söndag 24 juni 2012

Vilken härlig helg

Midsommartårta
Nu är denna helg snart till ända, men jag kommer att behålla den i minnet länge, länge, för det har varit en riktig toppenhelg. 

Det började med att vi fick besök från Borås, det var Janne (som har bott i Turkiet och var ballongpilot i Kappadokien) med familj som kom med sin nyinköpta husvagn och parkerade på vår uppfart. Så snart de hade installerat sig startade vi med en klassisk sillunch och jordgubbstårta till efterrätt. På kvällen blev det grillat och vi lyckades trots vädret ändå sitta ute. Efterrätten blev grillade jordgubbar och marshmallows, riktigt gott och pricken över i:et var faktiskt de där marshmallowserna (?). Jag tog en bara för att D 9 år hade dem med sig och så gärna ville bjuda på dem - han hade sett fram emot dem hela dagen - och det visade sig att det var nästan som grädde, så gott var det. 

Så söta barn de har, D och lilla E, 11 månader. Och så var det roligt, för D blev kompis med - nu blir det krångligt så håll tungan rätt i munnen - min Mathildas bästa kompis Moas lillebror M!

Midsommartallrik
Och i dag träffade jag finaste Petra med familj på Ikea för att visa det allra första Ikea-varuhuset som O ville se, kanske inte världens bästa dag att gå på Ikea eftersom rean började i dag. Jag har aldrig sett så många människor på det här varuhuset förut. Det var tjocksmockat med folk. Vi hade i alla fall trevligt, och när vi väl hade lyckats ta oss ut från det blågula huset åkte vi hem hit och fikade. Åh så söt han är lille V!!! En sån där riktig liten charmknutte som till och med får människor som står i en lååång kö att le och vara glada.

I går kväll satt jag dessutom med grannarna tvärsöver gatan på gatan mellan våra hus och skålade för sommaren, vi passade på mellan regnskurarna medan barnen lekte med alla vattenpölar. Tänk att vi har så trevliga grannar!

Det ska tydligen bli regnrekord i morgon. Kan det regna mer än så här? Okej för att det var faschinerande med regn när vi bodde i Egypten, men vädergudarna måste ha missförstått mig, för riktigt SÅ fascinerande tycker jag inte att det är. Det räcker nu. Snälla vädergudar, det är SOLEN som är fascinerande här i kalla Norden, kan vi få lite av den varan nu?

11 kommentarer:

olgakatt sa...

Ja, inte har vi bantat i helgen, varken hos dig eller oss!
Så roligt med barnen som hittar kompisar i gatan!
Och så har du fått träffa Viggo med familj, så roligt!
Han måste ha växt massor sen jag såg honom.
Det var väl på håret att O fick sett det första IKEAt innan det blir museum!
Jag vill inte heller ha mer regn just nu!

Bloggblad sa...

Härligt att höra att ni fick en så bra midsommar. Och visst är det underbart när småttingarna finner varandra! Mina barns kusiner var här, och de små sysslingarna hade så kul. Man blir glad av att se dem leka.

Här blev det dock ingen jordgubbstårta... jag "hann" inte.

Marianne sa...

Olgakatt: Ja men det var väl tur att inte ni heller har bantat, för det behöver ni verkligen inte!

Jag ringde inte upp dig till i dag, för det var osäkert ända till sent i går eftermiddag ifall de skulle komma eller ej. De åker hem redan i morgon, så det var bara en akut utryckning för att säkert hinna se gamla varuhuset.

Han är så söt, och han reser sig hela tiden. Våra lådhandtag i köket var perfekta som ståstöd! Äntligen fick jag träffa honom!

Stackars Stina blir ju helt plaskblöt när det regnar så här. Men hon vill ut i alla fall. Tjorvan håller sig mer längs huset, så hon sitter under det lilla utskjutande taket och tittar på regnet.


Bloggblad: Ja det är så roligt med barnen! De satt här och snackade och visade grejor för varandra som om de hade känt varandra hur länge som helst! Och vad roligt med dina småttingar, det är i den åldern man bygger starka band inom släkten.

Jordgubbar är goda utan tårta också : )

Juliannie sa...

Att träffa trevligt folk är ju så härligt, både gamla bekanta och nya! Fick förmånen att lära känna några nya i midsomras, såna där trevliga, snackiga så man inte tänkte på att klockan blev fyra (!) på natten alltså för att man hade så mycket att prata om!
Vilket jättefint inlägg du gjort om ballongflygningen, helt magiskt!

ExPIAtriate sa...

Later som en harlig midsommar och det sag jattegott ut!
Kul med nya bekanta, visst ar det underbart med nya manniskor som berikar ens liv! Och trevliga grannar likasa!!!
Hoppas solen tittar fram hos er ocksa, jag sander er garna lite soldagar samt lite varme. Det borjar stiga en at huvudet nu.
Ha en underbar vecka!
Kram!

Anna, Fair and True sa...

Vad härligt det låter och jag gillade blombladen på tårtan! O lyllos dig som får träffa lille V!

Desiree sa...

Vad kul att du och Petra fick ses och att du fått träffa lille V också. Jag tycker också att det räcker med regn nu. Vi firade på västkusten i år så det började regna lagom till sill lunchen och sedan fortsatte det mer eller mindre hel helgen. Nu har regnet dragit upp hit till Stockholm. Idag har det formligen värkt och piskat ner. Låter som ni fick en mycket trevlig midsommar.
Vi hade det också väldigt trevligt trots en hel del regn.
Kram!

Marianne sa...

Juliannie: Ja visst är det roligt när man bara pratar och pratar på det där sättet! Haha, fyra på morgonen, jag kan tänka mig att ni var trötta dagen efter : )

Om ni har chans att åka till Kappadokien så rekommenderar jag en ballongfärd. Och jag rekommenderar Kappadokien, ett helt fascinerande landskap.


Pia: Fast det var inga nya bekanta - jo förresten, O och lille V hade jag inte träffat förut : )

Jaaaa skicka lite sol och värme, snälla! Det är inte klokt, det är så dåligt väder och har varit så länge att man kunde tro att det var november!

Hoppas du får lite svalka!
Kram!

Marianne sa...

Anna: Violer är ju ätbara, så det passade bra att jag hade violer i trädgården. Vill ha ringblommor också att dekorera maten med, de har så vacker färg.

Ja, nu har jag fått träffa både lilla I, lilla E (Saltis) och lille V!

Kram!


Desirée: Ja, men när ska du och jag få ihop det så att vi kan ses??? Det vill jag ju så gärna!

Vi hade i alla fall en del uppehåll här under helgen, men i dag har det regnat oupphörligt. Vräkt ner har det dock inte gjort i dag, det var i går. Och inte ser det ut att bli bättre heller ...

Tur att man har det trevligt ändå!

Kram!

Petchie75 sa...

Tänk om jag iaf kunde få iväg ett email med det fina fotot på dig och V, men i väntan på det (mosterbesök just nu) så skriver jag här: ETT JÄTTESTORT TACK för i söndags!!! Det var såååå trevligt tyckte vi alla tre! Hörde du att O och K planerar go-cart nästa gång?? Då ska vi visst shoppa i Kristianstad ;-) Och vad gullig du är som skriver så fint om V, det är sant att han är ett litet charmtroll. I måndags var han helvild på planet, lite protester och mycket glädjetjut över att det satt två andra barn (ca 2 och 4 år) framför oss! Tvååringen och V flörtade mellan sätena ;-) Och det där med att få folk att le, han slet av mig glasögonen när vi stod och skulle komma av planet och det fick många av passagerarna att skratta.
Stor kram och tack ännu en gång!
PS Ja, nästa gång får vi se till att både Olgakatt och Mimmi kan vara med!

Marianne sa...

Petra: KUL att din moster är på besök! TACK SJÄLVA! Det var SÅ ROLIGT att ha er här, önskar att ni hade kunnat stanna. Men vi ser fram emot Kristianstad i augusti! Det tycker jag var jättekul att killarna bestämde go-cart! Eller skulle de åka go-cart och vi shoppa? Låter till och med ännu bättre : D

Frågade Klas, han sa att "det pratade väl inte vi om, men om ni vill följa med så får ni" : D

Ja nästa gång får vi se till att de också är med, vi kan ju ses i Kristianstad hela gänget.

HA DET NU SÅ BRA TILLS VI SES I AUGUSTI!
KRAMAR!