punktlistor heller!

Dillkött låter gott. Jag har aldrig vågat prova att göra det. Kanske är värt pysslet?

Hoppas ni har en fin onsdag, och att det fanns lite godis kvar idag också!
Kram

Marianne sa...

Olgakatt: Jättegott och nyttigt, trots att det inte var någon kål eller tomat i : )

Jag sa inte till sköterskan, för jag tänkte att det kanske har kommit nya direktiv av någon anledning, men nästa gång ska jag faktiskt säga till. Blir du också hängig av sprutan? Jag har känt mig risig hela dagen.

Ingen fara, jag tyckte bara att det var viktigt eftersom Penny är ny i bekantskapskretsen. I övrigt vandrar vi ju runt hos varandra så då är det inte lika viktigt : )


Karin: Ja, det är kamelmat. Det är någon sorts gräs som odlas runt om i Egypten som foder. Borde ju ha tagit reda på vad det är för någonting, men det kanske jag kan skriva och fråga!

Kram!


Kim: Ja för nu börjar det bli en vana att läsa om dessa uttalanden/dementier! Jag är övertygad om att det är någon slags strategi. Och inte vore det förvånansvärt att det tar Hitlers strategier ...

Kram!

Marianne sa...

Annika: Ja det är kul att skriva i punkter, beroende på om man har ett längre ämne eller flera korta, så klart. Det är ju två olika tekniker, eller hur man ska säga.

I skrivande stund är det nu 8 dagar kvar! Det krymper äntligen ihop mot 0 dagar!

Jag är inne i någon slags husmanskostperiod, har varit det sedan vi kom hem. Har skaffat Mannerströms kokbok, full med god husmanskost.

KRAM!


Pia: Man kan nästan inte misslyckas, men det är lite omständligt med just det där att det ska kokas och tas upp och kokas och tas upp. Men svårt är det absolut inte! Så jag tycker du ska testa!

Äntligen är det snart hus!

Kram!


Musikanta: Jag tror att de flesta pedofiler sitter på speciella anstalter/avdelningar, för det går inte att ha dem ihop med "vanliga" fångar.

Du har rätt i att alla ska ha rätt att sona sina brott. Problemet med pedofiler är ju att det i princip inte går att få dem att sluta. Och släpper man ut dem utsätts ännu fler barn för deras brott och får hela sina liv förstörda. Därför tycker jag att man ska kasta bort nyckeln, för barnen är i det läget viktigare. Tycker jag. Om jag skulle få en knäpp och göra någonting så gräsligt, hoppas jag verkligen att de låser in mig och kastar bort nyckeln!

Men jag håller med om att INGA fångar borde få ha tillgång till Internet. Inte mer än i klassrummen om de pluggar, och då kontrollerat och bara på relevanta sajter.

Kramar!

Marianne sa...

Mica: Hahaha, ja jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste det där. Att ens komma på att ge eller gå en sån kurs! Vad håller folk på med???


Anki: Punktlistor är bra ibland, när man har flera olika småsaker att skriva om!

Det är absolut värt pysslet att koka dillkött. Prova, det är pyssligt men absolut inte svårt. Jag gillar att ta tid på mig i köket och göra såna där grejor, det känns så hemtrevligt!

Kramar!

Tant Matilda sa...

Idag var jag på vårdcentralen och tog blodprover och provtagerskan tvättade först med en spritsudd.Det hade kommit nya direktiv,sa hon.Det kändes bra även om det kanske är en illusion eller är halländska bakterier farligare än dom småländska?!?!

Marianne sa...

Matilda: Hahaha, jag tror att vi har lika farliga bakterier både du och jag : D Nästa gång ska jag säga till att jag också vill bli spritad, för det kändes inte bra. Och jag tror att en liten bit av att jag inte känner mig bra nu är ren psykologi, att det blir läskigare om det inte är 100% rent.