lördag 18 augusti 2012

Mitt sommarlov

Fjärilar, bin och humlor surrar ständigt runt i min sommarrabatt vid ytterdörren. 

Nu är det dags att återgå till rutinerna! Sommaren har varit lång och härlig - trots det urusla vädret (SMHI sköter sig lite dåligt, tycker jag). För att komma igång igen är det enklast att göra en sammanfattning i punkter, för om jag ska vara ambitiös och skriva en uppsats så blir bloggen bara sovande till långt in på hösten.


  • Barnbarnet Mathilda kom med tåget från Stockholm och stannade i två härliga veckor. Mesta tiden tillsammans med sin BFF Moa Goa, så klart. De badade, sov över, bakade, passade hundvalpen Cosmo och hade allmänt sommarlov så där som ett sommarlov ska vara. Dessutom har killarna börjat hänga runt dem, så här ringde det på dörren ibland och någon lång drasut med fjun på överläppen och sprucken stämma frågade: "Är Moa och Mathilda här?"
  • Maken har haft semester. Den tillbringade han med att bygga KLÄDKAMMARE till mig, så nu har jag äntligen ordning på alla mina kläder och skor. Allt fick jättefint plats och jag har för första gången i mitt liv totalkoll över vad jag har och inte har. Helt underbart! TACK världens bästa Make!
  • Naturligtvis var vädret rätt uselt när Maken hade semester sista veckan och klädkammaren var färdig, så det blev inte så många utflykter. Men vi tog oss i alla fall en sväng till Helsingborg och hälsade på min BFF S och en sväng till Österlen med god middag i Skillinge.
  • En sväng till Stockholm blev det också, där bodde vi hos min andra BFF C och hälsade på sonen  med sambo och hund i deras nya hus. Jättegod grillmiddag fick vi där. 
  • I Stockholm tömde vi också förrådet jag har haft där i många år med alla saker efter mamma. Äntligen. Det har gått en bra slant till Shurgard, men det har det varit värt för alla grejor är välbehållna, om än dammiga.
  • Ena gästrummet håller på att bli färdigt, Maken håller som bäst på att lägga in golvlisterna efter att ha målat och lagt nytt golv. En tapet ska upp på "lilla" väggen också, men det får bli senare. Det är "mitt" gästrum där jag bestämmer helt hur det ska vara. Det andra gästrummet är Makens, där får han bestämma helt utan att jag lägger mig i. Så snart har vi gästrum och det enda som återstår inomhus är toaletterna, förrådet och trappan. Gud så skönt det ska bli när allt det är klart!
  • Det är födelsedagstider här på gatan nu i slutet av sommaren. Vi har redan firat en fyraåring, snart firar vi även en tvååring, en tioåring och en trettonåring.
  • Katterna har fyllt tretton år. De fick färsk torsk och en liten slurk grädde tillsammans med sjönsång.
  • En resa tillsammans med Olgakatt till Åland är bokad senare i höst! Där ska vi vara med på Öppna gårdar och hälsa på Pettas. Verkligen något att se fram emot!
  • I övrigt har jag mest slöat och inte gjort många knop, vilket har varit riktigt härligt. 
Och i dag är ännu en sån där underbar dag. Vi har suttit ute på trappan och fikat, läst på Wikipedia i telefonen om hur humlor funkar, sedan kom grannarna förbi och fick en kopp och vi fick lite småprat och allmän trevlighet. Så här skulle det alltid vara!


13 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag undrade just "var" du höll hus. Men nu förstår jag att det varit fullt upp.

Själv började jag plugga humlor igår.

Saltistjejen sa...

Låter helt underbart Marianne! Och roligt att du är tillbaka igen här på bloggen!
KRAM!

Äventyret framtiden sa...

Ja, tänk Marianne, att vi skall ses. Snart..tiden rullar iväg.

Kram!

Musikanta sa...

Välkommen tillbaka på bloggen! Du har verkligen hunnit med mycket i sommar. Skönt att ha kommit i ordning i huset också. En egen klädkammare vore inte så dumt. Snäll Make som har jobbat under hela sin semester...
Kramar från Ingrid

Marianne sa...

Bert: Ja det är fullt upp med hus just nu, så det är exakt rätt beskrivning, att jag har hållit hus. : )

Humlor är fina, men jag gillar inte deras kusiner getingarna som vimlar runt här överallt! Har försökt huta åt dem, men det hjälper inte.


Saltis: Ja det har varit en skön sommar, vädret till trots. Pensionärer har det bra de, som alltid kan pyssla runt så där.

KRAM!


Karin: Ja snart får vi äntligen ses! Jag är beredd att spotta i nävarna och rensa ogräs så det står härliga till. Och så lär jag mig gärna några bagarknep när jag ändå är i farten : )

Kram!

Marianne sa...

Ingrid: Ja visst är han snäll! Fast än är det verkligen inte ordning här i huset. Jag skulle mest vilja kalla det oordning, för det är kartonger och byggmaterial mest överallt. Det är bara sovrummet, badrummet och köket som är fredade områden, resten är rena kaoset. Nå, en vacker dag, så.

Kram!

Annika sa...

Kul att du är tillbaka, Marianne!!
Nyttigt med sommarlov från blogg och bloggar ÄR det. Det borde alla testa, haha!!
KUL att du ska till Åland och hälsa på Karin!! SÅ himla ROLIGT!!!
DET skulle jag också vilja göra!
OCH träffa DIG såklart. DET måste vi se till att DET blir av nästa sommar!!
KRAMAR!!!

Marianne sa...

Ja visst är det nyttigt! Även om jag hade en lång paus i våras kände jag att jag måste låta livet ta hela platsen nu när det är sommar.

Nästa år bara måste vi ses, Annika! Antingen om du hälsar på i Småland eller om jag kommer upp till Stockholm när du är där. Men det bara måste bli av! På onsdag ska jag träffa Petra och Olgakatt (gäller att hålla tungan rätt i mun beroende på om man är här eller på Fejjan och skriver : )), vi ska ses i Eslöv på en lunch. Desirée har jag inte träffat än heller, det bara måste jag göra snart också.

Stora JÄTTEKRAMAR!

Bloggblad sa...

Ganska skönt när det återgår till vanliga rutiner, tycker jag.

Trots att vi bor nästgårds till SMHI lyckas de pricka in vädret för Söderköping rätt... det hjälper inte att jag är vän på facebook med en av meteorologerna heller...

olgakatt sa...

Jag, som ser ditt hus emellanåt är full av beundran över det stadiga framskridandet både inomhus och utomhus. Det är säkert bäst att inte ha för bråttom, resultatet blir så mycket bättre då! Uppackningen av griffelkon var ju en fin etappmarkering;)!

Marianne sa...

Bloggblad: Ja det är skönt, även om jag lätt skulle kunna vänja mig vid att vara pensionär. Nå, det får väl vänta några år till ...

Jag tycker att SMHI borde KONTROLLERA vädret, är de inte en myndighet? : D


Olgakatt: Men inomhus måste det bli färdigt i år, annars blir jag tokig. Har blivit tokig ett antal gånger redan : )

I dag var ännu en etapp: Jag hittade mjölkskummaren som jag fick av Klas vid någon födelsedag eller jul och inte skulle packas upp förrän vi hade kök. Jag hade glömt bort den! Men i dag hittade jag den och det blev så GOTT med varm skummig mjölk i kaffet!

Anna, Fair and True sa...

Låter som en bra sommar! Jag måste fortfarande skriva en liten rapport.

Marianne sa...

Anna: Har du skrivit än? Jag har knappt hunnit läsa bloggar nu igen (Grrrr).