tisdag 6 mars 2012

Marianne & Jan

Någon som kommer ihåg filmen Julie & Julia? När Julie (Powell) lagar alla recept i en fransk kokbok av Julia (Child), under ett år? Och bloggar om det? Just det, visste väl att några av er kommer ihåg den. Det var en söt film och en trevlig bok.

På bokrean ramlade jag över Jan Hedhs bok 277 sorters kakor. Och föll pladask. Verkligen en bakbok i min smak, där man inte fuskar på något sätt utan gör allt från grunden. Okej, man tillverkar inte bakpulvret själv, och man slipper odla vetet, men det är väl ungefär så lat man får vara. Resten får man göra själv: bland annat mandelmassan, hallonsylten, marsipanen och vaniljsockret. 

Så jag tänkte att jag skulle göra om Julies bedrift, fast inte begränsa mig till ett år, utan ta så lång tid jag vill och behöver, och baka 277 sorters svenska kakor i stället för att laga franska middagar.

Jag började härom dagen. Slog mig lös från jobbet och gick ner i köket för att baka. Och började med någonting lätt - Klassisk mjuk pepparkaka.

Ingredienser till Klassisk mjuk pepparkaka är uppvägda. Jag har fuskat här, jag har använt mig av köpelingonsylt. Men shhh, säg inget till Jan Hedh!
 Det första jag lärde mig var att när man bakar på riktigt, då är det inte deciliter och teskedar som gäller som mått, det är exakta gram för både fast och flytande. Jopp, även för äggen. I det här receptet skulle det vara 225 g ägg, vilket motsvarar cirka 5 ägg.

Det andra jag lärde mig var att jag inte håller med Jan Hedh om att man ska använda osaltat smör. Det kanske är bättre och ger en renare smak, men vi är så saltförstörda att det tappar i smak utan. Och jag anser att man ska njuta av godsaker, inte bara tycka att de är okej.

Två stycken mjuka pepparkakor blev resultetet.
Resultatet blev okej. Felet var nog att bakpulvret var för gammalt - dessutom transporterat i container och förvarat i container i hamnen i Alexandria under några veckor. Det betyder HETTA i stället för att förvaras svalt. Jag har köpt nytt bakpulver nu, hoppas att det funkar bättre.

Jag kommer inte att lägga ut alla recept här. Det hade blivit som att kopiera hans bok, och det får man ju inte. Men jag kanske ska höra med Norstedts om jag kan lägga ut ett recept här och var. Jag återkommer i frågan.

18 kommentarer:

Anonym sa...

Min sonhustru bakade 50 sorters kakor till sin syster i 50-årspresent. Det tycker jag var en enorm prestation.
/Kristina

Saltistjejen sa...

Vilken rolig utmaning Marianne! Och du det låter otroligt coolt att göra det mesta från början själv. DE sakerna kanske du ändå kan lägga ut. Typ hur man gör egen mandelmassa och vaniljsocker! Kunde vara lite roligt. :-)
Och just det där med EXAKTHETEN (vikt på grammet) är nog det som gör mig till en sämre bagare... :-/ Jag är inte så exakt av mig och gillar därför matlagning mer än bakning. Eftersom man där kan svänga sig lite med det mesta, höfta och trixa och sedan smaka sig fram till det som är gott. I bakning går ju inte det utan man måste göra allt rätt med detsamma! :-)
Men du det där med osaltat smör, det bakar jag oftast med faktiskt! Och jag tycker det blir bra! Vill man kan man istället ju tillsätta en liten liten nypa salt i smeten eller degen direkt istället. :-)
Kram!!

Marianne sa...

Kristina: Vilken enorm prestation! Femtio kakor att vara färdiga och goda på en gång hade jag nog inte klarat! Kan tänka mig att hennes syster blev glad. Jag bakade sju sorters kakor till min svärmors 80-årsdag, men det var bara sju sorter, inte åttio! Hon blev i alla fall glad för att kunna bjuda sina vänner på hembakt kaffekalas.

Marianne sa...

Saltis: Visst är det coolt att lära sig göra allt själv från grunden! Och de där grundläggande grejorna som vaniljsocker etc kan jag nog lägga ut, det är ju så att säga allmänrecept.

Jag är också sån som höftar och improviserar i matlagningen, och det är just den skillnaden som är rolig med det här exakta i bakningen. Jag menar, normalt brukar det vara ett visst antal ägg, men nu är det gram som gäller och då är det bara att nypa bort äggslem tills det är rätt : )

Jag har aldrig använt osaltat smör, och jag tycker att det är enklare än att tillsätta en nypa salt själv, för det är så lätt att det blir för mycket eller för lite. Med normalsaltat smör är det i alla fall lagom!

Måste skriva till Norstedts, bra att veta hur långt jag kan gå utan att bli stämd när jag kopierar recept!

Kramar!

ExPIAtriate sa...

Vilket roligt projekt! Och det kanns mer genuint (och godare?) nar allt gors sjalv! Jag har ocksa svart for det exakta, darav varierande resultat nar jag bakar...
Anvander ocksa saltat smor, haller med att man blir sa van vid det! Ser fram emot att lasa om fortsatta bskningsprojekt!
Kram!

olgakatt sa...

Kakor brukar jag nästan bara baka till jul och har en skatt av recept från flera generationer så jag köper nog inga fler böcker med kakrecept. Men jag investerade i Jan Hedhs bok om matbröd. Man blir enormt sugen av att läsa i den men jag blir tokig på att degen ska vara exakt så och så många grader varm och andra petiga detaljer. Jag gillar Martin Johanssons bok "Enklare bröd" mera. Hans bloggar om bakning åfinns i min lista.
Förresten så kommer det några kompisar hit i eftermiddag så jag bakar nog en plommonkaka fast det inte är jul ......

Tant Matilda sa...

Lycka till med kakprojektet.Det låter roligt.Angående precision så bakade min mamma utan att väga.Det är ju väldigt längesen så hon hade kanske ingen våg så hon tog på ett gehör.Det verkade som hon hade nån slags känsla för vikt i händerna och hon bakade världens godaste kakor.
Okej, alla sätt är bra utom dom tråkiga.

Äventyret framtiden sa...

Jag har både gått kurs med Jan Hedh och har alla hans böcker. Ändå skjuter jag från höften och bakar mycket på känsla fastän jag har recept/egna som jag håller. Jag klarar inte av denna noggrannhet som han förespråkar. Det beror så mycket på mjölkonsistens också, på känsla...men bakverken är himlagoda. Han är ju en riktig gottegris.

Roligt att du är på bloggen igen!

Cosmopolitan sa...

Skoj projekt! Det här kommer jag helt klart följa mer noggrant. :-) Själv är jag mer för matlagning än bakning, men kanske kommer låta mig inspireras till ett och annat bakförsök. Eller kanske t.o.m ett liknande projekt när vi kommer hem till Sverige igen.
Lycka till!

Marianne sa...

Pia: Det blir mycket roligare när man gör allt själv, och det är ju det som är fnurren med projektet. Och som du säkert också har upptäckt, är många saker oförskämt lätta att göra, det är bara att man ska komma på det också för man tror att det är så oerhört svårt, bara för att det finns att köpa färdigt på burk i Sverige. Men så är det ju inte, tvärtom.

Han inte baka i dag, hoppas jag hinner lägga ut en annan kaka jag bakade härom dagen i alla fall någon av de närmsta dagarna.

Kram!


Olgakatt: Tänk vilken skatt du har! Men jag har för mig att du snällt delar med dig ibland om man har särskilda behov? Jag brukar också höfta när jag lagar mat, men jag tycker det är kul att peta med grader och gram just nu. Kommer sig kanske av att jag sitter och flyttar kommatecken hela dagarna, det ska vara petigt i mitt liv just nu : D

Ska kolla länken!


Matilda: Tack, det ska bli skoj! Önskar bara att jag hann baka varje dag. Å andra sidan kan man inte äta så många kakor så ofta, så det kanske är lika bra.

Jag tror att man måste lära sig baka av någon om man ska kunna höfta. Min mamma bakade bara en sorts tårta som hette suleikatårta, det var det enda. Så jag har inte fått pröva mig fram i köket, tyvärr. Och då är det nog bra att få sån här exakt bakuppfostran, så att man kanske får in känslan i händerna efter ett tag. Hoppas jag! : )

Marianne sa...

Karin: Tänk va! Att du har gått kurs för honom! Och jag vill gå kurs för dig. Och för honom. Det skulle jag vilja även om han mest bara har proffs som elever.

Grejen är att jag inte har bakning i händerna, som jag skrev till Matilda här ovan. Och då tror jag att man behöver fostras med exakthet, så kanske man lär sig det där med tiden. Som han berättar om att han fick göra samma sak om och om och om igen som lärling. En annan får bli lärling på gamla dagar. : )

Hoppas jag hinner lägga ut bondkakorna som jag gjorde i går på bloggen i morgon.

Kramar!


Cosmopolitan: Vad roligt om du också hade ett liknande projekt! Jag har också alltid lagat mer mat än jag har bakat, så det är hög tid att bli lite proffsig på bakning nu!

Jag har inte varit inne hos någon blogg på evigheter! När kommer ni hem till Sverige? Måste kika in till dig NU!

Annika sa...

Julie och Julia är en helt underbar film.
En av mina feel-good favoriter.
Det är den filmen som väckte lite av mitt nyfunna intresse som är matlagning.

KUL med din utmaning. Good luck there.
Eller lycka till, som man säger hemma :-)

Bakning är inte min grej. Men däremot Karolinas.

Kramar!

Suzesan sa...

Vilken bra idé. Så blir du bättre på bakning. Gillar Jan Hedh. Har en bok med massor med bra recept.

Jo väga är ju ofta det som blir bättre. För ägg väger ju olika. Gulor är olika stora och bra är att sila/sikta mjölet, för när man tar ett mått ner i påsen så trycker man till och sen trycker man till igen när man drar av med fingret om man tog för mycket. Alltid för mycket mjöl. Sen så blir det fluffigt och luftigt."Klumpfritt"

Väger gör jag bara om det är nödvändigt. Men har alltid detta i tankarna men nu har jag ju bakning i "fingrarna".


Spännande projekt.

Kram
/Susanne

Marianne sa...

Annika: Ja visst var det en bra film! Men jag fattar inte att hon orkade fixa allt det där på ett år bara. Det skulle jag inte klara. Å andra sidan kan man inte äta lika mycket kakor som man kan äta mat : )

Jag vet ju att bakning inte är din grej. Tur att Karolina gillar det. Och så hade du grannar som bakar, har jag för mig. Alla kan ju inte gilla allt, så är det.

Jag är så sugen på att göra någonting krångligt, som mazariner, men jag hinner inte än på flera veckor! : (

Kramar!


Suz: Härligt att du har bakning i fingrarna. Det har ju inte jag, som du kan läsa här ovan. Men jag kanske kan få det? För det är just det där med vilket mjöl det är, vilken karaktär det har osv, det blir ju olika!

Jag har i alla fall en jättebra liten våg som är superexakt och som man kan tara på. Klas fick syn på den härom dagen och undrade om jag använde den någon gång, den var ju rätt dyr (450:-). Haha, jo, jag gör ju det!!!

Kramar!

Anonym sa...

Jag har fått en helt underbar bakbok av min engelska svärmor, men alla mått är ju på engelska så det är gansla marigt att få det rätt.
Gjorde en triclepudding i söndags som faktiskt fick klart godkänt av min man. Glad blev jag!
Från bakning till något helt annat....vet du om det är någon ny bok av Barbara Nadel på G? Tänkte att du kanske vet eftersom du har översatt hennes böcket om kommisarie Cetin. Vill gärna veta vad som fortsättningsvis händer i hans liv!

Marianne sa...

Anonym: Hej! Vad härligt med en sån bakbok i arv! Något sånt har inte jag, inte ett dugg. Så jag har utsett Jan Hedh till min mentor : )

Vet du vad, jag ska ta och höra med förläggaren om vi inte ska ta och lägga manken till och ge ut resten av Nadels böcker nu. Nå, en i taget, men dock. Jag är också riktigt sugen på det.

Lovar att tipsa här på bloggen när jag vet mer!

Och om du vill dela med dig av något smarrigt engelskt recept blir jag bara glad!

/Marianne

Anonym sa...

Ser fram mot att få läsa mer av Nadel! Hur många har hon skrivit om kommissarien?
Jag ska kanske ta och översätta några av recepten, själv har jag höftat litet när det gäller ingredienserna. Ibland har det blivit galet men det är då man lär sig! Har ett så bra recept på "Sinful cheesecake", a real showstopper...hm...recept kommer!!!

Marianne sa...

Anonym: Förläggaren ska ringa mig endera dagen, så sedan vet jag mer om hur det blir med Nadel. Jag är inte riktigt säker på hur många böcker det är totalt nu, men några har de allt blivit genom åren.

Sinful cheesecake låter helt underbart! Jag skulle bli jätteglad för ett sånt recept! Och om du vill att jag lägger ut det på bloggen gör jag gärna det - om du inte vill det gör jag det absolut inte!

Mmm, vad kan det vara för gott i en sådan???