tisdag 24 januari 2012

En vecka senare

I inlägget nedanför såg ni hur vi hade det i köket för en vecka sedan. Det är full fart framåt, och under den veckan har följande hänt:

I onsdags förra veckan hade vi fått nya väggar.

Och i dag, exakt en vecka efter förra inlägget, ser det ut så här. Vi har fått väggarna spacklade och spärrade (förra ägarna var storrökare, så man måste spärra för att nikotinet inte ska krypa genom nya tapeter och ny målning där man inte har bytt gipsskivor). Stommarna till köksskåpen är uppsatta och all el är dragen.

I morgon och på torsdag ska målarna vara här (vi är trista och tar vitt, vitt, vitt, men det är också enklast att ändra sedan när man vet vad man vill ha och lyckas bestämma sig båda två för samma sak på samma gång), fredag kommer snickaren tillbaka och kakelsättarna ska kakla hela väggen som syns ovanför lilla stegen och delar av fönsterväggen. Vi ska ha spisen vid den "hela" väggen och diskhon lite snett till höger vid fönstret. Däremellan en rejäl arbetsyta. Och nej, inga överskåp här i hörnet, jag ska ha två hyllor i stället för att det ska bli lätt att lyfta ner matberedaren och annat som jag använder ofta.

Badrummet och tvättstugan? Jo, de är nästan klara och jag har till och med inrett badrumsskåpen. Men ni får inte se dem i dag, för målarna har "förstört" dem genom att lägga ut skyddspapp och plast så jag vill inte fotografera förrän det är borta igen så att jag kan få visa hur FINT det är.

Trött? Jag? Men någon gång i nästa vecka ska det nog vara i princip färdigt.



11 kommentarer:

Monica P sa...

Det går åt rätt håll!

Bloggblad sa...

Mina föräldrars sista lägenhet fick totalsaneras innan de flyttade in. Tak och väggar var mörkbruna av inpyrd rök, men som du säger... det räckte inte med nya tapeter och målning (målaren svor sig igenom alltihop, han hade under hela sin karriär aldrig sett nåt liknande) det låg ändå en anings gammal röklukt kvar. Tur för mamma att hennes luktsinne redan hade blivit sämre, hon märkte det inte. Pappa hann inte bo så länge där.

Annika sa...

Japp, skönt att det går framåt.
Du måste längta galet mkt tills det är klart...
Kram!

Anonym sa...

Det var länge sedan jag tittade in hos dig. Men vad ni jobbar! Respekt. Att renovera kök är inte det lättaste.
Många hälsningar
ela

Saltistjejen sa...

Håååll uuut!!!! Det kommer bli så himnla bra när det är färdigt Marianne!!
:-)
Kramar!

olgakatt sa...

Snart dags att komma och kolla och hämta bröd.......

Marianne sa...

Monica P: Definitivt åt rät håll! Snickaren pratar om att få hem spisen till på fredag, och i morgon kommer diskmaskin och lite annat smått och gott!


Bloggblad: Hu, mörkbruna! Ja det är väl som det var hos min pappa. Där blev man inte rökförgiftad när man gick in, man blev nikotinförgiftad. Han (som var från Indonesien) tyckte dessutom att det var kallt, så han vädrade i princip aldrig ... För mig är nog inte det värsta om det finns en liten pytteaning kvar av doft, utan att nikotinet kryper ut ur målarfärgen som bruna droppar. Det är så fult!


Annika: Jag var till och med lite deppig här ett tag mitt i värsta stöket. Men nu när några ställen är klara och jag börjar se ljuset i tunneln känns det bättre. Fast det är fortfarande INTE roligt just nu ...

Kramar!

Marianne sa...

Ela: Hej Ela! Jag har inte bloggat särskilt regelbundet heller, dels för tidsbrist dels för att jag inte riktigt kommer in i några bra rutiner. Så du har inte missat särskilt mycket.

Vi har inte bara renoverat köket, det har varit badrum och tvättstuga också nu över jul och nyår, så vi hade inget varmvatten ens över helgerna. Det har varit ganska tufft måste jag säga. Men eftersom byggfirman äntligen kom till oss i kön var det bara att säga JA när de frågade om de kunde sätta igång. : )


Saltis: Ja nu är det verkligen fråga om att hålla ut. En minut i taget. Höll på att frysa ihjäl i natt, för målarna hade målat fönstren i går och eftersom det var så kallt torkade det aldrig så de var tvungna att stå på glänt. Och i natt av alla nätter var så klart den kallaste i vinter. -12° ...

Kramar!


Olgakatt: Ja i slutet av nästa vecka har jag nog någonting att visa upp, och i början av veckan därefter kan jag kanske fixa lunch till och med! : )

Millan sa...

Det blir supersnyggt!!

Musikanta sa...

Härligt när det blir klart - nu dröjer det inte så länge till!
Kram!

Marianne sa...

Millan: Nu finns riktiga färdigbilder, om än inte så himla bra sådana. Bättre kommer!


Musikanta: NU blev det klart!

Kram!