torsdag 27 september 2012

Skördefest på Åland: Bildbomb 4

På fredagen gav vi oss ut på vägarna för att delta i Skördefesten på Åland. Häng med!


Hos Pettas kunde man bland annat köpa nyskördade grönsaker. Jag köpte en squash (de där härliga
brandgula bomberna till vänster) och gula morötter. Ja och sedan köpte jag förstås Karins goda bröd,
ekologisk getost, ekologisk honung, och sälolja. Man kunde även köpa fint hantverk, men jag
hoppade över det den här gången.

Ordningsvakten håller reda på gästerna hos Pettas.

Härligt med en fika i solskenet. Vi hade som sagt tur med vädret. I bakgrunden ser  man
konsthantverkarna som ställer i ordning sina produkter bredvid grönsaksbordet.

Olgakatt beundrar äppel. Jo, så säger man på Åland. Äppel.
Foto: Olgakatt
Och jag tar mig en ridtur på Pettas get som sköter trädgården.

Efter Pettas körde vi till Cederbergs gård. Här kunde man se museet med gamla bruksföremål som
visar bomärkena på Åland. 





Så här ser Åländska väderkvarnar ut. Ungefär som Öländska?

Sötisar som ville dia, men det kom ingen mjölk ur våra fingrar!

En annan sötis som ville bli kliad på huvudet. Hon knuffade undan de andra för att komma på bästa kliplats.

På Cederbergs gård köpte jag mer honung och en dahliaknöl till min granne som älskar dahlior.

Vi passade på att fika här också, och smaka på den goda äppelkakan.



Delad bekvämlighetsinrättning hos Cederbergs.

De hade även tänkt på hygienen.

På Karl-Ersgården träffade vi Nasse och hans kompisar.

Midsommarstänger kunde man beskåda lite varstans på Åland, den här stod på Karl-Ersgården.

Vacker promenad mellan Karl-Ersgårde och Marskogens Lamm.

Mycket ylle till salu hos Marskogens Lamm.

På Ulfsby Gård kunde man se Stensalen. På den här gården köpte vi garn och julkort.

Det var inte lätt att hitta till Föreningen Ålands Hemgård. Det var lite av en höjdpunkt för mig, för
jag hade aldrig ätit Ålandspannkaka, och det ville jag förfärligt gärna smaka. Det här var enda stället
som serverade just den rätten.


Foto: Olgakatt.
Här har vi mästerkocken himself som lagade Ålandspannkakan. En mycket trevlig herre vid namn
Per-Olof Jansson, som gärna berättade om Åland och den åländska kulturen. Han har varit
intresserad av mat och matkultur i hela sitt liv, och i våras fick han åka till London och laga
just Ålandspannkaka på en matmässa inför tusentals människor. Ålandspannkaka skiljer sig från
våra svenska pannkakor på många sätt. För det första görs den av antingen mannagrynsgröt
eller risgrynsgröt, och så ska den stå i ugnen ganska länge. Serveras med sviskonkräm och snömos.
 Dvs. grädde. Han var snäll och gav oss receptet som kommer från hans mormors mor eller tidigare,
det var i alla fall från 1834. Ett recept jag ska vårda ömt.

Dagen avslutade vi i Sjökvarteret. Här köpte jag handdukar i fint lin, en krok med spik i
handsmitt järn, kryddor, godis och lite annat som jag inte minns just nu. Sedan blev det god middag och efter det var vi ganska möra.

10 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tack för bildbomben Marianne!)
Ni hade sagolik tur med vädret på fredagen. Sedan regnade det och regnade det och regnade det...
Vad säger ni om äppel, heter det något annat hos er?

Godnattkram!

Marianne sa...

Karin: Här säger vi äpple. Ett äpple, flera äpplen, äpplet, äpplena. Men äppelpaj, äppelkaka, äppelkräm ...

Ja hu vad det regnade på lördagen! Och Lucas ville att vi skulle komma hem till hans stuga och fika innan vi åkte, den ligger på en ö och man måste åka öppen båt. Vi fikade på ett ställe inne i Storby i stället : )

Sovgottkram!

Annika sa...

Trevligt, trevligt att se!!
Åland är fint.
Skulle gärna se mkt mer av det. Tex åka till Finland via alla småfärjor och vägar. Skulle vilja åka till Kökar och Kumlinge.
Minns med nöje de somrar jag tillbringade på Vårdö. SÅ fint!!!
Japp, Pettas måste jag också besöka.
Kram!

Marianne sa...

Annika: Ja Finland är ett land jag vill besöka också. Har bara varit i Helsingfors och en liten bit utanför. Så det landet står högt på min lista att besöka! Det är egentligen väldigt sorgligt att vi svenskar inte besöker Finland och Åland mer!

Kram!

Eva i Tyresö sa...

Så fint du berättar om allt som jag minns.
Var det saffran i Ålandspannkakan?

Vi fastnade i SALT hos ann Granlund.
Titta på hennes grejor.
http://anngranlund.blogspot.se/

Marianne sa...

Eva: Var du också där? Sprang vi på varandra utan att veta om det?

I Per-Olofs pannkaka var det bara lite saffran för att färga gult, men det smakade inte av saffran, bara kardemumma.

Tack för Ann Granlunds sida! Det var sådana handdukar jag köpte, med fåret! De är så fina!!! Tittade länge på rävarna också, men jag nöjde mig med fåret.

Äventyret framtiden sa...

Vi säger nog precis samma sak som ni säger. Också. Vi är tydligen tvåspråkiga;)

Kramar

Marianne sa...

Karin: Haha, vad bra att vi pratar samma språk! : D

Kramar!

Musikanta sa...

Härliga bilder, och så bra på Olgakatt! Ja, du är bra också på bilden när du rider på geten :-)!

Det måste ha varit en väldigt trevlig upplevelse att få vara med om så mycket. Tur att det var soligt en dag i alla fall så ni kunde få det här bilderna med den klarblå himlen.

Jag gillar också färgen på dasset!
Kramar från Ingrid

Marianne sa...

Ingrid: Ja vi hade verkligen tur, för det är ju trots allt inte riktigt lika roligt att åka runt så där när det regnar och blåser.

Utedass är rätt mysigt, fast inte på vintern : )

Kramar!