onsdag 4 januari 2012

Ögona blöder

Jag har blivit orkidéegalning.

En av mina orkidéer.

När ögona blöder av korrekturläsning kan man alltid roa sig med att fotografera sina orkidéer för att få lite omväxling.

Fast egentligen korrekturläser jag inte. Jag går bara igenom det korrekturläsaren har påpekat. Men eftersom jag hittar ungefär tre gånger så många korrekturfel - förutom en massa förbättringar rent redaktionellt - som korrekturläsaren, så korrekturläser jag i alla fall. Jag BORDE inte göra det, för jag får inte betalt för det. Men jag kan ju inte lämna ett halvdant jobb ifrån mig!

13 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahahaa Marianne du är för rolig! MEN jag tycker egentligen att du borde hojta till och säga till att du hittar såpass många fel att korrekturläsaren själv inte gjort sitt jobb. OCH få betalt för att DU gör det åt dem! faktiskt! Du är för snäll!!!!!!!!
Vackra orkidéer har du iallafall. Jag kan sakna min som Lipton totalmassakrerade för många år sedan då han var kattunge. Den höll ut rätt länge men efter tillräckligt många dunsar i golvet och dragande i stjälkarna så gav den upp. Inga växter går det att ha här med våra katter. Kanske om vi flyttar till större någongång.
Kramar!!

Äventyret framtiden sa...

Håller med Saltistjejen!
Känner igen det där! Uffe som översätter fick i uppdrag att korrekturläsa en annan översättares arbete. Det blev rena jordgubbslandet! Efter det fick han ett nytt översättningsuppdrag och jag blev korrekturläsare. Så kan det gå.:)
Underbart vacker orkidé att vila de blödande ögonen på!
Kul att du hinner blogga litet igen

Kram!

Musikanta sa...

Resultatet måste i alla fall bli lysande, först skriver du, sen läser en korrekturläsare det du har skrivit, och sen läser du det korrekturläsaren har skrivit!

Håller med dig, inte vill man lämna ifrån sig ett halvdant jobb. Fina bilder som vanligt.
Kramar!

Anonym sa...

Vilken underbar färg på din orkidé!

SweFlo sa...

Ha ha känner igen det där! Oftas får jag korrekturläsningsjobb där de bara vill att jag skoa fixa uppenbara stav- och grammatikfel, och hela dokuemntet skriker efter en redig genomgång med redigerarpennan! Jättefina blommor, så vackra! Själv älskar jag just orkideer men lyckas aldrig hålla dem vid liv... :-(

SweFlo sa...

Ha ha känner igen det där! Oftas får jag korrekturläsningsjobb där de bara vill att jag skoa fixa uppenbara stav- och grammatikfel, och hela dokuemntet skriker efter en redig genomgång med redigerarpennan! Jättefina blommor, så vackra! Själv älskar jag just orkideer men lyckas aldrig hålla dem vid liv... :-(

Marianne sa...

Saltis: Jag ska gå igenom allt sedan och se hur mycket som är redigeringsändringar och hur mycket som är korrektur, för hon har så klart kommit med bra kommentarer också!

Anfaller katterna alla växter? Fortfarande? Våra är ju gamla tanter vid det här laget, så de låter blommor vara i fred nu. Orkidéer tror jag nog inte de har gått på någon gång. Du får testa igen!

Kramar!


Karin: Haha, ja man ska skaffa hjälpen så nära man kan om den finns! Perfekt att du kan hjälpa honom med korret!

Nu ska jag bara hinna LÄSA bloggar också!

Kramar!


Ingrid: Hahaha, ja och så läser författarna också och sedan läser jag det författarna har ändrat och sedan ... sedan får man hoppas att det är klart och kan skickas till tryck! : )

Det är rätt kul att fotografera blommor, för det blir rätt bra bilder. Kanske ska utveckla den grenen?

Kramar!

Marianne sa...

Brysselkakan: Visst är det! Ändå är det en helt vanlig billig variant från Ikea! Jag är ständigt på jakt efter en med samma djupt röda som den jag hade i Kairo. Har inte hittat någon än.


SweFlo: Kan du låta bli att gå fram med rödpennan när det är så? Det kan inte jag, jag blir helt manisk och får jag inte kommentera och ge förslag på redaktionella ändringar blir jag som blind och ser inte stavfelen heller för jag koncentrerar mig så hårt på att glömma det redaktionella! : D

Jag har skaffat orkidénäring som de får rätt ofta när de blommar, och mer sällan när de vilar sig. Och så vattnar jag genom att fylla ytterkrukan med vatten och doppa ner innerkrukan i det, så att de får sig en riktig rotblöta. LÅter dem stå några minuter eller så. Det funkar rätt bra. Måste plantera om dem också nu till våren.

Kram!

olgakatt sa...

Efter så många ändringar och korrigeringar - vems är litteraturalstret egentligen till slut?

Carola sa...

Det var en fantastisk röd färg på den orkidéen. Jag förstår att det lindrar blödande ögon :)

Marianne sa...

Olgakatt: Haha, ja ibland kan man undra. Faktiskt. Men grunden är ju författarens, och i första hand ber man författaren ändra.


Carola: Den är väldigt vacker, och den ändrar nästan på färg efter ljuset.

Annika sa...

Vilken otroligt vacker färg. SÅ fina bilder.
Finare här än på fejjan, åv kårs...
Kram!

Marianne sa...

Annika: Ja det blir lite bättre här : ) Jag är också helt faschinerad av färgen på den här orkidén. Tror jag vill ha en orkidéskog här vid skrivbordet.

Kramar!